Böter efter resa på SL buss

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, men det är ett uttalat upplägg för den spårtrafik som saknar visering ombord, vilken successivt tagits bort. När det gjorts har man satt upp valideringsstolpar istället. Det är dock tämligen orealistiskt att sätta upp stolpar vid alla busshållplatser, där en del bara är en stålstolpe med skylt. En mindre väg jag brukar köra ibland uppått Norrtälje till har nog tre generationer gamla skyltar på stolparna vid hållplatserna och inte ens zonmärkningen är överklistrad...

Lidingöbanan och Spårväg City har dock mig veterligen visering ombord fortfarande, medan Tvärbanan och Nockebybanan saknar konduktörer. Saltsjöbanan och Roslagsbanan har än så länge konduktörer, som dock inte utför visering, men de ingår än så länge i bl a avgångsproceduren. De två sistnämnda är säkerhetsmässigt klassade som järnväg, medan de andra är spårväg. Förr var även Lidingöbanan järnväg, även fast persontrafiken alltid har körts med spårvagnar, men banan hade ursprungligen godstrafik till industrier på Lidingö och hade en spårförbindelse till det nationella järnvägsnätet.

Jag trodde att de inte viserade biljetter på Lidingöbanan, men du har rätt, det gör de faktiskt. Trodde de slutade med det efter renoveringen, my bad! Angående zonmärkningen så har jag inte sett den överklistrad någonstans.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker det är rätt spännande att folk gapar till höger och vänster om detta hypotetiska "om jag inte har med mig mobilen".
Vafalls? 2022 på Sweclockers? Har inte folk smartphones?

Jag ser helt enkelt inte problemet, köp en biljett och åk, hålla på med fysiska kort och shit...
SL/Västtrafik tillhandahåller en tjänst, en tjänst som man kan välja att ta del av eller skita i. De erbjuder olika betalsätt, använd ett som fungerar. Profit?

Om du hittar en SL Accessautomat kan du väl skriva ut en biljett på papper? Tror inte det är många återförsäljare, men förr kunde du ju gå in på en kiosk med dina mynt och få en biljett.

Så säg att du kommer från Göteborg med tåget, du kan köpa en enkelbiljett i automat och åka vart du nu behöver inom SL helt utan smartphone.

Köper du ett endagskort och kommer utifrån får du se till att läsa av den på en stolpe eller spärr innan du tar bussen.

Reser du i sällskap kan den/någon du reser med köpa biljett för dig i appen.

Har du en telefon som inte kan köra SLs app kan du ringa en taxi.

Reser du in i samhället utifrån så räknar du nog med att det finns begränsningar p.g.a. pandemin. Bor du i regionen finns det absolut ingen undanflykt, du får helt enkelt godta att du inte kan åka buss om du inte har en aktiv periodbiljett på kort, inte köpt enkelbiljett i automat/hos ombud, inte har någon giltig kombinationsbiljett och vägrar använda SL-appen eller resa tillsammans med någon som har appen. Du blir knappast strandad p.g.a. coronaåtgärderna. Ska folk få betala hur de vill varför har vi då inte kontanter i kollektivtrafiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du som resenär är dock skyldig att ha giltig biljett och i dessa fall är man hänvisad till mobilbiljett i appen vilket börjar gälla direkt vid köp.

Sedan någon månad tillbaka köper du en biljett som inte aktiveras när du köper den, utan efter köpet får du upp en ruta där du tycker på aktivera biljetten när du vill aktivera den

Skrivet av Xinpei:

Vet inte hur det är med SLs bussar men lokaltrafiken i Umeå och Piteå (där föräldrarna bor) så står det både på hemsidan och deras app att man måste köpa biljett via deras app enbart pga. COVID-restriktioner.

De borde ha en "blipp" vid mittersta dörren.

På många, dock inte alla, står det med grön dekal vid mittendörren (och vissa bussar på 3:e dörren) att du måste ha en giltig biljett innan du går ombord. Finns också en orange lapp på framdörren där det står att den är stängd och att SL hänvisar till mobilappen för att köpa biljett om du inte har en biljett. Däremot har de inga läsare vid mitten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ztenlund: Jag vet inte vad du krigar om. TS hade möjlighet att köpa biljett och gjorde inte det, TS är skyldig att kunna reglerna.

Det finns ingen rätt att betala på något visst vis, du kan inte betala med guldtackor eller kontanter. Enligt ditt resonemang har SL aktivt hindrat resenärer som vill betala med kontanter. Som SL-föraren säger så hindrar de ingen funktionsnedsatt att resa utan det finns tydliga regler.

Faktum kvarstår att jag tycker att SL:s agerande är undermåligt. Ingen har vad jag sett påstått att man ska få betala med guldtackor eller ens kontanter. Att de sistnämnda försvann berodde rätt mycket på de återkommande skyddsstopp som infördes på flera håll i landet, men sedan hade SL även i hög grad "skattat" bort dem med höga priser på kontantkuponger.

Det enda jag sagt är att man ska kunna betala i enlighet med hur SL:s biljettsystem faktiskt är konstruerat och såsom det annonseras. Att resenären ska bära risken för att SL hindrar folk från att använda annonserat biljettsortiment menar jag är fel, liksom att det är fel att resenären ska bära risken för att SL:s system havererar. Situatonen blir extra korkad av att betalning med betalkort till och med infördes under pandemin.

Jag har inget till övers för plankare, men man ska jaga de som faktiskt inte vill betala och inte de som man hindrats från att betala. Att det ska finnas krav på att inneha viss teknisk utrustning för att åka med SL är orimligt. Det är inte en kollektivtrafik för alla. Dessutom kräver SL i praktiken med sitt agerande att alla ska ha "dubbla system" eftersom vad de kräver kan ändras från i princip den ena minuten till den andra.

Den rättsliga frågan är en annan och det går inte att göra ett tvärsäkert uttalande så länge den specifika saken inte är prövad. Även om resenäreren i rättslig mening vid en prövning skulle anses skyldig att betala tilläggsavgift, så står det SL fritt att låta bli att skriva ut tilläggsavgifter i dylika fall. Sedan fanns knappast den här situationen för lagstiftarens ögon när lagstiftningen skrevs på 70-talet.

Du och @Alphahanne har en mycket snäv bild av vad en funktionsnedsättning är, som kan göra det svårt eller omöjligt att uppfylla SL:s godtyckliga krav, så ni missar faktiskt målet lite. Nu ska SL öppna framdörrarna igen och jag hoppas att det åtminstone i den delen nu är slut på de här dumheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan någon månad tillbaka köper du en biljett som inte aktiveras när du köper den, utan efter köpet får du upp en ruta där du tycker på aktivera biljetten när du vill aktivera den
På många, dock inte alla, står det med grön dekal vid mittendörren (och vissa bussar på 3:e dörren) att du måste ha en giltig biljett innan du går ombord. Finns också en orange lapp på framdörren där det står att den är stängd och att SL hänvisar till mobilappen för att köpa biljett om du inte har en biljett. Däremot har de inga läsare vid mitten.

Skumt. Det säger en hel del att bussar i Piteå, en kommun som vägrade ha kortköp på sina bussar fram tills för typ 3 år sedan, har tänkt längre än de i Stockholm.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

inte relaterat till tråden alls, men när jag såg bussresa...
kom på att jag åkte buss senast sommaren 2011...
vi hälsade på min farsa i Spanien (Marbella) & anledningen till buss från AGP var att farsans bil var på service för nya bromsbelägg

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Faktum kvarstår att jag tycker att SL:s agerande är undermåligt. Ingen har vad jag sett påstått att man ska få betala med guldtackor eller ens kontanter. Att de sistnämnda försvann berodde rätt mycket på de återkommande skyddsstopp som infördes på flera håll i landet, men sedan hade SL även i hög grad "skattat" bort dem med höga priser på kontantkuponger.

Det enda jag sagt är att man ska kunna betala i enlighet med hur SL:s biljettsystem faktiskt är konstruerat och såsom det annonseras. Att resenären ska bära risken för att SL hindrar folk från att använda annonserat biljettsortiment menar jag är fel, liksom att det är fel att resenären ska bära risken för att SL:s system havererar. Situatonen blir extra korkad av att betalning med betalkort till och med infördes under pandemin.

Jag har inget till övers för plankare, men man ska jaga de som faktiskt inte vill betala och inte de som man hindrats från att betala. Att det ska finnas krav på att inneha viss teknisk utrustning för att åka med SL är orimligt. Det är inte en kollektivtrafik för alla. Dessutom kräver SL i praktiken med sitt agerande att alla ska ha "dubbla system" eftersom vad de kräver kan ändras från i princip den ena minuten till den andra.

Den rättsliga frågan är en annan och det går inte att göra ett tvärsäkert uttalande så länge den specifika saken inte är prövad. Även om resenäreren i rättslig mening vid en prövning skulle anses skyldig att betala tilläggsavgift, så står det SL fritt att låta bli att skriva ut tilläggsavgifter i dylika fall. Sedan fanns knappast den här situationen för lagstiftarens ögon när lagstiftningen skrevs på 70-talet.

Du och @Alphahanne har en mycket snäv bild av vad en funktionsnedsättning är, som kan göra det svårt eller omöjligt att uppfylla SL:s godtyckliga krav, så ni missar faktiskt målet lite. Nu ska SL öppna framdörrarna igen och jag hoppas att det åtminstone i den delen nu är slut på de här dumheterna.

Tror grundproblemet är att du har en helt annan bild av vad personligt ansvar är, ADHD och lätt autism och liknande är inget skäl att åka buss gratis eller inte köpa biljett och SL är inte diskriminerande mot dessa.

Det finns återigen inget krav på smarttelefon, men det råkar vara smidigaste lösningen för enkelbiljetter även om inte enda.

Ditt inlägg har från min synpunkt inget argument för påståenden som att det inte är "inte en kollektivtrafik för alla", jag kan lika gärna säga samma sak för att det inte går att betala med kontanter ombord på färdmedlet och det väger precis lika mycket/lite som ditt inlägg.

Det är inte SL som sticker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta är något gammalt som företag har väldigt svårt att ta i tur med. Alltså fokus på att ha så små utgifter som möjligt.. istället för att maximera inkomsten.. oberoende om det är ekonomiskt försvarbart i längden. Jobbade som ung inom restaurang och maskiner kunde gå sönder en gång i veckan men ledningen försökte ändå laga dessa istället för att köpa en ny och slippa laga den stup i kvarten. För maskinens kostnad var typ 10 ggr högre än vad det kostade att laga den. Att den slutgiltiga kostnaden över ett år var högre samt bortfall i inkomst sket de fullständigt i.. för det såg bättre ut på pappret att man betalade 10 avgifter än 1..

Det är ju ändå inte riktigt samma sak när SL blöder miljarder och kostnaden för att installera biljettläsare där bak beräknas kosta någonstans 100-150 miljoner. Har hört lite olika siffror så vet inte exakt kostnaden men 150 miljoner låter ändå ganska billigt när SL gick 2 miljarder back 2021.

Förvisso kommer inte alla att blippa när de kliver på back, så är det ju förstås. Väldigt många gör ändå rätt för sig och betalar så jag tror att inkomstbortfallet hade blivit avsevärt mycket mindre med biljettläsare bak och de hade tagit tillbaka kostnaden för dem med råge. Jag förstår faktiskt inte varför folk inte blir förbannade på Kristoffer Tamsons när han mer eller mindre utgår från att alla skulle planka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag vet inte riktigt hur du resonerar. Är du på ICA/COOP/Willys eller whatever och deras kortläsare inte fungerar samt att du inte har några kontanter. Hur gör du då? Tar du bara varorna och går då eller biter du i det sura äpplet och går hem utan mat? Mataffärerna kan, precis som SL, inte erbjuda alla möjliga slags betalningslösningar. De system som finns idag ÄR rimliga och de allra flesta har smartphones idag. Människor generellt borde kunna ta hand om sig själva och se till att de kan köpa sina biljetter. Vuxna friska människor bör kunna tänka ut själv hur de ska lösa situationen.

Citat:

Jag vet inte riktigt vad det är du försöker säga. Jag är för övrigt själv autistisk och har verkligen inget behov av någon gratisbiljett då jag har ett riktigt heltidsjobb och kan göra rätt för mig. Vilka funktionshindrade är det som det är svårt eller omöjligt för att åka idag menar du?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Förvisso kommer inte alla att blippa när de kliver på back, så är det ju förstås. Väldigt många gör ändå rätt för sig och betalar så jag tror att inkomstbortfallet hade blivit avsevärt mycket mindre med biljettläsare bak och de hade tagit tillbaka kostnaden för dem med råge. Jag förstår faktiskt inte varför folk inte blir förbannade på Kristoffer Tamsons när han mer eller mindre utgår från att alla skulle planka.

Jag läste att det bara var runt 30-40% som blippade sitt kort på de läsare som finns på blåbuss 676 under tiden som framdörren var stängd jämfört med över 90% som det var innan framdörren stängdes, eller 85% efter att framdörren öppnats igen (1), så jag är faktiskt lite frågandes till hur många som faktiskt skulle blippa där bak.

Källa (1): https://www.bussmagasinet.se/2021/02/oppna-framdorrar-satte-f...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

......

Där ser man, tack SL, det tog bara tre års pandemi innan det självklara kom på plats!
För övrigt så hade jag ingen aning om att de stängt framdörrarna igen.
Information är inte region stockholms starka sida, det är ju vida känt redan

Jag skall kontakta dem och föreslå förbättringar under informationsfliken i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju ändå inte riktigt samma sak när SL blöder miljarder och kostnaden för att installera biljettläsare där bak beräknas kosta någonstans 100-150 miljoner. Har hört lite olika siffror så vet inte exakt kostnaden men 150 miljoner låter ändå ganska billigt när SL gick 2 miljarder back 2021.

Det är ju samma sak. De ser bara nyckeltal inom en snar framtid. Alltså de ser icke installerande som 0 i utgift och 100-150 miljoner som en enorm investering och väljer därför 0 istället för att tänka på inkomsten. Alltså lägre utgift istället för högre/icke bortfall av inkomst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Där ser man, tack SL, det tog bara tre års pandemi innan det självklara kom på plats!

Jag skall kontakta dem och föreslå förbättringar under informationsfliken i appen.

Har stått på SLs hemsida under hela perioden, samt att de även gick ut med det i media (allafall Aftonbladet och Mitt i Stockholm rapporterade om det) och på Facebook. Är iallafall de ställen jag sett det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har stått på SLs hemsida under hela perioden, samt att de även gick ut med det i media (allafall Aftonbladet och Mitt i Stockholm rapporterade om det) och på Facebook. Är iallafall de ställen jag sett det.

Aha, man scrollar ner under reseplaneraren! Tack, my bad!

Permalänk
Medlem

SL är inte unika på något sätt med att inte installera läsare i mitten. Om de går back just p.g.a. det har ju inte riktigt med trådens ämne att göra, och om de går back så har de snarare med mindre resande att göra då enkelbiljetter knappast står för merparten av intäkterna och månads/årskort har gått fint att skaffa.

Skrivet av mc68000:

Skrivet av jnsson:

Är ju inte de som har och använder appen som behöver informeras. Hemsida och media räcker fint utöver att du märker att dörren är stängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fortfarande ett riktigt dåligt tips. Bara för att "din polare" kommit undan så betyder det inte att andra kommer göra det. Sjukt onödigt att riskera att kronofogden får ett ärende för något så trivialt som detta.

Vad menar du med kommit undan?
Han hade rätt i sak och fick rätt av tingsrätten.
Skulle han bara betalat menar du? Verkar som du är den som ger dåliga tips här.

Man riskerar inte betalningsanmärkning av kronofogden fören man har en av kronofogden fastställd skuld man inte betalar.
Kronofogden fastställer inte skuld som bestrids utan att ha ett domslut.

Om det vore som du påstår att man ”riskerar kronofogden” skulle varenda företag kunna hota med diverse fakturor som konsumenter va tvungna att betala för att slippa anmärkning.

I TS fall är det möjligtvis inte värt att driva men det är svårt för utomstående att känna till omständigheterna. Det kan absolut vara värt att låta tingsrätten pröva förhållandet, om man är beredd att få betala ansökningsavgiften (900 kr) + 1 tim juridiskt arvode för motparten om man förlorar.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

@Petterk @Alphahanne

Det här blir bara tröttsamt när ni sätter upp en halmdocka. Jag har inte skrivit att jag tycker att någon ska få åka gratis, utan att SL ska hålla "de system som finns idag" tillgängliga, och att om de inte gör det borde de få stå för risken. Det är faktiskt inte samma sak. Alphahanne skrev dessutom tidigare att han tyckte det var fel att SL inte sett till att göra just detta.

Funktionsnedsättningar kan yttra sig på många olika sätt. Jag har medvetet inte pekat ut en specifik sådan, eftersom det inte fungerar på det viset. Det är dock bara att gratulera om era liv varit så befriade av erfarenheter av hur sådant kan yttra sig.

Skrivet av jnsson:

Jag läste att det bara var runt 30-40% som blippade sitt kort på de läsare som finns på blåbuss 676 under tiden som framdörren var stängd jämfört med över 90% som det var innan framdörren stängdes, eller 85% efter att framdörren öppnats igen (1), så jag är faktiskt lite frågandes till hur många som faktiskt skulle blippa där bak.

Källa (1): https://www.bussmagasinet.se/2021/02/oppna-framdorrar-satte-f...

Det är lite problematiskt att mäta viseringar, eftersom den som vet med sig att den har ett giltigt periodkort, eller redan aktiverad reskassebiljett t ex från att ha åkt med tunnelbanan, i praktiken kan strunta i att visera och ändå ha en giltig biljett. Går de på framtill så får de däremot vackert visera ändå, vilket SL även gärna vill eftersom det skapar statistik.

Om vi pratar andra situationer så varierar nog vilja tämligen vilt mellan olika linjer och hållplatser. Situationen är dock densamma för den spårtrafik där man tagit bort viseringen ombord och inte har spärrar. Tanken där är att man ska ha tillräckligt många biljettkontroller istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Petterk @Alphahanne

Det här blir bara tröttsamt när ni sätter upp en halmdocka. Jag har inte skrivit att jag tycker att någon ska få åka gratis, utan att SL ska hålla "de system som finns idag" tillgängliga, och att om de inte gör det borde de få stå för risken. Det är faktiskt inte samma sak. Alphahanne skrev dessutom tidigare att han tyckte det var fel att SL inte sett till att göra just detta.

Funktionsnedsättningar kan yttra sig på många olika sätt. Jag har medvetet inte pekat ut en specifik sådan, eftersom det inte fungerar på det viset. Det är dock bara att gratulera om era liv varit så befriade av erfarenheter av hur sådant kan yttra sig.

Grundproblemet är som sagt att du ser annorlunda på personlig ansvar.

SL är inte diskriminerande mot någon med särskilda behov och SL sticker inte ut. SL har inget ansvar att hålla något visst system tillgängligt lika lite som de har något ansvar att ta emot kontanter på sina färdmedel. SL skulle inte göra fel om de i morgon skulle säga att nu kan du bara betala med SL-appen eller köpa biljett hos ombud.

Just reskassa försvinner ju faktiskt nästa år, du kommer istället kunna ladda gröna kortet med ett antal enkelbiljetter (inte tillgängligt idag) via just det appen.

Att SL inte sticker ut är det du måste förhålla dig till oavsett vad du tycker om det. Det är TS som gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Petterk @Alphahanne

Sätter inte upp någon halmdocka, jag drar ett liknande exempel. Vilket system är det du menar som inte finns tillgängligt? Som jag skrev, de allra flesta har idag smartphones och kan köpa biljett den vägen. Det är oerhört sällsynt att det systemet inte fungerar och när det av någon anledning gör det så är det oftast swish som varit problemet, alltså något som står utanför SLs makt att påverka. Reser man från någon knutpunkt så finns det biljettautomater där man kan köpa sin biljett och på många platser finns det dessutom ombud där du kan köpa enkelbiljetter så det är försvinnande få fall där resenärer faktiskt inte har någon möjlighet att betala för sig. Kan inte annat än känna att det är du som målar upp halmdockor om någon.

De allra flesta funktionshindrade som har behov av färdtjänst, assistans eller andra möjligheter att åka helt utan att själva behöva betala något får det. Det är förmodligen så att det finns exempel på de som faller mellan stolarna men om du menar det finns någon särskild grupp som ställs utanför detta så måste du ju tala om vilken, annars blir det helt omöjligt att bemöta det du skriver.

Citat:

Det är lite problematiskt att mäta viseringar, eftersom den som vet med sig att den har ett giltigt periodkort, eller redan aktiverad reskassebiljett t ex från att ha åkt med tunnelbanan, i praktiken kan strunta i att visera och ändå ha en giltig biljett. Går de på framtill så får de däremot vackert visera ändå, vilket SL även gärna vill eftersom det skapar statistik.

Om vi pratar andra situationer så varierar nog vilja tämligen vilt mellan olika linjer och hållplatser. Situationen är dock densamma för den spårtrafik där man tagit bort viseringen ombord och inte har spärrar. Tanken där är att man ska ha tillräckligt många biljettkontroller istället.

Vad gäller blipparna så vill även trafikföretagen att resenärerna ska blippa, även om de redan har en giltig biljett, eftersom deras ersättning från SL baseras på antalet blippar, i alla fall till viss del. Det varierar en del mellan de avtal som är aktiva idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De allra flesta funktionshindrade som har behov av färdtjänst, assistans eller andra möjligheter att åka helt utan att själva behöva betala något får det. Det är förmodligen så att det finns exempel på de som faller mellan stolarna men om du menar det finns någon särskild grupp som ställs utanför detta så måste du ju tala om vilken, annars blir det helt omöjligt att bemöta det du skriver.

Detta är faktiskt lite intressant, vem har regelbundet behov av att åka buss och inte har periodbiljett på kort eller färdtjänstkort? Som inte kan använda SL-appen också? Även de som har någon form av problem och inte några inkomster får ju hjälp av socialtjänsten med ekonomiskt bistånd och det brukar beviljas för just månadskort, de som har problem att hantera ekonomi själva har rätt till god man, förvaltare, kontaktpersoner och annat som kan hjälpa.

Nej det är inte som att SL diskriminerar de som behöver ledsagare eller liknande. Ser absolut inte att SL skulle göra det omöjligt för en ledsagare att hjälpa deras brukare att resa även om färdtjänstkort saknas. Att någon har problem med mobiler betyder inte att det är diskriminerande att i första hand hänvisa dit för enkelbiljetter heller. Det finns alternativ och det finns stöd från samhället för de som har funktionsnedsättningar. Hade SL varit otillgängligt hade det inte varit ett SL-problem då liknande lösningar finns över hela landet.

Sen är det ju inte som att någon påstår att han säger att de ska resa gratis, det vi säger är att det är resenärens ansvar och det ansvar skiftar inte plats bara för coronaåtgärder. Hade det inte varit resenärens ansvar hade de behövt gå ut och säga att busstrafiken är gratis, något mellanting fungerar ju inte då de inte driver välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen är det ju inte som att någon påstår att han säger att de ska resa gratis, det vi säger är att det är resenärens ansvar och det ansvar skiftar inte plats bara för coronaåtgärder. Hade det inte varit resenärens ansvar hade de behövt gå ut och säga att busstrafiken är gratis, något mellanting fungerar ju inte då de inte driver välgörenhet.

Många med funktionshinder åker inte gratis heller då de oftast har färdtjänstkort. Det är dock inte de själva som betalar så det är väl en definitionsfråga om vad som är gratis eller inte i sammanhanget.

Rullstolsburna och de med rullator åker dock gratis, helt enkelt för att de inte kan ta sig fram till biljettmaskinen. Fanns det biljettmaskin där bak skulle de också behöva betala. Samma gäller för övrigt också personer med barn i barnvagn. De ska inte behöva lämna sitt barn obevakat och slipper därför betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Många med funktionshinder åker inte gratis heller då de oftast har färdtjänstkort. Det är dock inte de själva som betalar så det är väl en definitionsfråga om vad som är gratis eller inte i sammanhanget.

Rullstolsburna och de med rullator åker dock gratis, helt enkelt för att de inte kan ta sig fram till biljettmaskinen. Fanns det biljettmaskin där bak skulle de också behöva betala. Samma gäller för övrigt också personer med barn i barnvagn. De ska inte behöva lämna sitt barn obevakat och slipper därför betala.

Gäller dock bara bussar och där det är chauffören som tar betalt. Övriga färdmedel ska de också ha en biljett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gäller dock bara bussar och där det är chauffören som tar betalt. Övriga färdmedel ska de också ha en biljett

Javisst. Det förutsåg jag att alla visste, vilket jag kanske inte skulle gjort.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Om du hittar en SL Accessautomat kan du väl skriva ut en biljett på papper? Tror inte det är många återförsäljare, men förr kunde du ju gå in på en kiosk med dina mynt och få en biljett.

Så säg att du kommer från Göteborg med tåget, du kan köpa en enkelbiljett i automat och åka vart du nu behöver inom SL helt utan smartphone.

Köper du ett endagskort och kommer utifrån får du se till att läsa av den på en stolpe eller spärr innan du tar bussen.

Reser du i sällskap kan den/någon du reser med köpa biljett för dig i appen.

Har du en telefon som inte kan köra SLs app kan du ringa en taxi.

Reser du in i samhället utifrån så räknar du nog med att det finns begränsningar p.g.a. pandemin. Bor du i regionen finns det absolut ingen undanflykt, du får helt enkelt godta att du inte kan åka buss om du inte har en aktiv periodbiljett på kort, inte köpt enkelbiljett i automat/hos ombud, inte har någon giltig kombinationsbiljett och vägrar använda SL-appen eller resa tillsammans med någon som har appen. Du blir knappast strandad p.g.a. coronaåtgärderna. Ska folk få betala hur de vill varför har vi då inte kontanter i kollektivtrafiken?

Jag fattar nog inte riktigt varför du citerar mig, vi säger ju exakt samma sak?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skrivet av jnsson:

Förhoppningsvis har barnvagnsföraren, rullstolsburna och rullatoranvändaren ändå periodbiljett (om de åker ofta) eller enkelbiljett, blir som @jnsson påpekar krångligt med vissa bussar och all spårtrafik annars där de ändå behöver fixa biljett innan de åker med. De som har rätt till färdtjänst ska ha färdtjänstkort och får relevant information om eventuella coronaanpassningar från färdtjänsten.

Där har de också fått veta reglerna innan och hoppas inte bara åka gratis.

Åker du t.ex. med egen ledsagare ska du fixa biljett åt både dig själv och ledsagaren. Får du hjälp av trafikbolagets ledsagare så betalar du din egna biljett. Är du ekonomiskt utsatt och funktionsnedsatt (ej rörelsehindrad exempelvis) så får du hjälp av andra instanser för att göra rätt för dig. Åker du med ledarhund eller assistanshund så betalar du för dig och får sitta i hela bussen. Kan som sagt inte se att de skulle vara det minsta diskriminerande.

I min lokaltrafik kräver vi betalt för rullstolsburna, rullatoranvändarna och barnvagnsförarna. Det finns inget som helst skäl för SL att vara ännu mesigare och i det här fallet hade de behövt annonsera att alla bussar är avgiftsfria för att TS skulle ha något att komma med. Det går inte att kräva biljetter och sen kräva att kontroll inte får utföras.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fattar nog inte riktigt varför du citerar mig, vi säger ju exakt samma sak?

För att det är en fortsättning på samma spår.

Enda som är relevant mot dig är att det inte handlar om telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I min lokaltrafik kräver vi betalt för rullstolsburna, rullatoranvändarna och barnvagnsförarna. Det finns inget som helst skäl för SL att vara ännu mesigare och i det här fallet hade de behövt annonsera att alla bussar är avgiftsfria för att TS skulle ha något att komma med. Det går inte att kräva biljetter och sen kräva att kontroll inte får utföras.

Då måste det ju finnas möjlighet att aktivera sin biljett där de tar sig in i bussen. Nu har SL valt att inte ha biljettläsare vid bakdörrarna, då blir det oerhört svårt för t.ex. en rullstolsburen att aktivera en biljett när inget annat alternativ finns vid hållplatsen. Visst, de skulle absolut kunna köpa mobilbiljett i de allra flesta fall. Nu har dock SL valt göra såhär och det kan man ju tycka olika om förstås. För mig som förare behöver jag bara veta vad som gäller, resten är upp till SL.

Nu har detta lite och inget att göra med TS inlägg förvisso annat än att vi förare velat ha biljettläsare där bak också, framförallt för att det sparar tid på platser med många påstigande. Hade dessa funnits hade det inte varit någon diskussion i frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Då måste det ju finnas möjlighet att aktivera sin biljett där de tar sig in i bussen. Nu har SL valt att inte ha biljettläsare vid bakdörrarna, då blir det oerhört svårt för t.ex. en rullstolsburen att aktivera en biljett när inget annat alternativ finns vid hållplatsen. Visst, de skulle absolut kunna köpa mobilbiljett i de allra flesta fall. Nu har dock SL valt göra såhär och det kan man ju tycka olika om förstås. För mig som förare behöver jag bara veta vad som gäller, resten är upp till SL.

Nu har detta lite och inget att göra med TS inlägg förvisso annat än att vi förare velat ha biljettläsare där bak också, framförallt för att det sparar tid på platser med många påstigande. Hade dessa funnits hade det inte varit någon diskussion i frågan.

Nej det måste det inte, vi har inte betalkortsterminal eller resekortsterminaler vid mittengången utan det var innan coronaåtgärderna tänkt att busschauffören ska gå fram och hjälpa med köpet om de inte har mobilbiljett. Nu är alla hänvisade till lokaltrafikens app eller ombud om de ska ha enkelbiljett, ombud finns inte på alla orter.

Att lägga ansvaret på SL, med ett resonemang som inte skulle fungera om de inte gjorde alla resor avgiftsfria fungerar inte. SL sticker inte ut. Tycker man att det är fel så är det inte SL som gör fel utan då tycker ni att det ska finnas nationell krislagstiftning om fria resor i lokaltrafiken alternativt tvång på att inte köra buss om de inte flyttar valideringspunkten vilket istället skulle få många bussar att stå stilla.

Grunden i tråden är att det krävs biljett och krävs biljett krävs biljettkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förhoppningsvis har barnvagnsföraren, rullstolsburna och rullatoranvändaren ändå periodbiljett (om de åker ofta) eller enkelbiljett, blir som @jnsson påpekar krångligt med vissa bussar och all spårtrafik annars där de ändå behöver fixa biljett innan de åker med. De som har rätt till färdtjänst ska ha färdtjänstkort och får relevant information om eventuella coronaanpassningar från färdtjänsten.

Där har de också fått veta reglerna innan och hoppas inte bara åka gratis.

Åker du t.ex. med egen ledsagare ska du fixa biljett åt både dig själv och ledsagaren. Får du hjälp av trafikbolagets ledsagare så betalar du din egna biljett. Är du ekonomiskt utsatt och funktionsnedsatt (ej rörelsehindrad exempelvis) så får du hjälp av andra instanser för att göra rätt för dig. Åker du med ledarhund eller assistanshund så betalar du för dig och får sitta i hela bussen. Kan som sagt inte se att de skulle vara det minsta diskriminerande.

För att det är en fortsättning på samma spår.

Enda som är relevant mot dig är att det inte handlar om telefoner.

2 saker, 1. Angående ledsagare så om du har ett färdtjänstkort så får du åka 2 på det kortet, dvs personen som har fördtjänstkortet och en person till, t.ex. ledsagare. Och 2. Angående barnvagn så är det faktiskt ett regionsbeslut om det vad jag förstått det som, så det är inte SL som bara kan säga en dag att personer med barnvagn med barn i barnvagnen ska ha biljett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det måste det inte, vi har inte betalkortsterminal eller resekortsterminaler vid mittengången utan det var innan coronaåtgärderna tänkt att busschauffören ska gå fram och hjälpa med köpet om de inte har mobilbiljett. Nu är alla hänvisade till lokaltrafikens app eller ombud om de ska ha enkelbiljett, ombud finns inte på alla orter.

Att lägga ansvaret på SL, med ett resonemang som inte skulle fungera om de inte gjorde alla resor avgiftsfria fungerar inte. SL sticker inte ut. Tycker man att det är fel så är det inte SL som gör fel utan då tycker ni att det ska finnas nationell krislagstiftning om fria resor i lokaltrafiken alternativt tvång på att inte köra buss om de inte flyttar valideringspunkten vilket istället skulle få många bussar att stå stilla.

Grunden i tråden är att det krävs biljett och krävs biljett krävs biljettkontroller.

Att föraren ska gå och hjälpa resenärer som själva inte kan aktivera sina biljetter är verkligen ingen bra lösning. Vi ska hjälpa rullstolsburna som inte själva kan ta sig in i bussen men ska vi springa bak varenda gång någon med rullator eller barnvagn kliver på blir det ohållbart. Det kanske fungerar på landsbygden men i stadstrafiken är det en riktigt dålig lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

2 saker, 1. Angående ledsagare så om du har ett färdtjänstkort så får du åka 2 på det kortet, dvs personen som har fördtjänstkortet och en person till, t.ex. ledsagare. Och 2. Angående barnvagn så är det faktiskt ett regionsbeslut om det vad jag förstått det som, så det är inte SL som bara kan säga en dag att personer med barnvagn med barn i barnvagnen ska ha biljett.

Färdtjänstkort är ju biljetten i det fallet, var medveten om det scenariot.

Gällande rullatorer, rullstolsburna och barnvagnsförarna så är det självklart ett regionbeslut och inget de behöver ta. För att SL i TS bemärkelse skulle vara fel ute skulle de behöva gå emot lagstiftning eller regionsbeslut och det har de inte gjort. Likaså har de såklart ankrat coronaåtgärderna politiskt och det är därför jag har så svårt att förstå @ztenlund. Varken trafikbolagen, SL eller regionen sticker ut. Har du biljettkrav har du biljettkontroller, situationen kan du inte skylla på SL och SL har mer anpassningar för funktionsnedsatta än många andra trafikbolag så jag vet inte vem de skulle åsidosätta.

Skrivet av Alphahanne:

Att föraren ska gå och hjälpa resenärer som själva inte kan aktivera sina biljetter är verkligen ingen bra lösning. Vi ska hjälpa rullstolsburna som inte själva kan ta sig in i bussen men ska vi springa bak varenda gång någon med rullator eller barnvagn kliver på blir det ohållbart. Det kanske fungerar på landsbygden men i stadstrafiken är det en riktigt dålig lösning.

Att ni inte vill ha det i er rusningstrafik förstår jag till fullo, men det är hur som helst dessa som ska se till att de har biljett oavsett om de åker stadsbussen i Nyköping eller landsortsbussen i Gnesta. Sen får du givetvis inte lämna barnet i barnvagnen för att gå till föraren och betala. De måste ändå köpt en biljett och kan inte hänvisa till att det inte gick att köpa med reskassa eller betalkort ombord för att de inte flyttat valideringspunkten. Poängen är att ni inte hade behövt vara så mesiga och att det är ett politiskt beslut att ni så ska vara, det går över vad tillgänglighetskrav kräver.

SL gör detta för att hålla trafiken igång, alltså stänger förardörren. Det kan inte vara svårt att acceptera detta när läget ser likadant ut i hela landet, och när det här inte går att åka in till akuten på natten då det saknas lokaltrafik och taxi inte går att beställa mitt i natten här ute. Ni har service över det man kan förvänta sig. Det hade inte hjälpt TS att åka med ett annat trafikbolag, kontroller görs fortfarande på annat håll och då är det inte SL som gjort fel i det här fallet. Hade det funnits ett beslut om att alla bussar ska ha tillgängliga läsare och att man har rätt att inte använda några andra lösningar, även under coronaåtgärder hade det varit något annat.

Sista tillägg: Avgiften styrs av lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, skulle det finnas undantag för TS situation genom en lagändring skulle i princip kollektivtrafik med buss vara gratis så fort det finns minsta coronaanpassning. Kan inte riktigt förstå varför det skulle finnas rätt att använda ett visst betalsätt däremot.