EU-parlamentet röstar för skärpt reglering av riktade annonser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Satan vad bra att vi har EU. Folk förstår inte hur dåligt det kan vara utan det konsumentskydd EU ger. Den gemensamma kraften gör så att sådana här förslag kan röstas igenom och att företagen måste följa det om de inte vill uteslutas från en stor marknad. USA är rena high chaparall med konstiga förpackningar, skum reklam och rena lurendrejeriet i vissa fall.

Finns inget som hindrar att Sverige skulle genomfört något liknade själv. Hade förmodliget gått mycket snabbare utan EUs extremt långsamma byråkratiskakvarnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Finns inget som hindrar att Sverige skulle genomfört något liknade själv. Hade förmodliget gått mycket snabbare utan EUs extremt långsamma byråkratiskakvarnar.

Skillnaden är ju dock att då kan företag bara skita i att verka i Sverige. Te.x Belgien och någon annan tror jag har förbjudit loot boxes, vilket EU inte gjort, så då har vissa företag helt sonika struntat i att göra det tillgängligt just där men alla andra länder måste fortsätta leva med loot boxes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Hade varit smakfullt om de även kunde göra något åt det horribla "VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!!!!"-spammet, "WE CARE ABOUT YOUR PRIVACY!!!" osv som har förstört hela webben.

SweClockers skulle kunna föregå med gott exempel genom att inte täcka hela skärmen med en sådan ruta som dessutom är animerad.

Även det här

Skrivet av FL85:

Finns inget som hindrar att Sverige skulle genomfört något liknade själv. Hade förmodliget gått mycket snabbare utan EUs extremt långsamma byråkratiskakvarnar.

Kanske, möjligt att det istället sen skulle ha krockat med EU:s lagar om frihandel. Aja baja, inga restriktioner där inte!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Skillnaden är ju dock att då kan företag bara skita i att verka i Sverige. Te.x Belgien och någon annan tror jag har förbjudit loot boxes, vilket EU inte gjort, så då har vissa företag helt sonika struntat i att göra det tillgängligt just där men alla andra länder måste fortsätta leva med loot boxes.

Precis
Belgare och Nederländare kan inte köpa tex Lost Ark pga deras spel lagar, men Amazon skiter i det pga att de länderna inte är stora nog för att göra någon skillnad.
Hade hela EU förbjudit Lost Ark så hade Amazon med all säkerhet gjort ändringar.
EU gör mycket saker som är meh, men de gör även mycket saker som är bra för oss "vanligt folk"
Jämfört med tredje världs länder som USA där folket blir helt överkörda och hjärntvättade av företagen.
Sen att alla partier förutom kanske V gillar att gulla för USA är en annan femma.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Vad är alternativet? Att tillåta allt? Jag vill helst slippa se saker som Nazi reklam på min facebook

Reklamen du ser är oftast baserat på vad du brukar söka och kolla på..
Just sayin'

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Reklamen du ser är oftast baserat på vad du brukar söka och kolla på..
Just sayin'

Haha som tur är finns ingen nazistreklam nu just för att vi har lagar som förbjuder det

Permalänk
Medlem

Riktad reklam is the shit för mig som vuxen. Förstår om man / EU vill reglera vad man får visa för minderåriga däremot.

Står inte ut med reklamen på vanlig TV eller streamkanaler som är oriktad. I burken / webbläsaren får jag reklam för sånt som verkligen intresserar mig.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mar3ld:

Riktad reklam is the shit för mig som vuxen. Förstår om man / EU vill reglera vad man får visa för minderåriga däremot.

Står inte ut med reklamen på vanlig TV eller streamkanaler som är oriktad. I burken / webbläsaren får jag reklam för sånt som verkligen intresserar mig.

Jomenvisst, är man inne på dataforum så dyker det upp riktig skit som annonser om kryptovalutor och betalföretag och banker som är ockrare på gränsen till bedragare så riktade annonser är ju inte alltid intressanta bara för att spionföretaget har dragit slutsatsen att man är teknikintresserad.
Det komemr även en och annan annons om nån teknisk "mirakelprodukt" som mest verkar vara riktig kinaskit som säljs alldeles för dyrt om de ens borde få säljas.
Riktade annonser är inte alltid bättre än allmänna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade varit smakfullt om de även kunde göra något åt det horribla "VI ANVÄNDER COOKIES!!!!!!!!"-spammet, "WE CARE ABOUT YOUR PRIVACY!!!" osv som har förstört hela webben.

