SweRunners - Tråden för oss löptokiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag får tacka för ditt utförliga svar

Löpskolning insåg jag inte var en grej, men jag förstår att det är viktigt att springa rätt

//Pontus

Behöver inte vara så avancerat, redan om någon som är en ”bra” löpare ger tips/åsikter så hjälper mycket.. allmän hållning och armföring

Edit: ni kan kolla in James Dunne, han har mycket saker på sin webbsida och youtube kanal , för löpare

https://youtu.be/MPnP6zMQ-2E

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wyver:

Behöver inte vara så avancerat, redan om någon som är en ”bra” löpare ger tips/åsikter så hjälper mycket.. allmän hållning och armföring

Edit: ni kan kolla in James Dunne, han har mycket saker på sin webbsida och youtube kanal , för löpare

https://youtu.be/MPnP6zMQ-2E

Fantastisk kanal, har suttit fascinerad i 30 minuter å kollat

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Varför sitter jag som soffpotatis och kollar denna tråd

Alla har nog en dröm om att vara löpare innerst inne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag får tacka för ditt utförliga svar

Löpskolning insåg jag inte var en grej, men jag förstår att det är viktigt att springa rätt

//Pontus

Det bästa man kan göra under lång lång tid, innan man börjar med tåhävningar, sparkabakenövningar och coreövningar, är successivt mer mil i benen i mycket långsammare fart än man tror.
Varje pass skall avslutas med en go känsla och att man skulle klarat av mycket snabbare fart.
Minst ett av passen i veckan 90-120min
l å n g s a m t. Och ett av passen i veckan med snabbare intervaller så man tränar lite fart med. Samt kontinuitet.
Mängden är absolut viktigast i första hand.

Detta kommer man väldigt långt med.
Du klarar dig från skador och man håller i längden.
Utan löpskolning och annat duttande.

Jag fick i från 1000km(2mil/v) per år till 2600km (~5mil/v) per år med precis detta upplägg. Varje vecka. Året runt.
Krossat alla rekord jag haft, och blivit både snabb och uthållig. Utan skador.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Bowman99:

Det bästa man kan göra under lång lång tid, innan man börjar med tåhävningar, sparkabakenövningar och coreövningar, är successivt mer mil i benen i mycket långsammare fart än man tror.
Varje pass skall avslutas med en go känsla och att man skulle klarat av mycket snabbare fart.
Minst ett av passen i veckan 90-120min
l å n g s a m t. Och ett av passen i veckan med snabbare intervaller så man tränar lite fart med. Samt kontinuitet.
Mängden är absolut viktigast i första hand.

Detta kommer man väldigt långt med.
Du klarar dig från skador och man håller i längden.
Utan löpskolning och annat duttande.

Jag fick i från 1000km(2mil/v) per år till 2600km (~5mil/v) per år med precis detta upplägg. Varje vecka. Året runt.
Krossat alla rekord jag haft, och blivit både snabb och uthållig. Utan skador.

Suveränt ju! Det ska jag ta till mig Förslitningsskador är ju helt värdelöst och undviks gärna

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Nu har jag tyvärr kraschat helt.

Vet inte om jag skrev om det senare än detta inlägg, men nu orkar jag tre aktiviteter i veckan kanske, där en av dem är till exempel att laga riktig mat; en annan att planera för att handla...
Träningen som nog är det som behövs mest för att orka framåt har fått stryka på foten helt. Mycket snabbmat, hämtmat och skräpenergi. Sover betydligt sämre nu än ovan, riktigt katastrofdåligt, vilket naturligtvis är den största drivern till att jag inte orkar.

Som ett brev på posten kommer en inflammation i kroppen med påföljande antibiotikakur och sjukskrivning. Kanske kan vara en vändning.

Steg ett är alltså att börja sova. Superdupersvårt. Helt galet svårt, men hoppas att det går. Skall se till att få träffa någon form av läkare som kan hjälpa med sömnen också, för detta håller inte.

edit: Har nog faktiskt inte haft något migränanfall sedan senaste inlägget (ser att jag skrev ett mellan dessa två inlägg), och det är ju positivt.

Uppdatering:
Hann gå upp rätt mycket i vikt i december (skräpmat och godis), nytt all time high med ett par kilo blev det till slut. Gällande sömnen så blev det sjukskrivning och antibiotika (mot inflammationen); läkaren frågade helt enkelt hur länge jag skulle jobba innan jul och sjukskrev mig fram tills dess. Att veta att jag inte hade jobbet som stökade till det gjorde att jag kunde sova några timmar mellan ca 07 och 10 på dagarna, eller mellan 8 och 9. Att få någon timme här och där hjälpte mycket för att få mig på banan igen, och har nu mycket bättre sömn. Äntligen.

Snittar nog uppemot fem timmar sömn per natt, och är inte dödligt trött på dagarna längre. Har ju som sagt hunnit gå upp rätt mycket i vikt under sunkperioden, men har sedan årsskiftet börjat gå neråt igen. Fortfarande är mycket vardagsgöra, chores, mycket ansträngande, men jag får det gjort, och jag har dessutom viss ork över till annat. Har börjat prioritera idrottandet/rörelseglädjen lite, men ska börja i lagom takt.

Första löppasset blev 4 minuter på löpbandet som uppvärmning inför ett gympass i söndags. I sockar, eftersom jag glömde skorna, annars hade det nog blivit lite fler minuter.

Så oerhört skönt att orka röra sig igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bowman99:

Det bästa man kan göra under lång lång tid, innan man börjar med tåhävningar, sparkabakenövningar och coreövningar, är successivt mer mil i benen i mycket långsammare fart än man tror.
Varje pass skall avslutas med en go känsla och att man skulle klarat av mycket snabbare fart.
Minst ett av passen i veckan 90-120min
l å n g s a m t. Och ett av passen i veckan med snabbare intervaller så man tränar lite fart med. Samt kontinuitet.
Mängden är absolut viktigast i första hand.

Detta kommer man väldigt långt med.
Du klarar dig från skador och man håller i längden.
Utan löpskolning och annat duttande.

Jag fick i från 1000km(2mil/v) per år till 2600km (~5mil/v) per år med precis detta upplägg. Varje vecka. Året runt.
Krossat alla rekord jag haft, och blivit både snabb och uthållig. Utan skador.

Kan enbart instämma med ovanstående!

Lät bli att springa/träna/röra på mig i 25 år! Började min "löpkarriär" med att GÅ(!) (massa kilometer: långsamt!)

Sen varsamt och _långsamt_ ökade jag _långsamt_ tempot tlll "rask promenad" och sen (långsamt) till s.k. "fartlek" (fast växlande mellan promenad och långsam löpning).

NU gjorde jag 200 km löpning i januari: utan skador, utan men och utan "känningar": enda gångerna jag kännt ngt (dåligt) i kroppen är när jag sneglat på mina bekantas löptider/km och försök efterlikna dessa (vilket jag såklart kunnat (kortvarigt), men... varför? Verkligen: "tävla" mot dig själv!)

Edit/PS: Dvs inga "tåhävningar"/specialskor/ultrasuperduperkalsonger/specialkost/hoppasasteg på speciellt sätt, bara en massa gå och spring: så som det fallit sig naturligt! D.S.

Edit2: För att sätta "mina" siffror på det hela: _jag_ (notera JAG!) är/var helt nöjd med en runda på 5km där jag ligger på 7m30s/km, det gjorde jag länge!
Jag är/var lika nöjd med en run(da) där jag gjorde 7m45s/km och jag började bli vaksam/tveksam när jag råkade köra ett varv på 5m30s/km; det är då det börjar "kännas" i kroppen! (Sen att det är långt ifrån vad en elitlöpare gör: vad spelar det dig eller mig för roll?)
Så länge din "springfart" är högre än din "gåfart" är du "hemma"! imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan enbart instämma med ovanstående!

Lät bli att springa/träna/röra på mig i 25 år! Började min "löpkarriär" med att GÅ(!) (massa kilometer: långsamt!)

Sen varsamt och _långsamt_ ökade jag _långsamt_ tempot tlll "rask promenad" och sen (långsamt) till s.k. "fartlek" (fast växlande mellan promenad och långsam löpning).

NU gjorde jag 200 km löpning i januari: utan skador, utan men och utan "känningar": enda gångerna jag kännt ngt (dåligt) i kroppen är när jag sneglat på mina bekantas löptider/km och försök efterlikna dessa (vilket jag såklart kunnat (kortvarigt), men... varför? Verkligen: "tävla" mot dig själv!)

