Bättre alternativ till ChromeCast

Permalänk
Medlem

Bättre alternativ till ChromeCast

Idag har jag en Chromecast Gen 2 som sköter all uppspelning. Främst från Netflix, Youtube, Disney+ och Spotify.
Det funkar, men det finns flera saker som jag stör mig på:

  • Långsamt. Tiden från att jag tryckt "cast" på telefonen tills det börjar visas på TVn är för lång (10-25sek)

  • Ibland så går videon ner i kvalitet (pixligt) trots att det finns gott om bandbredd och inga andra enheter används

Söker nåt som är rappt, eller åtmistone bättre.
Gärna så mycket som möjligt av följande:

  • Nätverksport (sladdansluten alltså)

  • Stöd för ChromeCast från telefoner. Viktigt! (både android och Ifånes)

  • Gärna ljudutgång (optional)

Vad finns där ute att välja på?

Permalänk
Medlem

Nvidia shield skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Chromecast google TV? Har tyvärr ingen audioutgång.
https://www.teknikproffset.se/hemelektronik/ljud-bild/tv-till...
Du castar till den som din vanliga chromecast eller väljer apparna direkt i chromecasten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Inte insatt men Nvidia shield dyker ju ofta upp i dessa sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Chromecast google TV? Har tyvärr ingen audioutgång.
https://www.teknikproffset.se/hemelektronik/ljud-bild/tv-till...
Du castar till den som din vanliga chromecast eller väljer apparna direkt i chromecasten.

Är det mer kräm i den jämfört mot vanliga ChromeCast?

Permalänk
Medlem

Googles egna enheter är de som brukar fungera bäst att just casta ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Idag har jag en Chromecast Gen 2 som sköter all uppspelning. Främst från Netflix, Youtube, Disney+ och Spotify.
Det funkar, men det finns flera saker som jag stör mig på:

  • Långsamt. Tiden från att jag tryckt "cast" på telefonen tills det börjar visas på TVn är för lång (10-25sek)

  • Ibland så går videon ner i kvalitet (pixligt) trots att det finns gott om bandbredd och inga andra enheter används

Söker nåt som är rappt, eller åtmistone bättre.
Gärna så mycket som möjligt av följande:

  • Nätverksport (sladdansluten alltså)

  • Stöd för ChromeCast från telefoner. Viktigt! (både android och Ifånes)

  • Gärna ljudutgång (optional)

Vad finns där ute att välja på?

Jag köpte en CC Google TV 4K förra året p.g.a att jag inte kan köra HBO Max appen på min TV (Panasonic, ej Android TV). HBO Max hade ett erbjudande för 44,50/mån. Fick installera HBO Max appen.

Jag har en startsida på GTV:n: Google TV, Sök, Start, Appar, Bibliotek.

Jag har kopplat Google TV:n (HDMI) till min A/V reciver (Yamaha RX - v685) å får Dolby Atmos/Vision på filmer (som har stöd för det) på HBO Max å Netflix. jag använder TV:ns fjärr istället för Google TV:ns (gillar inte den så mycket), som stänger av alla 3 samtidigt.

Dessa appar är installerade vid köp: Netflix, Youtube, Prime video, Disney +, Apple TV å Youtube music.

Du kan "casta" din mobil (stenålders), behövs ej men funkar med telefån osså, funkar utan problem med WiFi för mig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag köpte en CC Google TV 4K förra året p.g.a att jag inte kan köra HBO Max appen på min TV (Panasonic, ej Android TV). HBO Max hade ett erbjudande för 44,50/mån. Fick installera HBO Max appen.

Jag har en startsida på GTV:n: Google TV, Sök, Start, Appar, Bibliotek.

Jag har kopplat Google TV:n (HDMI) till min A/V reciver (Yamaha RX - v685) å får Dolby Atmos/Vision på filmer (som har stöd för det) på HBO Max å Netflix. jag använder TV:ns fjärr istället för Google TV:ns (gillar inte den så mycket), som stänger av alla 3 samtidigt.

Dessa appar är installerade vid köp: Netflix, Youtube, Prime video, Disney +, Apple TV å Youtube music.

Du kan "casta" din mobil (stenålders), behövs ej men funkar med telefån osså, funkar utan problem med WiFi för mig.

Slösurfade o Snubblade över detta och ser vi båda kör samma reciver, men jag kan inte köra Dolby vision i 4k med stickan i reciver , då blir de bara svart , men de funkar det alltså för dig ? ( 1080 går bra så tror inte de är signalen ) stoppar jag in stickan i tv n lirar det dock i 4k och kan få ljudet via tvns ut till recivern men då måste stickan coda av vilket inte lirar så bra med kodi

Brukar styra min med Google assistenten och home appen , strålande lösning när man behöver skriva input ,

I övrigt lirar det kanon, älskar det går installera appar som tex vpn så kan nu kolla på OS gratis hos ARD istället 🙂

Permalänk
Medlem

Finns ju nätverksadapter till chromecast att köpa. Har testat i stugan och det avhjälpte liknande problem som du har. Kostar typ 170kr så det kan ju va värt att testa. Obs att byggkvaliten kanske inte är strålande, höljet på min åkte av dag tre, men det löstes med lite lim!

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för CC Google TV, riktigt gött att ha ett rent gränssnitt och alla appar som man behöver utan krusiduller och behöva fippla med telefonen.
Bra flyt när man navigera bland appar och menyer.

Att den är snabb är att ta i men en aning, inte någon markant skillnad i det stora hela jämfört med CC 3 vill jag påstå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Chromecast ultra har inbyggt nätverksport, funkar betydligt bättre än "vanliga" chromecast. Men 10-25 sekunder låter jääkligt mycket även för en vanlig chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Slösurfade o Snubblade över detta och ser vi båda kör samma reciver, men jag kan inte köra Dolby vision i 4k med stickan i reciver , då blir de bara svart , men de funkar det alltså för dig ? ( 1080 går bra så tror inte de är signalen ) stoppar jag in stickan i tv n lirar det dock i 4k och kan få ljudet via tvns ut till recivern men då måste stickan coda av vilket inte lirar så bra med kodi

Brukar styra min med Google assistenten och home appen , strålande lösning när man behöver skriva input ,

I övrigt lirar det kanon, älskar det går installera appar som tex vpn så kan nu kolla på OS gratis hos ARD istället 🙂

Vet inte om du har uppdaterat firmwaren men jag gjorde det förra året (tror jag det var) å har firmware 1.92. Gjordes trådat.

Man får ju knappt reda vad dessa uppdateringar gör.

Jag har CC Google TV:n inkopplad i HDMI port 2 på Yaman å en Nördic Ultra High Speed 2m inkopplad till TV:ns eARC HDMI port 2.

Setupen är följande:

Yamaha RX - V685. Firmware 1.92
Sony UBP 4K X700 (Nördic Ulta High Speed 2m). HDMI port 1 på Yaman. CEC av.

CC Google TV, HDMI port 2 på Yaman.

Panasonic TX - 58HX810E.

Jag har i nån inställning på TV:n kryssat i "Dolby Notice", så jag får upp om filmen körs i Dolby Vision/Atmos både på TV:ns Netflix app å på Google TV:ns Netflix app å HBO Max appen (inte mycket utbud med DV/Atmos). Får även upp när jag startar GTV:n, både GTV:n å Panasonic TV:n visar detta.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vet inte om du har uppdaterat firmwaren men jag gjorde det förra året (tror jag det var) å har firmware 1.92. Gjordes trådat.

Man får ju knappt reda vad dessa uppdateringar gör.

Jag har CC Google TV:n inkopplad i HDMI port 2 på Yaman å en Nördic Ultra High Speed 2m inkopplad till TV:ns eARC HDMI port 2.

Setupen är följande:

Yamaha RX - V685. Firmware 1.92
Sony UBP 4K X700 (Nördic Ulta High Speed 2m). HDMI port 1 på Yaman. CEC av.

CC Google TV, HDMI port 2 på Yaman.

Panasonic TX - 58HX810E.

Jag har i nån inställning på TV:n kryssat i "Dolby Notice", så jag får upp om filmen körs i Dolby Vision/Atmos både på TV:ns Netflix app å på Google TV:ns Netflix app å HBO Max appen (inte mycket utbud med DV/Atmos). Får även upp när jag startar GTV:n, både GTV:n å Panasonic TV:n visar detta.

Hej

Tack det skulle kunna vara det, jag har en firmware uppdatering väntande till 1.92 men vill minnas den enligt nån releasenote bara skulle uppdatera nån netradio funktion , kanske skulle testa dunka på den , har en LG Oled av äldre model, CEC har jag på kanske borde testa stänga av, (har ärligen inte lagt allt för mycket energi på felsökning, så stor skillnad tycker jag inte dolby vision gör, och min netflix app i TVn lirar dessutom fortfarande, det är bara HBO som inte finns längre så använder den när jag vill se något som är dolby vision )

Permalänk
Medlem

Firestick:
https://www.amazon.se/-/en/fire-tv-stick-4k-max-international...
Bara kolla så den stödjer alla appar du vill ha.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Hej

Tack det skulle kunna vara det, jag har en firmware uppdatering väntande till 1.92 men vill minnas den enligt nån releasenote bara skulle uppdatera nån netradio funktion , kanske skulle testa dunka på den , har en LG Oled av äldre model, CEC har jag på kanske borde testa stänga av, (har ärligen inte lagt allt för mycket energi på felsökning, så stor skillnad tycker jag inte dolby vision gör, och min netflix app i TVn lirar dessutom fortfarande, det är bara HBO som inte finns längre så använder den när jag vill se något som är dolby vision )

Hej.

