Samsung S21 och ICA självscanning, fungerar inte.

Permalänk
Medlem

Samsung S21 och ICA självscanning, fungerar inte.

Är det någon mer än jag som har problem med att Samsung S21 inte fungerar med Ica självscanning?
Scanningsmaskinen kan inte läsa av QR koden på min mobilskärm oavsett hur jag försöker.
Var inga problem alls med min gamla telefon och när jag testade att använda min dotters telefon med mitt ICA-konto fungerade det direkt?
Är det fel på telefonen, något som fler råkat ut för eller vad är det egentligen som händer?
Någon inställning i min telefon som gör att maskinen inte kan läsa av den?
Har testat att ändra ljusstyrka, stänga av adaptivt m.m. ingen skillnad.
Kan jag lösa det på något sätt?
I nuläget kan jag inte självscanna med telefonen på ICA och vet inte om det gäller på flera ställen som har tekniken.
Tekniken går ut på att man loggar in i ICAS app, får upp en QR kod på skärmen som sedan läses av i affären och man får en skanner-pistol och kan börja skanna.

Det här är ju en av Samsungs största modeller så väldigt udda att det inte fungerar i en av Sveriges största matvaruaffärer.
#samsung
@Samsung

ICA Självscanning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Är det någon mer än jag som har problem med att Samsung S21 inte fungerar med Ica självscanning?
Scanningsmaskinen kan inte läsa av QR koden på min mobilskärm oavsett hur jag försöker.
Var inga problem alls med min gamla telefon och när jag testade att använda min dotters telefon med mitt ICA-konto fungerade det direkt?
Är det fel på telefonen, något som fler råkat ut för eller vad är det egentligen som händer?
Någon inställning i min telefon som gör att maskinen inte kan läsa av den?
Har testat att ändra ljusstyrka, stänga av adaptivt m.m. ingen skillnad.
Kan jag lösa det på något sätt?
I nuläget kan jag inte självscanna med telefonen på ICA och vet inte om det gäller på flera ställen som har tekniken.
Tekniken går ut på att man loggar in i ICAS app, får upp en QR kod på skärmen som sedan läses av i affären och man får en skanner-pistol och kan börja skanna.

Det här är ju en av Samsungs största modeller så väldigt udda att det inte fungerar i en av Sveriges största matvaruaffärer.
#samsung
@Samsung

ICA Självscanning

Jag har ibland problem att få ut scannern (har QR-kod som widget), funkar det inte så klickar jag på widgeten och kommer in i ica appen där det alltid brukar funka.
Verkar som den har lättare för att läsa QR mot en ljus bakgrund än en mörk.

Har även märkt att det skiljer i olika affärer, dvs mer problem i vissa och inga i andra.

Det enda jag kan tänka mig som påverkar är om du har kvar original skärmskydd och att det är boven, jag har själv mitt skydd kvar och inte testat utan.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min telefon, det var pågrund av att jag hade "mörkt tema" inställt, då den flippade färgerna på själva QR koden. MIUI dock.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Har en S21+, har aldrig lyckats få widgeten att funka, men att trycka på den och visa QR-koden i appen har aldrig krånglat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Är det någon mer än jag som har problem med att Samsung S21 inte fungerar med Ica självscanning?
Scanningsmaskinen kan inte läsa av QR koden på min mobilskärm oavsett hur jag försöker.
Var inga problem alls med min gamla telefon och när jag testade att använda min dotters telefon med mitt ICA-konto fungerade det direkt?
Är det fel på telefonen, något som fler råkat ut för eller vad är det egentligen som händer?
Någon inställning i min telefon som gör att maskinen inte kan läsa av den?
Har testat att ändra ljusstyrka, stänga av adaptivt m.m. ingen skillnad.
Kan jag lösa det på något sätt?
I nuläget kan jag inte självscanna med telefonen på ICA och vet inte om det gäller på flera ställen som har tekniken.
Tekniken går ut på att man loggar in i ICAS app, får upp en QR kod på skärmen som sedan läses av i affären och man får en skanner-pistol och kan börja skanna.

Det här är ju en av Samsungs största modeller så väldigt udda att det inte fungerar i en av Sveriges största matvaruaffärer.
#samsung
@Samsung

ICA Självscanning

Jag har S21 (den vanliga) och det fungerar bra för mig. Kan hända att den inte tar direkt med efter några sekunder så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Jag hade samma problem med min telefon, det var pågrund av att jag hade "mörkt tema" inställt, då den flippade färgerna på själva QR koden. MIUI dock.

Det där kanske kan vara orsaken... Har själv mörkt tema inställt.
Får testa nästa gång.
Känns som något @samsung och ICA kanske bör titta närmare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Känns som något @samsung och ICA kanske bör titta närmare på.

Förmodligen inte ICA? Vi har Pixel och Xiaomi med mörkt tema och det fungerar perfekt varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Jag hade samma problem med min telefon, det var pågrund av att jag hade "mörkt tema" inställt, då den flippade färgerna på själva QR koden. MIUI dock.

Hur menar du med mörkt tema? Att du har en widget med mörk bakgrund? För Ica-appen i sig har väl inget mörkt tema?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Förmodligen inte ICA? Vi har Pixel och Xiaomi med mörkt tema och det fungerar perfekt varje gång.

Vet inte riktigt vad Samsung skulle kunna göra för att lösa problemet heller. Det enda som jag skulle kunna se är Samsungs fel är att skärmen i telefonen är för dålig. Annars är det ju ICA som har utvecklat appen helt själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet inte riktigt vad Samsung skulle kunna göra för att lösa problemet heller. Det enda som jag skulle kunna se är Samsungs fel är att skärmen i telefonen är för dålig. Annars är det ju ICA som har utvecklat appen helt själva.

Det är sant, tänkte inte på att det är ICAs egna app
Men om det fungerar för "alla" andra borde felet ligga i Samsungs skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Det är sant, tänkte inte på att det är ICAs egna app
Men om det fungerar för "alla" andra borde felet ligga i Samsungs skärm?

Det fungerar dock för mig (har S21), så problemet ligger i så fall specifikt på TS egna skärm. Kanske måndagsexemplar eller repig skärm. Kan dock tillägga, ifall skärmen är lite repig att det finns ett förapplicerat skärmskydd. (Det är alltså skyddet och inte skärmen som är repig)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Det är sant, tänkte inte på att det är ICAs egna app
Men om det fungerar för "alla" andra borde felet ligga i Samsungs skärm?

Men det funkar ju för mig på en S21, även om det är svårigheter ibland med widgeten.
Jag tror det kan ha att göra med Samsungs original skärmskydd kombinerat med mörk bakgrund.

Skärmen som sitter i S21 är bland dom bästa mobilskärmarna på marknaden, så att det skulle vara skärmen i sig tror jag inte.

Permalänk

Note 20 Ultra här, har exakt samma problem. Widget funkar inte, men klickar man på den så man kommer in i appen så funkar det direkt (trots att själva QR-koden då blir mindre än widgeten). Kör darkmode endast efter solnedgången, verkar inte vara orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur menar du med mörkt tema? Att du har en widget med mörk bakgrund? För Ica-appen i sig har väl inget mörkt tema?

Skulle igentligen orda om mitt inlägg lite, var inte jusst i ICA appen det strulade men kort sagt, MIUIs mörka tema ändrade färgerna inne i appen så pass att QR koden inte ville läsas av. MIUIs mörka tema gör även ICA appen mörk nu ser jag, den gör om dom flesta appar som inte ens har mörka lägen, därav att den kan strula till det ibland.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LittleBobbyTables:

Note 20 Ultra här, har exakt samma problem. Widget funkar inte, men klickar man på den så man kommer in i appen så funkar det direkt (trots att själva QR-koden då blir mindre än widgeten). Kör darkmode endast efter solnedgången, verkar inte vara orsaken.

