Extra bas till Samsung Q960A

Permalänk

Extra bas till Samsung Q960A

Hej, har byggt ett biorum och köpte en Samsung soundbar Q960A men känner att jag skulle vilja ha en till subwoofer på andra sidan av soffan.
Någon som vet hur jag kan lösa det här?
Tredje parts bluetooth?
Tacksam för tips och ideer.

Permalänk
Medlem

En del soundbars tillåter att man helt enkelt köper en till likadan sub, har du kollat om det går med din? Och kanske går det till och med att köpa en annan fetare modell som är kompatibel.

Permalänk

Tack, har mailat samsung som skrev att det inte går att köpa till en extra bas, testa tredje parts skrev dom, men annars är ju en kraftigare bas ett alternativ 🤘

Permalänk
Medlem

Just Q960A är riktigt jäkla bra soundbar för film. Men jag håller med, ska man dra till med ett riktigt biorum bör man gå lite mer all out på riktiga högtalare. Men för mig i soffan hemma så har jag bara hört bättre surround hos dem med 4-5+ ggr så dyra setups.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Audiofiler har oftast en negativ syn på soundbars. Och med all rätta, de har alltid och är till viss del idag väldigt mycket sämre. Men med toppmodellerna idag så börjar det duga och för priset är oslagbart. Ignorera dem.
Jag har dock inget tips för jag är supernöjd med min bas. Skakar rummet vid explosioner och tror inte grannarna skulle gilla om jag ökar mer.
Har du provat att öka bas i samsung smartthings appen?
Jag har min woofer satt på -6 men den går ju mellan -12 och +6. Bass enchancement finns men skulle undvika den, förstör EQ. Likaså voice enhancement och night mode.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Just Q960A är riktigt jäkla bra soundbar för film. Men jag håller med, ska man dra till med ett riktigt biorum bör man gå lite mer all out på riktiga högtalare. Men för mig i soffan hemma så har jag bara hört bättre surround hos dem med 4-5+ ggr så dyra setups.

Smaken är som baken.
Personligen tycker jag de flesta rimliga 5.1 system slår i stort alla sundbars oberonde av pris.

Den "bar" och då är det inte ens en bar som låter rimligt är Naim Mu-so.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlosa/294...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du har ju uppenbarligen sprungit in i ett av de grundläggande problemen.
Är någon del inte bra nog, som din bas, finns inget vettigt sätt att expandera upp systemet.
Vad blir nästa sak du blir missnöjd med? Kanske vill du ha atmos "på riktigt"?
Då sitter du där igen med något som inte går förändra.
En sondbar är man nöjd med eller byter... Du är uppenbarligen inte nöjd.

Här är ett bättre svar, än "sälj skiten". Personligen har jag min bar tills jag inte är nöjd och då säljs den och en ny köps in. Troligtvis kan jag göra detta 2-3ggr innan jag når upp i priset av en riktig hemmabio-anläggning med Atmos ("Atmos"?).

Eller som Mediabrus skriver:

Skrivet av Mediabrus:

Smaken är som baken.

Till TS, när du söker på Soundbaren så kan du även söka på Samsung Q950A. Det är exakt samma soundbar fast för internationella marknaden. Q960A är svensk / nordisk marknad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Här är ett bättre svar, än "sälj skiten". Personligen har jag min bar tills jag inte är nöjd och då säljs den och en ny köps in. Troligtvis kan jag göra detta 2-3ggr innan jag når upp i priset av en riktig hemmabio-anläggning med Atmos ("Atmos"?).

Och efter två tre byten har du fortfarande inget modulärt som låter bra utan sitter med en "bar" som rent fysiskt inte kan prestera som ett system med lösa högtalare. Dom har sina begränsningar och det går inte trolla bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikclockers:

Hej, har byggt ett biorum och köpte en Samsung soundbar Q960A men känner att jag skulle vilja ha en till subwoofer på andra sidan av soffan.
Tredje parts bluetooth?

Nedan finns en länk till en på reddit som fått svaret att det inte går, men oklart vart den som svarar fått sin information. Allra bäst gör du väl att skriva till Samsung själva och fråga.

https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/rjpjhj/can_i_add_...

Hade dock också kollat på ett "äkta" hemmabiosystem om du nu byggt ett helt biorum. Fördelen är ju då också att du kan bygga ut eller lägga till precis så mycket som du vill.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig och saklig ton.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikclockers:

Tredje parts bluetooth?

Ett tips/ide som du kan göra (lite beroende på hur du har kopplat grejer till och från baren/TV) är att sätta en hdmi ljudextraktor mellan de saker du har kopplade. Och då på så vis få ut ljudet på en egen kanal som du sedan omvandlar till RCA.
Det kan dock bli lite bökigt.

Men jag gjorde nästan det mellan min TV och mitt Logitech z906. Körde alla hdmi grejer till TV och sedan toslink från tvin till en liten dosa som kunde plocka ut ljud till RCA samtidigt som ljudet också kunde gå vidare med toslink till Logitech högtalarna.
RCA signalen tog jag sedan och körde till en basförstärkare som jag hadde kopplat baskickers till dock kommer det bli krångligare med hdmi än med toslink troligen.
Så här gjode jag det, länk till gallerit.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.