Grafikkort och processorer upp till 20 procent dyrare 2022

Permalänk
Medlem

Nice, priserna som redan är helt groteska! Grotesk + 20% = fett onice groteskt! För egen del blir det att lägga gaming på hyllan ett tag och rida ut stormen. Nvidia kan komma och vifta med sin 4000 serie bäst dom vill. Känns helt ointressant när man inte ens har råd om de skulle kosta hälften så mycket.

Det lär ju inte fortsätta att gynna PC marknaden att ingen har råd att köpa komponenter längre. 🙃

Permalänk

Det är lätt att vara efterklok. December (?) 2020 hade Komplett XFX Radeon RX 6800 XT för 9190 kr och de tyckte jag då var för dyrt, idag ligger ungefär samma kort på 13 - 15'000 kr. Med kommande prishöjning med upp till 20%, motsvarar säkerligen 40% till kund, så känns det lite, eller mycket, surt att jag inte köpte då. Man bör också komma ihåg att förra gången som TSMC höjde sina priser med 10% så åkte AMD (som exempel) endast på en höjning om någon procent men jag håller med om att en höjning till är surt. Och det har visat sig att det är många som är villiga att betala dessa priserna så ur ett företagsekonomisk synvinkel så förstår jag prishöjningen men inte ur min privatekonomiska synvinkel. Men men nu får jag stå mitt kast och vänta tills priserna går ner igen till en mer acceptabel nivå. Jag tror att priserna kommer gå ner men först måste:

  • Ethereum gå till Proof-Of-Stake, något jag tror inte händer under detta år

  • Coronapandemin behöver ebba ut så folk kan åka på sina resor igen, då finns det mindre pengar att köpa datorhårdvara för

  • Det nya fabrikerna som byggs behöver bli klara och komma igång

  • Att containerbristen (ont om tomma containers) i Kina löses

Givetvis så finns det flera faktorer som påverkar priset än dessa men det är, som jag ser det, några av de stora faktorerna. Det kommer vara några år till med de priserna vi har i dag innan det går ner. Tror också att kommande generationer från AMD, Nvidia och Intel redan har fått ett förhöjt rekommenderat pris och inte lite heller samt att lanseringsdatum troligen har förskjutits så att de kan få ut mer vinst av nuvarande generation. Så jag hoppas att min RX 570 8 BG står pall i några år till.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Såg idag att AMD Ryzen 9 5950X gått ned i pris till 7,508kr med frakt hos amazon.se, skall man slå till eller vänta och chansa på att det kommer en med 3d v cache?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

jag gillar hur det var många som tyckte man var en idiot som köpte RTX 3090 när det kom, för 16.800kr
och nu börjar det likna årets investering, lite som att investera 1 miljon kr i tesla aktier innan tesla blev tesla

Permalänk
Medlem

Härliga tider vi lever i! Jippii!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Mina argument är från idag när jag kollade lagerstatus och pris via Prisjakt och Elgiganten. Jag säger fortfarande lycka till med att gå in och köpa en ny Series X för 3000:-.

Mitt argument är, utöver prisdelen, att även konsoller fortfarande är påverkade av komponentbristen. Att det var värre för ett år sedan är en annan sak.

Konsoler påverkas men det sker ingen prishöjning på varken Xbox eller Playstation. Åtminstone inte officiellt och de flesta återförsäljare håller sig till detta. Grafikkort är redan dyra som det är. Mer pengar lär inte öka produktionen så detta är bara ett sätt att tjäna mer pengar på eller för att slippa bita i det sura äpplet för tillverkarna som inte kan få tag i komponenter. Uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har du missat att Xbox och PS5 är typ dubbelt så dyra än de borde vara?

Vadå borde? 5-6000 kr för en konsol är väl en piss i havet jämfört med vad en hel dator kostar för att kunna samma spel. Om du menar att vissa sämre återförsäljare försöker sko sig på situationen, alternativt begagnat marknaden, så speglar ju inte det konsolernas pris.

Permalänk

Spelar ingen roll för både cpu och gpu blir då automatiskt 20% bättre för placeboeffekten ska inte underskattas.

stavfel
Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Agenda 2030, utbilda er gott folk.

Permalänk
Avstängd

Mitt 1070 får hänga med ett par år till då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Kanske ska passa på att skita i olanserade 5800x3d och köra på ett 5600x innan priserna går upp igen då.

Känner lite samma.. Hade tänkt gå från 3600 till någon "3d". Jag trodde det skulle lanseras 2-4st olika 3d-modeller och att det vore prisvärt att köpa någon av dom billigare. Men när jag såg att dom bara lanserade en modell så slog det mig att 5800x3d kommer troligen att bli väldigt dyr.

Jag känner inte för att punga ut 4000kr+ på en prolle :/

Sitter inte direkt i sjön med 3600 heller... så uppgradering kanske får avvakta. Vilka i-landsproblem man har ändå...

Permalänk
Medlem

Tur att datorn endast agerar HTPC nuförtiden. 6000kr för ett PS5 var ett riktigt kap

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Agenda 2030, utbilda er gott folk.

Inga konspirationsteorier i detta forum tack. Håll er till flashback, bitchute och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Känner lite samma.. Hade tänkt gå från 3600 till någon "3d". Jag trodde det skulle lanseras 2-4st olika 3d-modeller och att det vore prisvärt att köpa någon av dom billigare. Men när jag såg att dom bara lanserade en modell så slog det mig att 5800x3d kommer troligen att bli väldigt dyr.

Jag känner inte för att punga ut 4000kr+ på en prolle :/

Sitter inte direkt i sjön med 3600 heller... så uppgradering kanske får avvakta. Vilka i-landsproblem man har ändå...

Exakt, jag tänkte gå från 2600x till 5600x3d, stor bwsvikelse när endast 5800x3d släpps. Sen såg jag nu att priset på 5800x är nära dubbelt 5600x. Spelar ingen realistik roll vad priset på 5800x3d hamnar på och vad 5800x sjunker till. 5600x kommer vara den logiska uppgraderingen 2022 för att sedan behlver jag köpa helt nytt system.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Såg idag att AMD Ryzen 9 5950X gått ned i pris till 7,508kr med frakt hos amazon.se, skall man slå till eller vänta och chansa på att det kommer en med 3d v cache?

Köp den, blir inte billigare under 2022 såvida inte AMD släpper zen 4.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Inga konspirationsteorier i detta forum tack. Håll er till flashback, bitchute och liknande.

Konsperationsteori? Du kan läsa om Agenda 2030 på Regeringens egna hemsida.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-o...

Bara för att du inte vet vad som sker betyder inte att många andra inte gör så.

Återigen, utbilda er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Konsperationsteori? Du kan läsa om Agenda 2030 på Regeringens egna hemsida.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-o...

Bara för att du inte vet vad som sker betyder inte att många andra inte gör så.

Återigen, utbilda er.

Står inget om Rotschild, great reset och annat dravel som brukar dras fram i detta när jag hör 2030. Tack, jag kollar upp det närmre men vid första anblick så är väl de 17 målen inget konstigt.

Tillbaka till ämnet så tror jag inte det finns någon koppling direkt mellan t ex målet "hållbar konsumtion och tillverkning" mot grafikkort och prishöjningar etc. Det är helt andra saker som styr det är jag övertygad om, annars skulle alla branscher och tillverkare höja priserna med 100% för allt som använder elektronik men det har ju inte hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Står inget om Rotschild, great reset och annat dravel som brukar dras fram i detta när jag hör 2030. Tack, jag kollar upp det närmre men vid första anblick så är väl de 17 målen inget konstigt.

Tillbaka till ämnet så tror jag inte det finns någon koppling direkt mellan t ex målet "hållbar konsumtion och tillverkning" mot grafikkort och prishöjningar etc. Det är helt andra saker som styr det är jag övertygad om, annars skulle alla branscher och tillverkare höja priserna med 100% för allt som använder elektronik men det har ju inte hänt.

Du kommer nog vakna vartefter.

Nvidia använder mycket av sin resurser till AI.