Har inte samma apparater eller scannar på Ica man jag har märkt att det är svårare att scanna fysiska stora qr koder i en del scanners, stor display nära gör att de inte känner av koden och ökar man avståndet verkar det som om en del scanners ändå inte läser den kanske pga att de har nån typ av maximal distans konfigurerad.
Scannrarna verkar helt enkelt ofta optimerade mot telefoner med liten display och fysiskt små qrkoder på korta avstånd. När jag använt surfplattor så har de alltid varit mer svåravlästa än en telefon fastän man tycker att det borde vara enklare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inget skärmskydd på och den enda tunna repa jag har är inte placerad där QR-koden är belägen.
Är en helt ny telefon (fick den i mitten av december, Comviqs julerbjudande) så väldigt besviken att det dykt upp en (minimal) repa även fast jag varit väldigt försiktig. Har aldrig tidigare hänt för mig.
Hur kan man se om det är fel på skärmen, förutom att ev. ICAS självskanning inte fungerar?
Som sagt, jag förstår inte varför jag har det här problemet överhuvudtaget, är lite av ett mysteriem. Har ju fungerat hur smidigt som helst med min gamla telefon.
Därför jag funderar om fler har märkt av det här problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Har inget skärmskydd på och den enda tunna repa jag har är inte placerad där QR-koden är belägen.
Är en helt ny telefon (fick den i mitten av december, Comviqs julerbjudande) så väldigt besviken att det dykt upp en (minimal) repa även fast jag varit väldigt försiktig. Har aldrig tidigare hänt för mig.
Hur kan man se om det är fel på skärmen, förutom att ev. ICAS självskanning inte fungerar?
Som sagt, jag förstår inte varför jag har det här problemet överhuvudtaget, är lite av ett mysteriem. Har ju fungerat hur smidigt som helst med min gamla telefon.
Därför jag funderar om fler har märkt av det här problemet.

Är du verkligen säker på att du inte har ett skärmskydd? Den kan vara lite svårt att känna av. Enklast är om du känner vid kameran att det är en liten fördjupning. (Har du inget skärmskydd är kameran precis i nivå med skärmen)

Vet inte om du verkligen vill ta bort den, men annars så har du instruktioner här. https://www.youtube.com/watch?v=k3mhDXGRZzM

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Har själv också problem med Samsung A71, men det brukar gå efter några få försök. Min känsla är att flera som använder kort tittar lite snett på en varför en inte använder kort som dem som fungerar direkt. Men det handlar om att jag ej vill bära med mig hur många kort som helst för precis varenda sak, då offrar jag heller 1-2 sekunder extra på att få apparaten läsa av min ID..

Jag tycker ica borde test nfc eller något. Jag använder ofta denna för att just betala vid samma terminal. Steget med att först visa mobilens skärm anser jag är ett helt onödigt steg som de hade kunnat skippa.

Alltså lägg på mobilen för att få google, Samsung, Apple betalning. Då har de id. Det enda är uttag av handscannern, men även den känns onödig. Varför ha en separat handscanner istället för bara mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är du verkligen säker på att du inte har ett skärmskydd? Den kan vara lite svårt att känna av. Enklast är om du känner vid kameran att det är en liten fördjupning. (Har du inget skärmskydd är kameran precis i nivå med skärmen)

Vet inte om du verkligen vill ta bort den, men annars så har du instruktioner här. https://www.youtube.com/watch?v=k3mhDXGRZzM

shit pommes frites...
Du har rätt, jag verkar ha ett skärmskydd?!

Skäms på mig.
Hade inte en aning om att det satt där.... förklarar troligen även repan.
Bra att veta innan jag sätter på ett nytt. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

shit pommes frites...
Du har rätt, jag verkar ha ett skärmskydd?!

Skäms på mig.
Hade inte en aning om att det satt där.... förklarar troligen även repan.
Bra att veta innan jag sätter på ett nytt. Tack för tipset.

https://i.ibb.co/JqNLvQg/sk-rmmobil.jpg

Inga problem. Har hört många som klagat på att S21 är lätt att repa, men faktum är att det sitter ett skärmskydd som de flesta inte ens känner av.

När det gäller QR-koden på ICA, har din dotter en mindre telefon eller hade hon telefonen längre ifrån scannern? I så fall kan det vara en förklaring också. En sak som kan vara värt att ha i åtanke är att appen automatiskt höjer ljusstyrkan till max när du tar fram QR-koden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har inte samma apparater eller scannar på Ica man jag har märkt att det är svårare att scanna fysiska stora qr koder i en del scanners, stor display nära gör att de inte känner av koden och ökar man avståndet verkar det som om en del scanners ändå inte läser den kanske pga att de har nån typ av maximal distans konfigurerad.
Scannrarna verkar helt enkelt ofta optimerade mot telefoner med liten display och fysiskt små qrkoder på korta avstånd. När jag använt surfplattor så har de alltid varit mer svåravlästa än en telefon fastän man tycker att det borde vara enklare.

Bra poäng, jag har ändrat storlek på widgeten från 3x3 till 2x2 så ska jag testa nästa gång..

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

En sak som kan vara värt att ha i åtanke är att appen automatiskt höjer ljusstyrkan till max när du tar fram QR-koden.

Aldrig lagt märke till det i butiken, men det blev ju väldigt tydligt när man testade hemma i fåtöljen.. det kan nog påverka en hel del, kanske ska testa med max ljusstyrka med widgeten nästa gång.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har inte samma apparater eller scannar på Ica man jag har märkt att det är svårare att scanna fysiska stora qr koder i en del scanners, stor display nära gör att de inte känner av koden och ökar man avståndet verkar det som om en del scanners ändå inte läser den kanske pga att de har nån typ av maximal distans konfigurerad.
Scannrarna verkar helt enkelt ofta optimerade mot telefoner med liten display och fysiskt små qrkoder på korta avstånd. När jag använt surfplattor så har de alltid varit mer svåravlästa än en telefon fastän man tycker att det borde vara enklare.

Skrivet av Cenorida:

En sak som kan vara värt att ha i åtanke är att appen automatiskt höjer ljusstyrkan till max när du tar fram QR-koden.

Nu har jag testat att handla några gånger på ICA och resultet är som följer:

Att ändra storlek på widgeten från 3x3 till 2x2 gjorde en liten förbättring, vid ett tillfälle räckte detta för att kunna checka ut en scanner. Störst skillnad verkar ljusstyrkan göra, med ändring av ljusstyrkan från ~30% till ~60% så funkar det varje gång! Särskilt i kombination med storleken 2x2.

(Kommer dock i fortsättningen klicka på widgeten för att öppna appen så ljusstyrkan tillfälligt höjs, det blir mest tidseffektivt för mig som föredrar att ha ljuset runt 30%...)

Permalänk
Medlem

har testat med widgeten idag, men ingen skillnad för mig. @samsung Galaxy S21 vägrar att fungera med ICAs självskanning.
Fick ta med min gamla LG G7 Thinq istället och skanna. Gick på en mikrosekund.
Känns väldigt konstigt att en av Samsungs dyrare telefoner brister på det här sättet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benedict:

har testat med widgeten idag, men ingen skillnad för mig. @samsung Galaxy S21 vägrar att fungera med ICAs självskanning.
Fick ta med min gamla LG G7 Thinq istället och skanna. Gick på en mikrosekund.
Känns väldigt konstigt att en av Samsungs dyrare telefoner brister på det här sättet.

Kanske är svårare att läsa av en oledskärm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använder du Google pay kan du lägga in Ica-kortet där i, o upp en QR-kod.i den appen.. borde ju inte göra nån skillnad. Men kanske placerar den på annat ställe på skärmen som gör skillnad? Alternativt testa o ta en skärmdump på koden i icas app o ta upp den i din fotoapp o testa lite olika zoomingar. (Ber om ursäkt om dessa förslag redan nämnts då jag skummade en del av tråden)...

Permalänk
Avstängd

Den här tråden inspirerade mig att lägga till koden på telefonen.
Såg att det gick att få den i ApplePay, vilket är behändigt snabbt att få fram den, ska prova den nästa gång jag är på ica. Då kan jag plocka bort ett kort till i plånkan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stgr:

Den här tråden inspirerade mig att lägga till koden på telefonen.
Såg att det gick att få den i ApplePay, vilket är behändigt snabbt att få fram den, ska prova den nästa gång jag är på ica. Då kan jag plocka bort ett kort till i plånkan.

Egentligen borde du låta bli Ica för de är väl de enda som kräver ett separat kort, övriga matbutiker brukar ju använda betalkortet för "medlemskap"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Egentligen borde du låta bli Ica för de är väl de enda som kräver ett separat kort, övriga matbutiker brukar ju använda betalkortet för "medlemskap"

På ica kan du koppla ditt betalkort till ica-kortet, men det går inte att få ut skannern med ditt betalkort.. men du kan initiera betalningen med bara betalkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Egentligen borde du låta bli Ica för de är väl de enda som kräver ett separat kort, övriga matbutiker brukar ju använda betalkortet för "medlemskap"

Skrivet av stgr:

På ica kan du koppla ditt betalkort till ica-kortet, men det går inte att få ut skannern med ditt betalkort.. men du kan initiera betalningen med bara betalkortet.

Kan t.o.m. koppla ICA-kortet till 5 olika betalkort om du har det behovet.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.