Edit/PS: Dvs inga "tåhävningar"/specialskor/ultrasuperduperkalsonger/specialkost/hoppasasteg på speciellt sätt, bara en massa gå och spring: så som det fallit sig naturligt! D.S.

Edit2: För att sätta "mina" siffror på det hela: _jag_ (notera JAG!) är/var helt nöjd med en runda på 5km där jag ligger på 7m30s/km, det gjorde jag länge!
Jag är/var lika nöjd med en run(da) där jag gjorde 7m45s/km och jag började bli vaksam/tveksam när jag råkade köra ett varv på 5m30s/km; det är då det börjar "kännas" i kroppen! (Sen att det är långt ifrån vad en elitlöpare gör: vad spelar det dig eller mig för roll?)
Så länge din "springfart" är högre än din "gåfart" är du "hemma"! imo

För att maximera hälsonyttan av konditionsindrott bör du eftersträva att få till en pulshöjning men inte bli superanfådd (kippa efter luft). Når du den nivån spelar det ingen roll hur fort det går Så jag tycker det låter som du hittat perfekt.

Detta sagt, vill man jaga kilometertider och springa marathon på 2:20 får man givetvis ligga i hårdträning och lägga upp livet därefter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Pulsklocka/pulsband är ett grymt bra hjälpmedel för att avgöra om man gör "rätt". Jag har kört hela min "Resa" baserat på "Puls" (zon 3-4 och fläckvis zon 5). (dvs 70-90% av maxpuls (zon 3-4) och undantagsvis mer än 90% av maxpuls(zon5).
Det var f.ö. anledningen till att jag började springa: jag fick inte längre tillräcklig puls när jag promenerade (efter att jag tappat 30-40kg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Pulsklocka/pulsband är ett grymt bra hjälpmedel för att avgöra om man gör "rätt". Jag har kört hela min "Resa" baserat på "Puls" (zon 3-4 och fläckvis zon 5). (dvs 70-90% av maxpuls (zon 3-4) och undantagsvis mer än 90% av maxpuls(zon5).
Det var f.ö. anledningen till att jag började springa: jag fick inte längre tillräcklig puls när jag promenerade (efter att jag tappat 30-40kg)

Ja det kan vara kalas med träningsklocka helt klart. Man får vara en person som gillar gadgets, annars kan det få motsatt effekt där det blir jobbigt att hålla koll på typ.
Men jag älskar min Garmin och all data

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt Pegasus 38 och kommer från Vomero 14 som jag råkade köpa och det var fasiken de skönaste skorna!
Nu så när jag köpte Pegasus med strl 42 då de tydligen ska vara true to size så känner jag att de klämmer lite grann på sidan av stortån. Inte att den trycker framifrån utan snarare från sidan och det går att röra övriga tårna men inte så mycket mer. Minns inte om det var så på Vomero men jag blev genast lite osäker på hur skon ska sitta. Visst, skorna kommer att töja sig med tiden och det gör inte ont just nu utan de känns lite grann. Frågan är ifall jag ska gå upp en storlek eller fortsätta med detta. Vad har ni för tips?

Jag är inte alls van löpare utan vill börja springa nu mer och mer på löpband.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har nyligen köpt Pegasus 38 och kommer från Vomero 14 som jag råkade köpa och det var fasiken de skönaste skorna!
Nu så när jag köpte Pegasus med strl 42 då de tydligen ska vara true to size så känner jag att de klämmer lite grann på sidan av stortån. Inte att den trycker framifrån utan snarare från sidan och det går att röra övriga tårna men inte så mycket mer. Minns inte om det var så på Vomero men jag blev genast lite osäker på hur skon ska sitta. Visst, skorna kommer att töja sig med tiden och det gör inte ont just nu utan de känns lite grann. Frågan är ifall jag ska gå upp en storlek eller fortsätta med detta. Vad har ni för tips?

Jag är inte alls van löpare utan vill börja springa nu mer och mer på löpband.

Jag kör typ en storlek större på alla löpskor jämfört med vardagsskor. Det du kan göra är att mäta foten, och se så att du har i alla fall 1 cm större löparsko.
Det tycker jag funkar bra. Men alla är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag kör typ en storlek större på alla löpskor jämfört med vardagsskor. Det du kan göra är att mäta foten, och se så att du har i alla fall 1 cm större löparsko.
Det tycker jag funkar bra. Men alla är olika.

