Nuförtiden jobbar jag som IT-säkerhetsarkitekt så just nu gör jag väldigt lite sådant som kan liknas programmering (om man inte räknar in funktioner i excel som det). Men i mina tidigare roller som tekniker och analytiker inom IT-säkerhetsområdet senaste 13+ åren så var scriptande en väldigt stor del av vardagen.
Som tekniker jobbar man mycket med automation, installation, migration etc. och det kräver att kan använda något form av scriptspråk som är relativt native till miljön man sitter i för att kunna utföra uppgifter effektivt. Under tiden som tekniker på Solaris och AIX-plattformar var det perl och bash som gällde men med intåget av Linux kunde jag ersätta perl med python som verktyg i vardagen.
Jobbar man med Windows så är det helt klart powershell som gäller iaf. men jag har som tur är lyckats undvika windows i många år nu IT-säkerhetsområdet är brett så vilken typ av miljö och produkter som man träffar på kan vara väldigt olika och allt är långt ifrån modernt. Men allt handlar om vilken miljö man sitter i och vilken form av apier man ska interagera med.
Vid felsökning som tekniker samt som IT-säkerhetsanalytiker blir det också mängder med databearbetning och debugging. Då gäller det att ha lärt sig angripa och bryta ner problemen iaf men få saker kanske tvingar in dig i ett specifikt språk. Man använder det man kan är bra på och vad som tekniskt är möjligt i den miljö man sitter i.
Man vill ogärna börja installera massa produkter för att t.ex bearbeta stora mängder loggar som ligger i plaintext osv. utan istället nyttja det som finns i OSet.
Oavsett så skriver man vanligtvis inte stora programvaror på tiotusentals rader kod som tekniker utan man gör små verktyg som man ibland kanske behöver använda igen, ibland inte. Men har man intresset och möjligheten är det inget som hindrar att man bygger stora system heller om det behövs.
Men se det inte som programmering utan som att automatisera och bryta ner problem.
Typexempel skulle kunna vara att du plockar ut IP-adresser ur en logg för att resolva för att sammanställa i en lista.
Eller bygga moduler för någon automationsmotor som t.ex Ansible för att integrera med den miljö du ska arbeta i, kanske ska du automatisera åtgärder mot en brandvägg eller liknande.