Permalänk

Dockstation Macbook + Gaminglaptop

Jag och sambon ska slå ihop två skrivbord med hennes iMac och min stationära speldator till ett skrivbord. Då vi ganska sällan sitter där samtidigt så är vår lösning är att skaffa varsin laptop och ha en dockstation som ger tillgång till skärm, peripherals och allt det där.

Det är bara frågan vilken dockingstation man behöver för att vara säker på att den räcker till båda behov?

Här är mina önskemål.

Klara av 144Hz skärm 1080p
Några USB-A och några USB-C
Ström för att klara av gaminglaptop (vill inte behöva ha separat strömadapter till datorn)
Funka med både Windows och Mac

Vad tror ni, finns det någon smart lösning?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör på Dell WD19TBS som är rätt så dyr, men den klarar både Dell-laptops och Macbooks.

Den är dyr, men är hyfsat "branch-standard" på t.ex. företag, där man inte vill sitta och fippla med Deltaco-prylar som kanske eller kanske inte funkar felfritt.

Att köpa för 300kr på aliexepress/wish/amazon är alltid en gamble, och ska ni redan köpa 2st nya laptops så kommer denna docka inte vara så stor del av den totala budgeten misstänker jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Tack för det! Det ser ut som att den levererar runt 135W, då får man hitta en gaminglaptop som håller sig under det helt enkelt. Då borde man vara safe?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Newbranch:

Tack för det! Det ser ut som att den levererar runt 135W, då får man hitta en gaminglaptop som håller sig under det helt enkelt. Då borde man vara safe?

USB-C kan leverera max 100Watt, behöver du mer än så, så får du stoppa in medföljande strömkabel från datortillverkaren, tyvärr.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan även tänka utanför boxen om båda har tb3 och köra egpu

Permalänk
Medlem

Har inte den där dubbla USBC portar av just den anledningen? Stock dock tydligt att det är max 90 som gäller för icke Delldatorer. Hur som så känns det rätt bananer att köpa en USB C docka för halva priset som en Thunderbolt 34" skärm.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

USB-C kan leverera max 100Watt, behöver du mer än så, så får du stoppa in medföljande strömkabel från datortillverkaren, tyvärr.

Gäller det även Thunderbolt?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Newbranch:

Gäller det även Thunderbolt?

Thunderbolt kan leverera ström via USB C-kontakten, upp till 100 watt även där

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kör på Dell WD19TBS som är rätt så dyr, men den klarar både Dell-laptops och Macbooks.

Den är dyr, men är hyfsat "branch-standard" på t.ex. företag, där man inte vill sitta och fippla med Deltaco-prylar som kanske eller kanske inte funkar felfritt.

Att köpa för 300kr på aliexepress/wish/amazon är alltid en gamble, och ska ni redan köpa 2st nya laptops så kommer denna docka inte vara så stor del av den totala budgeten misstänker jag

Det var intressant! Visste inte att Dell dockorna klarar macbooks? Visst är det den dockan som har dubbla kontakter, eller tänker jag fel? Hur vet man egentligen vad som funkar? Olika generationer av Dell kan ibland inte ens funka med samma dockor även om det är samma interface.

Permalänk
Medlem

Måste ni ha en dockstation?
Jag kör en skärm med inbyggd usb-c hub så jag pluggar in usb C till macbooken och får då alla USBanslutna enheter + ström + bild + nätverk via den kabeln. Jag har gjort så att jag har en usb hub (med mus, tangentbord, headset, gamepad etc) som är kopplad till en av portarna i skärmen och skärmen är inställd så att USB kopplas till den videoingången som är vald (vanlig usbanslutning när det är displayport till den stationära). Nätverksanslutning till skärmen också klart.
Jag kör denna: https://www.komplett.se/product/1121454/datorutrustning/bilds...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newbranch:

Gäller det även Thunderbolt?

Just de här Dell-dockorna har en proprietär Thunderbolt-kabel som gör att på DELL-datorer* kan de ge 130W istället. För Mac-datorer ger den 90W. Lite osäker på om det är 100W eller 90W till HP, Asus o andra PC-tillverkare.

Här står det mer om hur den funkar ihop med Mac. Den är inte helt smärtfri just med Mac. Jag själv lyckas inte få två 4K-skärmar i 60hz att lira med Macen fastän det officiellt ska stödjas.

* Kolla vilka datorer som stödjer detta. Senaste XPS stödjer det har jag för mig.

Permalänk

Fastnar lite i den här frågan.

Det verkar inte helt självklart att alla gaminglaptops kör thunderbolt?
Jag letar alltså efter både laptop och dockstation just nu för att kunna dela tangentbord+mus och skärmen (1440p@144hz) via en dockstation till gaminglaptop + tjejens macbook pro.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Istället att skapa en ny tråd, forsätter jag här. Skulle behöva en dockstation för min Macbook och en vanlig laptop.
På dockstation ska kopplas två stycken 144hz skärmar en tangentbord och en mus. Ska inte köra spel.
Kan ni rekommendera nån?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB