Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp att byta SIP inställningar på min "IP telefoni splitter\gateway" TILGIN HG351

Permalänk

Hjälp att byta SIP inställningar på min "IP telefoni splitter\gateway" TILGIN HG351

Hej! Jag har varit kund hos Universal\Alltele\Bredband2\bredbandsbolaget tidigare och fick då en TILGIN HG351 att koppla innan routern så ja kunde ansluta min dect telefon till den, är alltså en switch med in och utgång rj45 och en telefoni ingång rj11. den skall egentligen kopplas direkt innan routern från bredbandsuttaget.

Eftersom jag bytt ip telefonileverantör till Junet så har jag fått deras SIP inställningar men dessvärre så har jag dålig koll hur jag tar mig in i denna Tilgin HG 351, har sökt på nätet men hittar inget.
Det står följande på själva gatewayen:
P/N: 13950351 Rev: R01
MAC: 64:20:9F:1F:25:70
S/N: V61700000000-0000749110

När jag ansluter den till en av mina portar i min router så dyker den upp med IP adressen: 10.0.0.49
Men när jag skriver ip adressen i webbläsaren och klickar på enter så kan den inte ansluta till gatewayen.
Skall man använda något program? testade att ansluta den rakt in i nätverkskortet på min windows 10 dator och testade att försöka ansluta till den där men gjorde säkert något fel för fick inte det heller att fungera.
Är som sagt väldigt dålig på nätverk i allmänhet och har inte fixat med sånt här på över 20 år så tar jättegärna emot tips och tricks.

Stort tack på förhand.

Mvh Calle!

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb sökning på TILGIN HG351 och det enda som nämns i manualen är att konfigurationen ges via "Auto Provisioning".

Skulle gissa att under normala omständigheter så använder operatörerna en DHCP option för att informera enheten om en adress till en TFTP-server där den kan ladda ner sin firmware och konfiguration.

Blir isåfall mycket komplicerat att få det till att fungera om din operatör inte stödjer denna enhet.

Permalänk

Nu har jag lyckats komma in i gatewayen genom att ansluta den till lan porten och direkt in i min dator efter återställning

Men frågan är om jag bara ska skriva in båda servrarna eller om jag måste ha sip inloggningsuppgifterna för att kunna ringa eller om det endast gäller om man använder en soft phone app via mobiltelefon eller datorprogram o ska ringa via det?

Är det någon som har fått Junip ip telefoni att fungera med egen gateway\ip telefoni adapter?

Hör gärna av er

/Calle

Permalänk
Medlem

Komma in i Tilgin HG351

Hej!

Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag har samma problem som du hade. Men hur tog du dig in i burken? Varken 10.0.0.49 eller 192.168.1.1 (med varianter) fungerar efter reset.

Vänliga hälsningar
Arni