Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Byter oftast efter 2 år. Då har det gått tillräckligt lång tid för att detbska vara värt ett byte. Och då väljer jag telefon efter hur bra kameran är.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk

Byter väl vartannat år ungefär (tycker det skiljer för lite i prestanda efter ett år), jobbet betalar annars hade nog haft samma i 4 år minst.
Sist byte jag pga. att insulinpumpen inte gick att koppla till Oneplus 7 Pro, det var Apple eller Samsung insulinspumpsappen hade stöd för så det blev en Samsung. Gillar egentligen OnePlus bättre men Minimed stödjer bara vissa mobiler.

Permalänk
Medlem

När den gamla går sönder eller blir för långsam (jag är ganska tålmodig) eller batteriet inte håller laddningen en hel dag, fast om det går att byta så blir det bara nytt batteri. Senaste bytet var 2018 och då köpte jag en ASUS Zenfone Max Pro M2 i hopp om att det inte skulle finnas bloatware på den. Det fanns men inte så mycket så jag har rotat den och avinstallerat all bloat jag inte är intresserad av. Den kommer hålla länge, tror jag. Batteriet håller fortfarande mer än en vecka om jag bara ringer och skickar SMS.

Permalänk
Medlem

Brukar historiskt byta ungefär vartannat år men nu kommer jag nog vänta i minst tre år innan jag byter. Tidigare var det nyhetens behag och teknikutvecklingen som var den drivande orsaken till byte. Idag tycker jag telefonerna är så pass bra att det främst är skicket på batteriet som får avgöra när byte sker.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Sitter med en P30 Pro nu är helnöjd med den men blir nog dax att byta batteri i den om några månader..
Har inte hittat nån bättre nalle än så den får leva några år till..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag oftast bytt efter 24 månader när bindningstiden hos min operatör gått ut. Senaste bytet blev dock till en Galaxy S21 Ultra som jag inte ser någon anledning att byta ut så den tänker jag ha tills den går sönder. Upplever att smartphoneutvecklingen står och stampar för tillfället så det bidrar också till att jag nöjer mig med den jag har.

Det som gjort att jag haft lust att byta telefon har främst varit tekniska framsteg med t. Ex kameran.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Köpte en iPhone 5S till min dåvarande bättre halva tidigt 2014, den har hon kvar än idag.

Jag sitter på en S21 Ultra just nu och gjort i ett år men jag har jobbat mig genom Galaxy S8 OnePlus 6 & 6T, OP7T Pro och kanske nån till. Med det sagt är det på tiden att jag drar ut på det och använder telefoner i mer än 1.5 års tid.

Permalänk
Medlem

På vuxna dar så har jag beslutat att så länge den ligger fint i handen och jag når hela med en hand så är jag nöjd så vida den fungersr som den ska. Min S21 är på gränsen till för stor så vi får se hur länge den stannar i min ägo, men helt klart minst 2år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tidigare var det mycket pga prestanda, kamera och funktioner, men jag tycker att det har skett så små framsteg de senaste fem åren, så numera handlar det mest om att få tillgång till de senaste säkerhetsuppdateringarna. Skulle jag köpa en ny idag så hade det blivit en för mellan 4000-6000 kr då dessa räcker gott och väl när det kommer till prestanda, kamera och funktioner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

När den går sönder typ, byter inte innan dess. Förr kanske, men inte nu. Min nuvarande Xperia XZs är fem år gammal nu. Fungerar fint ännu för det jag behöver den till. Klart det vart lockande att köpa en nyare flera ggr nu men näh, behåller den tills den brakar ihop

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Byter när den jag har är slut.
Haft Galaxy S, Galaxy S2, Galaxy S6 och nu en Galaxy S10.

Om man går på tidsspann så är det nog dags att byta i år men hittills så den hållit sig bra.
Min S6 hade dålig batteritid, glappig aux och sim-kortplats med humörsvängningar.

Om jag ska byta så vill jag gärna inte att telefonen är för stor eller att den saknar aux och dual sim.
Kommer aldrig gå tillbaka till att ha både en telefon för jobbet och en privat.

Permalänk
Medlem

Brukar byta iPhone vart 3dje år om det inte händer något fränt 2’a året, typ iphone 6 plus som blev enorm. Man brukar få rätt bra betalt för sin iPhone med 3 år på nacken. Fick 3500kr för min 3 år gamla iPhone X 64GB när jag band upp mig på en iPhone 12 pro max.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

När batteriet blir kass, vilket oftast händer var 3:e år.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Byter var 2 år, säljer den andra på tradera.
Men nu hoppar jag över ett år eftersom min Xiaomi 10t Pro tar så fruktansvärt dåliga inomhus bilder. Ska byta till en Samsung s21.

Sen när mitt comviq tar slut 2023 så behåller jag S21 tills något extremt kommer.

Permalänk
Medlem

När jag känner att den har gjort sitt, jobbar med mobilreparationer så laga är inget bekymmer om den skulle gå sönder eller batteriet behöver bytas ut.
Men när den börjar kännas slö för det vardagliga jag gör så är det dags för en ny.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Har i regel hållit mig 1, 2 generation efter senaste generationen innan jag har bytt, dels pris och hållbarhet.
Men nu de senaste har jag haft både iPhone 12 & 13 mini.

Då utbudet av mindre mobiler knapp finns längre så vette tusan hur det blir i framtiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Byter när den går sönder såpass att det inte är värt att reparera eller när batteriet börjar bli riktigt dåligt.

Har aldrig förstått mig på folk som byter på någon slags rutin. Om man inte möjligtvis har särskilda behov (jobbrelaterat) eller typ bara spelar spel på mobilen som plattform är det helt obegripligt för mig att byta utan nämnvärt skäl. Men men!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Att den jag har går sönder

Permalänk
Medlem

När säkerhetsuppdateringar slutar komma eller senaste os-versionen ställer till med problem som gör att man inte längre kan nyttja telefonen.

Så var det när jag senast gick från Samsung S5 till en Fairphone 3+.

Det berodde enbart och endast på att LineageOS för S5 uppgraderades till en nyare version av Android som orsakade bootloop pga timeout om man hade device encryption påslaget. Slå av device encryption finns det inte en chans i helvetet att jag gör, så efter några månaders fruktlösa försök att få det att fungera gav jag till slut upp.

Har dock hört ryktas om att problemet är löst sedan en tid tillbaka, men det var ett halvår för sent för mig tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oneplus 3 byttes senast för att den hade spruckit i plastkanten och damm kom in så pass att frontkameran inte fungerade lägre. Jag använde den för upplåsning. Dvs den kunde inte uppfylla grundläggande funktioner längre.

Skulle säga att det har att göra med när enheten inte fungerar, antingen alls, eller för de funktioner jag behöver, t ex rimlig ålder på säkerhetsuppdateringar, hastighet i gränssnittet etc.

Just nu skramlar det fint om min Realme 6 då något är löst inuti chassit men annars fungerar den. En fin repa mitt på skärmen men har ändå ingen riktig anledning att byta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När säkerhetsuppdateringarna slutar släppas. Vilket alltid är för tidigt innan hårdvaran gjort sitt. Nokia 7.1 har jag nu som fick sin sista i november tror jag. Lanserades 2018, så nära 4 år. Bättre än de flesta andra tillverkare, men ändå för dåligt när man själv är duktig och är rädd om sina prylar.

Permalänk
Rekordmedlem

Så sällan som det är möjligt och det som kanske kunde få mig att byta vore om det kom nått med en vikbar skärm på minst 7" och som fungerade bra och inte var dyrare än motsvarande surfplatta, den ska naturligtvis även ha bra batteri. Man kan ju få en 7-8" platta med 4g för under 2000 kr så det är väl där nånstans maxpriset skulle få ligga för en mobil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När den går sönder. När tillverkaren slutar uppdatera brukar jag köra custom roms.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden?

Inget egentligen.
Så fantastiskt tråkiga telefoner vara enda skillnader är märket på baksidan.
Saknar det vilda 2000-2010-talet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kraven för mig; inget kamerahål i skärmen, framåtriktade stereohögtalare, vattentålig ip klassning, trådlös Qi laddning och ingen kamerapuckel så jag har just bytt ut min tre år gamla Xperia XZ3 mot en oanvänd Xperia XZ3.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

När bidingstiden är slut så vänter jag in nästa "dunder" deal hos comviq och slår till på den och säljer den gamla.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag byter när batteriet börjar bli dåligt, och de två senaste generationerna har det varit alldeles för ofta. Nästan en gång om året, endast för batteriet är kasst- och för att jag vill ha lite nya grejer.

Permalänk
Avstängd

Seghet och sämre batteri
Vill gärna ha hörlursutgång nästa gång med, bedrövligt att slösa pengar på kassa USB-dongel som knappt tål att tittas på innan de går sönder.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har bytt ungefär vart 3:e år det sista årtiondet.

Finns lite olika skäl. Först och främst skall den få uppdateringar. Slutar det åker den ut, oavsett.
Sedan kan man bli lite nyfiken på nya modeller också. Har haft en Samsung Galaxy Note 10 nu i snart 3 år och jag gillar den. Har penna, bra kamera, fick nyligen Android 12. Lagom stor. Givetvis använder jag inte 20% av dess funktionalitet eller apps, den har 256GB utrymme men bara 40GB eller så används. Den är oskadad, som ny. Batterikapacitet är bra, har laddare med stativ i bilen, spelar väldigt sällan på telefonen.

Vad kan bli nästa och varför?
Det ser jag inte nu. Vet inte vad som skulle locka vad gäller nya funktioner, men jag kikar då och då för att se vad som kan dyka upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag byter telefon när hårdvaran ej går att reparera (eller det inte är ekonomiskt försvarbart att laga) eller när den slutar få säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig