Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

FAN, vi hade grönt här igår i Västerås, vägarna var torra och fina och man började nästan få lite vårkänslor även om man vet att det är på tok för tidigt. Nu idag (hatar måndagar) så är det tre centimeter snö och det snöar fortfarande för att sen övergå till regn framåt eftermiddagen som då kommer göra att allt skit ska bort igen. Ska tydligen vara denna typ av väder närmaste 10 dagarna med ett par undantag ser det ut som.

Hatar när det blir så här och vill ta på mig shortsen snart.

Tror inte det snöat här på flera dagar nu, och vi har inte ens en meter snö så snart sommar nu.

Permalänk
Medlem

Ryggskada samt 2x corona i loppet om 1 månad, jävla pissstart på detta året!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ryggskada samt 2x corona i loppet om 1 månad, jävla pissstart på detta året!

Måste bara fråga. Hur fasen lyckas man få Corona två gånger på en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla hjärtans dag idag. Och man ska köpa dyra presenter både åt ens flickvän och ens fru. Fatta hur dyrt det blir?
Nå som de flesta nördar så håller jag mig till datorer istället.

Ja, ju fler hjärtevänner desto dyrare, tur att man har en fru som tycker en ask chokladhjärtan räcker och inga "flickvänner", tack och lov. Måste bli komplicerat. Jag gillar att hålla livet enkelt (var svårt förr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Tror inte det snöat här på flera dagar nu, och vi har inte ens en meter snö så snart sommar nu.

Men där uppe är ni väl inte så mjäkiga. bara en meter snö! Då är det väl shortsen på redan?

Jag hade en kompis som var från Adak. Han var inte så pratsam, det kunde gå flera dagar utan att han yttrade ett ord. När vi stockholmare klagat tillräckligt på vädret och kylan (-10 i början på oktober) så tog han till orda.

"I prat om kallt pöjka. Hä int kallt nu. Hem i Adak en vinter var det så kallt så kallt. En dag vars de bara minus tjugo och då dog halva befolkningen i värmeslag. Så slut med allt prat om kallt nu. Hä kom bli värre innan det ä över."

Sen var han tyst i flera dagar och när jag frågde honom varför svarade han: "Hä ä inget. Jag prat härom dan."

Ingen sa något om kylan efter det.

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Måste bara fråga. Hur fasen lyckas man få Corona två gånger på en månad?

Kanske hade jäkla oflyt och åkte på Deltavarianten i början av månaden och sedan Omikron mot slutet. Och sen maximalt oflyt med att få in en ryggskada på det också ☹

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Men där uppe är ni väl inte så mjäkiga. bara en meter snö! Då är det väl shortsen på redan?

Jag hade en kompis som var från Adak. Han var inte så pratsam, det kunde gå flera dagar utan att han yttrade ett ord. När vi stockholmare klagat tillräckligt på vädret och kylan (-10 i början på oktober) så tog han till orda.

"I prat om kallt pöjka. Hä int kallt nu. Hem i Adak en vinter var det så kallt så kallt. En dag vars de bara minus tjugo och då dog halva befolkningen i värmeslag. Så slut med allt prat om kallt nu. Hä kom bli värre innan det ä över."

Sen var han tyst i flera dagar och när jag frågde honom varför svarade han: "Hä ä inget. Jag prat härom dan."

Ingen sa något om kylan efter det.

Vi hade en november som sög rejält, hela jäkla tiden var det -20 kändes det som. Nu senaste veckorna har det varit mellan 0-15 och inga sjuka snömängder.

Vi har säkert inte mer än typ 35-40 cm snö i Umeå. Har skottat fram altanen, igen, och grillar typ varje helg nu...nice..=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För hela befolkningen är det förstås inte rationellt, pengarna in till spelen jämfört med pengarna ut i vinster är förstås inte en bra affär för någon annan än Svenska Spel (och alla idrottsföreningar de sponsrar). Men för en person kan det ändå vara rationellt utifrån dess förutsättningar. Chansen att vinna (stort alltså) är förstås mikroskopisk men insatsen är också väldigt låg i förhållande till vinsten man kan få ut, hur osannolik den än är.

För mig ser jag det mer som ett nöje. Det har ju exempelvis blivit en folksport att kolla på "fastighetsporr", typ hemnet och så. Och även en mikroskopisk chans att man faktiskt skulle kunna köpa den där takvåningen i innerstan eller herrgården med inomhuspool och helikopterplatta gör ju denna sysselsättning roligare. Jag är dock ingen hemnetknarkare av rang på något sätt, för mig känns det inte så kul att se priserna runt mig bara stiga från redan astronomiska nivåer, men emellanåt kan det vara trevligt att drömma om något annat helt enkelt.

Som sagt, säger inte att det är fel att spela på turspel, har själv gjort det. Men det finns inget som helst rationellt i att ge bort pengar där du statistiskt bara får mindre tillbaka, oavsett hur liten insatsen är. Det får du tyvärr bara acceptera, och motivera spelandet på andra sätt. Att du ser det som ett nöje är ett ypperligt sätt att göra det på! Lycka till!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Att ha en salladsbar och inte ha riktig ost, är fan bra lågt av Ica Kungens Kurva

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Att ha en salladsbar och inte ha riktig ost, är fan bra lågt av Ica Kungens Kurva

Vad är "riktig" ost? Och vad har de som är ost men inte "riktig" ost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad är "riktig" ost? Och vad har de som är ost men inte "riktig" ost?

Jag undrar också det. På pizzakartongerna från "Pizzabakeren", en kedja här i Norge, står det bland annat "Nybakte bunner hver dag" och "Ekte ost". Oklart vilka av deras ev. konkurrenter som bakar på gårdagens pizzabottnar med falsk ost.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Vad är "riktig" ost? Och vad har de som är ost men inte "riktig" ost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag undrar också det. På pizzakartongerna från "Pizzabakeren", en kedja här i Norge, står det bland annat "Nybakte bunner hver dag" och "Ekte ost". Oklart vilka av deras ev. konkurrenter som bakar på gårdagens pizzabottnar med falsk ost.

Pizzaost (på pizzerior dvs) är nästan inte att betrakta som ost egentligen så det är kanske det de anspelar på.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad är "riktig" ost? Och vad har de som är ost men inte "riktig" ost?

https://www.mat.se/butik/pizzamix-rivenost-frischgold-200gr

Produkter som denna kan lura folk.

Permalänk
Medlem

Gissar på att en del "ost" i mat är ostmassa , förstadiet till ost.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Halva svaret och inte säkert vad du menar. Är detta riktig ost eller motsatsen? Och är kravet att de ska ha en stor ostbit som du själv ska skära tärningar eller skivor av?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Halva svaret och inte säkert vad du menar. Är detta riktig ost eller motsatsen? Och är kravet att de ska ha en stor ostbit som du själv ska skära tärningar eller skivor av?

Titta i en salladsbar nästa gång du går förbi den så ser du hur det brukar presenteras gällande osten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Titta i en salladsbar nästa gång du går förbi den så ser du hur det brukar presenteras gällande osten.

I "min" ICA-butik finns det "vanlig" ost, troligen herrgård eller prästost, skuren i små kuber och dessutom s.k. salladsost och fetaost, oxå i kuber. Verkar helt OK.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Vad är "riktig" ost? Och vad har de som är ost men inte "riktig" ost?

Billigare pizzerior och salladsbarer kör ofta med olika inblandningar av polyeten-granulat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

FAN, vi hade grönt här igår i Västerås, vägarna var torra och fina och man började nästan få lite vårkänslor även om man vet att det är på tok för tidigt. Nu idag (hatar måndagar) så är det tre centimeter snö och det snöar fortfarande för att sen övergå till regn framåt eftermiddagen som då kommer göra att allt skit ska bort igen. Ska tydligen vara denna typ av väder närmaste 10 dagarna med ett par undantag ser det ut som.

Hatar när det blir så här och vill ta på mig shortsen snart.

kan inte mer än att hålla med! fasen gått och nästan funderat på att plocka ut mc'n och ta en tur men så fort jag bestämmer mig "fasen imorgon blir det en kortare tur" så är det snöstorm under natten/förmiddagen dagen efter -.-'

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Billigare pizzerior och salladsbarer kör ofta med olika inblandningar av polyeten-granulat.

Ungefär som att det är plastkulor i margarin? Nja, däremot finns det något som kallas för bl a margarinost som inte är gjord på mjölk(produkter), utan på vegetabiliska oljor. Detta är inte ost i egentlig mening, utan någon slags ostsubstitut.

(Det där med plastkulor i margarin är alltså en myt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kan inte mer än att hålla med! fasen gått och nästan funderat på att plocka ut mc'n och ta en tur men så fort jag bestämmer mig "fasen imorgon blir det en kortare tur" så är det snöstorm under natten/förmiddagen dagen efter -.-'

Så nu vet vi vems fel det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag undrar också det. På pizzakartongerna från "Pizzabakeren", en kedja här i Norge, står det bland annat "Nybakte bunner hver dag" och "Ekte ost". Oklart vilka av deras ev. konkurrenter som bakar på gårdagens pizzabottnar med falsk ost.

Pizzadeg blir ju bättre efter några dagar om den kalljäser vilket jag antar de flesta pizzerior gör, så skulle bara betrakta det som bra om det är gårdagens deg, och ett plus om den legat 2-3 dagar mer

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Pizzadeg blir ju bättre efter några dagar om den kalljäser vilket jag antar de flesta pizzerior gör, så skulle bara betrakta det som bra om det är gårdagens deg, och ett plus om den legat 2-3 dagar mer

För länge sen så jobbade jag som pizzabagare men hade ingen koll på hur degen gjordes då det inte var min uppgift. Hade det endast som extrajobb.
Vi gjorde deg en gång i veckan tror jag och sen låg den i färdiga bullar i kylrummet. Så en vecka i kylen var inga problem.

Detta var i början av 90-talet så minnet kan svika lite och utvecklingen har säkert gått framåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

kan inte mer än att hålla med! fasen gått och nästan funderat på att plocka ut mc'n och ta en tur men så fort jag bestämmer mig "fasen imorgon blir det en kortare tur" så är det snöstorm under natten/förmiddagen dagen efter -.-'

Det är sånna tankar som kan väcka vilken vintergud som helst, du är den skyldige för detta skitväder😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ungefär som att det är plastkulor i margarin? Nja, däremot finns det något som kallas för bl a margarinost som inte är gjord på mjölk(produkter), utan på vegetabiliska oljor. Detta är inte ost i egentlig mening, utan någon slags ostsubstitut.

(Det där med plastkulor i margarin är alltså en myt.)

Det finns ju ostsubstitut att köpa av billiga märken, typ Eldorado. Alltså någon vegetabilisk massa som är "riven" och där konsistensen påminner om ost efter bakning i alla fall. Men man brukar också ha i en del riktig ost också för den här grejen smakar ju inte ost. Det får inte heta riven ost förstås, för det är det ju inte, utan typ Pizzamix eller så. Men jag har aldrig sett det på någon pizzeria. Inte för att pizzerior har någon fin ost eller så, men ost brukar det åtminstone vara. Annars hade de inte fått kalla det ost på menyn heller liksom.

Två italienska bröder öppnade en pizzeria i närheten för några år sedan och de körde med mozzarella bara, och folk klagade, så sen fick de en meny med "Pizza con formaggio svedes" och en med italienska pizzor.

Skrivet av e1m1:

Pizzadeg blir ju bättre efter några dagar om den kalljäser vilket jag antar de flesta pizzerior gör, så skulle bara betrakta det som bra om det är gårdagens deg, och ett plus om den legat 2-3 dagar mer

Jo fast bakad samma dag borde väl vara ett krav, helst vill jag ha min pizza bakad efter beställning till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är sånna tankar som kan väcka vilken vintergud som helst, du är den skyldige för detta skitväder😂

Haha asså xD ja förmodligen, får helt enkelt försöka tänka på att jag måste vänta tills allt grus är borta istället då -.-'

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Haha asså xD ja förmodligen, får helt enkelt försöka tänka på att jag måste vänta tills allt grus är borta istället då -.-'

Är nog säkrast det 👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Varför säger en del liksom när de pratar? Liksom. Det tillför ingenting. Liksom.
Det är mest irriterande. Och var kommer det ifrån? Liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Varför säger en del liksom när de pratar? Liksom. Det tillför ingenting. Liksom.
Det är mest irriterande. Och var kommer det ifrån? Liksom.

https://fof.se/tidning/2016/4/artikel/det-ar-ju-liksom-inte-f...

Inget speciellt utmärkade med just liksom, liksom!