Netflix: "Microsofts Activision Blizzard-köp ett kvitto för prenumerationstjänster"

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit emot spel som prenumeration men skaffade Xbox series X med gamepass för ett år sen och är verkligen supernöjd! Har inte köpt ett spel utan de som finns där har räckt gott både för mig och resten av familjen.

Att streama spel är ju inget man gör varje dag men det är samtidigt grymt att ha möjligheten att spela bra spel på mobilen när man är iväg.

Bara det att en prenumeration räcker för hela familjens spelbehov sparar rätt mycket pengar.

Skulle det däremot komma något spel i framtiden som jag verkligen vill köra som inte finns i gamepass så har jag ju fortfarande möjligheten att köpa det på riktigt.

Det enda som oroar mig är att om detta blir standard så kanske de successivt kommer skala ner "grundspelet" som ingår i gamepass och man tvingas köpa tillägg av tveksamt valfri karaktär för att få hela upplevelsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Väldigt tråkigt, men väntat. Spel som körs lokalt på en dator är förmodligen sällsynta år 2026 och ickeexisterande år 2030.

Inte en chans att vi har så bra internet i världen 2030 (Om ens någonsin) så att latensen i skjutspel inte skulle bli märkbart sämre än på din lokala maskin. Visst springer du på i 3rd person och samlar herbs i buskar single player är det väl skit samma, då skulle jag nog rekommendera streaming redan i år.

On topic: Att betala måndadsavift istället för ett fast pris på ett spel har jag dock inget emot. Jag spelar dock nästan BR utestlutande och det verkar vara trendigt att de ska vara gratis nu vilket jag inte klagar på och det fungerar ju om man dömer av antalet spelare och intresse för spelen på twitch.com etc.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Finns det garantier för att spel som en gång blir tillagda till tjänsterna ALDRIG tas bort? Annars har jag exakt 0 intresse för Gamepass liknande lösningar. Får mig att se rött varenda gång man skall kolla en film man sett för något år sen på valfri streamingtjänst, bara för att upptäcka att den plötsligt finns hos konkurrenten istället, där man passande nog inte är kund.

Nej då - utbudet ändras hela tiden i GamePass. Om ett spel försvinner från GamePass som du redan installerat lokalt på din enhet så ligger spelets ikon kvar och du märker att det plockats bort från gamepass först när du försöker starta spelet och du får upp frågan (Äger du redan detta spel eller vill du köpa det från Microsoft Store?)
Det påstås i olika forum att det ska gå ut varningar innan ett spel man har installerat försvinner - men för att se dessa varningar måste man spela rätt ofta. Jag startar mitt xbox någon gång varannan vecka när jag har barnen så några varningar är inget jag hunnit märka av.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

snart är vi där, subscriptions till allt, you will own nothing and be perfectly happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Nej då - utbudet ändras hela tiden i GamePass. Om ett spel försvinner från GamePass som du redan installerat lokalt på din enhet så ligger spelets ikon kvar och du märker att det plockats bort från gamepass först när du försöker starta spelet och du får upp frågan (Äger du redan detta spel eller vill du köpa det från Microsoft Store?)
Det påstås i olika forum att det ska gå ut varningar innan ett spel man har installerat försvinner - men för att se dessa varningar måste man spela rätt ofta. Jag startar mitt xbox någon gång varannan vecka när jag har barnen så några varningar är inget jag hunnit märka av.

Du kan använda Game Pass appen i mobilen. Finns en lista av Tas bort snart spel där för konsol och en för PC. De hamnar där ett par veckor innan de tas bort. Har blivit att jag köpt ett par spel pga det med rabatten man får så länge de är kvar på game pass. Motsvarande lista finns även på xbox.com och på konsolen.

Permalänk
Medlem

För mig som spelar få spel, fast ofta är nuvarande setup med Steam/Epic o liknande det bättre alternativet. Mycket billigare i det långa loppet.
Ganska stor skillnad mot tv serier där jag i princip aldrig ser samma sak igen.

Permalänk
Medlem

Jag kan knappt beskriva hur avtänd jag är på alla moderna trender vad gäller spel. Microtransactions och loot boxes, nft, krav på konstant uppkoppling och nu ska allting bli prenumerationstjänst där man inte ens äger spelen. Kanske bara jag som börjar bli gammal men det verkar som att utvecklingen inte är speciellt positiv. Tvärtom rent ut sagt konsument fientlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt tråkigt, men väntat. Spel som körs lokalt på en dator är förmodligen sällsynta år 2026 och ickeexisterande år 2030.

Haha skratta så jag nästan spotta ut kaffet lär jag lästa din kommentar!

Knappast.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Spel kommer finnas kvar att köpa även om prenumerationstjänster tillkommer. Jag tycker dock prenumerationstjänster är bra. Senast tog jag en månad hos EA för nya Battlefield och är glad att jag inte köpte spelet utan det räckte men en månad sen var jag färdig, på köpet testade jag även lite andra spel när jag väl kunde.

Jag känner inte behovet att äga alla spel jag vill spela, men är det spel jag spelar väldigt mycket och vet att jag kommer spela långt framöver hade jag köpt det.

Permalänk
Medlem

jag har spel där jag har en speltid över 15000 timmar och även mer moderna spel som warframe där jag har 4500+ timmar speltid.

Finns inte en chans att streaming och prenumerationstjänster skulle vara värt det för mig.

Och likt andra här så är det också värdelöst om dom sonika tar bort några spel efter ett antal år.

Permalänk
Medlem

Jag tror att prenumerationstjänster generellt fungerar bättre för film än för spel (som ju oftast har ett större återspelningsvärde) och att Netflix blandar ihop detta. Det löser sig nog.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att Game Pass enligt mig är toppen. Betalar cirka 500kr om året för Game Pass Ultimate (köper 1 år live guld och sen en månad game pass så konverteras allt) Och kan väl lätt säga att jag får ut extremt mycket mer än 500kr i värde varje år. Triple A spelen samt EA play innehållet räcker för att det ska vara värt det enligt mig men där jag verkligen känner att det är värt det är att det finns ett sånt sjukt utbud och möjligheten att testa spel som ser lite intressanta ut utan att behöva punga ut för de är toppen och jag har hittat flera spel jag älskat som jag aldrig hade testat annars.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Jag har slutat med alla prenumerationstjänster. Sa upp Spotify för några år sedan. Hade jag fortsatt med Spotify än idag; 100 sek i månaden i 10 år så hade det landat på 12000sek och jag äger inte en enda låt! Min musikstil har satt sig. Köper jag alla album jag vill ha så skulle jag inte ens betalat en tredjedel av summan som Spotify kostar. Och det är bara idag efter 10 år. Hur är det om 20 år eller 30 år?

Prenumerationstjänster ser billigt ut, men det billigaste alternativet är alltid att äga produkten.

Prenumerationstjänster kan vara bra för att upptäcka indieutvecklare. Men för de större titlarna så kommer det garanterat leda till fler betalväggar och fler mikrotransaktioner.

Permalänk
Hedersmedlem

Den delen jsg ser riktigt stora problem med ör kust frågan om kontinuitet. Spel får helt enkelt inte försvinna från biblioteket som man håller på med.
Att behöva byta tjänst mitt i är väldigt oattraktivt. Utöver det lecket så ska man kanske fiffla med saves själv igen.
Tönk om man spelat länge, tar en paus, blpser datorn. När man vill spwla igen finns inte spelrt kvar, och tjänsten har inte längre ens saves.
Då behöver vi börja spara saves själva.

Den här delen måste lösas på nå sätt - tänker jag iaf.

Jag blir tokig när samma sak händer serier jag kollat på. I spel skulle det bli ännu värre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Prenumerationstjänster ser billigt ut, men det billigaste alternativet är alltid att äga produkten.

Det där är rätt trångsynt sagt.

Kanske med dina vanor men jag lyssnar på väldigt mycket ny musik, om jag istället skulle köpa alla låtar jag lyssnar på skulle det kosta minst tusen spänn i månaden.

Permalänk
Medlem

2022 blir nog året då spel-streaming tar fart ordentligt. Microsoft storsatsar, priserna på grafikkort fortsätter stiga och det är fortsatt svårt att få tag på konsoler. Vad har spelare som vill köpa nytt för alternativ kvar? Netflix, Amazon och Sony kommer växla upp och vare sig vi vill eller inte kommer streaming öka. På ett sätt bra eftersom det är så svårt/dyrt att få tag i hårdvara, men det är samtidigt synd om PC-gaming blir en "lyxhobby".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag har slutat med alla prenumerationstjänster. Sa upp Spotify för några år sedan. Hade jag fortsatt med Spotify än idag; 100 sek i månaden i 10 år så hade det landat på 12000sek och jag äger inte en enda låt! Min musikstil har satt sig. Köper jag alla album jag vill ha så skulle jag inte ens betalat en tredjedel av summan som Spotify kostar. Och det är bara idag efter 10 år. Hur är det om 20 år eller 30 år?

Prenumerationstjänster kan vara bra för att upptäcka indieutvecklare. Men för de större titlarna så kommer det garanterat leda till fler betalväggar och fler mikrotransaktioner.

För mig är det typ tvärtom. Skulle jag köpa allt jag, frun och barnen lyssnar på via Spotify, ser på via Netflix, spelar via Game Pass osv skulle det inte bli billigare. Dessutom skulle man behöva sätta upp lösningar för att kunna få allt material till alla olika enheter via använder.

När det gäller Game Pass i år tex så hade jag annars köpt Forza Horizon 5, 649kr, och Halo Infinite, 649kr. Bara de spelen plus Xbox Live, 499kr, skulle alltså ha kostat mig 1797. Nu får jag, och familjen, tillgång till de spelen och en hel del mer för 1620kr förutsatt att jag betalar fullpris för Game Pass Ultimate.

Visst, man äger inte spelen men skulle det vara så att man vill återkomma till något spel som inte längre är med i Game Pass så är de då så gamla att de finns väldigt billigt på rea någonstans även digitalt många gånger.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte generellt vara så positivt inställd till abbonemangstjänster. Men nu här om dan köpte jag en xbox Series S (min första konsol någonsin) och game pass.
Jag är positivt överraska och mycket nöjd med både konsol och framför allt game pass. Kalasgrej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Du behöver ju inte ha din prenumeration igång varje månad utan bara köra när något du är intresserad av finns på plattformen? Jag kollar just nu på 1 serie via Amazon Prime, så fort jag är klar med den så kommer jag stänga av betalningen. Game Pass fick jag så pass billigt med gold > ultimate conversion att jag kör den fram till 2023. Visar det sig att MS har ökat priset tills dess så kör man kanske en månad, spelar igenom spelen man är intresserad av och sen avslutar det.

Jag tycker att det finns både för- och nackdelar, precis som med allt annat!

Fast om jag spelar sporadiskt någon dag varannan vecka så är det fortfarande sjukt ovärt med en prenumeration. Sure, när jag spelar som mest hade jag varit ok med en prenumeration. Men när jag spelar som mest är det när jag hittat ett riktigt nice story-drivet spel. Jag vill inte betalat up fron för att kanske hitta ett sådant, för att sedan nyttja någon enstaka dag av månaden.

Av samma anledning har jag ingen prenumerartionstjänst för film. Tänker inte betala en månadsavgift för att titta på max en film varannan vecka.

Visst finns det för och nackdelar, det säger jag inte emot. Säger bara att det känns sjukt tråkigt när hela marknaden skiftar över till en affärsmodell som enbart gynnar kunderna som konsumerar stora mängder media - vilket är det som hänt med film. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

För mig är det typ tvärtom. Skulle jag köpa allt jag, frun och barnen lyssnar på via Spotify, ser på via Netflix, spelar via Game Pass osv skulle det inte bli billigare. Dessutom skulle man behöva sätta upp lösningar för att kunna få allt material till alla olika enheter via använder.

När det gäller Game Pass i år tex så hade jag annars köpt Forza Horizon 5, 649kr, och Halo Infinite, 649kr. Bara de spelen plus Xbox Live, 499kr, skulle alltså ha kostat mig 1797. Nu får jag, och familjen, tillgång till de spelen och en hel del mer för 1620kr förutsatt att jag betalar fullpris för Game Pass Ultimate.

Visst, man äger inte spelen men skulle det vara så att man vill återkomma till något spel som inte längre är med i Game Pass så är de då så gamla att de finns väldigt billigt på rea någonstans även digitalt många gånger.

Jag förstår vad du menar. Men man måste tänka långsiktigt. Vad händer när de höjer priset på prenumerationen? Hur ska spelutvecklarna få in mellanskillnaden som du beskriver mellan att köpa produkten och att prenumera (hyra produkten)? Vad händer om du inte spelar på 3 månader, men du betalar fortfarande avgiften? För musik och film så är den stora inkomsten konserter och biovisningar; spel har inget motsvarande. Jag tror att det kommer innebära fler mikrotransaktioner och att spelen delas upp med betalväggar. Jag är skeptisk till all form av prenumeration/leasing/hyrning/lån/kredit; bättre att köpa för sina egna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Så länge GOG finns kvar så är det enbart där jag köper mina spel - laddar ner DRM-fria offline installers, och äger spelen till 100%.
Oavsett om utgivare, plattform, eller internet går ner så är de mina och jag kan spela när jag vill.
Frågan är om jag överhuvudtaget skulle spela något om det är abonnemang som gäller, och att va uppkopplad via nån spionerande launcher medan man spelar...

Jag föredrar också GOG framför Steam, detta efter några veckor utan internet. Vansinne att spel som man laddat ner slutar fungera i "offline mode" i Steam.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Instämmer, sjukt prisvärt med game pass. Dessutom kan du få game pass för runt 500kr per år om du köper ett år guld och sedan en månad game pass (man kan köpa max 3 år åt gången). Så du betalar istället 1500kr ungefär för tre år av game pass, säg att du i genomsnitt köper 3 fullprisspel per år och live guld så blir det 7350kr jämfört med 1500kr om man går den billiga vägen med game pass eller 7350kr vs 4860kr om man betalar fullpris. Det blir en väldig skillnad när man slår ut det på ett par år.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Instämmer, sjukt prisvärt med game pass. Dessutom kan du få game pass för runt 500kr per år om du köper ett år guld och sedan en månad game pass (man kan köpa max 3 år åt gången). Så du betalar istället 1500kr ungefär för tre år av game pass, säg att du i genomsnitt köper 3 fullprisspel per år och live guld så blir det 7350kr jämfört med 1500kr om man går den billiga vägen med game pass eller 7350kr vs 4860kr om man betalar fullpris. Det blir en väldig skillnad när man slår ut det på ett par år.

Vänta stopp vänta!! Vad menar du, om man köper ett år "guld pass" plus en månad game pass = ett års abbonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Vänta stopp vänta!! Vad menar du, om man köper ett år "guld pass" plus en månad game pass = ett års abbonemang?

stämmer. Dock får du inte ha en aktiv game pass prenumeration när du gör det utan du måste börja med guld och sedan game pass (tror även detta endast gäller för game pass ultimate). Så här har jag gjort för att få allt till ett sjukt billigt pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När allting går mot att hyra/prenumerera så kommer man i princip inte äga någonting av filmer/serier/spel, etc. Dvs, den dagen du slutar jobba och inte har bra inkomst längre kan det vara kört att kunna spela spel. Eller får vi kraftig pensionärsrabatt? Tvivlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Jag förstår vad du menar. Men man måste tänka långsiktigt. Vad händer när de höjer priset på prenumerationen? Hur ska spelutvecklarna få in mellanskillnaden som du beskriver mellan att köpa produkten och att prenumera (hyra produkten)? Vad händer om du inte spelar på 3 månader, men du betalar fortfarande avgiften? För musik och film så är den stora inkomsten konserter och biovisningar; spel har inget motsvarande. Jag tror att det kommer innebära fler mikrotransaktioner och att spelen delas upp med betalväggar. Jag är skeptisk till all form av prenumeration/leasing/hyrning/lån/kredit; bättre att köpa för sina egna pengar.

Höjer de priset får jag göra en ny bedömning om jag tycker det är värt det för mig/familjen.

Hur gör de idag när många köper på rea?

Om jag och ingen annan i min familj spelar ett game pass spel i 3 mån så har vi inte spelat. På samma sätt som om jag köper ett spel och inte spelar det.

Mikrotransaktioner, DLC och f2p piss har vi redan. Visst kan det bli mer sånt, men det beror nog mer på att fler och fler förväntar sig att spel ska vara gratis ala mobiltelefonvarianten där man drunknar i reklam och allt är designat att man ska känna ett behov att betala för att komma framåt.

Vi får se vad som händer, men jag hoppas att Game Pass kan leda till mindre story/gameplay fokuserade spel som man kan uppleva på 4-8h där spelet är engagerande och bra rakt igenom. Istället för många storproduktionsspel vi har idag där allt är utdraget och största delen av spelet är repetition eller utdragna transportsträckor för att det är ett billigt sätt att kunna skriva 100h långt på boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

stämmer. Dock får du inte ha en aktiv game pass prenumeration när du gör det utan du måste börja med guld och sedan game pass (tror även detta endast gäller för game pass ultimate). Så här har jag gjort för att få allt till ett sjukt billigt pris.

Stort tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast om jag spelar sporadiskt någon dag varannan vecka så är det fortfarande sjukt ovärt med en prenumeration. Sure, när jag spelar som mest hade jag varit ok med en prenumeration. Men när jag spelar som mest är det när jag hittat ett riktigt nice story-drivet spel. Jag vill inte betalat up fron för att kanske hitta ett sådant, för att sedan nyttja någon enstaka dag av månaden.

Av samma anledning har jag ingen prenumerartionstjänst för film. Tänker inte betala en månadsavgift för att titta på max en film varannan vecka.

Visst finns det för och nackdelar, det säger jag inte emot. Säger bara att det känns sjukt tråkigt när hela marknaden skiftar över till en affärsmodell som enbart gynnar kunderna som konsumerar stora mängder media - vilket är det som hänt med film. :/

Tror inte att spel kommer slutas att säljas som det gör nu bara för att det öppnas fler möjligheter till prenumerationstjänster. Och filmer kan du ju också fortfarande köpa på dvd/blu-ray.
Och jag tycker det gynnar folk som konsumerar mindre också, allt beror på hur mycket och vad för filmer/spel. Ett nytt spel kan idag kosta upp mot och mer än 1000kr. Du får många månader prenumerationstjänst för dom pengarna, och då kan du spela hur mycket och vad du vill av det som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Höjer de priset får jag göra en ny bedömning om jag tycker det är värt det för mig/familjen.

Hur gör de idag när många köper på rea?

Om jag och ingen annan i min familj spelar ett game pass spel i 3 mån så har vi inte spelat. På samma sätt som om jag köper ett spel och inte spelar det.

Mikrotransaktioner, DLC och f2p piss har vi redan. Visst kan det bli mer sånt, men det beror nog mer på att fler och fler förväntar sig att spel ska vara gratis ala mobiltelefonvarianten där man drunknar i reklam och allt är designat att man ska känna ett behov att betala för att komma framåt.

Vi får se vad som händer, men jag hoppas att Game Pass kan leda till mindre story/gameplay fokuserade spel som man kan uppleva på 4-8h där spelet är engagerande och bra rakt igenom. Istället för många storproduktionsspel vi har idag där allt är utdraget och största delen av spelet är repetition eller utdragna transportsträckor för att det är ett billigt sätt att kunna skriva 100h långt på boxen.

Vad du beskriver som spelexempel (låter som ett klassiskt Ubisoft spel) är dit jag tror prenumerationsspel är på väg. Ju fler timmar du spenderar i deras spel, destå större andel av din månadsavgift delges till deras spel (det är min spekulation till hur det fungerar). Det innebär mer utdragna transportsträckor och mer Ubisoft klassisk "walk and talk cutscenes" utan cinematik, gameplay eller karaktärsutveckling. Det blir urvattnat.
Jag tycker handlingsbaserade single-player spel är bäst och jag vill se fortsatt hög kvalié från de kreativa innovatörerna.
edit: la till "gameplay"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grönbladh:

Jo, tyvärr har de flesta mer speltid än mig. Jag fattar vad du menar och säger inte att tanken på prenumerationer är dålig, bara att det inte är något för mig. Jag har spelat 6-7 spel sista två åren och då är ett av dem Skyrim som jag köpte vid release..

Prenumerationer är inte för alla, bara de som vill ha ett stort och varierat utbud men som kanske inte bryr sig så mycket om en specifik titel. Netflix är inte så bra jämförelse för man ser ju sällan en film särskilt många gånger medan man ofta kommer tillbaka till samma spel om och om igen, alltså är Spotify en bättre liknelse i mina ögon.

Lyssnar du bara på 6-7 album över tre år så är det förstås inte ekonomiskt gynnsamt att prenumerera på Spotify för att göra det, mycket billigare att köpa dessa album då. Å andra sidan är ju bekvämligheten värd en del också, om du köper album så behöver du ha en CD-spelare för att spela upp dem, ska du rippa dem och kunna lyssna på telefonen måste du ha en dator med optisk enhet (eller någon mer obskyr audio-produkt med mp3-konvertering) och ska du ha albumet i bilen också behöver du antingen kopiera det eller köpa ett till exemplar exempelvis.

Skrivet av gonace:

Det kanske kan vara ett kompliment för de personer som spelar mycket olika spel under kortare perioder, men för oss som spelar samma spel år ut och år in är Xbox Game Pass inget bra alterantiv.

Jag hoppas verkligen att Microsoft ser Xbox Game Pass som ett kompliment till "fysiska" köp.

Jag är rätt säker på att MS inte tänker sig sluta sälja spel på något sätt. Det är ju en rätt stor skillnad mellan streamad video eller streamat ljud och en spelprenumeration och det är att man kan köpa och prenumerera på samma plattform. Om Spotify (och alla dess konkurrenter) bara hade säg 20% av alla album de har i tjänsten som en del av prenumerationen och resten fick man köpa löst, kanske med rabatt om man prenumererade, så hade nog folk köpt musik i större utsträckning. Men nu har vi hamnat i en billig månadskostnad för allt liksom, spelprenumerationerna är verkligen inte där och jag tror inte de kommer att hamna där riktigt heller.

Skrivet av Swedman18:

Microsofts egen ägda spel tas aldrig bort!

Nja, de finns kvar så länge MS säljer dem, men om de slutar sälja dem så plockas de bort från prenumerationen också. Det hände väl med något Forza rätt nyligen exempelvis. Men hänger man med något i nyheterna om ens plattform så borde man ju få höra när det är på gång och kan därmed se till att köpa spelet, och det är sannolikt väldigt billigt om det är så gammalt att det är på väg att plockas bort från marknadsplatsen.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Man ser det också på Gamepass-ikonen i spelbiblioteket. Men det hade absolut kunnat vara mycket bättre upplagt. Jag har appen och använder den emellanåt så jag får ju notifikationer i telefonen med jämna mellanrum om att spel snart plockas bort, men de hade ju kunnat göra det mycket smartare och typ varna medan ett spel laddas att det snart försvinner, parat med ett köperbjudande förstås.

Skrivet av Itsnotme:

Tja man kan förstås se det på det sättet. Men man får ju också ett mycket större utbud med en prenumeration än om man hade köpt sakerna, för samma pengar. Som sagt så är det ju bortkastade pengar att betala för Spotify om du bara lyssnar på säg Metallicas Black album, men vill du lyssna på alla Metallicas album, och kanske också andra relaterade band, eller kanske helt andra saker som podcasts, chilensk folkmusik, mongolisk näsflöjt eller något så är inte kostnaden hög. Men visst har man inget bestående när man slutar betala så det är ju en avvägning man får göra.

Vad händer när de höjer priset? För mig hade jag helt enkelt betalat mer. Spelutvecklarna får nog betalt oavsett, spelutgivarna ligger mer pyrt till skulle jag tro. Men det kan ju också innebära en förbättring av hela spelmarknaden om prenumerationer blir riktigt stort. Idag är det ju väldigt fokus på att få bra press när ett spel är nytt, sälja många exemplar, och sen är det lite skitsamma liksom. Om man får betalt för de timmar folk lägger på ett spel så kan det ju resultera i längre spelupplevelser med mindre fokus på coola saker som lockar in en precis i början av spelet eller liknande. Det skulle också kunna resultera i segare spel med mer grinding och längre transportsträckor som en del har tagit upp i tråden, men det är ju mindre sannolikt i mina ögon då det ger tråkigare spel och folk spelar mindre om spelen är tråkiga liksom.