Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast bakad samma dag borde väl vara ett krav, helst vill jag ha min pizza bakad efter beställning till och med.

Nädå, är både degen lagrad före bakning, och pizzan efter, så är det ju en dubbellagrad pizza, fina grejer det! ^^

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Varför säger en del liksom när de pratar? Liksom. Det tillför ingenting. Liksom.
Det är mest irriterande. Och var kommer det ifrån? Liksom.

Det är väl ungefär typ som när man är osäker liksom.
Nu har jag sagt 'liksom' för många gånger och allt jag ser o hör är 'lik som...'

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av FabriciusRex:

Varför säger en del liksom när de pratar? Liksom.

Som en f.d. kollega, med noll kunskap om det mesta, "Jo lixom alltså, så är det!" och så slog han sig för knäna. Då visste man att han drog en rejäl vals.

Permalänk

Största gubben att gnälla på: Putin, vilken jävla rackare till att ställa till det för varje kotte och sumpa priserna på drivmedel och mat. bara för att han har uppnått fullständigt delirium. Måste du vara hela världens ovän Vladimir? Pärskans skitgubbe, måtte djävulen gnaga på dina hälsenor varje vaken stund.

Gnäll 2: Nvidia/AMD som släpper grafikkort med 5 år gammal prestanda till dagens priser. 3050 och 6500. Jesus.
Jag blir så förbannad!

Permalänk
Avstängd

Nu ska det gnällas...

Har man en skitbil som inte klarar av att rulla på e4:an så borde det faen kosta 100000kr/15 minuter under den tiden man orsakar köer tills att alla köer släppt.
Idag tog restiden till min nuvarande kund den dubbla tiden mot när det rullar fint förbi stockholm på e4:an fö nån jaeffla bil inte klarade av att hålla sig rullandes.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stgr:

Har man en skitbil som inte klarar av att rulla på e4:an

E4 genom Stockholm just nu är som att kalla en cykelväg för en bra motorväg. Beltway runt Washington DC, det är så man bygger vägar. Har man åkt "motorvägen" genom Stockholm minst en gång de senaste 20 åren vet man att man lägger på 3 timmars körtid för att ha marginal till viktiga saker. Istället för att pina sig över Essingen, genom Årstalänken till Sickla sitter man bekvämt och fjärrar från byhåla norr om Dalälven. Även nya bilar kan få punktering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

E4 genom Stockholm just nu är som att kalla en cykelväg för en bra motorväg. Beltway runt Washington DC, det är så man bygger vägar. Har man åkt "motorvägen" genom Stockholm minst en gång de senaste 20 åren vet man att man lägger på 3 timmars körtid för att ha marginal till viktiga saker. Istället för att pina sig över Essingen, genom Årstalänken till Sickla sitter man bekvämt och fjärrar från byhåla norr om Dalälven. Även nya bilar kan få punktering.

E4:an är närmare en parkering än cykelväg i rusningstrafiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

E4 genom Stockholm just nu är som att kalla en cykelväg för en bra motorväg. Beltway runt Washington DC, det är så man bygger vägar. Har man åkt "motorvägen" genom Stockholm minst en gång de senaste 20 åren vet man att man lägger på 3 timmars körtid för att ha marginal till viktiga saker. Istället för att pina sig över Essingen, genom Årstalänken till Sickla sitter man bekvämt och fjärrar från byhåla norr om Dalälven. Även nya bilar kan få punktering.

Samtidigt hjälper det ju inte att bygga större vägar, vilket USA är ett tydligt exempel på. Bygger man ut en väg för att öka kapaciteten ökar också trafiken ganska precis lika mycket som kapacitetsökningen, om man inte verkligen bygger något överdimensionerat. USA gör ju mycket fel med sin väg-infrastruktur, det mesta för att de i nästan alla lägen prioriterar bilar över allt annat ("stroads", högersväng vid rött, jaywalking och så vidare), men det här med att bygga sjukt stora motorvägar är ju helt kontraproduktivt även för biltrafikanterna liksom.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

men det här med att bygga sjukt stora motorvägar är ju helt kontraproduktivt även för biltrafikanterna liksom.

Sverige, endast Stockholm tunnelbana har. Resten lär fortfarande använda bil, elektrisk eller inte, en "stund" till. För mig ute i busken 40 km från jobbet finns inget alternativ om jag inte vill spendera 5 timmar av dygnet med kollektivtrafik mot 1 med bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Sverige, endast Stockholm tunnelbana har. Resten lär fortfarande använda bil, elektrisk eller inte, en "stund" till. För mig ute i busken 40 km från jobbet finns inget alternativ om jag inte vill spendera 5 timmar av dygnet med kollektivtrafik mot 1 med bil.

Så tunnelbana är det enda alternativet? Vi har tåg och bussar över större delen av landet, och cyklar och liknande finns förstås. Det funkar ju inte för alla men om man bygger större vägar så kommer en stor del av de som hade kunnat cykla eller åka kollektivt att ta bilen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så tunnelbana är det enda alternativet? Vi har tåg och bussar över större delen av landet, och cyklar och liknande finns förstås. Det funkar ju inte för alla men om man bygger större vägar så kommer en stor del av de som hade kunnat cykla eller åka kollektivt att ta bilen istället.

Antar att du inte funderade länge innan du skrev det där?

Varför skulle en stor del som kunnat cykla ta en större väg istället, de flesta som cyklar har en kort väg till jobbet. Varför skulle de som kunnat åka kollektivt ta bilen på den större vägen? Den kan bussen ta också..

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Så tunnelbana är det enda alternativet?

Det bästa för samhället och däremed även miljön vore om persontransport var "gratis" dvs helt finansierat med skattemedel. Jag skulle hellre transporteras i 1-1/2 timme publikt istället för 1 timmes bilkörning. Nu lär jag transportas närmare 5 timmar kringelkrokar och väntan med publika färdmedel för att passa min arbetssituation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Antar att du inte funderade länge innan du skrev det där?

Varför skulle en stor del som kunnat cykla ta en större väg istället, de flesta som cyklar har en kort väg till jobbet. Varför skulle de som kunnat åka kollektivt ta bilen på den större vägen? Den kan bussen ta också..

Ju fler och större vägar det finns för bilarna desto mer ser den ut som ett alternativ eller ett bra alternativ. Ju fler vägar desto fler skaffar bil. Det är inget jag har hittat på eller resonerat mig fram till utan det har förstås forskats på detta. Exempelvis: https://www.wired.com/2014/06/wuwt-traffic-induced-demand/

Citat:

“We found that there’s this perfect one-to-one relationship,” said Turner.

If a city had increased its road capacity by 10 percent between 1980 and 1990, then the amount of driving in that city went up by 10 percent. If the amount of roads in the same city then went up by 11 percent between 1990 and 2000, the total number of miles driven also went up by 11 percent. It’s like the two figures were moving in perfect lockstep, changing at the same exact rate.

Motsatsen är också sann. Minskar man antal vägar eller storleken på vägarna så minskar trafiken.

Citat:

Interestingly, the effect works in reverse, too. Whenever some city proposes taking lanes away from a road, residents scream that they’re going to create a huge traffic snarl. But the data shows that nothing truly terrible happens. The amount of traffic on the road simply readjusts and overall congestion doesn’t really increase.

For instance, Paris in recent decades has had a persistent policy to dramatically downsize and reduce roadways. “Driving in Paris was bad before,” said Duranton. “It’s just as bad, but it’s not much worse.”

So where did those other drivers go? Many of them switched to public transit, which in Paris has increased by 20 percent in the last two decades. Other trips have simply been avoided, or done on foot. It’s not just Europeans who are eager to get out of their cars. San Francisco removed a highway section, called the Central Freeway, that carried nearly 100,000 cars per day in 1989. The boulevard that replaced it now only carries around 45,000 daily cars and yet they move. (Yes, I’ve been stuck in traffic on Octavia Boulevard, but it’s not like you never get through.) Perhaps the biggest success story has been in Seoul, South Korea, where the city tore down a highway that was considered a vital roadway corridor, carrying 168,000 cars per day. After replacing the cars with a river, parkland, and some smaller roads, traffic didn’t get worse and many other things, including pollution, got better.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det bästa för samhället och däremed även miljön vore om persontransport var "gratis" dvs helt finansierat med skattemedel. Jag skulle hellre transporteras i 1-1/2 timme publikt istället för 1 timmes bilkörning. Nu lär jag transportas närmare 5 timmar kringelkrokar och väntan med publika färdmedel för att passa min arbetssituation.

Jo absolut. Och det handlar ju om vart man bor och vad som är finansiellt gångbart. I Hedesunda exempelvis lär de inte bygga någon tunnelbana, men de kanske kan bygga cykelbanor till busstationen eller liknande. Nu kanske inte det hjälper dig ändå, om bussarna inte kör rätt, men då kanske det blir mindre biltrafik.

Men trafiken är sällan ett problem i småstäder eller glesbygd. Och jämfört med USA har vi ju inga trafikproblem alls i landet typ. Men i städerna, och kanske än mer mellan storstäderna och kringliggande kommuner, så är det ju ett problem som behöver lösas.

Jag minns när jag jobbade på Volvo, om jag körde samtidigt som alla andra så kunde det ju ta en halvtimme bara att passera fabriksområdet liksom, och industribussarna (vilka var typ de enda som gick dit) var anpassade för att man skulle duscha och basta och antar jag käka både före och efter jobbet för man var ju framme minst en halvtimme för tidigt och bussen hem gick minst en halvtimme för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så tunnelbana är det enda alternativet? Vi har tåg och bussar över större delen av landet, och cyklar och liknande finns förstås. Det funkar ju inte för alla men om man bygger större vägar så kommer en stor del av de som hade kunnat cykla eller åka kollektivt att ta bilen istället.

Jag kollade för några dagar upp en förbindelse i Stockholm, ca 1:20 med SL och ca 20 min med bil. I rusningen minskar säkert skillnaden lite, men även SL kommer att ta längre tid. Cykla går nog marginellt snabbare än SL i bästa fall, skulle jag tro. J*vla bilister!

Tillägg: Så här är det förstås inte alltid, men det är tröttsamt med detta ständiga om att kollektivtrafiken alltid är ett finfint alternativ bara för att det är Stockholm. Jag kanske kan tillägga att om jag byter målpunkt till T-centralen, som liksom den andra målpunkten ligger inom trängselskattezonen, så går tiden med SL ned till ca 45 minuter. Detta fortfarande mot 20 minuter, men i realiteten skulle jag nog sätta tiden till 30 minuter eftersom man kommer få snurra runt och sedan ställa sig i ett dyrt parkeringshus vilket även geer lite extra gångtid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jag kollade för några dagar upp en förbindelse i Stockholm, ca 1:20 med SL och ca 20 min med bil. I rusningen minskar säkert skillnaden lite, men även SL kommer att ta längre tid. Cykla går nog marginellt snabbare än SL i bästa fall, skulle jag tro. J*vla bilister!

Huruvida kollektivtrafiken funkar för en själv är ju väldigt beroende av vart den går. Men är det cykelavstånd så är ju cykeln väldigt ofta det bättre alternativet i städerna.

Jag minns någon artikel i Teknikens värld tror jag, säkert femton år sedan, där de jämförde en pendling i Stockholm mellan olika alternativ och jag har för mig att cykel vann, följt av kollektivtrafik och moped men jag minns inte ordningen där, med bil sist. Jag har läst något liknande i London och där var tunnelbanan snabb, men cykel slog ju buss exempelvis. och bilen sist förstås.

Sen finns det förstås andra aspekter. Pendlar man längre avstånd så är inte kollektivtrafiken långsam för det mesta, så länge den åker rätt förstås, utan problemet ligger mer i ändarna av resan. Jag har exempelvis kollegor som pendlar från Varberg till Göteborg (7-8 mil) och för liksom motorvägssträckan så är ju tåget snabbare trots att det stannar några gånger på vägen, speciellt i rusningstrafik. Problemet är mer hur långt från tågstationen man bor och jobbar, och hur man tar sig den biten. Behöver man promenera en kvart i varje ände för att ta sig någon kilometer så är ju det en stor del av resan, medan tåget i några mil sannolikt tar mindre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag förstår, ja det kan ju faktiskt vara jag som är lurad här. Inte så att jag direkt kollar vad lokala pizzerian använder. Medan de råvarumedvetna norrmännen förstått bättre och förstår att äkta ost måste kommuniceras (det visar sig isf inte på smaken på pizzorna deras...).

Skrivet av e1m1:

Pizzadeg blir ju bättre efter några dagar om den kalljäser vilket jag antar de flesta pizzerior gör, så skulle bara betrakta det som bra om det är gårdagens deg, och ett plus om den legat 2-3 dagar mer

Skrivet av Stefflo:

För länge sen så jobbade jag som pizzabagare men hade ingen koll på hur degen gjordes då det inte var min uppgift. Hade det endast som extrajobb.
Vi gjorde deg en gång i veckan tror jag och sen låg den i färdiga bullar i kylrummet. Så en vecka i kylen var inga problem.

Detta var i början av 90-talet så minnet kan svika lite och utvecklingen har säkert gått framåt.

Absolut, ja jag ser inget konstigt med att kalljäsa eller spara deg. Reklamen talar dock om nybakta bottnar, och jag tänker att bottnen bakas väl inte förrän pålägget är ditlagt. Dubbelbakade bottnar hade kanske varit en delikatess i sig, men det är nog inte det som syftas på.

Skrivet av hasenfrasen:

E4 genom Stockholm just nu är som att kalla en cykelväg för en bra motorväg. Beltway runt Washington DC, det är så man bygger vägar. Har man åkt "motorvägen" genom Stockholm minst en gång de senaste 20 åren vet man att man lägger på 3 timmars körtid för att ha marginal till viktiga saker. Istället för att pina sig över Essingen, genom Årstalänken till Sickla sitter man bekvämt och fjärrar från byhåla norr om Dalälven. Även nya bilar kan få punktering.

Ett tips är att köra "förbifarten", dvs man lämnar E4 vid Gävle och kommer på den igen vid Norrköping. Då kommer man förbi Stockholm och sparar 10 mil

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Jag förstår, ja det kan ju faktiskt vara jag som är lurad här. Inte så att jag direkt kollar vad lokala pizzerian använder. Medan de råvarumedvetna norrmännen förstått bättre och förstår att äkta ost måste kommuniceras (det visar sig isf inte på smaken på pizzorna deras...).

Jag kan tänka mig att norrmännen inte alltid har "äkta ost" på sina pizzor, de är inte direkt ett folk med den bästa smaken. Min syrra var kock i Norge i typ tio år och hon berättade en väldig massa historier om kunder som typ gapade och skrek om att det var grus i Crème bruléen när det handlade om vaniljfrön exempelvis.

Citat:

Absolut, ja jag ser inget konstigt med att kalljäsa eller spara deg. Reklamen talar dock om nybakta bottnar, och jag tänker att bottnen bakas väl inte förrän pålägget är ditlagt. Dubbelbakade bottnar hade kanske varit en delikatess i sig, men det är nog inte det som syftas på.

En del lite mer fancy pizzerior här bakar pizzorna "i förväg" på lunchen, typ med tomat och ost, sen lägger de på parmaskinka, pesto eller vad man nu ska ha på i efterhand då de sakerna ändå inte ska bakas. Inte så att de baka alla innan lunchen sätter igång eller något, mer att de slänger in pizzor innan folk har hunnit beställa för de har ganska bra koll på hur många som väljer pizza och så, och det snabbar ju upp allt en del.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Oegat:

Ett tips är att köra "förbifarten", dvs man lämnar E4 vid Gävle och kommer på den igen vid Norrköping. Då kommer man förbi Stockholm och sparar 10 mil

RV56 kan jag varje kurva utantill, iaf ned till Äs där jag svänger in mot Läppe och morsan i Bullbo. Ska man till det stora företaget på Sickla Industriväg 19 är man så illa piskad att köra Årstalänken än från vilket håll man kommer, Telge som Gefle. Sista plågan över Essingen var våren 2019 för att därefter enbart fjärra. Stackars 08'or!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

RV56 kan jag varje kurva utantill, iaf ned till Äs där jag svänger in mot Läppe och morsan i Bullbo. Ska man till det stora företaget på Sickla Industriväg 19 är man så illa piskad att köra Årstalänken än från vilket håll man kommer, Telge som Gefle. Sista plågan över Essingen var våren 2019 för att därefter enbart fjärra. Stackars 08'or!

Det är inte så synd om 08'orna nu när alla lantisar fjärrar för att slippa vara i Stockholm. Jag är ju en av de som inte åker in till Stockholm eftersom det är långt att gå och jag har allt inom gångavstånd. Ingen cykel, ingen bil, åker varken buss, saltsjöbanan eller t-banan (som ju inte hunnit ända hit än). Så jag går vart jag ska och inget ligger längre bort än 20 min promenad och handlar jag saker från längre håll brukar jag handla för så mycket att frakten blir "gratis" och då hamnar sakerna inom gångavstånd.

Så stockholmarna får vara mera ifred nu. I o f s så åker ju en del lantisar in till stan för att jobba fortfarande och tar de då bilen får de skylla sig själva, det är ju de som skapar köerna som de själva hatar.

Minns när köerna var enorma för ett antal år sen och SVT hade intervjuer med folk i köerna. Man påpekade att om alla tog kommunala färdmedel i stället för egen bil skulle köerna i stort sett försvinna och körtiderna in till Stockholm minska avsevärt.
"Istället för 60 min i kö skulle du sitta 30 min i buss" påpekade journalisten och svaret blev nästan uteslutande
"Nja, jag sitter nog hellre 60 min i min egen bil i lugn och ro än 30 min i en buss."

Väl bekomme är väl det givna svaret på det.

Bor förresten på gångavstånd från Sickla Industriväg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen finns det förstås andra aspekter. Pendlar man längre avstånd så är inte kollektivtrafiken långsam för det mesta, så länge den åker rätt förstås, utan problemet ligger mer i ändarna av resan. Jag har exempelvis kollegor som pendlar från Varberg till Göteborg (7-8 mil) och för liksom motorvägssträckan så är ju tåget snabbare trots att det stannar några gånger på vägen, speciellt i rusningstrafik. Problemet är mer hur långt från tågstationen man bor och jobbar, och hur man tar sig den biten. Behöver man promenera en kvart i varje ände för att ta sig någon kilometer så är ju det en stor del av resan, medan tåget i några mil sannolikt tar mindre tid.

Precis, är ofta inte sträckan i sig som är problemet, utan hur långt man har från sitt hem till station, från station till dit man ska, samt hur ofta tåg/buss/etc går.

Jag bor centralt i Helsingborg, jag jobbar i en mindre ort 2 mil utanför stan. Jag kan räkna antalet gånger jag åkt buss dit på fingrarna trots att jag jobbat här i 8 år nu. Åka kollektivt tar 3-4 gånger längre tid från dörr till dörr, och bussarna går nog bara 2 gånger i timmen (åkt så sällan att jag inte ens har koll på det). 15-20 minuter att köra normalt (5 minuters varians på hur långt bort jag hittar parkering, dvs. promenad till bil), ~50-60min med buss, varav kring hälften är på bussen och resten promenad på både sidor samt marginal för att inte missa den.

Företaget ska dock flytta till Hyllie i utkanten av Malmö, 2 mil blir drygt 7, men iom. att jag har nära till Helsingborgs central, och kontoren företagen tittar på ligger väldigt nära stationen där, samt att det verkar gå ~7 tåg i timmen, så blir resan med kollektivtrafik nu istället ganska likt som om jag skulle köra. Att ta tåget blir ju plötsligt ett väldigt attraktivt alternativ (i alla fall tills jag flyttat söderut igen, då jobbet var anledningen att jag flyttade hit).

Skrivet av serafim:

Minns när köerna var enorma för ett antal år sen och SVT hade intervjuer med folk i köerna. Man påpekade att om alla tog kommunala färdmedel i stället för egen bil skulle köerna i stort sett försvinna och körtiderna in till Stockholm minska avsevärt.
"Istället för 60 min i kö skulle du sitta 30 min i buss" påpekade journalisten och svaret blev nästan uteslutande
"Nja, jag sitter nog hellre 60 min i min egen bil i lugn och ro än 30 min i en buss."

Se mitt personliga exempel ovan

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Varför är det alltid utan undantag så att torkarbladet på förarsidan blir dåligt först? Båda byts samtidigt och används ju precis lika mycket men ändå är det alltid förarsidans som blir dåligt först. Ett av livets alla mysterier som det en regnig måndagförmiddag förtjänar att gnällas på!

Närmare mötande trafik gör att det blir mer smuts där.

Permalänk

Vägar/kollektivtrafik etc är ett som det pratas om är ett känsligt område. Om det är så att de som bor i stan får åka helt gratis och det kanske kompenseras genom att göra det ännu dyrare för de som bor utanför så kommer det påverka hus och lägenhetspriserna.

Exakt samma sak är det med kollektivtrafiken. Jag är i ett område där de vill bygga ut tåget. En majoritet vill att tåget ska stoppa så ofta som möjligt, de vill ha stationer där det knappt bor en älg. Det kan låtas skitbra. Men folkets fattningsförmåga är obefintligt för hur det påverkar restiden om det tillkommer 5st extra stop på vägen för ställen där "ingen bor".. Ett problem med stop är att dessutom att tåget aldrig får lämna en plats före angiven tid vilket gör att tåget aldrig ligger före någonstans.

Folk som bor på jättesmå ställen vill ha tågstopp precis vid sig. Det handlar ofta inte alls om att de själva tänker pendla med tåget. Utan att deras hus långt ut i skogen nu kanske är värt 500 000kr. Om tåget stannar rakt utanför dörren så kanske deras hus blir värt 1 000 000kr.

Detta gör det hela mycket komplicerat. Och de som fattar besluten är inte folk som främst baserar sina beslut på matematiska kalkyler utan politiker. Där en stor del av befolkningen på orten hela tiden säger, ju fler tågstopp ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Varför är det alltid utan undantag så att torkarbladet på förarsidan blir dåligt först? Båda byts samtidigt och används ju precis lika mycket men ändå är det alltid förarsidans som blir dåligt först. Ett av livets alla mysterier som det en regnig måndagförmiddag förtjänar att gnällas på!

Brukar inte förarsidans blad vara längre, så en del av bladet rör sig längre / över större yta och slits mer

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

Bor förresten på gångavstånd från Sickla Industriväg...

Stackars dig.

Systerdottern sålde en liten central etta och köpte en 168 m² villa i Klintehamn för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vägar/kollektivtrafik etc är ett som det pratas om är ett känsligt område. Om det är så att de som bor i stan får åka helt gratis och det kanske kompenseras genom att göra det ännu dyrare för de som bor utanför så kommer det påverka hus och lägenhetspriserna.

Exakt samma sak är det med kollektivtrafiken. Jag är i ett område där de vill bygga ut tåget. En majoritet vill att tåget ska stoppa så ofta som möjligt, de vill ha stationer där det knappt bor en älg. Det kan låtas skitbra. Men folkets fattningsförmåga är obefintligt för hur det påverkar restiden om det tillkommer 5st extra stop på vägen för ställen där "ingen bor".. Ett problem med stop är att dessutom att tåget aldrig får lämna en plats före angiven tid vilket gör att tåget aldrig ligger före någonstans.

Folk som bor på jättesmå ställen vill ha tågstopp precis vid sig. Det handlar ofta inte alls om att de själva tänker pendla med tåget. Utan att deras hus långt ut i skogen nu kanske är värt 500 000kr. Om tåget stannar rakt utanför dörren så kanske deras hus blir värt 1 000 000kr.

Detta gör det hela mycket komplicerat. Och de som fattar besluten är inte folk som främst baserar sina beslut på matematiska kalkyler utan politiker. Där en stor del av befolkningen på orten hela tiden säger, ju fler tågstopp ju bättre.

För varje stopp som tåget gör så blir säkert restiden fem minuter längre. Så ska man stanna vid varje mjölkpall så kommer turen som tidigare tog en timme nu bli 1 1/2 timme.

Sambon och jag tittade på ett hus på andra sidan staden här i Västerås, sambon skulle då inte kunna gå till jobbet som hon gör idag. Vi pratar då en bilväg på ca 6-7 km. Med bil skulle det ta ca 10 min, lite längre om det är köer men med bussen tog det ca 45 minuter och givetvis ett byte också.
Detta är ändå statstrafik och då tycker man att det ska gå lite snabbare att pendla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Stackars dig.

Systerdottern sålde en liten central etta och köpte en 168 m² villa i Klintehamn för pengarna.

Inte så synd om mig. Mitt gångavstånd är kanske lite långt. Tar c:a 20 min till Sickla Industriväg. Där jag bor är det ganska tyst och lugnt. Det är så långt ut på vischan som jag kan stå ut med. Längre ut får jag lappsjuka och längtar hem. Var faktiskt i Hedesunda en gång för mycket länge sen. Jag var i tonåren nån gång på stenåldern, minns inte varför familjen åkte dit, det enda jag minns är en gammal kyrka och att det kändes fruktansvärt avsides. Har alltid bott i Stockholm och att flytta så långt ut på landet som till Nacka var ett stort och skrämmande företag men jag har vant mig och trivs bra.

Hoppas systerdottern trivs i Klintehamn. Det är riktigt avsides också det för mig. Nacka är bra.

Klargörande, se markeringen
Permalänk
Avstängd

Suck, Det är 2022, och folk kan fortfarande inte skillnad på "tjäna" och "spara"..
Tänker på någon som skriver i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1658549-kopa-leasa-bil som konstant skriver "tjänar" när personen menar sparar.

Permalänk
Medlem

Folk som skriver "följer" i kommentarfältet på facebook-inlägg för att få uppdateringar när det skrivs nya saker i inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Folk som skriver "följer" i kommentarfältet på facebook-inlägg för att få uppdateringar när det skrivs nya saker i inlägget.

Finns det sätt att faktiskt följa inlägg eller klagar du på att folk följer inlägg? 😁

Jag är inte så Facebook-kunnig därav frågan!