Proxmox tar upp mycket minnet

Permalänk
Medlem

Proxmox tar upp mycket minnet

Hej Alla,

Undrar om det är fel eller inte, eventuellt kan jag gör något åt det här problemet.
Min Proxmox server ta extremt mycket minnet. Igår kom den upp till 95GB av 128GB.
Har några VM-s och några dockers. När jag kollar upp mina VM-s, 2st har 8GB 3st 2GB och 3st docker på 0,5GB.

Undrar kan jag låsa upp minnet, eftersom jag tänker att installera 2st till VM-s med 16GB respektive 8GB.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att du har "ballooning" aktiverat som ställer till det? Kollat Htop vilka processer som käkar allt minne? Apt-get dist-upgrade och reboot?

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Kör du zfs? Isf cachar den rätt stor del av minnet men släpper det om det behöver allokeras på "riktigt"

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

'atop -fF 1' tycker jag ger mer info än htop....

Linux belägger gärna mycket RAM för olika Cache-strukturer men är av naturen att de kan mycket snabbt minska vid behov när programmen börja allokera RAM - med andra ord försöker den använda RAM-minnesmängden så mycket det går för att optimera sin verksamhet och spiller inte en massa bra och ha-RAM som bara finns overksamt ena kanten.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med ZFS, "proxmox" åt upp majoriteten av minnet men VMarna var inte det som använde det.

https://www.dlford.io/memory-tuning-proxmox-zfs/

Jag följde steg 3 i den guiden för att begränsa cache-användningen av ZFS.
Mina proxmoxar är numera satta på:
cat /etc/modprobe.d/zfs.conf
options zfs zfs_arc_min=4294967296
options zfs zfs_arc_max=8589934592
options zfs zfs_flags=0x10

Visa signatur

Jag gillar infra. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizzan:

Hade samma problem med ZFS, "proxmox" åt upp majoriteten av minnet men VMarna var inte det som använde det.

https://www.dlford.io/memory-tuning-proxmox-zfs/

Jag följde steg 3 i den guiden för att begränsa cache-användningen av ZFS.
Mina proxmoxar är numera satta på:
cat /etc/modprobe.d/zfs.conf
options zfs zfs_arc_min=4294967296
options zfs zfs_arc_max=8589934592
options zfs zfs_flags=0x10

Det är ju dock inget problem, låt ZFS cacha så mycket det bara går, har du en VM som behöver minnet så kommer det återlämnas.

Permalänk
Medlem

Som nämnts så käkar ZFS en del ram. Standard är 50% RAM rakt av, som ska lämnas tillbaka vid behov. Har personligen haft problem med det, så begränsar hellre användningen något.

Du kan se hur mycket RAM ZFS utnyttjar genom att köra något av följande:

arcstat arc_summary

Vid behov går det att begränsa enligt Nizzans förslag.

Temporärt:

echo "$[<ÖNSKAD MÄNGD RAM> * 1024 * 1024 * 1024]" >/sys/module/zfs/parameters/zfs_arc_max

Permanent:

echo "options zfs zfs_arc_max=$[<ÖNSKAD MÄNGD RAM> * 1024 * 1024 * 1024]" > /etc/modprobe.d/zfs.conf

Förövrigt heter det containrar och inte "dockers".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather