Permalänk

Tjejen behöver ny stationär

Min tjej ska köpa sig sin första stationära och den ska duga till lite spelande. I nuläget kör hon väl mest Skyrim, något märkligt hästspel och Sims på sin bärbara men det beror kanske på att alternativen till spel på bärbar inte är så många. Hade hon en dator som duger så skulle säkert mer krävande spel locka, men tanke på skyrim tänker jag mig att red dead redemption 2 skulle passa och de är väl ganska krävande. När det ska investeras i ny dator känner väl jag i alla fall att det inte är någon idé att köpa något som är för dåligt för att klara sig i nutid och något år framöver.
Budget ligger på ca 10-17000 men går väl att justera vid behov.
Hon skickade dessa två till mig men jag känner spontant att man inte köper något färdigbyggt från Elgiganten:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Men jag märker att jag inte är uppdaterat i utbudet av komponenter, jag har byggt min egen dator två-tre gånger men utvecklingen går så snabbt så jag har noll koll på vilka komponenter man "ska ha" nu för tiden. Grafikkortsmarknaden är sprängd om jag förstått det rätt? Lite där jag tänkte att vissa färdigbyggda har lämpliga grafikkort monterade som är prisvärda och som är slut på den vanliga marknaden, istället för att köpa överprissatt löst grafikkort om marknaden nu är som jag hört.
Jag har inga problem att bygga ihop den åt henne om det är bättre att köpa komponenter istället för färdigt.
Egentligen behöver hon bildskärm, tangentbord, mus osv men jag har mina gamla att låna ut som får duga tillsvidare.

Kollade snabbt vad jag hade i min i enhetshanteraren och det monterades för några år sedan, känner väl att något likvärdigt iaf är minimum. Hon brukar stå och tråna när jag kör skyrim.
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Intel Processor i7-6700k

SSD som huvudhårddisk måste det vara. Det är dator från grunden som gäller så behövs fläktar, chassi, psu osv. Om budgeten inte räcker tänker jag mig att jag kanske offra någon del från min dator och köpa nytt själv men känns lite omständligt, är väl typ grafikkort som är lätt att switcha, inte så sugen på att sitta och byta typ processorkylning och sådant.

Kanske luddig fråga men om någon i alla fall kan säga om elgigantenförslagen är skräp så hjälper det en del i alla fall. Kollade bara snabbt och tyckte den ena med PSU på 400w lät väldigt lite så blev orolig om det är saker som det snålats in på.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eller utan grafikkortet å köp ett när du går tag i ett för ett vettigt pris.

Permalänk
Viking

Då är det här mycket bättre:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Snickra ihop detta eller motsv:

och lägg resterande 5k i en spargris till grafikkort och behåll GTX 1060 kortet så länge.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Tackar för inputen, men har spanat runt lite mer och tycker denna verkar vettig och prismässigt blir det inte direkt billigare att montera själv (samt hitta grejer i lager), några åsikter om denna?
https://www.inet.se/produkt/1511054/taurus-gaming-rtx-3060-56...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Tackar för inputen, men har spanat runt lite mer och tycker denna verkar vettig och prismässigt blir det inte direkt billigare att montera själv (samt hitta grejer i lager), några åsikter om denna?

Kan säga att det finns ett värde iu själva monteringen, jag och min Sambo monterar alla datorer tillsammans här hemma som nån form av kul grej tillsammans, samt att då vet ni båda hur det fungerar så om hon vill uppgradera i framtiden är det bara att göra...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Viking
Skrivet av kultingen:

Då är den jag länkade bättre med 3060 Ti.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Kan säga att det finns ett värde iu själva monteringen

Finns ett värde med 3års inskicksgaranti också som i det exempel som @Donnerstal tipsade om

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Ovanstående inlägg har en bättre grafikkort men en lite sämre CPU (inlägg Donnerstal) också lite biligare. Än den som kommer från Inet. Svårt val men hade nog valt Kompletts variant.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Då är den jag länkade bättre med 3060 Ti.

Fast om det är rätt jag tittar på så har de ändrat grafikkort?
https://www.komplett.se/product/1180517/dator-surfplatta/komp...
Är nu MSI GeForce RTX 3060 GAMING Z TRIO 12G.

Men processorn i den är sämre och jag förstår benchmarks rätt? Cpu kylaren verkar spontant sämre men kanske är lite strunt samma?

Permalänk
Viking
Skrivet av kultingen:

Fast om det är rätt jag tittar på så har de ändrat grafikkort?
https://www.komplett.se/product/1180517/dator-surfplatta/komp...
Är nu MSI GeForce RTX 3060 GAMING Z TRIO 12G.

Men processorn i den är sämre och jag förstår benchmarks rätt? Cpu kylaren verkar spontant sämre men kanske är lite strunt samma?

Du måste trycka på "anpassa inför köp". Sedan ändrar du grafikkortet, moderkortet och minnena till det jag valt. Tog också bort Windows för att spara 900kr.

Grafikkortet: https://www.komplett.se/product/1174393
Moderkortet: https://www.komplett.se/product/1179773/datorutrustning/dator...
RAM: https://www.komplett.se/product/893831/datorutrustning/datork...
RAM med RGB (bara 25kr dyrare): https://www.komplett.se/product/1197868/datorutrustning/dator...

Skrivet av kultingen:

Ingen jättestor skillnad. 11400f kan t.o.m vara lite bättre i några spel. Sen gör grafikkortet mycket större skillnad.
5600X vs 11400: https://youtu.be/8-0jTdbkQnE
11400f blir inte så varm, så kylaren är inte lika viktig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte man skall räkna bort elgiganten datorn, det sitter ett 3070TI där som lär ge lite mer knuff än dom andra datorerna som är länkade här.

Har själv en kollega som köpte en HP Omen förra året och är väldigt nöjd, dock med Intel 10900k och ett 2080 Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk

Tack.
Grafikkortet är LHR men som jag förstår det spelar det ingen roll om man inte pysslar med bitcoinmining? Var att det var en hel del dåliga omdömen om kortet för att den LHR och att det inte stod tydligt. Blir alltid lite orolig vid dåliga betyg.
Chassit, egentligen tycker hon mest RGB är en nackdel men det kanske ändå är ett vettigt chassi?
Nedgraderingen (iaf prismässigt) av moderkort till från ASUS ROG Strix B560-A, vad är syftet med det? Ser att den andra Strix B560-A har mATX, risk att det blir för tajt annars i chassit eller?
550w psu borde räcka?

Permalänk
Viking
Skrivet av kultingen:

Tack.
Grafikkortet är LHR men som jag förstår det spelar det ingen roll om man inte pysslar med bitcoinmining? Var att det var en hel del dåliga omdömen om kortet för att den LHR och att det inte stod tydligt. Blir alltid lite orolig vid dåliga betyg.
Chassit, egentligen tycker hon mest RGB är en nackdel men det kanske ändå är ett vettigt chassi?
Nedgraderingen (iaf prismässigt) av moderkort till från ASUS ROG Strix B560-A, vad är syftet med det? Ser att den andra Strix B560-A har mATX, risk att det blir för tajt annars i chassit eller?
550w psu borde räcka?

Det enda som egentligen kan vara dåligt med grafikkortet är kylaren. Låter såklart mer än ett Strix för flera tusen mer, men bör göra jobbet utan problem. Är ju fortfarande NVidia som gjort GPU:n.
Chassit kan du byta till "Corsair 4000D Airflow Midi Tower", vilket bör ha bättre kvalité, luftflöde och utan RGB. Annars går det säkert att koppla ur belysningen på det billigare.
Finns ingen anledning att välja det dyrare moderkortet då prestandan bör vara lika mellan dem. B560 TUF har allt som behövs för dem flesta.
550W ska räcka ja.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det enda som egentligen kan vara dåligt med grafikkortet är kylaren. Låter såklart mer än ett Strix för flera tusen mer, men bör göra jobbet utan problem. Är ju fortfarande NVidia som gjort GPU:n.
Chassit kan du byta till "Corsair 4000D Airflow Midi Tower", vilket bör ha bättre kvalité, luftflöde och utan RGB. Annars går det säkert att koppla ur belysningen på det billigare.
Finns ingen anledning att välja det dyrare moderkortet då prestandan bör vara lika mellan dem. B560 TUF har allt som behövs för dem flesta.
550W ska räcka ja.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp du ger mig, väldigt uppskattat. Vad tror du om denna?

Jag bytte ur cpukylare till en som jag tyckte verkade bättre baserat på vad folk skrivit om.
Jag lade även till en vanlig hårddisk. Jag köpte själv Ironwolf till min stationära efter en hel del sökande om att trots att den är egentligen är NAS presterar i regel bättre än barracuda, men nu till tjejen vill jag inte ta några risker.
Det där packet måste väl vara bättre än alternativen jag hade från inet.

Permalänk
Viking
Skrivet av kultingen:

Jag är väldigt tacksam för all hjälp du ger mig, väldigt uppskattat. Vad tror du om denna?
https://i.ibb.co/YZL3L31/Namnl-s.png

Jag bytte ur cpukylare till en som jag tyckte verkade bättre baserat på vad folk skrivit om.
Jag lade även till en vanlig hårddisk. Jag köpte själv Ironwolf till min stationära efter en hel del sökande om att trots att den är egentligen är NAS presterar i regel bättre än barracuda, men nu till tjejen vill jag inte ta några risker.
Det där packet måste väl vara bättre än alternativen jag hade från inet.

Bilden fungerar inte.
Nu syns den.

Men angående hårddisk så skulle jag aldrig rekommendera en vanlig hårddisk i en modern dator. Den låter illa och är långsam. Enda fördelen är att det är billigare, men SSD:er är också billiga idag.
Känns mycket smartare att köpa en sån här separat för att montera själv:

Edit: Behövs verkligen 4TB? För isf blir det dyrt med SSD.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Bilden fungerar inte.
Nu syns den.

Men angående hårddisk så skulle jag aldrig rekommendera en vanlig hårddisk i en modern dator. Den låter illa och är långsam. Enda fördelen är att det är billigare, men SSD:er är också billiga idag.
Känns mycket smartare att köpa en sån här separat för att montera själv:
https://komponentkoll.se/bild/aZiQl.png

Edit: Behövs verkligen 4TB? För isf blir det dyrt med SSD.

Observera att jag inte ersätter SSDn, utan lade bara till den som extra för diverse bilder och annat man alltid samlar på sig och man inte vill fylla SSD med, vad tror du i övrigt?

Permalänk
Viking
Skrivet av kultingen:

Observera att jag inte ersätter SSDn, utan lade bara till den som extra för diverse bilder och annat man alltid samlar på sig och man inte vill fylla SSD med, vad tror du i övrigt?

Förstod det, men tycker ändå det är onödigt (så länge man inte faktiskt använder mer än 2TB då).

Annars ser det bra ut.
Men vill man spara 800kr kan man fixa Windows själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Förstod det, men tycker ändå det är onödigt (så länge man inte faktiskt använder mer än 2TB då).

Annars ser det bra ut.
Men vill man spara 800kr kan man fixa Windows själv.

Windows själv, förutsätts det via torrents eller går det att ordna själv på "ok" väg utan strul? Vill inte att hon ska få problem med licenser eller så efter ett tag så vill inte ha något crackat.

Permalänk
Viking
Skrivet av kultingen:

Windows själv, förutsätts det via torrents eller går det att ordna själv på "ok" väg utan strul? Vill inte att hon ska få problem med licenser eller så efter ett tag så vill inte ha något crackat.

Då är det nog lika bra att köpa det med datorn.

Annars kan man löpa nycklar för 100-200kr lite överallt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Då är det nog lika bra att köpa det med datorn.

Annars kan man löpa nycklar för 100-200kr lite överallt.

