Fractal Design Torrent Nano – Mini ITX-chassi med fokus på högt luftflöde

Permalänk
Medlem

[Sad mATX noises]

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jamen precis! Men gärna med samma mjukare former som NR200P. 😀
Det känns som att tillverkarna skulle kunna erbjuda detta om de bara ville? Det känns dessutom kontraproduktivt att köpa ett dyrt ITX-moderkort för att trycka in i ett chassi som i princip är stort nog att platsa ett fullstort mATX som ofta är en tusenlapp billigare än sin ITX-motsvarighet. Det blir att allt tar emot i slutendan. Inte minst för oss med svår beslutsångest. 😆

Tycker trenden senaste åren har varit att formfaktorn verkar försvinna helt från diy marknaden. Jag har för mig att jag sett utlåtanden både från NZXT och Corsair att mATX chassin har generellt sålt riktigt dåligt och det är därför dom i princip slutat med dom (senaste vettigaste modellerna dom hade var väl t ex H400 för NZXT och Corsair 350D, iof rätt stora men bra chassin). Även Fractal uppdaterade väl aldrig define mini matx? Antar av liknande anledning, dock så vill jag minnas att det var hög efterfrågan på att den skulle uppdateras likt ATX-varianten i fractal-tråden i forumet.

Permalänk
Medlem

Krympningarna känns tveksamma. De borde kunnat få till en modell mindre än originalet som klarar både 180mm fläktar i botten och ATX-moderkort samtidigt. Men det är tydligen bara originalet som gör. Jag vill ju kunna ha min AIO i fronten och 2st 180mm-fläktar i botten, och mitt ATX-moderkort. Men just nu verkar det som om det bara är originalet som fixar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jan-banan:

Går det att få utan transparent fönster så man slipper se komponenterna?

Finns det andra frontpaneler, skulle vilja ha en mer modern med bara USB -c

Det finns en variant med endast stålpanel. Dock ingen med endast USB-C.

Skrivet av aker:

Kommer ni köra ett test på compact?

Tyvärr inte. Av tidsskäl blev jag tvungen att begränsa mig till ett av dem.

Skrivet av Syglarn:

Hittar ingenstans där man specificerar fläktarna på botten. jag gissar att om du har fläktar på 25mm så begränsar det grafikkortets utrymme. Vad får plats i grafikkortsväg om man monterar in antingen 25mm eller 15mm fläktar i botten? Ändå läst här, och tittat på fractals hemsida och någon extra video, ingen säger något om detta

Kan kika på detta imorgon, återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Krympningarna känns tveksamma. De borde kunnat få till en modell mindre än originalet som klarar både 180mm fläktar i botten och ATX-moderkort samtidigt. Men det är tydligen bara originalet som gör. Jag vill ju kunna ha min AIO i fronten och 2st 180mm-fläktar i botten, och mitt ATX-moderkort. Men just nu verkar det som om det bara är originalet som fixar det.

Missade du att det finns en compact variant för just ATX med möjlighet till 180mm fläktar i botten?
KitGuru byggde och reviewade precis det du ville se verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yessiri:

Missade du att det finns en compact variant för just ATX med möjlighet till 180mm fläktar i botten?
KitGuru byggde och reviewade precis det du ville se verkar det som.

Det är hans video jag tittat på, kruxet är att ja, man kan ha ATX-moderkort, Ja, man kan ha 180mm-fläktar i botten, men inte samtidigt, utan då är det mini-itx som gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Syglarn:

Hittar ingenstans där man specificerar fläktarna på botten. jag gissar att om du har fläktar på 25mm så begränsar det grafikkortets utrymme. Vad får plats i grafikkortsväg om man monterar in antingen 25mm eller 15mm fläktar i botten? Ändå läst här, och tittat på fractals hemsida och någon extra video, ingen säger något om detta

Det är 63.5 mm från mitten av moderkortets PCIe-slot till plåten i botten av chassit, ~3.1 slots. Grafikkortstillverkare väljer att mäta tjocklek på lite olika sätt, men som en startpunkt.

Med 15 mm fläktar har du 48.5 mm utrymme eller ~2.4 slots.

Med 25mm fläktar har du 38.5 mm eller ~1.9 slots. Om tillverkaren mäter från överkant av PCB så blir det ~2 slots eller 40.5 mm.

Permalänk

torrent compact troligen mitt nästa chassi.. undrar dock hur framtida multi chip gpuer kommer bli i längd.. 330-335 mm nu på dessa begränsar redan vissa gpuer..

Permalänk
Medlem

Tips vid problem med jobbig intern USB 3.0 kabel är att köpa en sån här 90 grader usb kontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tyvärr inte. Av tidsskäl blev jag tvungen att begränsa mig till ett av dem.

Ingen Torrent compact recension??
Ledsna ljud

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker trenden senaste åren har varit att formfaktorn verkar försvinna helt från diy marknaden. Jag har för mig att jag sett utlåtanden både från NZXT och Corsair att mATX chassin har generellt sålt riktigt dåligt och det är därför dom i princip slutat med dom (senaste vettigaste modellerna dom hade var väl t ex H400 för NZXT och Corsair 350D, iof rätt stora men bra chassin). Även Fractal uppdaterade väl aldrig define mini matx? Antar av liknande anledning, dock så vill jag minnas att det var hög efterfrågan på att den skulle uppdateras likt ATX-varianten i fractal-tråden i forumet.

Det skulle inte förvåna mig om det är så att de håller på att ta bort mATX. Det är bara väldigt synd i så fall - eftersom SLI dog är det få som behöver 7 kortplatser, och poängen med ITX försvinner ju när grafikkortet är längre än 244mm (=ATX och uATX) och behöver 3 kortplatser. Då fattas det bara en kortplats på höjden för att ett ITX-chassi skall få plats med ett uATX-kort.

Fractal gjorde Define Mini C som en uppdatering av Define Mini, men inget sen dess.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Alltså vem är den tilltänkta köparen? På tok för stort för ett mITX där communityt rent allmänt har en mindset som säger: mindre = bättre. Hade man försökt göra ett något mer välventilerat NR200P med en liknande prislapp så hade det varit mycket mer intressant.

Fractal har verkligen misslyckats med att locka, i alla fall mig, till deras produkter på senare år.

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med mitt Torrent och et av dom bästa chassin jag haft. Men om jag ska "klaga" på någonting så är det väl storleken. Blev ju riktigt sugen på ett Compact!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Funderat vidare på det här... Kan vi inte bara hitta på eITX som en ny moderkorts-standard? Bara en kortplats, så att det bara blir 170mm högt, men sen kan det vara ett djup på 280mm eller nåt för att grafikkorten ändå är så långa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt för vad det är, men jag instämmer i många av kommentarerna. Mini-ITX har blivit väldigt begränsat nu med stora grafikkort och m.2 diskar. Lite större med microATX men då får du in mer ram, två eller fler m.2, uppgraderat wifi eller 10 gb nätverk o.s.v. Sen vore det kanske dags för en ny formfaktor snart.

Permalänk
Medlem

Satte precis ihop mitt torrent compact, inet är snabba, är jättenöjd med chassit med allt förutom kabeldragning på baksidan.

http://www.bilddump.se/bilder/20220210133946-2a00:801:2d2:ac5...

- edit - man får inte plats med 3st 120 mm fläktar i botten om man använder sig av 180mm i front

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu har @Laine redan bidragit med lite hårda siffror angående utrymmet för fläktar i botten, men tänkte att jag kunde bidra med lite bilder. Se nedan @Syglarn.

Fläktar med en tjocklek på 25 mm ligger i princip dikt an mot ett vanligt 2-slots referenskort från Nvidia, inte så optimalt med andra ord. Ett alternativ här skulle vara att använda dubbla 140 mm-fläktar i botten och "deshrouda" fläkt och hölje från grafikkortet. Hur pass möjligt det är varierar dock från modell till modell.

Med 15 mm-fläktar finns det en cirka 10 mm stor spalt mot 2080 Super-kortet vi använde, så det är mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har @Laine redan bidragit med lite hårda siffror angående utrymmet för fläktar i botten, men tänkte att jag kunde bidra med lite bilder. Se nedan @Syglarn.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/100759?key=4f64e87f0418f8072291cc9ed9e1c9b6

Fläktar med en tjocklek på 25 mm ligger i princip dikt an mot ett vanligt 2-slots referenskort från Nvidia, inte så optimalt med andra ord. Ett alternativ här skulle vara att använda dubbla 140 mm-fläktar i botten och "deshrouda" fläkt och hölje från grafikkortet. Hur pass möjligt det är varierar dock från modell till modell.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/100760?key=1d582eacf6b50514a58f1ecdf1d4f5a6

Med 15 mm-fläktar finns det en cirka 10 mm stor spalt mot 2080 Super-kortet vi använde, så det är mer rimligt.

Snyggt!
Men om du skulle välja ett chassi till dig själv, Nr200 eller Torrent?

Permalänk
Medlem

Kul att FD fortsätter med toppmontering av nätdelen.
Det är ju en självklar placering om man tänker efter lite.
Framförallt numera då grafikkort tjänar så mycket på den extra ventilationen från botten.
Man tappar visserligen möjligheten till en stor radiator i toppen.
Men i ärlighetens namn så är det ju oftast en katastrofalt pillrig placering som skapar kompatibilitetsproblem med både moderkort och minnen (om inte chassit är ruskigt brett).

Så hoppas att andra tar efter FD med toppmonterad nätdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har @Laine redan bidragit med lite hårda siffror angående utrymmet för fläktar i botten, men tänkte att jag kunde bidra med lite bilder. Se nedan @Syglarn.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/100759?key=4f64e87f0418f8072291cc9ed9e1c9b6

Fläktar med en tjocklek på 25 mm ligger i princip dikt an mot ett vanligt 2-slots referenskort från Nvidia, inte så optimalt med andra ord. Ett alternativ här skulle vara att använda dubbla 140 mm-fläktar i botten och "deshrouda" fläkt och hölje från grafikkortet. Hur pass möjligt det är varierar dock från modell till modell.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/100760?key=1d582eacf6b50514a58f1ecdf1d4f5a6

Med 15 mm-fläktar finns det en cirka 10 mm stor spalt mot 2080 Super-kortet vi använde, så det är mer rimligt.

Men när grafikkortets egna fläktar kan ta luft direkt utifrån så minskar ju behovet av ytterligare fläktar.
Kanske en kåpa som förhindrar att grafikkortets egna "utblås" cirkulerar tillbaka till fläktarna vore en bättre lösning?
Typ noctuas FD1 ?

Permalänk
Medlem

Det här chassit får verkligen tummen ner från mig.

Varför är det så gigantiskt?
Jag har ett chassi som är ~lika stort, men har plats för mATX, fantastiska kylningsmöjligheter varav 2x 280mm radiatorer, samt plats för 3-slot grafikkort OCH ändå plats för 2x 140mm insugsfläktar för grafikkortet.
Varför gör man ett stort ITX chassi där man ÄNDÅ inte får plats med speciellt bra vattenkylningsmöjligheter? Fattar verkligen inte designvalen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Varför gör man ett stort ITX chassi där man ÄNDÅ inte får plats med speciellt bra vattenkylningsmöjligheter? Fattar verkligen inte designvalen här.

För att få plats med bra luftkylningsmöjligheter? (inkl stora tornkylare)
Säger inte att chassit är klockrent på den fronten heller, men det verkar rätt tydligt fokus är mer på luftkylning än vattenkylning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Denna är perfekt för oss som inte vill ha en "big ass chungus dreamhaxx disco julgran" på skrivbordet, men ändå vill kunna använda "stora" highend komponenter.
Kör en Define Nano S idag men kommer byta till denna.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig. Beställde Compact nu. Ska testa bygga in gamla datorn i den och känna hur det känns.

Lite tvek på att jag kan flytta "huvuddatorn" in där pga att jag i princip måste ha radiator i front istället för 180mm-fläktarna och då tror jag luftflödet påverkas tillräckligt mycket till att VRM runt CPU kommer bli för varm. Just nu löses det med att ha 140mm-fläktar ovanför, men just det går ju inte i ett Torrent.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För att få plats med bra luftkylningsmöjligheter? (inkl stora tornkylare)
Säger inte att chassit är klockrent på den fronten heller, men det verkar rätt tydligt fokus är mer på luftkylning än vattenkylning.

Finns bättre/lika bra chassin för det också, inklusive chassin där man får plats med mATX och större grafikkort utöver bra luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Finns bättre/lika bra chassin för det också, inklusive chassin där man får plats med mATX och större grafikkort utöver bra luftkylning.

011 dynamic mini air 💪

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lambji:

Snyggt!
Men om du skulle välja ett chassi till dig själv, Nr200 eller Torrent?

Äger redan ett NR200P, vilket till skillnad från Torrent Nano får plats i min tv-bänk. Föredrar estetiken hos det chassit också.

Skrivet av Svensktiger:

Men när grafikkortets egna fläktar kan ta luft direkt utifrån så minskar ju behovet av ytterligare fläktar.
Kanske en kåpa som förhindrar att grafikkortets egna "utblås" cirkulerar tillbaka till fläktarna vore en bättre lösning?
Typ noctuas FD1 ?

Låter som ett potentiellt roligt experiment!

Skrivet av hg:

Finns bättre/lika bra chassin för det också, inklusive chassin där man får plats med mATX och större grafikkort utöver bra luftkylning.

Släng gärna in några exempel! Tror många är intresserade av bra och kompakta mATX-chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Släng gärna in några exempel! Tror många är intresserade av bra och kompakta mATX-chassin.

Det var en bra stund sedan jag kollade in vad som fanns på marknaden så det kan mycket väl ha kommit fler/bättre, men jag kan nämna några iaf:

- Sliger Cerberus är riktigt kompakt, strax under 20L men rymmer ändå mATX och har bra kylningsmöjligheter. Är dock rätt dyrt och kan vara svårt att få tag på.

- Silverstone RL08 är ett något större mATX chassi, i samma storlektsklass som detta Torrent Nano. Detta är det chassi som jag har. Fantastiska kylningsmöjligheter och jag kan verkligen varmt rekommendera detta. Är inte speciellt dyrt heller.

- Silverstone Alta G1M ifall man är intresserad av t.ex. Phanteks Evolv och den typen av chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Släng gärna in några exempel! Tror många är intresserade av bra och kompakta mATX-chassin.

Förutom de redan nämnda, Jonsbo V9: https://www.jonsbo.com/en/products/V9Black.html

Rainintek Styx, men det är rätt gammaldags på flera sätt. Jag tycker dock att det är trevligt med ett chassi som inte är svart eller silver, och det finns i alla möjliga färger.

https://raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=26

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Satte precis ihop mitt torrent compact, inet är snabba, är jättenöjd med chassit med allt förutom kabeldragning på baksidan.

http://www.bilddump.se/bilder/20220210133946-2a00:801:2d2:ac5...

- edit - man får inte plats med 3st 120 mm fläktar i botten om man använder sig av 180mm i front

Compact känns ju onekligen som det vettigaste i serien, men lite mysko att FD missat utrymme för kabeldragningen på baksidan. Det vita ser riktigt sexigt ut med lite subtil belysning måste jag säga, även om jag inte är någon RGB-fantast. Bävar inför hur det skulle låta med ett grafikkort som har lite coil whine bara, med tanke på hur öppen fronten är

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070