SweClockers skulle kunna föregå med gott exempel genom att inte täcka hela skärmen med en sådan ruta som dessutom är animerad.

Jag tror att det är flera i den här tråden som behöver ta en funderare över händelseförloppet samt vems förskyllan det är att webben fullständigt nedlusats med dessa meningslösa och intrusiva avbrott.

Hela systemet är ju ganska smart när man tänker på det, för det ser ju till att sysselsättningsgraden inte är hotad i Bryssel för överskådlig framtid när det går att få folk att protestera mot dåliga beslut och samtidigt få dem att kräva att de som fattade de dåliga besluten ska skapa nya regleringar.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att ALL reklam försvann. Tv, webb, radio... rubbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag hade gärna sett att ALL reklam försvann. Tv, webb, radio... rubbet

Så vilket föredrar du -- reklam, eller att allt med reklam blir betaltjänster istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så vilket föredrar du -- reklam, eller att allt med reklam blir betaltjänster istället?

Jag föredrar som jag skrev utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jomenvisst, är man inne på dataforum så dyker det upp riktig skit som annonser om kryptovalutor och betalföretag och banker som är ockrare på gränsen till bedragare så riktade annonser är ju inte alltid intressanta bara för att spionföretaget har dragit slutsatsen att man är teknikintresserad.
Det komemr även en och annan annons om nån teknisk "mirakelprodukt" som mest verkar vara riktig kinaskit som säljs alldeles för dyrt om de ens borde få säljas.
Riktade annonser är inte alltid bättre än allmänna.

Här på SweClockers får jag reklam bl a för luftrenare .. och det är jag mycket intresserad av att köpa just i år. Fullträff. Får också reklam för bildskärmar och grafikkort .. och det passar inte så dåligt med tanke på att jag just köpt en skärm (Predator X38S) och jag är inte så där jättenöjd. Funderar på att lämna tillbaka och välja något annat i klassen. Nytt grafikkort kan det bli frågan om då 1080Ti får lite för mycket att göra med alla de flera pixlarna jag har nu.

Så: Google gissar rätt. Och jag misstänker att det beror på att jag inte blockerar trackers.

Så (lite på skoj nu): Om du får reklam för kryptovalutor så är det kanske för att du "intresserar" dig för sådana, surfar och kollar upp- och nedgång. Det räcker kanske med att du skriver om kryptovalutor med andra i SweC-forum eller på något annat socialt media för att det ska dyka upp. Sluta surfa på Alibaba och Amazon så ska du se att Kina-annonserna minskar. Banktjänsterna kanske kommer sig av att du är kund till en klassisk svensk bank, Nordea eller kanske Swedbank - och så spårar de den biten och riktar sen in sig på dig av bara den anledningen. Man får det lite som man bäddar typ. Inget illa menat. Mirakelprodukterna riktas kanske in på smått lättlurade personer.

Som sagt, lite på skoj och gissning. Vet inte varför du får just dina annonser men mina annonser fungerar 😊 (Inte alltid dock, men just nu när jag kollar så är det som sagt klockrena.)

Curiosa: På NH får jag reklam för Webhallens satsning på Mac, och det stämmer mycket rätt in på mig. Dessutom får jag reklam för SSD och NVMe, perfekt för det har jag surfat på då jag vill ha en större till en av mina laptops och en till ena servern. Reklam för Prisjakt är också med på ett hörn med tangentbord bl a, och det stämmer också 100% med vad jag surfar efter för tillfället - och även SSDer + en mus från ett annat bolag än Logitech .. och det är SMART för jag har för bara några dagar sedan på flera sajter utryckt mitt missnöje med Logitechs drivrutiner för gamingmöss (LGHUB) som på min allokerar 450MB RAM.

Så igen ... reklamen fungerar som en tjänst. I princip, typ: Tack för det 😂

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror att det är flera i den här tråden som behöver ta en funderare över händelseförloppet samt vems förskyllan det är att webben fullständigt nedlusats med dessa meningslösa och intrusiva avbrott.

Hela systemet är ju ganska smart när man tänker på det, för det ser ju till att sysselsättningsgraden inte är hotad i Bryssel för överskådlig framtid när det går att få folk att protestera mot dåliga beslut och samtidigt få dem att kräva att de som fattade de dåliga besluten ska skapa nya regleringar.

Jag är självklart fullt medveten om vems fel det är att webben är förstörd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så vilket föredrar du -- reklam, eller att allt med reklam blir betaltjänster istället?

Grejen med nästan all reklam är så extremt dum.

Det är fortfarande vi konsumenter som måste betala för det som betalas med reklam genom en slags "reklamavgiftsskatt" på allt vi köper.

Det hade ju varit betydligt effektivare att bara direkt betala för sakerna utan att gå via reklam som ofta är väldigt dyr att producera och flera mellanhänder som gör det till ett extremt ineffektivt sätt betala för saker på.

Men jag har ingen perfekt lösning på hur vi ska ha ett bättre system, men första steget är att vi kommer överens om att nuvarande system är dumt och att vi kan jobba på att förbättra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Grejen med nästan all reklam är så extremt dum.

Det är fortfarande vi konsumenter som måste betala för det som betalas med reklam genom en slags "reklamavgiftsskatt" på allt vi köper.

Det hade ju varit betydligt effektivare att bara direkt betala för sakerna utan att gå via reklam som ofta är väldigt dyr att producera och flera mellanhänder som gör det till ett extremt ineffektivt sätt betala för saker på.

Men jag har ingen perfekt lösning på hur vi ska ha ett bättre system, men första steget är att vi kommer överens om att nuvarande system är dumt och att vi kan jobba på att förbättra det.

Jag gillar inte heller reklam, och är t.o.m. på nivån att jag avstår från att köpa en produkt om reklam för den har irriterat mig. Samtidigt är jag tillräckligt pragmatisk för att acceptera att det är en viktig finansieringsmodell för att tillhandahålla material gratis för konsumenter på bl.a. internet, och då ser jag hellre riktad reklam för datorkomponenter och friluftsprylar p.g.a. att jag sökt efter/köpt såna saker, än reklam för ormoljor mot impotens och skallighet p.g.a. att jag råkar vara en man över 40.

Vill man hellre se oändliga annonser för bläckpatroner, scammande dejtingsidor och astrologi så är det en utmärkt väg att förbjuda riktad reklam, men lyckligtvis tycks förslaget ha sansats något på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vill man hellre se oändliga annonser för bläckpatroner, scammande dejtingsidor och astrologi så är det en utmärkt väg att förbjuda riktad reklam, men lyckligtvis tycks förslaget ha sansats något på den punkten.

Om du köper en tryckt tidning (de finns!) om till exempel HiFi så hittar du inga annonser om bläckpatroner eller smink eller Pauluns müsli.
Fast de inte inte hänger en spårare på dig.

Reklamarna må vara handelns parasiter, men de har kunnat göra ett vettigt urval av kanaler långt, långt innan personlig datainsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om du köper en tryckt tidning

Det fanns (och finns?) gott om olika facktidningar som var mycket mer reklam än redaktionellt material, men där upphör nog likheterna. Sen ska man ju komma ihåg att det redan idag är lätt att SLIPPA riktad reklam på internet, seriösa webbläsare har t.o.m. inbyggt stöd för det.

Problemet är att EU i vanlig ordning ska försöka tvinga alla att göra likadant. Titta på hur det blivit med cookies-dialogerna på alla webbsidor, där är det inte så enkelt som att trycka i en kryssruta att "acceptera alla cookies alltid" för att slippa eländet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det fanns (och finns?) gott om olika facktidningar som var mycket mer reklam än redaktionellt material, men där upphör nog likheterna. Sen ska man ju komma ihåg att det redan idag är lätt att SLIPPA riktad reklam på internet, seriösa webbläsare har t.o.m. inbyggt stöd för det.

Problemet är att EU i vanlig ordning ska försöka tvinga alla att göra likadant. Titta på hur det blivit med cookies-dialogerna på alla webbsidor, där är det inte så enkelt som att trycka i en kryssruta att "acceptera alla cookies alltid" för att slippa eländet.

Du har fel inställning, jag vill ha en omvänd ruta. Eller än bättre är att sidorna inte försöker placera ut kakor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har fel inställning, jag vill ha en omvänd ruta. Eller än bättre är att sidorna inte försöker placera ut kakor.

Poängen är du inte får välja när någon annan väljer åt dig.

Jag är kapabel att ta egna beslut rörande mina surfvanor utan stjälp från eurokrater i Bryssel.