Permalänk
Medlem

Inköp av skrivbord - förslag?

Hej!

På jakt efter bordsskiva/komplett skrivbord med valnötsfärg.

Hittade detta, https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-184709-ho...

Någon som har erfarenhet av det här skrivbordet? Bra kvalité? Fin färg?

Tacksam för förslag och synpunkter på det jag länkade.

Permalänk
Medlem

Är höj/sänkbart krav?

Efter jag tröttna på alla ostabila, opraktiska, fula datorbord så gjorde jag följande..

Köpte bordsskiva från ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-valnoet-faner-...
Samt två sådana här: https://www.ikea.com/se/sv/p/alex-hurts-med-lador-vit-0047354...

Kanske kan va nåt för dig.
Hört dpj är bra, aldrig testat dem själv.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop ett eget skrivbord med en bänkskiva från Ikea och ett höj- och sänkbart underrede från CDON. Då kan man justera bredden själv och få lite fler valmöjligheter gällande färg osv.

Dold text

Men annars så funkar nog det du länkade prima.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av spree01:

Hej!

På jakt efter bordsskiva/komplett skrivbord med valnötsfärg.

Hittade detta, https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-184709-ho...

Någon som har erfarenhet av det här skrivbordet? Bra kvalité? Fin färg?

Tacksam för förslag och synpunkter på det jag länkade.

Det där är skrivbordet vi använder i SweClockers studio (vi har 140 x 70-varianten med vitt underrede). Tycker det känns välbyggt med bra färg på valnötsfinishen. Själva skivan upplevs som stryktålig också, sett till att vi inte alltid behandlar skrivbordet särskilt varsamt.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla efter ett begagnat kinnarps skrivbord och därefter eventuellt komplettera med en snygg skiva för att komma ned i pris. Tror jag betalade kring 500 kr för mitt höj och sänkbara kinnarps hörnskrivbord.
Något av de äldre ikea benen var riktigt vingliga därav jakten på gammalt kinnarps för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det där är skrivbordet vi använder i SweClockers studio (vi har 140 x 70-varianten med vitt underrede). Tycker det känns välbyggt med bra färg på valnötsfinishen. Själva skivan upplevs som stryktålig också, sett till att vi inte alltid behandlar skrivbordet särskilt varsamt.

Har du möjligtvis bilder på hur skrivbordet ser ut i verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Är höj/sänkbart krav?

Efter jag tröttna på alla ostabila, opraktiska, fula datorbord så gjorde jag följande..

Köpte bordsskiva från ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/karlby-baenkskiva-valnoet-faner-...
Samt två sådana här: https://www.ikea.com/se/sv/p/alex-hurts-med-lador-vit-0047354...

Kanske kan va nåt för dig.
Hört dpj är bra, aldrig testat dem själv.

Hur upplever du att djupet på 60cm är? Vanligtvis brukar skrivord vara 70-80cm?

Om man tex i framtiden skulle köra, jag vet inte - en 49" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag byggde ihop ett eget skrivbord med en bänkskiva från Ikea och ett höj- och sänkbart underrede från CDON. Då kan man justera bredden själv och få lite fler valmöjligheter gällande färg osv.

Men annars så funkar nog det du länkade prima.

Hur upplever du att 60cm djup är? Sitter man inte lite för nära skärm möjligtvis?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av spree01:

Har du möjligtvis bilder på hur skrivbordet ser ut i verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spree01:

Hur upplever du att djupet på 60cm är? Vanligtvis brukar skrivord vara 70-80cm?

Om man tex i framtiden skulle köra, jag vet inte - en 49" skärm

Jag har 1x32", 2x24" på totalt två armar plus burken och det finns marginal kvar.
Jag har gärna armbågarna i bordet när jag spelar.

Med det sagt, inga problem. Var också orolig för detta men har inte tänkt på det sen ja byggde ihop de.

Permalänk
Skrivet av spree01:

Hej!

På jakt efter bordsskiva/komplett skrivbord med valnötsfärg.

Hittade detta, https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-184709-ho...

Någon som har erfarenhet av det här skrivbordet? Bra kvalité? Fin färg?

Tacksam för förslag och synpunkter på det jag länkade.

Jag har exakt ett sådant skrivbord du länkade med måtten 120x60 cm och har haft det sedan april.

