Samsung lanserar Galaxy S22 med Radeon-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det kändes faktiskt lite. En sådan här telefon ska klara att uppdateras i alla fall 5 år. 3 år är väldigt lite när utvecklingen på mobiler stagnerat på det sättet det har.

Som det ser ut idag så är det endast Apple som sköter det bra.
Men Samsung ser ut att ta det på större allvar.

Edit:
Såg precis att de gått ut med ett extra år för OS och säkerhet på vissa modeller.
https://swedroid.se/officiellt-samsung-borjar-erbjuda-os-uppd...

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av test0r:

3 år för OS och 4 för säkerhet.

Toppmodellerna och utvalda A-modeller kommer få fyra generationers Androiduppdateringar och fem års säkerhetsuppdateringar. https://swedroid.se/officiellt-samsung-borjar-erbjuda-os-uppd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Toppmodellerna och utvalda A-modeller kommer få fyra generationers Androiduppdateringar och fem års säkerhetsuppdateringar. https://swedroid.se/officiellt-samsung-borjar-erbjuda-os-uppd...

Haha, såg det precis.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte gå runt och skryta om att ha Radeon grafik.
Säkert fin och bra känsla på telefonen annars. Brukar vara det iaf. Hoppas dem inte lagt in för mycket bloat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag skulle inte gå runt och skryta om att ha Radeon grafik.
Säkert fin och bra känsla på telefonen annars. Brukar vara det iaf. Hoppas dem inte lagt in för mycket bloat.

Så länge man slipper Bixby 🤣

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen annan som känner sig trött/mättad på telefoner?
Känns som en telefon som är snart 5 år gammal bör vara tillräckligt bra för de flesta.
Med reservation för de som vill ha en riktigt bra kamera eller spelar krävande spel. Kanske är fler än jag tror? jag känner ingen.
Tappat intresset helt för telefoner.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Verkar som att grafikdelen i Snapdragon 8 är bättre, men CPU:n sämre.

Alla syntetiska tester skall man ta med salt&peppar
Vissa tester visar bättre andra sämre. 8gen 1 är det som alla övriga topp android kommer utrustas med.

Är det bekräftat att EU telefonerna är Exynos. Lite svårt att tolka den biten. Jag vill ha RDNA GPU
Lite surt att 8GB är insteg. Får se om det dyker upp någon bra deal på 12GB minne.
Maffiga 2micro på nästan alla linserna. Visa sifir säger att skärmen är ett snäpp vassare än förra. Har s21u och den är trotjänare i ur och skur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Vet inte hur många kameralinser det är men objektiven var 5 st på ultran

Ah sorry, syftningsfel. Tur att du förstod vad jag menade *tumme upp* till dig!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Toppmodellerna och utvalda A-modeller kommer få fyra generationers Androiduppdateringar och fem års säkerhetsuppdateringar. https://swedroid.se/officiellt-samsung-borjar-erbjuda-os-uppd...

Det var bra nyheter. Välbehövligt och hoppas fler tar efter.

Permalänk
Medlem

Så en S21 (..som är en S20) med ny systemkrets och ett prispåslag.

Jag är så less på att man aldrig kan få ens möjligheten att köpa något roligt nu för tiden.
Dags att börja innovera @Samsung, folk köper inte mindre telefoner nu för tiden av annan anledning än att man inte får någon förändring för det nya.
Och med råge på allt ger man uppdateringar i vadå, 3-4 år? Det är pinsamt...

Skrivet av ronz:

Ingen annan som känner sig trött/mättad på telefoner?
Känns som en telefon som är snart 5 år gammal bör vara tillräckligt bra för de flesta.
Med reservation för de som vill ha en riktigt bra kamera eller spelar krävande spel. Kanske är fler än jag tror? jag känner ingen.
Tappat intresset helt för telefoner.

Here here.
Jag saknar vilda 2000-talet när man vågade ta ut svängarna lite och hitta på nya saker, istället för att köra på ett beprövat koncept som är godkänt av fokusgrupper.
Genom att försöka sälja till alla så säljer man mindre, det hoppas i alla fall jag...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag skulle inte gå runt och skryta om att ha Radeon grafik.
Säkert fin och bra känsla på telefonen annars. Brukar vara det iaf. Hoppas dem inte lagt in för mycket bloat.

Bättre än Adreno.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så en S21 (..som är en S20) med ny systemkrets och ett prispåslag.

Jag är så less på att man aldrig kan få ens möjligheten att köpa något roligt nu för tiden.
Dags att börja innovera @Samsung, folk köper inte mindre telefoner nu för tiden av annan anledning än att man inte får någon förändring för det nya.
Och med råge på allt ger man uppdateringar i vadå, 3-4 år? Det är pinsamt...

Here here.
Jag saknar vilda 2000-talet när man vågade ta ut svängarna lite och hitta på nya saker, istället för att köra på ett beprövat koncept som är godkänt av fokusgrupper.
Genom att försöka sälja till alla så säljer man mindre, det hoppas i alla fall jag...

Vilka sjuka lurar från Samsung det kom då, när det var knapptelefoner.
Snygga, konstiga, fula, superbra, värdelösa - det fanns i princip telefoner skräddarsydda för vem som helst

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Så en S21 (..som är en S20) med ny systemkrets och ett prispåslag.

Jag är så less på att man aldrig kan få ens möjligheten att köpa något roligt nu för tiden.
Dags att börja innovera @Samsung, folk köper inte mindre telefoner nu för tiden av annan anledning än att man inte får någon förändring för det nya.
Och med råge på allt ger man uppdateringar i vadå, 3-4 år? Det är pinsamt...

Here here.
Jag saknar vilda 2000-talet när man vågade ta ut svängarna lite och hitta på nya saker, istället för att köra på ett beprövat koncept som är godkänt av fokusgrupper.
Genom att försöka sälja till alla så säljer man mindre, det hoppas i alla fall jag...

Ja, mobiler har gjort resan som datorer gjort tidigare. Enorma steg år från år, och förra generationen CPU var bara att kasta på tippen. En 20 000kr-dator kunde 5 år senare säljas för 1000kr, exempelvis. Och kunde knappt installera senaste Windows trots att man maxade minnet... Kul resa att vara med om, men attans dyr om man måste uppdatera varje år.

För min egen del var Galaxy S4 i9506 "good enough" på det mesta; den kom 2013. Full HD-skärm, 4x2.3GHz CPU, 2GB RAM, GPS, 4K videoinspelning om man rootade och egentligen 4G VoLTE men det var inte aktiverat i Europa. Dock, dålig kamera inomhus. S4 uppdaterades dåligt av Samsung, det var ju på den tiden man fick vara glad om man fick ens 1 OS-uppgradering utan att roota och lägga in CFW. S4 lanserades med Android 4.2 och stannade på 5.01, riktigt uselt av Samsung.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Förstår personligen inte meningen med så kraftiga grafikkort i dagens mobilen förutom att höja kostnaden. Vad sjutton behöver man det, Facebook?

Skrivet av anon134512:

Det kändes faktiskt lite. En sådan här telefon ska klara att uppdateras i alla fall 5 år. 3 år är väldigt lite när utvecklingen på mobiler stagnerat på det sättet det har.

Ganska lite jämnfört med hur min telefon från 2013 kör LineageOS 18.1 (Android 11) fint trots något förkortat batteritid med hjälp av communityt, tycker det är synd hur Samsung har låst ner både när det gäller reparation och mjukvara senare tiden.

Typo.
Permalänk
Medlem

Har för mig EU håller på att införa krav att man ska kunna byta batteri, väntar med ny mobil tills dess. Är ingen fotograf så bryr mig inte om kameran direkt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lambdan:

Jag skulle inte gå runt och skryta om att ha Radeon grafik.
Säkert fin och bra känsla på telefonen annars. Brukar vara det iaf. Hoppas dem inte lagt in för mycket bloat.

Den kommer vara fylld med skit liksom S21U är det

Permalänk
Medlem

Inte bara att det ska vara rundade kanter åt ena hållet, nu ska det vara rundade kanter åt andra hållet med.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som en spindel med alla dessa linser. Inte jättevackert

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stort problem är väl Samsungs värdelösa andrahandsvärde då de själva börjar rea ut telefonerna 6 månader efter släpp. Varför har Samsung dessutom kommit undan med att erbjuda support så kort tid? Det gäller även andra androidtillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Ser ju ut som en spindel med alla dessa linser. Inte jättevackert

Vem fixar photoshop där hela baksidan är täckt av linser?

Permalänk
Medlem

Det blev en S22:a från via Benify för ca 8900 kr, får man sålt dom helt nya Buds pro så kanske man hamnar nära 8000 kr totalt.

All and all ett ganska bra pris, det finns verkligen inga alternativ i Android-värden om man ute efter ett någorlunda "kompakt" Flaggskepp. Google har övergett dom mindre mobilerna... Sony/Asus har väl också "kompakta" mobiler, men dom erbjuder ingen äkta flaggskeppskänsla då båda är väldigt sega på att uppdatera modellerna, Asus har dessutom en sisådär kameramjukvara och ingen trådlös laddning.

Med S22:an får man nu hela 4 år av större uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar.

Hoppas bara batteritiden blir duglig, visst är blev batteriet lite mindre, men jag hoppas att en mindre/energieffekt skärm tillsammans med den nya processorn kan mitigera förlusten av 8% batteristorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ingen annan som känner sig trött/mättad på telefoner?
Känns som en telefon som är snart 5 år gammal bör vara tillräckligt bra för de flesta.
Med reservation för de som vill ha en riktigt bra kamera eller spelar krävande spel. Kanske är fler än jag tror? jag känner ingen.
Tappat intresset helt för telefoner.

Det är väl lite som att säga att man känner sig trött/mättad på PC-datorer bara för att min Macbook Air från 2012 fortfarande duger för mina "rörliga" behov.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Alla telefoner som släpps varje år har blivit telefonernas motsvarighet till FIFA. Samma skit med minimala ändringar och mycket högre prislapp. Jag förstår att de vill ha in sina pengar men jag önskar att konsumenterna låg lite lågt och tvingade tillverkarna att släppa en telefon vartannat år istället som verkligen känns som en uppgradering.

Som det är nu känner man väl knappt någon skillnad när man hoppar över en telefon ett år eller två.

Permalänk
Medlem

Blev ett köp. 9828:- blev notan för mig för Ultra med 12GB/256GB hos comviq efter inbytes-rabatten (hade en gammal S7 som samlat damm i 3 år) sen ingår ju deras buds pro-lurar som ändå kostar 1300:- vilket passar mig bra då laddfodralet till mina gamla buds börjat ta en del stryk efter att ha legat i jobb-byxorna i ett par år.
Blir min 4:e galaxy-lur nu så får hoppas den levererar. 🙂
Har tidigare haft S2, S4, S7+ och nu senast S9+ som faktiskt varit fenomenal och hållt bra i 3.5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Alla telefoner som släpps varje år har blivit telefonernas motsvarighet till FIFA. Samma skit med minimala ändringar och mycket högre prislapp. Jag förstår att de vill ha in sina pengar men jag önskar att konsumenterna låg lite lågt och tvingade tillverkarna att släppa en telefon vartannat år istället som verkligen känns som en uppgradering.

Som det är nu känner man väl knappt någon skillnad när man hoppar över en telefon ett år eller två.

Ingen tvingar dig att köpa en ny mobil varje år, Samsung erbjuder nu dessutom 5 år av säkerhetsuppdateringar, så vill du så kan du behålla en nyare Samsung Galaxy i en 4-5 år minst. Så länge du gör minst ett batteribyte såklart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Blev ett köp. 9828:- blev notan för mig för Ultra med 12GB/256GB hos comviq efter inbytes-rabatten (hade en gammal S7 som samlat damm i 3 år) sen ingår ju deras buds pro-lurar som ändå kostar 1300:- vilket passar mig bra då laddfodralet till mina gamla buds börjat ta en del stryk efter att ha legat i jobb-byxorna i ett par år.
Blir min 4:e galaxy-lur nu så får hoppas den levererar. 🙂
Har tidigare haft S2, S4, S7+ och nu senast S9+ som faktiskt varit fenomenal och hållt bra i 3.5 år.

Hur fick du inbytesrabatt för en S7? Jag försöker samma men får 0kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Hur fick du inbytesrabatt för en S7? Jag försöker samma men får 0kr...

Jag förstår inte heller, skulle också få 0kr för min S7:a som är i toppskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Hur fick du inbytesrabatt för en S7? Jag försöker samma men får 0kr...

Skrivet av kaimor:

Jag förstår inte heller, skulle också få 0kr för min S7:a som är i toppskick.

Antar att det är denna https://www.comviq.se/mobiler/byt-in
Man får alltså minst 1500kr oavsett vilken mobil man byter ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

fy så dyra, minsta är 9500 spänn... sanslöst.... köpte en oneplus nord 2 för 3900 istället.. då får man 4500mah batteri och ändå hyffsad prestanda och kamera osv.. fattar inte vem köper dom dära telefonerna till såna ockerpriser...

Permalänk
Medlem

Ja precis, man får 1500:- inbytesrabatt, men fick även 128:- för min S7+ vilket förstås är en struntsumma i sammanhanget.