Köpråd (chassi alt AIO) kring förbättring av luftflöde för att minska problem med överhettning av minnen
Hej!
Misstänker att mitt RAM blir överhettat.
Dels har jag mätt lite och ser i de testerna jag gjort med Cinebench (med HWInfo) samt OCCT att temperaturen sakta alltid stiger på RAM, ligger ofta nära 50. Misstänker att detta även återspeglar sig när jag spelar på datorn.. har vid ett flertal gånger nu upplevt att spel kraschar (utan felkod, bara stänger helt av sig).. samt även att när jag startar om datorn efter en krasch så hänger sig explorer i Windows. Släpper jag in mer kyla i rummet jag sitter i, så tycks felen dock avta.
Ett av problemen här misstänker jag är att jag kyler en i9 14900K med en Arctic Freezer III 420 i ett Fractal Design R6-chassi där radiatorn är monterad i toppen samt som ut.. och har sedan två stycken 140mm fläktar som in i fronten, samt en 120mm ut bak. Så dels misstänker jag att lufttillförseln överlag är ganska dålig, men det är också att radiatorn är EXTREMT nära ett av minnena, vilket knappast gör det hela bättre.
Nu står jag lite inför ett val..
Antingen köper jag ett nytt chassi som har stöd för 420mm i fronten så att minnena inte behöver "gosa" med radiatorn.. alt
så köper jag en ny AIO med en rad på 360mm och sätter den i fronten på nuvarande chassi. Vad tror ni är bäst? Är det himla dåligt att sätta en AIO i fronten jämfört med toppen? Tänker att den luft som går in är egentligen då redan varm? (Men kanske inte gör så mycket).. andra alternativ mottages gärna också.. försökt hitta bra chassi som gärna får ha stöd för både 420 i toppen samt i fronten (gärna samtidigt.. tanken är kanske inte att sätta radiatorer på båda platserna, men i alla fall dels kunna experimentera lite, men även jämna ut antalet in och ut fläktar..), men känner inte att jag har hittat något helt givet.
Tittat lite på North XL (mesh).. även om den inte riktigt uppfyller alla mina önskemål.
Jag är medveten om diverse "egenheter" med Intels 14-serie, men misstänker att detta inte är CPUn då den ligger på ca 50-60 grader vad jag sett, och har inte upplevt några märkligheter i samband med rena CPU-stress-tester.. så felen tycks främst dyka upp då hela systemet stressad under en lite längre tid (ca 1h) och börjat dyka upp nu på "sommaren". Felet visade sig första gången för någon vecka sedan, och då har jag haft datorn i ca 1 år med samma system.