Fläktar till CPU och GPU snurrar inte, datorn startar inte upp

Permalänk

Fläktar till CPU och GPU snurrar inte, datorn startar inte upp

Hej,
Byggde en dator åt grabben för ett år sedan och den har funkat perfekt tills nu. Idag slocknade båda skärmarna, ett litet streck med pixlar på en av skärmarna. Testade skärmarna på en laptop, funkade.
Han hade ett GeForce GTX 1050ti 4gb men åkte och köpte ett MSI GeForce GTX 1650 4gb och stoppade in, han ville ändå uppgradera lite. Allt funkade direkt. Efter några timmar så slocknade skärmarna igen. CPU- och GPU-fläktarna snurrar inte Annars lyser chassit upp, liksom tangentbord, mus, hörlurar och fläkten bak i chassit snurrar. Även PSU-fläkten snurrar.

Orolig att moderkortet gått och ev nya grafikkortet....

Det är en hemmabyggd dator med:
AMD ryzen 5 3600g med tillhörande fläkt som ingick
ASRock B550M-HDV
2x8 GB ram corsair vengeance 3600
PSU på 550w
Aerocool Bolt Mini TG chassi
SSD Samsung på 1 tb
GeForce GTX 1650 D6 OC 4GB, MSI

Kan det vara PSU eller blev den för varm pga damm.....

Supertacksam för alla tips....

Permalänk
Medlem

Din CPU har inbyggd gpu, kan vara värt att testa ta ut grafikkortet och se om den startar med inbyggda gpun.
Inte helt säker vad det hjälper just nu, men se om något ändras.

Du kan ju försöka ta bort/blåsa bort lite dam när du ändå är där.
(Ej dammsugare eller annat som avger statisk elektricitet)

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa, testa köra datorn med den inbyggda GPUn. Om det fungerar vet du att det är något som kortsluter eller på annat sätt förstör GPUn som sitter i PCI-e uttaget.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att du har inbyggd grafik,
Troligtvis är cpu en ryzen 3600....

Tyvärr gäller nog vanlig felsökning,
Koppla bort allt onödigt och testa metodiskt.
Men psu är väl närmast misstänkt, det finns många billigare dåliga varianter.

Moderkortsproblem finns ju men har ni bara lite luftflöde och någon fläkt i lådan borde det ju iaf inte ha blivit överhettat,
problem kan visserligen dyka upp senare men det är lika sannolikt att någon viktig kabel sitter löst...

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Loup_Wermland: Har du möjlighet så får du gärna ta några foton på hur allt är kopplat så kan man se om vi hittar något uppenbart.
Ladda upp bilderna på en bilduppladdningstjänst som t.ex imgur och posta sen länken här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loup_Wermland:

Hej,
Byggde en dator åt grabben för ett år sedan och den har funkat perfekt tills nu. Idag slocknade båda skärmarna, ett litet streck med pixlar på en av skärmarna. Testade skärmarna på en laptop, funkade.
Han hade ett GeForce GTX 1050ti 4gb men åkte och köpte ett MSI GeForce GTX 1650 4gb och stoppade in, han ville ändå uppgradera lite. Allt funkade direkt. Efter några timmar så slocknade skärmarna igen. CPU- och GPU-fläktarna snurrar inte Annars lyser chassit upp, liksom tangentbord, mus, hörlurar och fläkten bak i chassit snurrar. Även PSU-fläkten snurrar.

Orolig att moderkortet gått och ev nya grafikkortet....

Det är en hemmabyggd dator med:
AMD ryzen 5 3600g med tillhörande fläkt som ingick
ASRock B550M-HDV
2x8 GB ram corsair vengeance 3600
PSU på 550w
Aerocool Bolt Mini TG chassi
SSD Samsung på 1 tb
GeForce GTX 1650 D6 OC 4GB, MSI

Kan det vara PSU eller blev den för varm pga damm.....

Supertacksam för alla tips....

Tror att det är nätdelsproblem. Om strömmen kommer och går så kan det tyda på att den är på väg att ge upp. Har hänt mig med men fick då också ett felmeddelande om detta. har ni fått några felkoder? Pip från datorn? Vad har ni för nätdel idag?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Hallå, supertack för alla svar. Åkt på Corona så just nu är det som en kraftig influensa så jag ska kolla följande när kroppen "lyder mig bättre"
- ta kort på innanmätet
- kolla exakt beteckning på PSU
- testa ta bort grafikkortet och bara nyttja interngrafiken
- blåsa rent från damm (blir kompressorn )

Återigen tack för tipsen, grabben här är lite nere då han inte kan köra game, hehe. Nyttig erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loup_Wermland:

Hallå, supertack för alla svar. Åkt på Corona så just nu är det som en kraftig influensa så jag ska kolla följande när kroppen "lyder mig bättre"
- ta kort på innanmätet
- kolla exakt beteckning på PSU
- testa ta bort grafikkortet och bara nyttja interngrafiken
- blåsa rent från damm (blir kompressorn )

Återigen tack för tipsen, grabben här är lite nere då han inte kan köra game, hehe. Nyttig erfarenhet

Krya på dig.

