Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkort och processorer upp till 20 procent dyrare 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Gör mining olagligt already. Ju fler länder som gör det och ju snabbare desto bättre. Slösar bara el och grafikkort, så jävla meningslöst

Mining, lika meningslöst som Gaming ur samhällssynpunkt. Slösar mkt el och använder samma grafikkort, så ingen Samhälls/miljövinst på gaming.
Gaming slösar också enormt med el och vad gör det för skillnad om det är gamers eller mining som "slösar" grafikkort?
Om vi förbjöd gaming i Sverige hade elen kanske räckt till för företag över HELA landet och kanske därmed också varit billigare.
Så varför förbjuda det ena och inte båda?

Sen hade det varit roligt, för mig, att få svar på min eviga fråga varför Gamers tror sig ha förtur på inköp av Grafikkort?
Har ni fått löfte om det från tillverkarna eller återförsäljarna?

Vi har marknadsekonomi i Sverige, vilket bl a innebär att den som är snabbast till köp och beredd att betala högst pris för en vara får den.
Så det är bara för gamers at hitta en genväg in i försäljningsleden, eller erbjuda tillverkaren ett överpris och köpa direkt från fabrik. Då får ni säkert också tillgång till grafikkort. Kontakta någon av dem och beställ en pall eller två så blir det säkert affär..

Permalänk
Medlem

Inflationen är stor just nu, kommer bli "intressant" att vara människa framöver för detta gäller förstås inte enbart datorkomponenter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jo mycket saker är dyrare nu men kolla prisutveckligen på tex. en TV och på ett grafikkort. En tv som tidigare kostade 10k kostar ju inte 30-40k precis. Det är ju snarare tvärt om, En tv som kostade 30-40k tidigare blir ju bara billigare och billigare. Så det är ju något annat än komponentbrist och fraktpriser som gör skillnad i fallet grafikkort.

Köpgruppen.
Gamers köper till överpriser, svensson som handlar på Elgiganten köper efter plånbok och behov, inte av habegär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Haha detta bekräftar det min gympolare sa om att dom tar hutpriser för att frakta kontainers ä.
Fy fan!! Och folk undrar varför priserna drar

Enda sätter att fraktpriserna sänks är att det blir global recession och folk har inte pengar att köpa prylar, alternativt fortsätter den globala konsumtionen i samma takt och företag och konsumenter i längden inte vill betala 4-5 ggr för frakten. Då kommer man ta hem tillverkning från Kina eller åtminstone öppna fler fabriker närmre konsumenterna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Nej det är de inte, en series X för 3000? Vad ska en switch kosta i din värld? 500?
Till och med ps3 kostade 6000 vid lansering och det var många år sen!

Lycka till med det idag. En Series X hos Elgiganten är listad till 5695 kr och inte bokbar via webben. Playstation 5 finns inte alls och de mindre butiker på Prisjakt som har den listad har den på 9000+. Bara Series S har någorlunda tillgänglighet och kostar 3595 på Elgiganten.

Det är i princip samma komponenter i konsolerna som i datorer, så det är väl ganska självklart att även de blir drabbade av bristen.

Permalänk
Medlem

Min hemmapc med en pentiun 2 266mhz, 16mb ram, 4+4gb hårddisk och ett maffigt voodoo 5000 gick väl på typ 35k. Så ser man till vad man får idag för pengarna så var det ju inte alltid bättre förr.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Mest troligt som tidigare yrkats på är att Nvidia inte släpper 4000-serien förrän 2023.
Behövs en stabilisering av marknaden och även tillverkningen innan det är läge för ny generation.
Troligen även därför de även avvaktat längre än väntat med 3080Ti och nyligen släppta 3080 12GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Mining, lika meningslöst som Gaming ur samhällssynpunkt. Slösar mkt el och använder samma grafikkort, så ingen Samhälls/miljövinst på gaming.
Gaming slösar också enormt med el och vad gör det för skillnad om det är gamers eller mining som "slösar" grafikkort?
Om vi förbjöd gaming i Sverige hade elen kanske räckt till för företag över HELA landet och kanske därmed också varit billigare.
Så varför förbjuda det ena och inte båda?

Sen hade det varit roligt, för mig, att få svar på min eviga fråga varför Gamers tror sig ha förtur på inköp av Grafikkort?
Har ni fått löfte om det från tillverkarna eller återförsäljarna?

Vi har marknadsekonomi i Sverige, vilket bl a innebär att den som är snabbast till köp och beredd att betala högst pris för en vara får den.
Så det är bara för gamers at hitta en genväg in i försäljningsleden, eller erbjuda tillverkaren ett överpris och köpa direkt från fabrik. Då får ni säkert också tillgång till grafikkort. Kontakta någon av dem och beställ en pall eller två så blir det säkert affär..

Folk som använder grafikkort till arbete, det kan väl jämföras med transporter, tjänstebilar, åka till jobbet osv.

Sen gaming kan jämföras med racing eller att åka någonstans för nöjes skull, dvs underhållning, glädje, rent av meningen med livet för många. Hundratals miljoner(, om inte miljarder?) med folk idag underhålls och blir glada av spel, antingen direkt eller genom att titta på andra.

Sen kommer miners, och vad gör miners? Jo dom lägger beslag på varenda lastbil, Lamborghini och hela vägen ner till varenda liten Prius och moped dom kan hitta, och så köper dom upp all bensin dom kan lägga vantarna på. Vad gör dom sedan med allt detta? Jo dom ställer dom i garaget, sätter i neutral, och placerar en stor sten på gaspedalen.

Permalänk
Medlem

Jag antar att mina komponenter får sitta i lite längre än sina föregångare, brukar byta varannan generation men det är nog slut med det.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en 5800X3D, eller en 5800X som går ner i pris men lutar nog åt att jag behåller min 3700X ett tag till. Om man inte hittar någon beggad.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Folk som använder grafikkort till arbete, det kan väl jämföras med transporter, tjänstebilar, åka till jobbet osv.

Sen gaming kan jämföras med racing eller att åka någonstans för nöjes skull, dvs underhållning, glädje, rent av meningen med livet för många. Hundratals miljoner(, om inte miljarder?) med folk idag underhålls och blir glada av spel, antingen direkt eller genom att titta på andra.

Sen kommer miners, och vad gör miners? Jo dom lägger beslag på varenda lastbil, Lamborghini och hela vägen ner till varenda liten Prius och moped dom kan hitta, och så köper dom upp all bensin dom kan lägga vantarna på. Vad gör dom sedan med allt detta? Jo dom ställer dom i garaget, sätter i neutral, och placerar en stor sten på gaspedalen.

Klockrent, därav att jag aldrig kommer att stödja mining, även om jag har 5 GPUs i familjen 6800XT+ / 3080+ som skulle kunna ha en rätt fin hashrate.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Lycka till med det idag. En Series X hos Elgiganten är listad till 5695 kr och inte bokbar via webben. Playstation 5 finns inte alls och de mindre butiker på Prisjakt som har den listad har den på 9000+. Bara Series S har någorlunda tillgänglighet och kostar 3595 på Elgiganten.

Det är i princip samma komponenter i konsolerna som i datorer, så det är väl ganska självklart att även de blir drabbade av bristen.

Båda konsolerna finns i lager flera ggr per månad numera och tar inte slut på 5 ’minuter längre. Xbox har funnit i 100 talet EG butiker i snart 2 månader så vem som helst kan åka nu direkt och få tag på en. Ps5 är lite värre men långt ifrån omöjligt. Tror det va komplett som nu för en vecka sen typ hade +100 konsoler i lager både digital och skiva. Tog över det dygn innan dom va slut.
Förstår vad du menar men dina arguments påstående är 1 år gamla och gäller inte längre.
En person som verkligen vill ha en ps5 och kollar lite då och då har en konsol o handen inom 1 månad för riktpriser.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Tack globalister, ni kör systemet i botten medan ni skor er själva.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Tack globalister, ni kör systemet i botten medan ni skor er själva.

Precis! Det här beror inte på frakt eller något annat "konstruerat" utan det handlar om att marknaden idag är så koncentrerad att det egentligen är ett oligopol eller kanske till och med ett monopol.

Exempel: I början på 2000 talet fanns det c.a. 20 företag som tillverkade datorminne, idag är det två plus en lite mindre, men de två stora styr priset

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MarcusHuddinge:

Gör mining olagligt already. Ju fler länder som gör det och ju snabbare desto bättre. Slösar bara el och grafikkort, så jävla meningslöst

Ja bara förbjud allting som man själv inte tycker om så löser det sig, den svenska modellen i sitt esse

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Du kan ju inte på fullaste allvar mena att det är lika svårt att få tag i en konsol till ett vettigt pris som en t.ex en gpu?
Jag gick bara in på Elgiganten och köpte en, till ett vettigt pris! Försök göra det med en gpu...

PS5 lanserades för 4990 ;-
Det ligger nu på 9750kr, och finns inte i lager någonstans.

Xbox sX lanserades för 5690 :-
Efter att ha legat på 7800 - 8000 så finns det nu att få tag på för 6800kr

Äldre konsoller finns självklart i lager, men det är lite dumt att jämföra då du utan problem kan få tag på RTX2060s...

Du kan inte på fullaste allvar mena att det är lika att jämföra grafikkort av det nyaste laget, med konsoller som funnits på marknaden i 10 år och med lager därefter?

Självklart kommer det vara skillnad om du jämför en av de mest påverkade typerna av kretsar, med konsoller som tillverkats med en nod som knappt används längre till något annat, och sedan påstå att det inte påverkat något?

Det finns massvis med GPUer i lager redo att skickas, frågan är densamma som med konsollerna - Det är du som köpare som beslutar om du är villig att betala 50 - 100% över rikt/lanseringspris.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

PS5 lanserades för 4990 ;-
Det ligger nu på 9750kr, och finns inte i lager någonstans.

Xbox sX lanserades för 5690 :-
Efter att ha legat på 7800 - 8000 så finns det nu att få tag på för 6800kr

Äldre konsoller finns självklart i lager, men det är lite dumt att jämföra då du utan problem kan få tag på RTX2060s...

Du kan inte på fullaste allvar mena att det är lika att jämföra grafikkort av det nyaste laget, med konsoller som funnits på marknaden i 10 år och med lager därefter?

Självklart kommer det vara skillnad om du jämför en av de mest påverkade typerna av kretsar, med konsoller som tillverkats med en nod som knappt används längre till något annat, och sedan påstå att det inte påverkat något?

Det finns massvis med GPUer i lager redo att skickas, frågan är densamma som med konsollerna - Det är du som köpare som beslutar om du är villig att betala 50 - 100% över rikt/lanseringspris.

Då tar vi det igen. Åk till ert lokala EG och köp en konsol nu för 5690:-. Finns i lager sen 1,5 månad eller mer där. 100+ butiker sist jag kollade.
Ps5 lite svårare. Ps5 standard lanserades för 5990:- och både den och 1000kr billigare digitala finns att köpa näst intill varje vecka. Prisjakt uppdaterar inte dessa alls förutom oseriösa som alltid har i lager för ingen vettig människa köper konsol idag för mer pengar än vad som är rekommenderat.

Edit: Ursäkta OT. Ska sluta belysa om detta nu

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Orsaker är väl att företagen upptäckt att gamers är beredda att i slutänden lägga ut dessa pengar på det de anser sig behöva. I andra branscher inom teknik så är folk antagligen mer sansade och köper inte bara för att ha det nyaste, utan efter behov.
Sen är det som sagt brist på material, tillverkningskapacitet, höjda komponent och fraktkostnader mm som bidrar.
Alla företag i alla led fram tills delen hamnar i din dator ska ha in sina pengar för att täcka sina kostnader och sen så vill alla gå med vinst också, hagalna typer som inte vill jobba gratis...

Tycker alla gnällspikar ska sätta sig ner och fundera över hur företagande fungerar samt räkna på kostnaden för en GPU i tillverkningsledet, dvs tills den ligger på affärshyllan. Sen kan ni ha åsikter om prissättning mm.

Det är ju vedertaget att man som företagare sätter det priset på sina produkter som kunden är beredd att betala och nu har kunderna visat att man kan ta 20 000 + för en GPU, så varför då sälja billigare?

Tänk tanken att DU var tillverkare/företagare av en produkt som du kunde ta 10 000 för och ändå få bra vinst i företaget, men upptäcker att om du tar dubbla priset, 20 000 för samma produkt så köper folk i alla fall. Hur hade du då prissatt produkten?

