Permalänk
Medlem

Att klämma till flaskan innan återförsegling fungerar utmärkt. Förutsatt att du inte lägger i mentos eller använder flaskan som maracas så verkar detta ha störst effekt på att bevara kolsyran i lösning.

Började göra detta med 1,5 L PET-flaskor för några år sedan, problemet blir att klämma ihop flaskan tillräckligt när du är nere runt 50-33% innehåll. Behövs typ tre händer för att göra det smidigt och samtidigt ha en flaska som står upp när du är klar. Brukar sluta med att flaskan står lutad mot något i kylskåpsdörren.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Att att klämma ihop flaskorna gör att att det blir ett sug/undertryck och snarare ökar avgivningen av löst CO2 till utrymmet ovanför än att det minskar...

Bland det bästa att hålla kvar CO2 kvar i lösningen är att flaskan aldrig blir varm efter att den öppnats utan är riktigt kall, gärna nära fryspunkten då partialtrycket av CO2 sjunker mycket med kallare temperatur och mindre vilja att bubbla från nukloider (kvarvarande väldigt små bubblor efter skakning, matthet på yta, skräp i drycken eller på dess yta som repor) och att diffundera ut CO2 i utrymmet ovan vätskan.

Bubblar det från nukloider (bubbesträngar från märken på ytan eller av av partiklar/smuts) genom drycken som hela tiden producera nya bubblor) så vill man ha upp trycket över vätskeytan så fort som möjligt och då klämmer man inte flaskan så att det blir undertryck länge sedan under förvaring, att också kyla drycken så att partialtrycket sjunker och mindre vilja att bubbla. Sedan att i förvaring i kylen att det inte skakas om och dörren är då olämplig plats då det ovillkorligt kommer skvalpa runt halvfyllda flaskor när dörren öppnas och stängs.

Permalänk
Medlem

Som kolsyreberoende får du här mina bästa tips för att behålla kolsyran så gott det går efter öppnandet av en 1,5 liters pet.

  • Ha alltid läsken stående i kylskåpet, ligger den försvinner det mycket snabbare.

  • Kyla gör att kolsyran binder säg bättre till vätskan, så förvara den riktigt kallt.

  • När du häller upp drycken ska du alltid vara försiktig, flaskan får aldrig vara upp-o-ner som skapar vakuumsug i flaskan och drycken plumsar ut.

  • Förvara den aldrig i kylens dörrfack, gör du det kommer kolsyra försvinna varje gång du öppnar och stänger kylen.

  • Servera alltid i ett rent glas, som ovanstående postare skrev bubblor från nukloider tömmer glaset på kolsyra.

Dessa tips bör räcka för en 3-4 kolsyrerika serveringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazer79:

Som kolsyreberoende får du här mina bästa tips för att behålla kolsyran så gott det går efter öppnandet av en 1,5 liters pet.

  • Ha alltid läsken stående i kylskåpet, ligger den försvinner det mycket snabbare.

  • Kyla gör att kolsyran binder säg bättre till vätskan, så förvara den riktigt kallt.

  • När du häller upp drycken ska du alltid vara försiktig, flaskan får aldrig vara upp-o-ner som skapar vakuumsug i flaskan och drycken plumsar ut.

  • Förvara den aldrig i kylens dörrfack, gör du det kommer kolsyra försvinna varje gång du öppnar och stänger kylen.

  • Servera alltid i ett rent glas, som ovanstående postare skrev bubblor från nukloider tömmer glaset på kolsyra.

Dessa tips bör räcka för en 3-4 kolsyrerika serveringar.

Jag kom hit för att säga Punkt #1, minimera ytan = win/win. Börja där så har du läskeblask till 2 dagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enkelt fixat, köp en sodastream och återställ kolsyran.

Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en maskin för att renovera din slödricka >
https://static.goshopping.dk/products/2000/aarke-carbonater-3-sodavandsmaskine-staal-aac3-steel-49443-1.jpg
Eller drick vatten och kaffe.

Jag vet inte om ni har testat det här själva.
Men att köra in annat än vatten - speciellt vätskor med socker i har en tendens att täcka halva köket med en tunn hinna av flaskans innehåll när man kopplar loss den.

Eller med andra ord - det svämmar över och blir kaos om man försöker sig på det här med annat än vatten i gasbehållaren ;).

Jag var varnad själv - men behövde testa ändå. Det precis som jag blivit varnad för haha.
Så att försöka köra in mer kolidoxid i läsk kan jag inte rekommendera riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

@xxargs har skrivit ett jättelångt och bra svar kring vad som orsakar koldioxidbortfallet.
Större volym luft i flaskan som ska trycksättas igen gör att mer koldioxid lämnar vätskan. Att trycka ihop flaskan kan hjälpa - eller tjälpa. Det kan nämligen minska arean på vätskeytan så att övergången till luften går långsammare. Samtidigt minskar det trycket i flaskan - vilket har den oönskade effekten att det snabbar på koldioxidläckaget från vätska till luft.
Och eftersom att flaskan kan expandera så stoppas processen först när flaskan blir trycksatt igen.

Det hjälper om drycken är kall, men ja även då kommer kolsyra till sist sippra ut.
Det enda som ordentligt förhindrar att kolsyran lämnar vätskan är om man kan trycksätta flaskan igen. Det finns korkar med pump som kan göra just detta där man pumpar in en del luft för att skapa övertryck igen.

Exempelvis:
https://www.partykungen.se/pet-pump-flaskkork-36672.html

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Står nog fortfarande fast på rekommendationen att köra mindre flaskor till berusningsdrycken. 15, 20 eller 25 cl-flaskor finns ju. Köp inte drinkmix på 1.5-2 L om du ska ha fulla mängden kolsyra.

Permalänk
Medlem

Till alla mina fellow smådrickare, här är mitt tips för att behålla kolsyran i läske/energidryck/öl-burken du inte drack upp.

1. Ta en bit plastfolie stor nog att svepa över och täcka ca halva burken, lägg på och dra ner runt burkens överdel.

2. Ta två gummisnoddar lagom stora att klämma åt lite lätt om burken, inte så hårt att det mosar burken men inte så lätt att det inte blir tätt. Sätt den ena precis under burkens "läpp" (där man dricker ifrån) och sätt den andra en bit nedanför. Du kan även ta en större gummisnodd och göra den dubbel/trippel, har själv inga gummisnoddar kvar som passar bra så det är min metod.

3. Det är redan klart, bara att ställa in i kylen.

PS. Var försiktig så att du inte skadar plastfolien med nageln eller burkens öppningsflärp (namn?) om den sticker upp, kan isåfall vara bra att trycka ner eller dra bort den. Plastfolien får inte ha minsta hål. Om du skakar lite på burken ska plastfolien blåsas upp lite som en ballong och inte tappa trycket på ett bra tag.

Med denna metod behåller en öppnad dryck i aluminiumburk sin kolsyra i flera dagar utan problem. Efter ca en vecka brukar kolsyran vara mestadels borta.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att hälla över från en 1.5 L-flaska till fem stycken 33 cl-flaskor (alt. 3 st 50 cl-flaskor eller 2st 1.5 L i 9 st 33 cl)?

Det blir ju väldigt svårt att följa vissa av råden annars. Jag tänker på rådet att flaskan måste stå upp MEN inte stå i dörren då det skapar rörelse och därmed bubblor i flaskan varje gång man öppnar kylen.

Jag köpte för övrigt ett flak 33 cl Pepsi Max med skruvkork på GeKås nyligen. Dock har jag redan pantat bort dem så jag får prova på 50 cl så länge.

Permalänk
Medlem

Efter det lååånga svaret tidigare så tänker jag såhär:

Fyll upp flaskans tomrum med vatten!
Peta ner tex en sån där tunn genomskinlig plastpåse i flaskan och häll i vatten i påsen, ner i flaskan tills flaskan är full med vatten + läsk. Separerat mha plastpåsen. Sen på med korken.

Då borde det inte försvinna så mycket gas ur läsken eftersom vattnet inte kan tryckas ihop speciellt mycket.

Jag måste prova här hemma.