Men använd inte kompressorn. Använd luft på burk!! luften från kompressorn innehåller olja och anses inte vara så ren. Ett tips bara.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Foton: https://imgur.com/a/AUEaWNe

Blåst rent.
Tagit bort grafikkort och nyttjat inbyggt - ingen skillnad, svart skärm, CPU -fläkt går inte. Andra prylar som chassi och chassi fläkt går.

PSU: Plexgear PS-600BR

Permalänk
Medlem

Vore bra om du kunde prova med annat Nätagg. Det känns som det är slut.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har du moderkortsdistanser bakom moderkortet :)?
Pröva systemet utanför chassit kan hjälpa i felsökandet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Har distanser mellan kort och chassi. Burkrackaren har funkat klockrent i ett år nu och så vips...

Ska kolla om jag har nån extra PSU liggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Krya på dig.

Men använd inte kompressorn. Använd luft på burk!! luften från kompressorn innehåller olja och anses inte vara så ren. Ett tips bara.

Jag har använt kompressorluft i säkert 20 år och det har aldrig vart nåt problem. och då blåser jag bort damm säkert varannan månad på grejerna. (fläktar, kylflänsar, psu etc) bättre dammfritt än dammdöd....
Bara ha koll på så tanken är dränerad från vatten/fukt så det inte kommer med ut från blåsmunstycket.

Visa signatur

Foldar som FrogmanR2 @ foldingathome åt vårat Sweclockers TEAM 37451 Folding@SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apemoves:

Jag har använt kompressorluft i säkert 20 år och det har aldrig vart nåt problem. och då blåser jag bort damm säkert varannan månad på grejerna. (fläktar, kylflänsar, psu etc) bättre dammfritt än dammdöd....
Bara ha koll på så tanken är dränerad från vatten/fukt så det inte kommer med ut från blåsmunstycket.

Same.. kört kompressor alla år och hitills har ingeting gått sönder. Däremot är mina datordelar väldigt rena.

Till op, krya på dig och hoppas det löser sig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apemoves:

Jag har använt kompressorluft i säkert 20 år och det har aldrig vart nåt problem. och då blåser jag bort damm säkert varannan månad på grejerna. (fläktar, kylflänsar, psu etc) bättre dammfritt än dammdöd....
Bara ha koll på så tanken är dränerad från vatten/fukt så det inte kommer med ut från blåsmunstycket.

Absolut, det funkar säkert. Minns en lång diskussion i ämnet här på forumet. Kan dock tyvärr inte hitta den specifika tråden att visa men där var många som hade åsikter i ämnet. Vad jag mins var att kompressorn i garaget inte var riktigt ren utan gav i från sig olja. Jag är absolut inte någon expert i ämnet men om så är fallet kanske man skall hoppa över att använda den i garaget och köra med tryckluft på burk istället.

Tråd i ämnet där man tar upp oljefri kompressor - #17402646

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Halleluja!
Hittade en gammal PSU på 630w från 2008 längst ner i en låda med gamla dataprylar. I med den och datorn hoppade igång direkt!!!! 😁
Tack för tips! Supernöjd grabb (och pappa) här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loup_Wermland:

Halleluja!
Hittade en gammal PSU på 630w från 2008 längst ner i en låda med gamla dataprylar. I med den och datorn hoppade igång direkt!!!! 😁
Tack för tips! Supernöjd grabb (och pappa) här!

Så. Nu slänger du den PSU o köper en ny, nu när du vet att det va PSU det va fel på. Den där kommer säkert poppa när som helst. Kondensatorer o sånt håller inte i evigheter. Bättre o köpa en ny än att riskera skada komponenterna som funkar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Krya på dig.

Men använd inte kompressorn. Använd luft på burk!! luften från kompressorn innehåller olja och anses inte vara så ren. Ett tips bara.

Tjurskit...

de e bara säljsnack för att få sälja dyr komprimerad luft på "sprayburk" som fyllts med kompressor.

de små mängderna olja och vatten den ev spottar ur sig om man inte har avskiljare är så små att de inte är någon fara...

är det dessutom en oljefri kompressor så undrar jag var den isf skulle få oljan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lite of topic, men ändå med i tråden.
Luft på burk är inte enbart luft, även drivas, ofta butan- eller propangas.
Även om det inte är överdrivet stora mängder så känns det iaf för mig som onödigt utsläpp.
Så använd sparsamt om man måste.