Sådan var min ungdom men nu börjar vi bli gamla Lättare att bara betala så slipper man eventuellt strul i framtiden. Tack för all hjälp, ska skicka det på remiss till tjejen så får hon spika beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Min tjej ska köpa sig sin första stationära och den ska duga till lite spelande. I nuläget kör hon väl mest Skyrim, något märkligt hästspel och Sims på sin bärbara men det beror kanske på att alternativen till spel på bärbar inte är så många. Hade hon en dator som duger så skulle säkert mer krävande spel locka, men tanke på skyrim tänker jag mig att red dead redemption 2 skulle passa och de är väl ganska krävande. När det ska investeras i ny dator känner väl jag i alla fall att det inte är någon idé att köpa något som är för dåligt för att klara sig i nutid och något år framöver.
Budget ligger på ca 10-17000 men går väl att justera vid behov.
Hon skickade dessa två till mig men jag känner spontant att man inte köper något färdigbyggt från Elgiganten:

Men jag märker att jag inte är uppdaterat i utbudet av komponenter, jag har byggt min egen dator två-tre gånger men utvecklingen går så snabbt så jag har noll koll på vilka komponenter man "ska ha" nu för tiden. Grafikkortsmarknaden är sprängd om jag förstått det rätt? Lite där jag tänkte att vissa färdigbyggda har lämpliga grafikkort monterade som är prisvärda och som är slut på den vanliga marknaden, istället för att köpa överprissatt löst grafikkort om marknaden nu är som jag hört.
Jag har inga problem att bygga ihop den åt henne om det är bättre att köpa komponenter istället för färdigt.
Egentligen behöver hon bildskärm, tangentbord, mus osv men jag har mina gamla att låna ut som får duga tillsvidare.

Kollade snabbt vad jag hade i min i enhetshanteraren och det monterades för några år sedan, känner väl att något likvärdigt iaf är minimum. Hon brukar stå och tråna när jag kör skyrim.
NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Intel Processor i7-6700k

SSD som huvudhårddisk måste det vara. Det är dator från grunden som gäller så behövs fläktar, chassi, psu osv. Om budgeten inte räcker tänker jag mig att jag kanske offra någon del från min dator och köpa nytt själv men känns lite omständligt, är väl typ grafikkort som är lätt att switcha, inte så sugen på att sitta och byta typ processorkylning och sådant.

Kanske luddig fråga men om någon i alla fall kan säga om elgigantenförslagen är skräp så hjälper det en del i alla fall. Kollade bara snabbt och tyckte den ena med PSU på 400w lät väldigt lite så blev orolig om det är saker som det snålats in på.

Den första du länka för 15990 har ett 3070Ti tror inte du hittar någon annan dator med ett 3070ti kort i till det priset.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Sådan var min ungdom men nu börjar vi bli gamla Lättare att bara betala så slipper man eventuellt strul i framtiden. Tack för all hjälp, ska skicka det på remiss till tjejen så får hon spika beslutet.

Windows 10 åtminstone, kan inte prata för Windows 11, är i princip gratis. Det är en vattenstämpel nere i höger hörn men i övrigt funkar allting utan licens.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Den första du länka för 15990 har ett 3070Ti tror inte du hittar någon annan dator med ett 3070ti kort i till det priset.

Fast köpa HP från elgiganten känns väldigt fel för mig, men som du säger är det bra pris och iaf grafikkort och processor verkar bra. Kylningen klagar folk på men lätt att köpa annan. Att det ska vara så svårt att välja...
Någon som vet om HP-datorn är som vanliga datorer man bygger att man kan byta hej vilt eller är det specialgjort så det inte bara är att byta komponenter när man känner för det?
Elgiganten listar inte heller exakt vilken cpu-kylningen det är, ram osv eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Fast köpa HP från elgiganten känns väldigt fel för mig, men som du säger är det bra pris och iaf grafikkort och processor verkar bra. Kylningen klagar folk på men lätt att köpa annan. Att det ska vara så svårt att välja...
Någon som vet om HP-datorn är som vanliga datorer man bygger att man kan byta hej vilt eller är det specialgjort så det inte bara är att byta komponenter när man känner för det?
Elgiganten listar inte heller exakt vilken cpu-kylningen det är, ram osv eller missar jag något?

Det är nog det som är problemet att man vet inte om man kan bytta till något annat i den datorn.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Det är nog det som är problemet att man vet inte om man kan bytta till något annat i den datorn.

Hittade denna tråd:
https://www.reddit.com/r/HPOmen/comments/ro8jap/omen_25l_opin...

Känns ärligt talat lite segt att köpa den men ändå direkt uppgradera CPU-kylare och ram, eventuellt också moderkort. Visst är det härligt med 3070 TI-kort men tror nog att HP avskräcker mig från det. Känns bättre med egna hopplock så man vet att inget är bundet.
Flickvännen frågade om följande spec täcktes av datorn så hon kan spela planet zoo, så ribban är inte så hög:
REKOMMENDERADE:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
Processor: Intel i7-4770k / AMD Ryzen 5 1600
Minne: 16 GB RAM
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 1070 (8GB) or AMD Radeon RX 580 (8GB)
Lagring: 16 GB ledigt utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av kultingen:

Betala inte mer än 13k för en dator med 6600XT/3060. Då kan du bygga själv istället. Brukar dyka upp något 6600XT/3060 för 5,5-6k då och då. Fick mail från Webhallen idag om att det billigaste 3060 för 5200kr går att beställa. Använd 1060 tills vidare.

Omen med 3070TI kommer ge dig överlägset mest fps för pengarna av de förslagen som nämnts. Omen datorerna använder nuförtiden standard moderkort och nätagg och är relativt tysta. I reddit tråden du länkade så rekommenderades det en extra chassi fläkt av en som ägt samma dator sedan i maj. På Elgiganten säger de att datorn är bra och vissa som tycker det blir lite varmt och högljutt vid hög belastning. En extra chassifläkt lär förbättra det avsevärt. Ingen större sak.
Vart har du läst att man ska byta RAM och moderkort? Ram är HyperX 3200mhz. Inte det bästa men inte kasst heller.

Om du gärna vill pilla med datorn och välja egna delar så bygg själv och spana efter grafikkort men jag skulle inte köpa datorerna från Inet eller komplett för de summorna. Elgiganten datorerna är inte fel om du vill ha mycket för pengarna i dagens marknad.

Du kan ju testa, om den blir för varm eller är för högljudd så kan du returnera den.

Permalänk
Skrivet av Raffor:

Betala inte mer än 13k för en dator med 6600XT/3060. Då kan du bygga själv istället. Brukar dyka upp något 6600XT/3060 för 5,5-6k då och då. Fick mail från Webhallen idag om att det billigaste 3060 för 5200kr går att beställa. Använd 1060 tills vidare.

Omen med 3070TI kommer ge dig överlägset mest fps för pengarna av de förslagen som nämnts. Omen datorerna använder nuförtiden standard moderkort och nätagg och är relativt tysta. I reddit tråden du länkade så rekommenderades det en extra chassi fläkt av en som ägt samma dator sedan i maj. På Elgiganten säger de att datorn är bra och vissa som tycker det blir lite varmt och högljutt vid hög belastning. En extra chassifläkt lär förbättra det avsevärt. Ingen större sak.
Vart har du läst att man ska byta RAM och moderkort? Ram är HyperX 3200mhz. Inte det bästa men inte kasst heller.

Om du gärna vill pilla med datorn och välja egna delar så bygg själv och spana efter grafikkort men jag skulle inte köpa datorerna från Inet eller komplett för de summorna. Elgiganten datorerna är inte fel om du vill ha mycket för pengarna i dagens marknad.

Du kan ju testa, om den blir för varm eller är för högljudd så kan du returnera den.

Byte av RAM och moderkort var någon annan redittråd.
Jag är egentligen för att bygga själv men svårt att hitta grafikkort till vettiga priser nu.
Jag börjar nog bli lite sugen på elgigantens (är dessutom billigare) men att direkt sätta in en till chassifläkt.
Blir en massa bloatware att ta bort men förhoppningsvis går det väl att få ordning på och att inte HP har några låsningar mjuk- eller hårdvarumässigt.