Samsung avtäcker surfplattorna Galaxy Tab S8

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker surfplattorna Galaxy Tab S8

Samsung nya uppsättning surfplattor slår på stort med tilltagna AMOLED-paneler och nytt tillskott i form av en Ultra-modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samsungs senaste plattor har varit riktigt fina att ha och göra med. Kört en S7 och ska fortsätta med den till Juni, då byter jag mobil till en Samsung Z fold. Så slipper man ha telefon och platta.

Permalänk
Snusfri

Med tanke på att de har SD8G1 så känns det konstigt att de inte kommer med WoA.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trist att det inte görs några potenta paddor i ~8" längre. Ett segment som helt övergivits. Samsungs A7-serie är ju tyvärr inte mkt att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Samsungs senaste plattor har varit riktigt fina att ha och göra med. Kört en S7 och ska fortsätta med den till Juni, då byter jag mobil till en Samsung Z fold. Så slipper man ha telefon och platta.

Fold 4 kommer i Augusti så jag hade väntat en månad till

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Förutom att jag tycker att modellschemat är lite lustigt (S8 är i mobiltelefonens värld en gammal telefon, synd att föra tankarna dit) så vill jag nog ha en S8+ att komplettera det mobila kontoret.

Permalänk
Medlem

Bra förhandsbokningspris på Inet ooch man skall även få med "Galaxy Book Cover Keyboard Slim" eller "Book Cover Keyboard" på köpet.

Jag bokade en Tab S8. Läser mest på den och vill kunna ha den ute också så jag känner att AMOLED inte är ett måste.

Och bra med en riktig Snapdragon och inte någon Samsung Epynoxis ngt

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Trist att det inte görs några potenta paddor i ~8" längre. Ett segment som helt övergivits. Samsungs A7-serie är ju tyvärr inte mkt att hänga i granen.

Nu finns ju Ipad Mini, så helt övergivet är ju inte segmentet. Men visst, vi ser ju inga riktiga ersättare med Android till plattor som Tab S 8.4 som hade den tidens vassaste komponenter, Snapdragon 800, mycket minne, IR-sändare etc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fold 4 kommer i Augusti så jag hade väntat en månad till

Juste, vart lite för exalterad och fick för mig att 3an var den nya :'(

Permalänk
Medlem

Min Tab S6 är ett av de allra bästa köp jag gjort. Fantastisk skärm, gediget bygge, snabb som attan och absolut värd varenda krona. Den har används någon timme dagligen sen jag köpte den för 2 och ett halvt år sen.
När jag köpte den så tänkte jag att den kanske var lite väl dyr men den känslan gick över snabbt när jag började använda den.
Dock tycker jag att de börjar bli lite väl stora, 10 tum känns som en sweetspot.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

S8 är den enda jag skulle kunna tänka mig. De andra väger för mycket. S8 :an har dock inte oled så den går också bort.

Inte för att jag vill köpa till dessa priser. Min S5e får hänga med ett tag till.

Permalänk
Medlem

Vem är målgruppen för en surfplatta för minst 8000kr som inte är en iPad? Jag förstår inte alls detta, och har inte sett en Android-platta sedan Nexus 7 i verkliga livet (förutom en testdevice på kontoret)

Dessutom väger de över 500g, tror inte de kommer vara sköna att använda länge

Jag ser det verkligen inte...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av medbor:

Vem är målgruppen för en surfplatta för minst 8000kr som inte är en iPad? Jag förstår inte alls detta, och har inte sett en Android-platta sedan Nexus 7 i verkliga livet (förutom en testdevice på kontoret)

Dessutom väger de över 500g, tror inte de kommer vara sköna att använda länge

Jag ser det verkligen inte...

Den är inte tänkt att användas som mobiltelefon, right? Om man inte använder BT-lurar och har den i ryggan där väskan troligen är tyngre.
Plattan kan enkelt placeras i knät eller på bordet mha fodral/stöd så där är vikten inget problem.
Jag har en Tab S5e 4G som väger 400g och det märks inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem är målgruppen för en surfplatta för minst 8000kr som inte är en iPad? Jag förstår inte alls detta, och har inte sett en Android-platta sedan Nexus 7 i verkliga livet (förutom en testdevice på kontoret)

Dessutom väger de över 500g, tror inte de kommer vara sköna att använda länge

Jag ser det verkligen inte...

Att den minsta modellen inte har OLED var en stor besvikelse. Då gick den bort direkt fast den fanns i rosa färg o allt.
Tänkt överraska frugan.....men nu blir det ingen sådan här iaf.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem är målgruppen för en surfplatta för minst 8000kr som inte är en iPad?

Någon som inte vill ha en nästintill kvadratisk display?
Och någon som kör Android mobilt och äger massa appar/spel där, och inte vill skaffa massa nya appar på helt annan plattform?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Någon som inte vill ha en nästintill kvadratisk display?
Och någon som kör Android mobilt och äger massa appar/spel där, och inte vill skaffa massa nya appar på helt annan plattform?

Äger någon appar för 8000kr? Jag kan köpa att någon kanske har gjort det, men ser inte att dessa tilltalar den stora massan direkt...

Permalänk
Medlem

Kul att de äntligen satsar på större 12-14" skärmar!
Men, ta bort alla kameror! Onödig kostnad, aldrig sett nån filma/fota med en smurfplatta.
Och som någon annan sa: På tok för dyrt!
2-3k för LCD och 1-2k ytterligare för OLED så skulle jag köpa en.
Jag vet, önsketänkande, men jag har inte bråttom och min gamla funkar fint.
Väntar hellre, än att betala 13-20k för en ny, med så få nya uppdateringar

Permalänk

Tänk på att 14" har en flärp!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Vilka jävla priser det har blivit på smartphones och surfplattor.

Men vad är det för AR på dom?

Permalänk
Medlem

Jag har S7 FE 12.4" sedan julas.
Älskar stor skärm och är den största anledningen att ja överhuvudtaget var intresserad av en platta. 6.1" är rätt smått för youtube/netflix.

Att skärmarna blir större är en bra trend, en naturlig utveckling. Saknar verkligen inte min HTC One M8 med 5" skärm

Plånboksfodral med stöd på baksidan är definitivt ett krav för surfplattor

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vem är målgruppen för en surfplatta för minst 8000kr som inte är en iPad? Jag förstår inte alls detta, och har inte sett en Android-platta sedan Nexus 7 i verkliga livet (förutom en testdevice på kontoret)

Dessutom väger de över 500g, tror inte de kommer vara sköna att använda länge

Jag ser det verkligen inte...

Jag sitter med en S7+ som kostade något liknande. Med det trådlösa tangentbordet blir den användbar för en del enkla kontorsapplikationer, så den kan vara intressant för affärsfolk. I övrigt har den väldigt fin skärm och bra ljud, den är med andra ord anpassad för filmer och serier såväl på resande fot eller varför inte hemma när TVn är upptagen.

Dessutom använder jag den för att läsa lite e-böcker, väldigt fin skärm för detta även om den är lite tung. Gedigen kvalitetskänsla dessutom. I övrigt finns en liten penna med som har praktiska funktionalitet.

Inte så fasligt med pengar, billigare än en billig skitlaptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kul att de äntligen satsar på större 12-14" skärmar!
Men, ta bort alla kameror! Onödig kostnad, aldrig sett nån filma/fota med en smurfplatta.
Och som någon annan sa: På tok för dyrt!
2-3k för LCD och 1-2k ytterligare för OLED så skulle jag köpa en.
Jag vet, önsketänkande, men jag har inte bråttom och min gamla funkar fint.
Väntar hellre, än att betala 13-20k för en ny, med så få nya uppdateringar

På min tab så har jag använt frontkamera till diverse möten på zoom och teams, väldigt smidigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag sitter med en S7+ som kostade något liknande. Med det trådlösa tangentbordet blir den användbar för en del enkla kontorsapplikationer, så den kan vara intressant för affärsfolk. I övrigt har den väldigt fin skärm och bra ljud, den är med andra ord anpassad för filmer och serier såväl på resande fot eller varför inte hemma när TVn är upptagen.

Dessutom använder jag den för att läsa lite e-böcker, väldigt fin skärm för detta även om den är lite tung. Gedigen kvalitetskänsla dessutom. I övrigt finns en liten penna med som har praktiska funktionalitet.

Inte så fasligt med pengar, billigare än en billig skitlaptop.

Känns dock som man får mer med iPad, men kul att du är nöjd!

Permalänk
Medlem

Hur är användbarheten för en stor Androidplatta?
Jag har själv ett par ipad pro, varav en 12,9, som jag i princip endast har till procreate.
Office och Photoshop känns fortfarande begränsat jämfört med en dator.
Hur är tillgången till kreativa appar på Android. Är det Sketchbook som gäller om man vill måla?
Pennan ser lite tunn ut jämfört med Apples penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kul att de äntligen satsar på större 12-14" skärmar!
Men, ta bort alla kameror! Onödig kostnad, aldrig sett nån filma/fota med en smurfplatta.
Och som någon annan sa: På tok för dyrt!
2-3k för LCD och 1-2k ytterligare för OLED så skulle jag köpa en.
Jag vet, önsketänkande, men jag har inte bråttom och min gamla funkar fint.
Väntar hellre, än att betala 13-20k för en ny, med så få nya uppdateringar

Hehe du skulle ha varit med utanför St. Mark's Square i Venedig för ett par år sedan. Var fler turister som sprang runt med ipads än telefoner var även med om det i Prag. Var kanske 6-7 år sedan så kanske kommer/har förändrats.

Tycker själv att 14+ blir för mycket. Någonstans runt 12 kan det gärna stanna av. Men det är ju bara mina egna preferenser. Frun har en Samsung platta som vi har med på resor som vi har varit nöjd med, även om det inte har rests så mycket de senaste två åren

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Är det bara jag som skulle vilja sett dessa med Windows som alternativ till Android?

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var 4K-panel på skärmen, då hade det varit intressant på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Hur är användbarheten för en stor Androidplatta?
Hur är tillgången till kreativa appar på Android. Är det Sketchbook som gäller om man vill måla?
Pennan ser lite tunn ut jämfört med Apples penna.

Testade en S7 för ett tag sedan och gillade den inte. Dyrt till vad man fick. Testade en Ipad Pro - väldigt dyrt och man måste verkligen gilla Procreate (om man som jag inte är inköpt i Apple faunan).
Till Android finns det ett par målar appar; Clip Studio (men det har en månadskostnad och är inte lika intuitivt som Procreate i min mening). Finns ArtDraw, Ibis paint samt Medibang om jag inte kommer ihåg fel. Inget av dem övertygade mig. Pennan är inte alls lika skön som Apple's iPen 2 heller.

Android har i mitt tycke alldeles för få appar som verkligen utnyttjar det större skärmformatet. Man märker att Apple verkligen var långt före - men som PC och Android person känns Apple's system så fruktansvärt inskränkt och svåranvänt. Att hitta filer, flytta filer och att dela mellan appar med mera kräver ett rackarns pillande och trixande hela tiden. En del appar stöder inte att hämta appar från molntjänster utom Apple Cloud och andra... GAH...

Bästa som kunde hända(IMHO), Microsoft Surface med Apple pen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns dock som man får mer med iPad, men kul att du är nöjd!

Vet att iPaden har bättre CPU, men har den likvärdig skärm och ljud? Finns en liknande funktion som pennan som ingår?