Det ser ut som certet på NAS:en är för dåligt. Filezilla vägrar att koppla upp sig eftersom den tycker att uppkopplingen skulle bli osäker.
Ja, det borde gå att logga in via SSH på NAS:en och generera om certet. Om du inte redan har aktiverat SSH så får du göra det via webbgränssnittet, om du kan:
NAS:en börjar nog bli lite gammal ja. Produktsidan är daterad 2011. Hårdvaran går säkert att få att fungera ett bra tag till, men som du märker är ju inte mjukvaran superb. Jag hade funderat två gånger innan jag hade exponerat en enda port mot internet.
Folk har fått igång Linux på maskinen, men ingen verkar ha fått in stödet i någon distribution. DNS-313-modellen har faktiskt stöd i nyaste OpenWrt, men det lär inte hjälpa dig. Ett tips när/om du ska köpa något nytt är att välja något som har befintligt Linux-stöd, så att du kan hålla maskinen uppdaterad när tillverkaren tröttnar.
Som du märker kan du även välja att använda en annan FTP-klient som är mindre kinkig. Eller slå av TLS helt, om du tycker att det skulle vara en bra ide (det tycker INTE jag, lösenordet och all trafik kommer vara helt öppet).