Skillnaden mellan utbud och efterfrågan = Marknadsekonomi. Vilket innebär att mindre utbud leder till ökade priser och tvärtom.

Det finns för lite tillverkningskapacitet inom sektorn datorkomponenter och innan det rättas till så lär priserna bara öka.
I och med att tillverkarna upptäckt att de kan ta överpriser för sina varor och ändå sälja, så tänjer de gränserna ytterligare i sin prissättning. Men det problemet är ju konsumenterna själva skyldiga till.

Visst är det så. Har påpekat detta i andra trådar men du pratar för döva öron tyvärr. Se bara i denna tråd.
Vissa pratar redan om att dom kommer att köpa rtx 4000 serien,
även fast behovet inte finns utan mer utav vill ha känsla..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Min hemmapc med en pentiun 2 266mhz, 16mb ram, 4+4gb hårddisk och ett maffigt voodoo 5000 gick väl på typ 35k. Så ser man till vad man får idag för pengarna så var det ju inte alltid bättre förr.

Så där kan man väl inte tänka. Mjukvaran på den tiden drog väl knappast samma resurser som idag eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja bara förbjud allting som man själv inte tycker om så löser det sig, den svenska modellen i sitt esse

Scrolla upp lite om du förväntade dig ett svar på detta, har inget mer att tillägga utöver det jag skrev där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Båda konsolerna finns i lager flera ggr per månad numera och tar inte slut på 5 ’minuter längre. Xbox har funnit i 100 talet EG butiker i snart 2 månader så vem som helst kan åka nu direkt och få tag på en. Ps5 är lite värre men långt ifrån omöjligt. Tror det va komplett som nu för en vecka sen typ hade +100 konsoler i lager både digital och skiva. Tog över det dygn innan dom va slut.
Förstår vad du menar men dina arguments påstående är 1 år gamla och gäller inte längre.
En person som verkligen vill ha en ps5 och kollar lite då och då har en konsol o handen inom 1 månad för riktpriser.

Mina argument är från idag när jag kollade lagerstatus och pris via Prisjakt och Elgiganten. Jag säger fortfarande lycka till med att gå in och köpa en ny Series X för 3000:-.

Mitt argument är, utöver prisdelen, att även konsoller fortfarande är påverkade av komponentbristen. Att det var värre för ett år sedan är en annan sak.

Permalänk

Säg den hobby som är gratis. Jag väntar själv på 2x8gb DDR5. Tillverkarna verkar ju bara göra 16/32 stickor för tillfället.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Bara 20%? Låter bra.

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Då kan man gräva kryptovalutor till det är nästan helt kört i botten och sedan sälja dyrt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nej det är de inte, en series X för 3000? Vad ska en switch kosta i din värld? 500?
Till och med ps3 kostade 6000 vid lansering och det var många år sen!

Orsaken varför PS3 kostande så mycket var dess udda val av CPU och minneslösning. En PS5 skall ligga kring 4000:- ifall man följer utvecklingen men den ligger på över 6000 idag. Bara att jämföra MSRP med dagens priser.

Att konsoler skulle vara immuna mot prisökningen när de bokstavligen kör med samma teknologi går ju inte heller.

Skrivet av Fire_Ice:

Tack globalister, ni kör systemet i botten medan ni skor er själva.

Yes. För det har ju absolut inte och göra med att större företag konkurrerat ut eller rent av köpt upp sina konkurrenter? Du vet.. raka motsatsen till vad "globalister" vill?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Så där kan man väl inte tänka. Mjukvaran på den tiden drog väl knappast samma resurser som idag eller hur.

Rätt. Mjukvara då drog betydligt mer resurser jämfört mot nu. Så idag får man ju mer för pengarna jämfört mot då.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Då tar vi det igen. Åk till ert lokala EG och köp en konsol nu för 5690:-. Finns i lager sen 1,5 månad eller mer där. 100+ butiker sist jag kollade.
Ps5 lite svårare. Ps5 standard lanserades för 5990:- och både den och 1000kr billigare digitala finns att köpa näst intill varje vecka. Prisjakt uppdaterar inte dessa alls förutom oseriösa som alltid har i lager för ingen vettig människa köper konsol idag för mer pengar än vad som är rekommenderat.

