Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Turbo över alla kärnor för samtliga alder lake?

Permalänk
Medlem

Turbo över alla kärnor för samtliga alder lake?

Finns det listat någonstans? Trött på att behöver leta reda på och läsa en hel recension eller se en hel youtubevideo för att i bästa fall få veta vad "all core turbo" ligger på för just den modellen som recenseras.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det listat någonstans? Trött på att behöver leta reda på och läsa en hel recension eller se en hel youtubevideo för att i bästa fall få veta vad "all core turbo" ligger på för just den modellen som recenseras.

Står på intels hemsida på varje modell
T.ex. 12900k
Intel® Turbo Boost Max Technology 3.0 Frequency ‡
5.20 GHz

Performance-core Max Turbo Frequency
5.10 GHz

Efficient-core Max Turbo Frequency
3.90 GHz

5.2 är på 2 cores, hittar inte info om det dock.
5.1 på P cores och 3.9 på E cores

Räcker väl med den infon?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Eller så klockar man 5.1 ghz på alla kärnor med bra kylare så är saken biff👍

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Står på intels hemsida på varje modell
T.ex. 12900k
Intel® Turbo Boost Max Technology 3.0 Frequency ‡
5.20 GHz

Performance-core Max Turbo Frequency
5.10 GHz

Efficient-core Max Turbo Frequency
3.90 GHz

5.2 är på 2 cores, hittar inte info om det dock.
5.1 på P cores och 3.9 på E cores

Räcker väl med den infon?

Okey. 12400f har enligt intels specifikationer 4.4Ghz turbo men i realiteten så når den knappt 4Ghz över alla kärnorna. Så båda som svarat i tråden verkar helt ha missat frågeställningen här. Vill alltså kunna jämföra den teoretiska prestandan mellan olika modeller baserat på turbo över samtliga kärnor.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Okey. 12400f har enligt intels specifikationer 4.4Ghz turbo men i realiteten så når den knappt 4Ghz över alla kärnorna. Så båda som svarat i tråden verkar helt ha missat frågeställningen här. Vill alltså kunna jämföra den teoretiska prestandan mellan olika modeller baserat på turbo över samtliga kärnor.

Vad menar du med "i realiteten så når den knappt 4Ghz över alla kärnorna"?

Att inga kärnor når högre än 4 GHz trots att den utlysta frekvensen är högre?
Vad snackar vi för kyllösning, tidsförlopp, temperatur, effektbegränsningar och moderkort?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad menar du med "i realiteten så når den knappt 4Ghz över alla kärnorna"?

Att inga kärnor når högre än 4 GHz trots att den utlysta frekvensen är högre?
Vad snackar vi för kyllösning, tidsförlopp, temperatur, effektbegränsningar och moderkort?

Ja kontinuerlig tung belastning över alla kärnor utan effektbegränsningar eller värmethrottling. Sånt som borde vara underförstått när man efterfrågar turbofrekvens över samtliga kärnor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var såg du det 12400f testet? Nyfiken.

Min 12900k boostar enligt spec konstant med cinebench

Intel comp

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Var såg du det 12400f testet? Nyfiken.

Min 12900k boostar enligt spec konstant med cinebench

Intel comp

Hardware unboxed recension av 12400f. 3990Mhz tror jag till och med det var i cinebench med upplåst strömbudget. Utan så droppade den räjält mycket lägre. Med stockkylaren nådde den en bit över 80c. Med annan kylning och omkring 50c så uppnåddes samma frekvenser som med stockkylaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill minnas jag läst att Intel inte längre tillhandahåller den informationen sedan flera generationer tillbaka kring turbo över samtliga kärnor. Det dom har nu är väl vad en kärna skulle kunna nå.

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Vill minnas jag läst att Intel inte längre tillhandahåller den informationen sedan flera generationer tillbaka kring turbo över samtliga kärnor. Det dom har nu är väl vad en kärna skulle kunna nå.

Precis. Det är därför jag eftersöker en sammanställd lista eftersom intel inte preciserar detta.

Visa signatur