Permalänk
Medlem

hastighetsproblem fd comhem

Hej
Jag har tydligen fått 250/100 genom Tele2 sen dom tog över comhem men har inte tänkt på det förrän nyligen.
jag kollade min hastighet på bredbandskollen och den ligger på runt 96/95 upp och ner. hur kommer jag upp i såna siffror som250?
sitter med ett ASUS ROG Maximus IX Hero - ATX / Z270 moderkort som ska stöda 1000 mbps
och en comhem router som heter Technicolor TG799 eller Technicolor TG389

Jag har inte ens en susning på var jag ska börja
jo när jag tittar på status för anslutning till lokalt nätverk står det 1.0 Gb/s
ip4 aktiverad

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Låter som att du har deras fibertjänst om du har fått en sådan rotuer. Kan vara så att media konverteraren är en gammal som bara kan 100Mbit/s, ta kort eller skriv ned vad som står på den. Eller bara felanmäl till Tele2.

Permalänk
Medlem

denna är det
https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/technicolor...

Egenskaper
Tillverkare Technicolor
Modell TG389
Max nedladdning 1000 Mbit/s
Max uppladdning 100 Mbit/s
Storlek –
Vikt –
Nätadapter 12V 2A
Effektförbrukning –
LAN 4 stycken 1000/100 Mbit/s ethernet
Telefoni 2 utgångar, 1 telefonnummer
WiFi 802.11b/g/n

den är gammal men specsen ska väl fortfarande vara aktuell ?

Permalänk
Medlem

Om du har den routern så har du troligen fiber in, det är den omvandlaren jag menar. Det är möjligt att du inte har fiber utan ett ethernet uttag, om så är fallet så få du logga in in din router och kolla om du kan se vad wan porten är ansluten i.

Permalänk
Medlem

det står
WAN-anslutning

*Länkinformation
Typ: Ethernet
MAC-adress:
Överförda data

säger inte mig speciellt mycket
jo att det är ethernet och inte fiber ?

Permalänk
Medlem

Någonstans på vägen blir det 100-länk och inte gig i alla fall, alternativt att de har misslyckats att lägga på din tjänst rent tekniskt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

ok då måste jag kontakta supporten.. ville helst undvika dom .. först stå i kö sen förklara för någon sen bli kopplad till nån annan sen förklara igen och kanske vidarekopplad igen eller så förstår dom inte problemet..
det är min erfarenhet av kundtjänst

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Kolla kablarna också!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Dragonflame - kolla upp din länkhastighet mellan datorn och routern. Jag hade nyligen exakt samma problem som dig. Det visade sig bero på att jag körde med en väldigt lång, väldigt gammal nätverkskabel. Så jag hade bara 100/100 mellan datorn och routern. Så fort jag bytte ut den så blev det istället 1000/1000 och därmed kunde jag nyttja mina fulla 250Mbit internet.

Kolla på egenskaper för din nätverksanslutning i datorn. Om du har windows 11 kan du använda sökfältet och skriva "nätverkskort" för att där komma till "Hantera inställningar för nätverkskort". Klickar du på din nätverksanslutning i rutan som kommer upp kommer du se en del statistik bland annat "Länkhastighet". Står det t.ex. 100/100 där (som det gjorde för mig) så sitter din begränsning i nätverkskabel eller nätverkskort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kontrollera kablaget.

Jag sprang själv för inte så länge sedan på en kabel med endast 2 par (4 trådar) istället för 4 par (8 trådar).

Blev förvånad ett ganska bra tag över att jag inte fick gigabit till switchen innan jag insåg att ena kabeln var problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

det står
WAN-anslutning

*Länkinformation
Typ: Ethernet
MAC-adress:
Överförda data

säger inte mig speciellt mycket
jo att det är ethernet och inte fiber ?

Hur ansluter du routern. Ett uttag i väggen, eller i nått som går på ström?

