Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Lego Master

Skaffade en S20 Ultra sommaren 2020, tänker att den håller till i sommar, eller något längre beroende på vad som dyker upp.
Den är dock slutbetald hos operatören, så den kostar inget i sig just nu. I teorin kan den ju hålla ett par år till.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som någon som sitter med en assämst Samsung A40 och inte ser någon verklig anledning att uppgradera, annat än för ren bekvämlighet och lyx, så är jag inte någon som bränner pengar på telefoner direkt. Den gör allt den ska, bara långsammare. Har funderat på att köpa en A52S istället, men fast den känns prisvärd och mycket bättre så skulle den inte förändra mitt liv ett smack, annat än att jag blir 3000-4000 kr fattigare.

För 3000 kr får jag istället något jag inte har, eller 100000 kr extra i fickan när jag är pensionerad.

...man har blivit medelålders, det märks.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Än så länge har det varit när den förra gått sönder. Är dock lite sugen på att uppgradera för att kunna köra emulatorer bättre, framförallt AetherSX2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Som någon som sitter med en assämst Samsung A40 och inte ser någon verklig anledning att uppgradera, annat än för ren bekvämlighet och lyx, så är jag inte någon som bränner pengar på telefoner direkt. Den gör allt den ska, bara långsammare. Har funderat på att köpa en A52S istället, men fast den känns prisvärd och mycket bättre så skulle den inte förändra mitt liv ett smack, annat än att jag blir 3000-4000 kr fattigare.

För 3000 kr får jag istället något jag inte har, eller 100000 kr extra i fickan när jag är pensionerad.

...man har blivit medelålders, det märks.

uppskjuten belöning min vän. Tänkl om man fattat det när man var 20. Hade varit ekonomiskt oberoende vid det här laget. Får lära nästa generation.

Permalänk
Medlem

Bättre kamera, bättre prestanda, bättre batteritid, nya funktioner, bättre display, etc. Nästa gång blir det en iPhone 14 Pro Max.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

När den går sönder eller batteriet blir dåligt. Gillar små mobiler hade tänkt 12 mini först men batteritiden skulle vara bättre på 13 så fick bli den

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

När jag får ny via jobbet. Sker varannat år. Har skett ända från iPhone 6, nu sitter jag på en 12 PRO. Blir väl en 14 vid slutet av året. Har väl inte märkt någon större skillnad förutom större skärm och batteritiden. Nu efter 1 år är jag nere på 91%.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har idag Mate 20 X som jag är väldigt nöjd med men är sugen på S22 Ultra som ska komma nu.

120 Hz skärm är mys.

Dock tror jag att jag kanske kommer avvakta camera under display.

Däremot så känns det som den tekniken pushas framåt hela tiden. Säkert inte förns 2025 vi får under display kamera som är lika bra som dagens hole punch.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta var 3'e år.

I år blir det byte för köpte nuvarande 2019.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

När skärmen spräckts till den grad att telefonen blir obrukbar brukar jag byta.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

När jag blickar bakåt så byttes min Xperia X8 ut för jag ville ha multitouch, fan vad coolt det var när det kom. Min HTC One X byttes när batteriet var så kasst att den var död innan klockan var 16, min LG G3 byttes ut då både wifi och bluetooth slutade fungera, nått chipp som glappade eller så. Än så länge verkar min Oneplus 5T fungera som den ska och fortfarande med helt ok batteritid trots att jag är inne på fjärde året med den nu!

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung Galaxy Note II en kort tid efter att den lanserades (om jag minns rätt), sedan dess har jag köpt Xiaomi Mi A2 Lite (64 GB varianten) runt år 2018 eftersom Note II passerade "bäst-före-datum" för länge sen. Förra året insåg jag att jag behöver en telefon som tål lite stryk samt är någorlunda vattentålig. Valet föll på CAT S62 Pro som jag tycker lever upp till kraven och köptes förra året. Jag cyklar en hel del, ofta i skogen, därav mina krav på viss stryktålighet och att mobilen klarar av regn.
Min Xiaomi är numera "plan B" ifall CAT inte kan användas (är sönder, borttappad etc).

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Är en iPhone nörd så tenderar att byta varje år till den nya. Är dyrt men man säljer sin gamla så får man tillbaka mer än hälften av vad den nya kostar + jag har ett sparkonto (som heter "iPhone") jag sparar lite pengar på varje månad så finns det en del där också så då känns det inte så dyrt ändå

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har en S20 Ultra fungerar bra, men jag tycker den är för stor. Byter nog till en Flip när nästa kommer.

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHGbg:

Har en S20 Ultra fungerar bra, men jag tycker den är för stor. Byter nog till en Flip när nästa kommer.

Ett tips kolla på vanliga s22 också har själv en s21 och tycker själv att den är den perfekta storleken för en my mobil har även provat s21+ och tyckte den var alldels för stor för min del. Men om kamran är din högsta priotering så är väll s2* ultra serien det självklara valet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Storleken har högre prioritet än kameran, så tack ska kolla på vanliga S22,

Visa signatur

i7 13700K | ROG Strix Z790-F | 64GB DDR5 4800MHz CL40 | 1+2TB SSD | 4TB RAID | ASUS RTX2070 Super OC | BENQ 32” 3840x2160 | Windows 11 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

Senaste gångerna har det varit viss önskan om bättre - men alltid blivit akut efter att tappat en telefon så att skadorna blivit så stora att det lika gärna kan köpas ny telefon.
I dagsläget är det annars när telefonen tappar i batteri eller börjar kännas rackarns seg - inget som inträffat ännu.

Permalänk
Medlem

När det lockar, ofta med 3 års intervall, nu dock är det inget som lockar efter min p30 pro, samsungs nuvarande är tråkiga, vill inte ha ios, Sony känns också meh, äve one+. Så får vänta och se om något kul dyker upp.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Efter första knapptrycket.

Permalänk
Medlem

Mobil och abonnemang via arbetsgivaren. De brukar ha en tvåårspolicy gällande byte så brukar hålla mig till det. Inte köpt en egen mobil sedan 2013.

Permalänk

Kul läsning som fick mig att fundera, TL;DR Det var bättre förr.
Har tidigare bytt av lust, men efter min Nokia 808 Pureview: nöd.
Om den återlanserades oförändrad från 2012 men med modernt OS skulle jag köpa 2 i ett nafs.

Fördelar gentemot senare & tidigare lurar:
*Kameran, med mekanisk slutare, blixt, NDfilter, otrolig snabbhet, dedikerad tvåstegs avtryckare, enORM sensor, sjukt bra ljud på videoinspelning, grymt gränssnitt & ur flera aspekter 10 år senare unik bildkvalitet.
*Smidigt format med en udda form som låg skönt i handen.
*OLEDskärmen må vart liten, men bra färger & svärta
*Löstagbart batteri
*FMsändren var förvånansvärt användbar. Ballt att skicka Spotify till köksradion eller polares gamla bilar
*Stormtroopersnygg i vitt

Innan var varje telefon förknippad med starkt habegär: Ericsson 768, T29❤️, T39, Siemens M75, Ericsson K750i❤️❤️, k810, LG viewty💩(fick mig att lova aldrig mer LG), SE c905, Aino, Nokia N82, N8, 808❤️❤️
Därefter, varje byte tvunget: Lumia 1020, Panasonic DMC-CM1, Huawei p20 pro ❤️(CHINAHNUMBAHONE), p30 pro.

Tankar på det?

Snygga till meningarna
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Min Huawei P30 är snart tre år och still going strong. Får ingen ny med jämna mellanrum genom jobbet utan den får köra tills den inte går längre. Dessutom har mobiltelefonutvecklingen mognat och det känns inte så jättespännande när det kommer nya modeller längre på samma sätt som det gjorde tidigare. Meddelande-appar, slösurf och bankärenden är det jag använder telefonen till och det gör sig inte bättre på en nyare telefon.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Byter vartannat år ungefär. Min nuvarande mobil kommer jag byta efter ett år då mobilen i sig är hur underbar som helst, men har inte tillräckligt bra kamera. har en fold3 nu. I augusti kommer fold 4 och då blir det ett byte OM kameran är ett stort steg upp och helst skall s-pen sitta i mobilen som på s22 ultran.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abnomynos:

Kul läsning som fick mig att fundera, TL;DR Det var bättre förr.
Har tidigare bytt av lust, men efter min Nokia 808 Pureview: nöd.
Om den återlanserades oförändrad från 2012 men med modernt OS skulle jag köpa 2 i ett nafs.

Fördelar gentemot senare & tidigare lurar:
*Kameran, med mekanisk slutare, blixt, NDfilter, otrolig snabbhet, dedikerad tvåstegs avtryckare, enORM sensor, sjukt bra ljud på videoinspelning, grymt gränssnitt & ur flera aspekter 10 år senare unik bildkvalitet.
*Smidigt format med en udda form som låg skönt i handen.
*OLEDskärmen må vart liten, men bra färger & svärta
*Löstagbart batteri
*FMsändren var förvånansvärt användbar. Ballt att skicka Spotify till köksradion eller polares gamla bilar
*Stormtroopersnygg i vitt

Innan var varje telefon förknippad med starkt habegär: Ericsson 768, T29❤️, T39, Siemens M75, Ericsson K750i❤️❤️, k810, LG viewty💩(fick mig att lova aldrig mer LG), SE c905, Aino, Nokia N82, N8, 808❤️❤️
Därefter, varje byte tvunget: Lumia 1020, Panasonic DMC-CM1, Huawei p20 pro ❤️(CHINAHNUMBAHONE), p30 pro.

Tankar på det?

Älskade min Lumia 1020. Fantastisk kamera för sin tid och grymt trevligt, praktiskt och snyggt OS! ❤️

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Netgear:

Min Huawei P30 är snart tre år och still going strong. Får ingen ny med jämna mellanrum genom jobbet utan den får köra tills den inte går längre. Dessutom har mobiltelefonutvecklingen mognat och det känns inte så jättespännande när det kommer nya modeller längre på samma sätt som det gjorde tidigare. Meddelande-appar, slösurf och bankärenden är det jag använder telefonen till och det gör sig inte bättre på en nyare telefon.

Mycket överraskad av P20/30 pro, snabba, superenkla att ta bra bilder med & rejäl batteritid. Uppgradera enbart pga död fingeravtrycksläsare, P20 pro rullar vidare med bolibompaappen.

Skrivet av martinot:

Älskade min Lumia 1020. Fantastisk kamera för sin tid och grymt trevligt, praktiskt och snyggt OS! ❤️

Ja, Windows phone var både öveskådligt & smidigt. Hade gärna haft något annat än goggel i telefonen, det funkar fint men skulle gärna lägga äggen i lite fler & mindre korgar.

Glömde klistra in ett citat
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |