Installera Windows EFTER att ha installerat Linux - separata diskar

Permalänk
Medlem

Installera Windows EFTER att ha installerat Linux - separata diskar

Tänkte göra en ominstallation av Windows, dels för att få en fräsh installation men också byta upp mig storleksmässigt. Gå från en 250GB till en 500GB SSD.

Manjaro är redan installerat på en M2-disk. Vi boot väljer jag operativ via grubmeny, fungerar kanon. Vanligtvis brukar jag plugga ur linuxdisken när jag gör en sådan här installation då jag vill minnas att Windows "infekterade" allt och tillintetgjorde grub sist jag gjorde något liknande. Då Windows, till skillnade från Linux som jag förstått det, tillhandahåller allt annat än valmöjligheter i dessa situationer är jag lite skeptisk inför ominstallationen.

Då jag ogärna vill skruva ut M2-disken så undrar jag om det faktiskt går att installera Windows på en separat SSD från Linux och behålla grubmenyn vid uppstart? Kommer Windows vid installation kladda på övriga diskar eller är det bara att köra på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benkaboy:

Tänkte göra en ominstallation av Windows, dels för att få en fräsh installation men också byta upp mig storleksmässigt. Gå från en 250GB till en 500GB SSD.

Manjaro är redan installerat på en M2-disk. Vi boot väljer jag operativ via grubmeny, fungerar kanon. Vanligtvis brukar jag plugga ur linuxdisken när jag gör en sådan här installation då jag vill minnas att Windows "infekterade" allt och tillintetgjorde grub sist jag gjorde något liknande. Då Windows, till skillnade från Linux som jag förstått det, tillhandahåller allt annat än valmöjligheter i dessa situationer är jag lite skeptisk inför ominstallationen.

Då jag ogärna vill skruva ut M2-disken så undrar jag om det faktiskt går att installera Windows på en separat SSD från Linux och behålla grubmenyn vid uppstart? Kommer Windows vid installation kladda på övriga diskar eller är det bara att köra på?

Win kanske placerar bootloadern där du inte vill ha den för det går inte att styra fritt utan den hamnar på lägsta portnummer om du inte redan har en.
Du kan alltså behöva installera en passande bootloader själv efter win installationen för att rätt till det, tex Grub2win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ibland går det att inaktivera en M2-disk i BIOS-inställningarna så att den ignoreras vid uppstart och inte syns av något operativsystem. Då blir det som att skruva ur den utan att behöva skruva.

os-prober kan man använda i Linux för att detektera om det finns Windows och uppdatera GRUB.
https://wiki.archlinux.org/title/GRUB#Detecting_other_operati...

Permalänk
Medlem

Jag har också gjort det här och det är inga problem. Jag installerade först Linux på den ena disken och därefter installerade jag Windows på den andra disken. Linux startar upp automatiskt och man måste välja Windows i BIOS-fas genom device knappen. Notera dock att först installera Windows och sedan Linux kan skapa problem för att Linux brukar försvinna i BIOS-fas. Det är i alla fall vad som hände mig.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Installera ALDRIG Windows efter att du installerat Linux, oavsett hur mycket jobb det involverar.
Du "skjuter dig själv i foten". Det kan funka med det kan (med stor sannolikhet) ställa till problem.
Om du inte vill skruva ur M.2 disken så kolla om du åtminstone kan stänga av kontrollern och/eller porten i bios så Windows installationen inte alls känns vid Linux disken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inga problem att installera Windows efter Linux, så länge man är beredd på att Windows kan skriva över EFI-partitionen. Ibland får Windows för sig att skapa en egen EFI-parition också. Jag brukar i det läget ta bort den med lämpligt partitionsverktyg och utöka den primära partitionen. Lite OCD, men ändå...

Blir EFI-partitionen överskriven är det bara chroot;a in i Linux och ominstallera den bootloader du vill ha. Du kan använda os-prober för att detektera Windows men låt bli att ha os-prober aktiverat då det är en säkerhetsrisk.

Du kan också använda efibootmgr för att städa upp NVRAM.

Kopplar du ur eller inaktiverar andra diskar än där du vill ha Windows får du en till EFI-partition (som går att ta bort med lämpligt verktyg) och du får konfigurera om Linux bootloader för att hitta Windows.

Välj det som känns enklast. Det spelar ingen roll annars.

Permalänk
Medlem

Jag installerar alltid Windows på första disken och sen linux helt separat på en annan disk, inklusive dess bootloader. Blir aldrig några problem eftersom allt håller sig på egna diskar. Inga problem att installera om Windows i dom lägena då heller. Men som några redan nämnt, Windows är lite ostyrigt när det gäller installation av bootloadern så man kan ju försöka se till att installera Windows på samma disk som den normalt placerar bootloadern.

För att starta det OS som inte startar primärt är det bara trycka F8 / F11 beroende på moderkort och välja den disk som ska startas.

För längesen försökte jag köra grub och ha både Windows och Linux i listan, men det blir ju alltid ett helvete när man behöver installera om Windows. Det är inte jättebesvärligt att trycka F8 / F11 vid uppstart

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Som säkert många skrivit:
Det är bäst att installera win först och sedan låta linux-installationen fixa till boot-menyn så den funkar för båda OS.

Gör man tvärt om så får man knåda lite i konsollen för "installera om" linux boot-is (grub troligen?)