Edit: Ursäkta OT. Ska sluta belysa om detta nu

Du menar samma playstation 5 som är slutsåld och ingen vet när de kommer in igen? I alla fall om man skall tro Elgigantens hemsida.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av jawik:

Mina argument är från idag när jag kollade lagerstatus och pris via Prisjakt och Elgiganten. Jag säger fortfarande lycka till med att gå in och köpa en ny Series X för 3000:-.

Mitt argument är, utöver prisdelen, att även konsoller fortfarande är påverkade av komponentbristen. Att det var värre för ett år sedan är en annan sak.

Vadå lagerstatus från idag på Elgiganten? Dom har ju den i lager i 89 varuhus as we speak? Jag fattar inte vad du menar. Och varför skulle den kosta 3000? Riktpriset är 499$, ~5700sek och har alltid varit.
Om bara Inet har en massa grafikkort för kanonpriser men du vägrar handla där innebär det inte på automatik att dom är slutsålda överallt, eller?
Denna diskussion verkar inte leda nån vart ändå. Säger bara att få tag i en currentgen konsol idag är inga problem för ”rätt” pris om man verkligen vill ha en. Hänt ganska mycket senaste månaden, och bör bli ännu bättre framöver. Dvs ett bra lösning att Gamea på om man väntar på att grafikkortet ska nå rimliga priser.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Vadå lagerstatus från idag på Elgiganten? Dom har ju den i lager i 89 varuhus as we speak? Jag fattar inte vad du menar. Och varför skulle den kosta 3000? Riktpriset är 499$, ~5700sek och har alltid varit.
Om bara Inet har en massa grafikkort för kanonpriser men du vägrar handla där innebär det inte på automatik att dom är slutsålda överallt, eller?
Denna diskussion verkar inte leda nån vart ändå. Säger bara att få tag i en currentgen konsol idag är inga problem för ”rätt” pris om man verkligen vill ha en. Hänt ganska mycket senaste månaden, och bör bli ännu bättre framöver. Dvs ett bra lösning att Gamea på om man väntar på att grafikkortet ska nå rimliga priser.

Jag har hela tiden sagt att den är listad till billigaste 5695:-. Jag tolkade det som att personen jag först citerade hävdade att han hade gått in och köpt en Series X för 3000.

Det enda jag sagt om lagerstatus för Series X hos Elgiganten är att den inte är bokbar via webben.

Jag tror du läst in lite för mycket i mina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Mining, lika meningslöst som Gaming ur samhällssynpunkt. Slösar mkt el och använder samma grafikkort, så ingen Samhälls/miljövinst på gaming.
Gaming slösar också enormt med el och vad gör det för skillnad om det är gamers eller mining som "slösar" grafikkort?
Om vi förbjöd gaming i Sverige hade elen kanske räckt till för företag över HELA landet och kanske därmed också varit billigare.
Så varför förbjuda det ena och inte båda?

Sen hade det varit roligt, för mig, att få svar på min eviga fråga varför Gamers tror sig ha förtur på inköp av Grafikkort?
Har ni fått löfte om det från tillverkarna eller återförsäljarna?

Vi har marknadsekonomi i Sverige, vilket bl a innebär att den som är snabbast till köp och beredd att betala högst pris för en vara får den.
Så det är bara för gamers at hitta en genväg in i försäljningsleden, eller erbjuda tillverkaren ett överpris och köpa direkt från fabrik. Då får ni säkert också tillgång till grafikkort. Kontakta någon av dem och beställ en pall eller två så blir det säkert affär..

https://www.sweclockers.com/nyhet/7026-unga-datorspelare-dric...
Nu hittar jag inget bra artikel om det jag fortsätter prata om men borde du inte kunna hålla med om att mindre alkoholkonsumtion = minskat våldsbrott och vandalism för de sitter ju hemma och spelar i stället.

Men nån som är bättre än mig på att leta artiklar och förklara och berätta om utanförskap och sådana saker kanske kan lära dig lite mer om hur vår värld fungerar, så du också kan förstå att gaming faktiskt har en samhällsnytta.

Både Nvidia och AMD säger att de gör grafikkort för gaming det har länkats i tidigare trådar där miners vs gamers härjar.
Men det spelar ju ingen roll då som du själv säger att mining inte har någon samhällsnytta, medan gaming faktiskt har det.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |