Lösa ut Telias nya router för 1000 spänn, eller köpa DSL modem på nätet.

Permalänk
Medlem

Lösa ut Telias nya router för 1000 spänn, eller köpa DSL modem på nätet.

Vi har precis flyttat och då skulle Telia skicka med en ny router, däremot informerade de inte om att det skulle kosta extra typ 990 spänn. Antar att den som skulle komma är en TECHNICOLOR DGA433OTS

Idag har jag bryggat en Technicolour TG799vac och kör all routing via en ASUS TUF AX5400. Är modemet i Telias nya router värt pengarna, eller är det bättre valet att köpa sig ett nytt DSL-modem istället för typ 2-300 spänn? Om man nu ska göra något åt saken. T.ex

https://www.webhallen.com/se/product/206691-ZyXEL-AMG1001-T10...

https://www.inet.se/produkt/5402879/zyxel-amg1302-t11c-adsl2

Tackar på förhand / Mvh ModemrudisBoomer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Modem är ingen router och router är inget modem (Med ändå vissa funktioner kan ändå finnas i resp)
Vilken tjänst har du köpt? För Fiber, LAN, Bredband behövs inget modem alls. Har du däremot en A/V-DSL-anslutning behöver du ett modem

Permalänk
Medlem

Vi har Telias Bredband 30, ur telejacket. Så jag förutsätter att det är ADSL. Har inte behövt befatta mig med skiten på snart 15 år, men nu när man bor i obygden så är det tydligen det enda alternativet.

Att jag har någon form av insikt om skillnaden på modem och router trodde jag framgick av tråden. Jag behöver ett modem, det är det enda jag använder Telias router till, mig veterligen iaf

Permalänk
Medlem

TECHNICOLOR DGA433OTS är ju för ADSL anslutning

Permalänk
Rekordmedlem

Köpa ? Du "hyr" väl routern som en del av tjänsten och den ska återlämnas om du säger upp tjänsten, att köpa den låter underligt och de skriver själva så här.

Lån av wifi-router ingår så länge du har fast bredband från Telia. Vid uppsägning av bredbandet ska routern returneras till Telia.
https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-och-tv/bredband...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du undrar alltså om telias router är värt pengarna eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Du undrar alltså om telias router är värt pengarna eller inte?

Jag undrar om modemet i TG799vac är sämre än det i DGA433OTS och isf vilka eventuella fördelar det är med det senare. Samt om det då är bättre att bara köpa ett DSL modem på nätet, tex de jag länkade till i trådstarten. Vilka är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derz:

Vi har Telias Bredband 30, ur telejacket. Så jag förutsätter att det är ADSL. Har inte behövt befatta mig med skiten på snart 15 år, men nu när man bor i obygden så är det tydligen det enda alternativet.

Att jag har någon form av insikt om skillnaden på modem och router trodde jag framgick av tråden. Jag behöver ett modem, det är det enda jag använder Telias router till, mig veterligen iaf

Iom att det är 30 så skulle jag gissa på att det är vdsl snarare än adsl. Dubbelkolla så du inte köper ett modem som inte kommer fungera.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)