Prisvärd 1U/2U för co-lo?

Permalänk
Avstängd

Prisvärd 1U/2U för co-lo?

Nu bör g apps ska ta betalt så började jag fundera på att både flytta från mitt nuvarande webbhotell jag har för företagets hemsida + exchange server för Mail, plus den domän jag har på g apps plus en annan hemsida för ett projekt.

Tittade på Sture, men där skulle jag landa på runt 3-5000kr/månad.

Inledd tar strax under 4-500kr/mån för colo för 1U-2U,
Men de nya servrar jag tittat på där jag får 32-64gb ram 4-8TB plus en disk till proxmox, bränner iväg på närmare 30000kr, vilket känns lite för dyrt.

Tänkte t.ex ha en storj i en vem med ca 4TB. Två vem för mina hemsidor och mIlserver för båda mail-domänerna.
Hade även en tanke på en vem med 1-2TB nextcloud på också.

Finns det andra ställen än Dustin/dell/jo att köpa en server hos för lite billigare än det jag kollade på hos dell?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du köper colo för så pass lite som 1-2U så brukar det inte vara någon debitering för effekt. Därför spelar det ingen roll om du köper något äldre och mindre energieffektivt. Du behöver sannolikt inte heller det nyaste och senaste för vad du behöver göra.

Hade därför kollat på begagnade / rekonditionerade servrar. Antingen fynda själv på t.ex. eBay eller lokala marknader i Sverige, eller kolla hos företag som t.ex. GG Serverparts.

Att hosta en egen Exchange-server och webbhotell för ett litet företag skulle jag dock inte göra. E-post och webb är extremt billigt att hosta, och är underhållskrävande att skydda från regelbundna angrepp, spam, hackning etc. Ska du ändå ha on-prem-epost så är MS Exchange att skjuta mygg med kanon.

Angående colo kan jag rekommendera att titta på Glesys. Har inget negativt att säga med dem. De kan även hyra ut dedicerade servrar, och även sälja individuella VM:ar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Om du köper colo för så pass lite som 1-2U så brukar det inte vara någon debitering för effekt. Därför spelar det ingen roll om du köper något äldre och mindre energieffektivt. Du behöver sannolikt inte heller det nyaste och senaste för vad du behöver göra.

Hade därför kollat på begagnade / rekonditionerade servrar. Antingen fynda själv på t.ex. eBay eller lokala marknader i Sverige, eller kolla hos företag som t.ex. GG Serverparts.

Att hosta en egen Exchange-server och webbhotell för ett litet företag skulle jag dock inte göra. E-post och webb är extremt billigt att hosta, och är underhållskrävande att skydda från regelbundna angrepp, spam, hackning etc. Ska du ändå ha on-prem-epost så är MS Exchange att skjuta mygg med kanon.

Jag tänkte ändra till impa med dovecot var tanken. Använder typ bara mail och kontakter

Permalänk
Medlem

Är det co-lo som du vill ha? Personligen så skulle jag hyra en server av exempelvis Hetzner istället för att slippa köpa hårdvara.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brainlessbob:

Är det co-lo som du vill ha? Personligen så skulle jag hyra en server av exempelvis Hetzner istället för att slippa köpa hårdvara.

Läste en tråd om hertzen här i en tråd på forumet att de kör med konsumentprylar.

Inleed med hyrd server. 16 GB ram, 4TB disk 1000kr/mån

Permalänk
Avstängd

Har tittat lite på Hertzners utbud, och denna verkar intressant, inte alls så dyrt som en svensk liknande variant. https://www.hetzner.com/dedicated-rootserver/ex52/configurato...

Men läser recensioner på deras FB-sida, https://www.facebook.com/hetzner.de/reviews/
Och den är inte lysande postitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Har tittat lite på Hertzners utbud, och denna verkar intressant, inte alls så dyrt som en svensk liknande variant. https://www.hetzner.com/dedicated-rootserver/ex52/configurato...

Men läser recensioner på deras FB-sida, https://www.facebook.com/hetzner.de/reviews/
Och den är inte lysande postitivt.

Har kört Hetzner sen 2016 och aldrig haft ett problem med deras infrastruktur eller support.
Har haft trasig disk som dom bytt ut utan att fråga vid flera tillfällen, alltid snabba svar via supporten.
Nu har dom även DC i Finland så svarstiderna är lite bättre än ner till Tyskland.

Visa signatur

Jag gillar infra. :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nizzan:

Har kört Hetzner sen 2016 och aldrig haft ett problem med deras infrastruktur eller support.
Har haft trasig disk som dom bytt ut utan att fråga vid flera tillfällen, alltid snabba svar via supporten.
Nu har dom även DC i Finland så svarstiderna är lite bättre än ner till Tyskland.

Fast de verkar inte få nådig negativa omdömen på t.ex. truspilot osv.

Permalänk
Avstängd

Du skriver nog inte hela sanningen.

Hur ska du lösa backup och återställning.
En exchangeserver behöver även en DC i en annan maskin.
Redundanta nätdelar?
Brandvägg?
VPN in för att hantera hela midevippen och för att komma åt irmc/dracc/ilo etc?

Permalänk
Avstängd

Nu har jag iaf beställt en EX62 med en extra 480GB disk(minsta som gick att få)

Tänkte installera proxmox på den disken, och sedan låta proxmox köra troligen zfs på de 2 x 8 TB-diskarna som servern också kommer med.