Jag är väldigt nöjd och det upplevs som stabilt och håller hög kvalité. Skivan känns robust och den är enkel att torka av, även om man skulle råka ställa en kaffemugg med stänk så blir det inga kvarstående ränder av den. Det enda jag eventuellt hade önskat är att man skulle kunna sänka den lite längre ner. Färgen är en smakfråga, jag har valt den färgen du länkade och tycker den passar riktigt bra hos mig.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av spree01:

Hur upplever du att 60cm djup är? Sitter man inte lite för nära skärm möjligtvis?

Nej har inga problem med det alls, har en 27" skärm på ett stativ och aldrig känt att skärmen kommit för nära. Gott om plats för tangentbord osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag har 1x32", 2x24" på totalt två armar plus burken och det finns marginal kvar.
Jag har gärna armbågarna i bordet när jag spelar.

Med det sagt, inga problem. Var också orolig för detta men har inte tänkt på det sen ja byggde ihop de.

Vill du dela med dig av bilder? Låter som du har precis den setupen jag tänkt att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Jag har exakt ett sådant skrivbord du länkade med måtten 120x60 cm och har haft det sedan april.

Jag är väldigt nöjd och det upplevs som stabilt och håller hög kvalité. Skivan känns robust och den är enkel att torka av, även om man skulle råka ställa en kaffemugg med stänk så blir det inga kvarstående ränder av den. Det enda jag eventuellt hade önskat är att man skulle kunna sänka den lite längre ner. Färgen är en smakfråga, jag har valt den färgen du länkade och tycker den passar riktigt bra hos mig.

Mvh,

Hej vad kul och tack för infon!

Har du bilder du vill dela med dig av?

Permalänk
Skrivet av spree01:

Hej vad kul och tack för infon!

Har du bilder du vill dela med dig av?

Kan ordna det under morgondagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Kan ordna det under morgondagen.

Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Kan ordna det under morgondagen.

Något nytt?

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att säga om det specifika bordet, men nog gör det skillnad med kvalitetsbord.

Däremot när det gäller storlek. Ett bord på 120x60 är riktigt litet.
Ett djupare och gärna också bredare ger större flexibilitet, finns ju inget hinder att ha skärmen närmare med ett djupare bord men går ju inte tvärt om.

En orsak till att ha grunt bord är om man tänker sig att ha en enorm skärm på separat ställning/väggfäste bakom.

Hemma har jag 140x80 vilket är helt ok format, rymligt utan att vara för stort.

Till jobbet har vi beställt 160x90 för rejält gott om plats och flexibilitet, siktar på att ha 3x27" när vi hittar fler sådana eller får beställa någon 49".

Höj- och sänkbart, inte minst med motor, ger möjligheter till mer flexibel arbetsställning. Däremot får du betala ett antal tusen extra för funktionen och borden blir rejält tunga att flytta om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Inte så mycket att säga om det specifika bordet, men nog gör det skillnad med kvalitetsbord.

Däremot när det gäller storlek. Ett bord på 120x60 är riktigt litet.
Ett djupare och gärna också bredare ger större flexibilitet, finns ju inget hinder att ha skärmen närmare med ett djupare bord men går ju inte tvärt om.

En orsak till att ha grunt bord är om man tänker sig att ha en enorm skärm på separat ställning/väggfäste bakom.

Hemma har jag 140x80 vilket är helt ok format, rymligt utan att vara för stort.

Till jobbet har vi beställt 160x90 för rejält gott om plats och flexibilitet, siktar på att ha 3x27" när vi hittar fler sådana eller får beställa någon 49".

Höj- och sänkbart, inte minst med motor, ger möjligheter till mer flexibel arbetsställning. Däremot får du betala ett antal tusen extra för funktionen och borden blir rejält tunga att flytta om det behövs.

120x60 är uteslutet. Om det blir det bordet jag länkade så blir det minst deras 140x70.

Permalänk
Medlem

Jag kör 90cm djupt samt 3m brett
Bauhaus bänkskiva Mystic Pine som de kapar på plats åt en.
2st underreden
2st 38” ultra wide
1st 43”

Alla med Ergotron HX armar

Kommer aldrig köra mindre än 90cm djupt igen. Det är helt underbart. Och armarna gör så skärmarna kan vara 90cm eller 30cm från en beroende på vad jag gör!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag kör 90cm djupt samt 3m brett
Bauhaus bänkskiva Mystic Pine som de kapar på plats åt en.
2st underreden
2st 38” ultra wide
1st 43”

Alla med Ergotron HX armar

Kommer aldrig köra mindre än 90cm djupt igen. Det är helt underbart. Och armarna gör så skärmarna kan vara 90cm eller 30cm från en beroende på vad jag gör!

Vad kostade det att fixa den bänkskivan hos Bauhaus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spree01:

Hej!

På jakt efter bordsskiva/komplett skrivbord med valnötsfärg.

Hittade detta, https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14690-184709-ho...

Någon som har erfarenhet av det här skrivbordet? Bra kvalité? Fin färg?

Tacksam för förslag och synpunkter på det jag länkade.

Skulle rekommendera ett höj- och sänkbart skrivbord med maguttag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spree01:

Vad kostade det att fixa den bänkskivan hos Bauhaus?

Bauhaus

Jag tror dom tar 100:- för att kapa. Jag betalade 2200:- för allt. Jag vet inte om priset gått upp på skivan eller om de drog av spillbiten som blev över.

Riktigt trevlig skiva med lite textur i.

Underrede/ben + magnetkabelkanaler för benen + vita höj och sänkbara kabelkanaler under skrivbordet från Gerdmans
Inte en kabel syns.
Bara bild på 43 + 38 på jobbsidan
Behöver måla över smutsig vägg från när jag hade en 60cm skiva...

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Bauhaus

Jag tror dom tar 100:- för att kapa. Jag betalade 2200:- för allt. Jag vet inte om priset gått upp på skivan eller om de drog av spillbiten som blev över.

Riktigt trevlig skiva med lite textur i.

Underrede/ben + magnetkabelkanaler för benen + vita höj och sänkbara kabelkanaler under skrivbordet från Gerdmans
Inte en kabel syns.
Bara bild på 43 + 38 på jobbsidan
Behöver måla över smutsig vägg från när jag hade en 60cm skiva...
https://i.imgur.com/AkX3TS0.jpg
https://i.imgur.com/365rNHL.jpg

Fräsch setup! Riktigt trevligt skrivbord.

Permalänk
Skrivet av spree01:

Något nytt?

Ursäkta att det tog lite tid. Jag hann dessvärre inte igår.

Ja la upp ett gäng bilder i denna tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1094288-bilder-pa-ditt...

Skrollar du längst ner där ser du bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Ursäkta att det tog lite tid. Jag hann dessvärre inte igår.

Ja la upp ett gäng bilder i denna tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1094288-bilder-pa-ditt...

Skrollar du längst ner där ser du bilder.

Snyggt! Är det 34" skärm du kör?

Permalänk
Skrivet av spree01:

Snyggt! Är det 34" skärm du kör?

Tackar! Japp en Samsung 34" ultra wide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Tackar! Japp en Samsung 34" ultra wide.

Då beställer jag det här skrivbordet.
Hur lång tid tog det innan du fick det?
Hur var det att bygga ihop på en skala av Ikea - Lego?

Permalänk
Skrivet av spree01:

Då beställer jag det här skrivbordet.
Hur lång tid tog det innan du fick det?
Hur var det att bygga ihop på en skala av Ikea - Lego?

Helt rätt!

Haha, skulle nog klassa det som Ikea på skalan. Tog några dagar bara, de levererade det till dörren.

Tips dock, när du har monterat det kan det hända att det inte går att höja och sänka. Det beror på att den har en inbyggd stopfunktion som hindrar det att höjas/sänkas om den är på ojämn yta. Du löser det genom att hålla inne ner och upp knappen länge, med betoning på länge. Det var lite svettigt innan jag förstod det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pringles123:

Helt rätt!

Haha, skulle nog klassa det som Ikea på skalan. Tog några dagar bara, de levererade det till dörren.

Tips dock, när du har monterat det kan det hända att det inte går att höja och sänka. Det beror på att den har en inbyggd stopfunktion som hindrar det att höjas/sänkas om den är på ojämn yta. Du löser det genom att hålla inne ner och upp knappen länge, med betoning på länge. Det var lite svettigt innan jag förstod det.

Lycka till!

Tackar!