Böter efter resa på SL buss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag förstår inte vad du menar där.. Om du bara aktiverat perioden för månadskorten en gång så är det sen giltigt hela månaden. Du behöver inte blippa varje gång innan du kliver på.

Nu utgår jag ifrån att han inte hade månadskort.
Har du annat än månadskort så får du böter om de inte är aktiverat innan.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Alla typer av periodkort så länge de är aktiva. Dygnskort upp till årskort. Det är bara om du helt saknar giltig/aktiv biljett som du får en kontrollavgift, inte böter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Men du skrev ju bokstavligen i din rant:

Citat:

Idiotin i detta är helt och hållet "du ska ha giltig biljett NÄR DU KLIVER PÅ" - och den är fan svår att ta sig runt.
Betala och överklaga efteråt, får du tillbaka pengar så fine, om inte... då har du mist 1500kr TROTS att du betalar månadskort.

Vilket jag tyckte var väldigt konstigt.

Skrivet av Niivpzi:

Jo precis men det skrev du inte ens i förra ranten
Och det är väl logiskt att det är så: man kan ju inte betala kortet en gång och sen använda det i oändlighet utan att aktivera det? En gång i månaden kan man väl ta sig förbi en tågstation eller liknande där man kan aktivera biljetten?

Men skitsamma, känns som tråden ältar runt samma saker mest nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I början av Pandemin när de stängde dörrarna så hade kontrollanterna med sig en "blipp" och du fick blippa när du gick av.
Sen hösten 2020 så fungar det inte längre, utan du måste köpa via SMS eller App innan du går på bussen.

https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/nu-maaste-alla...

Kommunicerades även när de stängde dörrarna igen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nu-stangs-framdor...

Kommuniceras även på deras hemsida ganska tydligt.
https://sl.se/aktuellt/nyheter/sa-har-betalar-du-om-du-ska-re...

Så dessvärre är det bara att betala och se glad ut, blir dyrt att förlora i tingsrätten.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Reglerna är glasklara.
Du skall betala för att resa med SL. Åker du med utan att ha betalat får du böter (om du åker dit).
Det spelar ingen roll vilken anledning du har till varför du inte betalat.
Kan du inte blippa, inte aktiverade kort osv, "tjuv"åker du.

Väldigt enkelt.
Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av KingCobra:

Reglerna är glasklara.
Du skall betala för att resa med SL. Åker du med utan att ha betalat får du böter (om du åker dit).

Reglerna är glasklara, man åker på en avgift om man inte har biljett. Byta, böta, buttit.

Permalänk
Medlem

9 februari: Bussarnas framdörrar öppnar igen

"Från den 9 februari kan du återigen gå på bussen genom framdörrarna.
Efter beskedet om att de flesta restriktioner i samhället kommer att lyftas den 9 februari, väljer SL att öppna bussarnas framdörrar samma dag. Det betyder att du som åker buss återigen kan du blippa både betalkort, reskassa och periodbiljetter ombord framme hos föraren."

https://sl.se/aktuellt/nyheter/bussarnas-framdorrar-oppnar/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

9 februari: Bussarnas framdörrar öppnar igen

"Från den 9 februari kan du återigen gå på bussen genom framdörrarna.
Efter beskedet om att de flesta restriktioner i samhället kommer att lyftas den 9 februari, väljer SL att öppna bussarnas framdörrar samma dag. Det betyder att du som åker buss återigen kan du blippa både betalkort, reskassa och periodbiljetter ombord framme hos föraren."

https://sl.se/aktuellt/nyheter/bussarnas-framdorrar-oppnar/

Japp, den nyheten kom ut under helgen på sls hemsida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Chauffören har inget mandat att bjuda på resan. Hen är inte heller någon kontrollant så du kan generellt åka utan biljett med chaufförens goda minne, du får likväl betala om kontrollanter stiger på och märker att du saknar biljett.

Du får läsa taxahandboken. Det finns det utrymme att låta resenärer under 18 att kliva på, med stöd av barnkonventionen förstås. Man lämnar således inte 13-åringar ute i ödemarken i mörkret vid en hållplats för att de saknar biljett.