Tänker du att jag mäter foten både i längd och bredd?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tänker du att jag mäter foten både i längd och bredd?

Nej men en lite längre sko kan ge en lite annan passform, men har du väldig breda fötter kanske du får kolla en annan modell i så fall med mer bredd, eller släppa på snörena tex. Det ju väldigt subjektivt. Och bara du vet i slutändan vad som kommer kännas bra.
Lycka till, skor kan vara stökigt att få till bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nej men en lite längre sko kan ge en lite annan passform, men har du väldig breda fötter kanske du får kolla en annan modell i så fall med mer bredd, eller släppa på snörena tex. Det ju väldigt subjektivt. Och bara du vet i slutändan vad som kommer kännas bra.
Lycka till, skor kan vara stökigt att få till bra!

Ah jag tänkte att jag beställer hem 42,5 och kollar där. Jag har 42 annars så får vi se ifall det är någon förbättring. Det är det svåra kan jag tycka, att veta vilka man ska ha haha.

Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har nyligen köpt Pegasus 38 och kommer från Vomero 14 som jag råkade köpa och det var fasiken de skönaste skorna!
Nu så när jag köpte Pegasus med strl 42 då de tydligen ska vara true to size så känner jag att de klämmer lite grann på sidan av stortån. Inte att den trycker framifrån utan snarare från sidan och det går att röra övriga tårna men inte så mycket mer. Minns inte om det var så på Vomero men jag blev genast lite osäker på hur skon ska sitta. Visst, skorna kommer att töja sig med tiden och det gör inte ont just nu utan de känns lite grann. Frågan är ifall jag ska gå upp en storlek eller fortsätta med detta. Vad har ni för tips?

Jag är inte alls van löpare utan vill börja springa nu mer och mer på löpband.

Jag älskade verkligen just version 14 av Vomero och har sprungit nästan 800 mil i dem utspritt på fem par. Jag har testat Pegasus vid två tillfällen (version 34 och 37 tror jag) men det fungerade helt enkelt inte för mig. Just nu kör jag Nike Infinity Run 2 som min distanssko och gillar den, så den skulle jag rekommendera om jag gillar Vomero 14. Dessutom väldigt bra pris på Nikes hemsida just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Jag älskade verkligen just version 14 av Vomero och har sprungit nästan 800 mil i dem utspritt på fem par. Jag har testat Pegasus vid två tillfällen (version 34 och 37 tror jag) men det fungerade helt enkelt inte för mig. Just nu kör jag Nike Infinity Run 2 som min distanssko och gillar den, så den skulle jag rekommendera om jag gillar Vomero 14. Dessutom väldigt bra pris på Nikes hemsida just nu.

Jag älskar också Vomero 14 och ville köpa 15/16 men designmässigt tycker jag de ser ruskigt fula ut. Jag brukar inte bry mig när det kommer till löpskor men holy crap. Här tog det stopp så jag försökte hitta Vomero 14 igen men de var ju antingen dyra eller fortfarande svåra att hitta i min storlek. Läste att Pegasus skulle vara motsvarande Vomero så därför valde jag den men jag ska faktiskt kolla in infinity run 2. Vad är skillnaden där skulle du säga?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag älskar också Vomero 14 och ville köpa 15/16 men designmässigt tycker jag de ser ruskigt fula ut. Jag brukar inte bry mig när det kommer till löpskor men holy crap. Här tog det stopp så jag försökte hitta Vomero 14 igen men de var ju antingen dyra eller fortfarande svåra att hitta i min storlek. Läste att Pegasus skulle vara motsvarande Vomero så därför valde jag den men jag ska faktiskt kolla in infinity run 2. Vad är skillnaden där skulle du säga?

Jag gillade inte heller designen på Vomero 15 men gav den ändå en chans. Tyvärr tyckte jag inte om den lika mycket som 14 väl på foten heller.

Det jag gillar med Infinity Run 2 är att den känns ganska bred i framfoten vilket jag brukar behöva på distansskor. Dessutom är de ganska väldämpade, så gillar du det borde de passa bra.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Altra Torin 5; bästa distansskorna jag använt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv

Mina fötter domnar efter 10-15 km: finns det ngt att göra åt det förutom fler mil i benen/fötterna?
Mer/mindre dämpning i skorna?
Mer/mindre mat (Kalorier)? (Ligger på konstant kaloriunderskott)
Mer/mindre kolhydrater före löpet?
Mer/mindre vätska före/under löpet?
Bättre sömn före löpet (hur jag nu ska göra ngt åt det )
Kompressionskläder?
?
Nått annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Mina fötter domnar efter 10-15 km: finns det ngt att göra åt det förutom fler mil i benen/fötterna?
Mer/mindre dämpning i skorna?
Mer/mindre mat (Kalorier)? (Ligger på konstant kaloriunderskott)
Mer/mindre kolhydrater före löpet?
Mer/mindre vätska före/under löpet?
Bättre sömn före löpet (hur jag nu ska göra ngt åt det )
Kompressionskläder?
?
Nått annat?

Kan vara så att du har lite för tight om fötterna. Släpp lite på snörena/knyt inte så hårt.

Fler mil kan behövas, svårt att svara på då jag inte har koll på din bakgrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Mina fötter domnar efter 10-15 km: finns det ngt att göra åt det förutom fler mil i benen/fötterna?
Mer/mindre dämpning i skorna?
Mer/mindre mat (Kalorier)? (Ligger på konstant kaloriunderskott)
Mer/mindre kolhydrater före löpet?
Mer/mindre vätska före/under löpet?
Bättre sömn före löpet (hur jag nu ska göra ngt åt det )
Kompressionskläder?
?
Nått annat?

Har haft samma problem med vissa skomodeller. För min del har det ibland hjälpt att lätta lite på snörningen när det börjar komma smygande och efter att ha sprungit in dem ordentligt har det slutat. Men vissa skor har jag helt enkelt fått ge upp och köpa något annat.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vore kul att få lite input får likasinnade nördar som då faktiskt verkar har kommit igång med sin löpning. Jag har alltid - och då menar jag alltid avskytt att springa. Har gymmat, klättrat mm för år sen. Gymmet har blivit mindre av sen covid kom hit. Men efter snart 2 års isolering och hemmasittande som utvecklare på distans så känner jag att jag måste komma igång med löpningen.

Jag har gjort flera försök de senaste 10 åren.. Men kommer aldrig längre än till 1 - 2 gånger.. Dels för att min kondition är skit rent ut sagt + att jag fick lite strul med hjärtat för ett par år sedan - Inget allvarligare men det flippar ur ibland och rusar iväg ett par timmar för att sedan lugna ner sig. Så kan säga att det skrämmer mig en del också även om jag vet att det inte är farligt.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg igentligen. Pepp? Lite hopp att det faktiskt går?

Trevlig helg!

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Mina fötter domnar efter 10-15 km: finns det ngt att göra åt det förutom fler mil i benen/fötterna?
Mer/mindre dämpning i skorna?
Mer/mindre mat (Kalorier)? (Ligger på konstant kaloriunderskott)
Mer/mindre kolhydrater före löpet?
Mer/mindre vätska före/under löpet?
Bättre sömn före löpet (hur jag nu ska göra ngt åt det )
Kompressionskläder?
?
Nått annat?

Nya skor skulle jag säga direkt. Dämpning beror helt och hållet på underlaget!
Jag kör 3 par skor för olika underlag, exempelvis Hoka clifton 7 för asfalt som jag aldrig skulle ha på mjukt underlag. Åk till en butik där du får provspringa och veta EXAKT vilka skor som passar dig. 1000kr är lätt värt för att slippa skador. Löpning är dåligt för knän och fötter, därför behövs bra skor samt teknik. Kolhydrater och vätska under loppet beror helt på värmen och distansen. Personligen tar jag bara dextrosol över 2mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Hej!

Vore kul att få lite input får likasinnade nördar som då faktiskt verkar har kommit igång med sin löpning. Jag har alltid - och då menar jag alltid avskytt att springa. Har gymmat, klättrat mm för år sen. Gymmet har blivit mindre av sen covid kom hit. Men efter snart 2 års isolering och hemmasittande som utvecklare på distans så känner jag att jag måste komma igång med löpningen.

Jag har gjort flera försök de senaste 10 åren.. Men kommer aldrig längre än till 1 - 2 gånger.. Dels för att min kondition är skit rent ut sagt + att jag fick lite strul med hjärtat för ett par år sedan - Inget allvarligare men det flippar ur ibland och rusar iväg ett par timmar för att sedan lugna ner sig. Så kan säga att det skrämmer mig en del också även om jag vet att det inte är farligt.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg igentligen. Pepp? Lite hopp att det faktiskt går?

Trevlig helg!

/Daniel

Det är ett ganska många på jobbet som har börjat med run streak (nyårslöfte? ). Det innebär att du ska springa en gång varje dag. 20 minuter är det som gäller för en del, men egentligen är det ju upp till dig.
1,5km eller en mile brukar också räknas som en godkänd sträcka. I början är de kanske ekvivalenter; 20 min eller 1 mile.
Skulle kanske kunna vara ett alternativ. Sikta på en run streak på 10 dagar eller 30 dagar. Kanske funkar. Finns säkert en app också.

edit: gå ut löst. mjukstarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Hej!

Vore kul att få lite input får likasinnade nördar som då faktiskt verkar har kommit igång med sin löpning. Jag har alltid - och då menar jag alltid avskytt att springa. Har gymmat, klättrat mm för år sen. Gymmet har blivit mindre av sen covid kom hit. Men efter snart 2 års isolering och hemmasittande som utvecklare på distans så känner jag att jag måste komma igång med löpningen.

Jag har gjort flera försök de senaste 10 åren.. Men kommer aldrig längre än till 1 - 2 gånger.. Dels för att min kondition är skit rent ut sagt + att jag fick lite strul med hjärtat för ett par år sedan - Inget allvarligare men det flippar ur ibland och rusar iväg ett par timmar för att sedan lugna ner sig. Så kan säga att det skrämmer mig en del också även om jag vet att det inte är farligt.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg igentligen. Pepp? Lite hopp att det faktiskt går?

Trevlig helg!

/Daniel

Mitt tips till personer som vill komma igång med löpning är att springa sakta. Alltså riktigt sakta! Att ge sig ut på en lugn distansrunda ska inte vara särskilt jobbigt, du kommer utvecklas enormt i början ändå bara av att få lite kontinuitet i träningen. Blir det för jobbigt kan du varva gång och löpning.

EDIT: Och personligen tycker jag att du absolut inte ska satsa på någon form av run streak. Unna dig vilodagar om du behöver det och försök komma ut åtminstone 30 minuter de dagar du faktiskt tränar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Hej!

Vore kul att få lite input får likasinnade nördar som då faktiskt verkar har kommit igång med sin löpning. Jag har alltid - och då menar jag alltid avskytt att springa. Har gymmat, klättrat mm för år sen. Gymmet har blivit mindre av sen covid kom hit. Men efter snart 2 års isolering och hemmasittande som utvecklare på distans så känner jag att jag måste komma igång med löpningen.

Jag har gjort flera försök de senaste 10 åren.. Men kommer aldrig längre än till 1 - 2 gånger.. Dels för att min kondition är skit rent ut sagt + att jag fick lite strul med hjärtat för ett par år sedan - Inget allvarligare men det flippar ur ibland och rusar iväg ett par timmar för att sedan lugna ner sig. Så kan säga att det skrämmer mig en del också även om jag vet att det inte är farligt.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg igentligen. Pepp? Lite hopp att det faktiskt går?

Trevlig helg!

/Daniel

Jag avskydde löpning som pesten men när min klätterkompis lämnade stan kände jag att jag behövde en hobby som var helt oberoende av: plats, utrustning och andra personer... Mot mitt bättre vetande blev det löpning och jag köpte en GPS-klocka för att försöka motivera mig.

Det fungerade OK, men ack det gick långsamt i början. Jag joggade runt ett par kilometer i veckan (och höll mig på grus och stigar för att skydda kroppen lite). Efter ett tag började det gå bättre, och bättre, och bättre. Jag kunde springa längre och fortfare. Hastigheten brydde jag mig egentligen aldrig om, men det var ascoolt när jag sprang första varvet runt Vättlefjällsleden (25km). Det tog sin tid; men jag gjorde det!

Poängen? Att löpning absolut inte kom naturligt för mig och det krävdes lite ihärdighet för att komma in i en rutin. Run-streak nämndes ovan; även jag körde en streak på nästan två år och jag tyckte det fungerade jättebra (tills jag började tacka nej till att hänga med på helgäventyr för att det skulle paja min streak).

Ut och spring med dig! I skogen. Långsamt. Resten kommer med tiden

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Ethnic:

Hej!

Vore kul att få lite input får likasinnade nördar som då faktiskt verkar har kommit igång med sin löpning. Jag har alltid - och då menar jag alltid avskytt att springa. Har gymmat, klättrat mm för år sen. Gymmet har blivit mindre av sen covid kom hit. Men efter snart 2 års isolering och hemmasittande som utvecklare på distans så känner jag att jag måste komma igång med löpningen.

Jag har gjort flera försök de senaste 10 åren.. Men kommer aldrig längre än till 1 - 2 gånger.. Dels för att min kondition är skit rent ut sagt + att jag fick lite strul med hjärtat för ett par år sedan - Inget allvarligare men det flippar ur ibland och rusar iväg ett par timmar för att sedan lugna ner sig. Så kan säga att det skrämmer mig en del också även om jag vet att det inte är farligt.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg igentligen. Pepp? Lite hopp att det faktiskt går?

Trevlig helg!

/Daniel

Hade också svårt att komma igång med regelbunden löpning, men förra året tog det verkligen fart. Här är några saker som hjälpte mig.

  1. Skaffa en GPS-klocka + pulsband. Jag fick tag på en begagnad Garmin forerunner 245 music till ett bra pris. Behöver dock inte vara någon värsting. Mycket lättare att träna efter puls. Det blir dessutom lättare att se dina framsteg.
    Tycker även Garmin har en bra app och hemsida, ett konto är gratis. Du kan planera rutter och får tillgång till träningsprogram som du kan synca till klockan.

  2. Skaffa ett bra par löparskor, samma här, behöver inte vara dyrt. Bra skor gör väldigt stor skillnad. Kan även besöka någon sportbutik om du har svårt att välja ett par. Vissa butiker kan titta på dina fötter + löpsteg och rekommendera skor till dig. Tror detta är gratis, har själv inte gjort detta.

  3. Om möjligt, hitta någon med samma nivå som också vill komma igång med löpning. Hjälper moitivationen och minskar risken att hoppa över för många pass.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Jag har gjort flera försök de senaste 10 åren.. Men kommer aldrig längre än till 1 - 2 gånger.. Dels för att min kondition är skit rent ut sagt + att jag fick lite strul med hjärtat för ett par år sedan - Inget allvarligare men det flippar ur ibland och rusar iväg ett par timmar för att sedan lugna ner sig. Så kan säga att det skrämmer mig en del också även om jag vet att det inte är farligt.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta inlägg igentligen. Pepp? Lite hopp att det faktiskt går?

Trevlig helg!

/Daniel

Viktigaste är att inte ta i så det känns som du dör, du blir det snabbt en mental kamp!
Finns massa guider på "soff-potatis till x km" som du kan kolla på. Alla börjar med gång varvat med löpning.

Viktigt att låta det hela ta tid. Din kondition utvecklas snabbare än din styrka så stor risk för skador om du är för entusiastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Mina fötter domnar efter 10-15 km: finns det ngt att göra åt det förutom fler mil i benen/fötterna?
Mer/mindre dämpning i skorna?
Mer/mindre mat (Kalorier)? (Ligger på konstant kaloriunderskott)
Mer/mindre kolhydrater före löpet?
Mer/mindre vätska före/under löpet?
Bättre sömn före löpet (hur jag nu ska göra ngt åt det )
Kompressionskläder?
?
Nått annat?

Ta dig tid att stanna och knyt om skorna, det tar inte så lång stund. Prova även andra skor om plånboken tillåter de du springer i kanske inte passar dina fötter.
Fötterna växer under de längre passen. Blodkärlen och muskler/vävnad utvidgas av blodgenomströmning och värmen. Och springer man regelbundet får man räkna med att gå upp en halv till en hel storlek efter något år om man springer lite längre sträckor då.

Ha även mer än en skomodell och varva med. Springer man för länge i en och samma modell så bommar man den lilla extra träningen som foten får genom att den får lov att ”vänja” sig vid olika skomodeller. Men självklart ska alla skomodeller vara bekväma att springa i oavsett vilka ni sätter på er.

Håll er från asfalten så mycket ni kan. För min del verkar det ha tagit slut 2016 med krånglande hälsenor. Och efter det så har hälsan tyvärr rasat.. saknaden är stor.