Permalänk
Medlem

för några veckor sen kom en tekniker och satte in en grej i väggen dom skulle uppdatera mitt internet. var tvungen att googla (RESIDENTIAL P2P LAYER 2 SWITCH - i6400 Series) Icotera i6405 heter den tydligen har inte kollat den ordentligt men det står Tillhör lägenheten på den

den är kopplad med en nätverkskabel till Technicolor TG389 som sen e kopplad till datorn..
om den gör samma sak som min Technicolor.. varför kopplade teknikern in technicolorn ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

för några veckor sen kom en tekniker och satte in en grej i väggen dom skulle uppdatera mitt internet. var tvungen att googla (RESIDENTIAL P2P LAYER 2 SWITCH - i6400 Series) Icotera i6405 heter den tydligen har inte kollat den ordentligt men det står Tillhör lägenheten på den

den är kopplad med en nätverkskabel till Technicolor TG389 som sen e kopplad till datorn..
om den gör samma sak som min Technicolor.. varför kopplade teknikern in technicolorn ???

Den ser ut att klara 1Gbit/s så testa koppla dig direkt på den och mät

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragonflame:

för några veckor sen kom en tekniker och satte in en grej i väggen dom skulle uppdatera mitt internet. var tvungen att googla (RESIDENTIAL P2P LAYER 2 SWITCH - i6400 Series) Icotera i6405 heter den tydligen har inte kollat den ordentligt men det står Tillhör lägenheten på den

den är kopplad med en nätverkskabel till Technicolor TG389 som sen e kopplad till datorn..
om den gör samma sak som min Technicolor.. varför kopplade teknikern in technicolorn ???

Icotera i6405 verkar vara en switch så den agerar troligen tjänstefördelare, en enhet som delar upp inkommande anslutning så att tv, data och telefon kommer till varsin port.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nä det hjälpte inte att koppla upp den direkt mot icotera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

nä det hjälpte inte att koppla upp den direkt mot icotera

Felanmäl tyvärr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragonflame:

nä det hjälpte inte att koppla upp den direkt mot icotera

Men har du kollat länkhastigheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

så nu har jag testat en annan kabel cat6 och stoppade in den i switchen (icotera)
angående länkhastighet står det 1.0 Gbps full duplex (EEE Not Negotiated)

i Visa Maskinvaru och anslutningsegenskaper står det ju Länkhastighet (mottagning/överföring)
1000/1000 (Mbps)

edit
nu har jag testat på 2 datorer med samma resultat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragonflame:

så nu har jag testat en annan kabel cat6 och stoppade in den i switchen (icotera)
angående länkhastighet står det 1.0 Gbps full duplex (EEE Not Negotiated)

i Visa Maskinvaru och anslutningsegenskaper står det ju Länkhastighet (mottagning/överföring)
1000/1000 (Mbps)

edit
nu har jag testat på 2 datorer med samma resultat

Om du går Gbit länk när du är kopplad mot icotera switchen men ändå för låg hastighet så är det nått su ska felanmäla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

så nu ringde jag till kundtjänst och han hade ingen aning om vad som var fel.. han såg inget konstigt från sin sida han skulle göra nåt som jag inte minns vad det hette.. starta om eller nåt iaf ska jag kolla upp det på måndag när jag är hemma.. är hos flickvännen över helgen

sen är det ju framtidens bredband / itux som är leverantör av kommunikationen
synd att jag inte reagerade tidigare.. men bättre sent än aldrig
tack för all hjälp
Trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

så nu ringde jag till kundtjänst och han hade ingen aning om vad som var fel.. han såg inget konstigt från sin sida han skulle göra nåt som jag inte minns vad det hette.. starta om eller nåt iaf ska jag kolla upp det på måndag när jag är hemma.. är hos flickvännen över helgen

sen är det ju framtidens bredband / itux som är leverantör av kommunikationen
synd att jag inte reagerade tidigare.. men bättre sent än aldrig
tack för all hjälp
Trevlig helg

Är din mediaomvandlare en sån till vänster så klarar den bara av 100Mbit och behövs bytas ut till någon av dom till höger.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Teknikern var hos mig och installerade den till höger för 1-2v sen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Teknikern var hos mig och installerade den till höger för 1-2v sen bara.

Okej, jag fick nyss min utbytt med. iTUX behöver göra någon ändring på sin sida med, möjligt att dom inte har gjort det?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Det är nog så. Jag har gjort allt jag kan.