Har du kollat inställningarna i Chromecasten?
Så ser min skärm å ljud ut:

CEC aktiverat.

Skärm

Upplösning:

4K 60Hz

Dynamiskt omfång å färgformat:

Dolby Vision

Som sagt innan har jag bara stängt av CEC i Blu ray spelaren.

Då denna startar först när CEC är påslagen i den.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hej.

Har du kollat inställningarna i Chromecasten?
Så ser min skärm å ljud ut:

CEC aktiverat.

Skärm

Upplösning:

4K 60Hz

Dynamiskt omfång å färgformat:

Dolby Vision

Som sagt innan har jag bara stängt av CEC i Blu ray spelaren.

Då denna startar först när CEC är påslagen i den.

Tackar, ska kolla efter jobbet, la på firmwaren igår kväll precis inna jag skulle gå o lägga mig, det gick bra, ska kolla om allt är konfat som du skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Tackar, ska kolla efter jobbet, la på firmwaren igår kväll precis inna jag skulle gå o lägga mig, det gick bra, ska kolla om allt är konfat som du skrev

Hej

Det var ju bra att updaten gick felfritt.

Glömde att skriva om att i "Dynamiskt omfång färgformat" har jag detta:

Formatinställning av dynamiskt omfång:

Dolby Vision

Matcha innehållets dynamiska omfång:

Alltid Dolby Vision

Formatinställning av dynamiskt omfång:

Dolby Vision (ikryssad)

HDR

SDR

I min TV:s Bild meny:

Bild - Dolby Vision (HDMI 2)

Visningsläge - Dolby Vision Bright

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Chromecast med Google TV + Ethernet-adapter (Wi-Fi är värdelöst....)

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hej

Det var ju bra att updaten gick felfritt.

Glömde att skriva om att i "Dynamiskt omfång färgformat" har jag detta:

Formatinställning av dynamiskt omfång:

Dolby Vision

Matcha innehållets dynamiska omfång:

Alltid Dolby Vision

Formatinställning av dynamiskt omfång:

Dolby Vision (ikryssad)

HDR

SDR

I min TV:s Bild meny:

Bild - Dolby Vision (HDMI 2)

Visningsläge - Dolby Vision Bright

Tack , testade nu men får inte till det , aktiverar jag Dolby vision så får jag en skärm att han växlar till 1080p då Dolby vision inte stöds i vald upplösning , dock en förbättring för förut sa den ingenting utan hoppa bara tebax. Funderar på om de är min tv som inte stödjer Dolby vision i 4k 60hz , HDR lirar dock ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Chromecast med Google TV + Ethernet-adapter (Wi-Fi är värdelöst....)

Kör du med ehternet adapter? Kan du beskriva hur du upplever skillnaden? Särskilt då hur responsiv den är samt hur laddtiden för att starta en video är; utan respektive med eth-adapter. Väldigt spännande att få höra :)😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Chromecast med Google TV + Ethernet-adapter (Wi-Fi är värdelöst....)

Tycker wifi lirar på kanon, haft nån gång jag behövt boots om stickan pga den tappat men det har varit en gång , inte mätt upp några hastigheter men aldrig haft några problem med nån uppspelning

Permalänk
Medlem

@mahava För mig handlar det mer om viljan att det ska vara snabbare. Är sjukt trött på att vänta när man startar en film eller när man ska spola bakåt eller framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Chromecast med Google TV + Ethernet-adapter (Wi-Fi är värdelöst....)

Kan inte direkt säga att jag upplevt några störningar via wifi. Å andra sidan har jag den mindre än ½m från routern.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Chromecast med Google TV + Ethernet-adapter (Wi-Fi är värdelöst....)

Fungerar toppen här över Wi-Fi, och då kör jag den bara på 2.4GHz. Buffar aldrig, laddar snabbt och kan spola hur som haver i 4K material och den börjar spela upp direkt. Kanske är värt att titta på en ny router om det laggar.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Tack , testade nu men får inte till det , aktiverar jag Dolby vision så får jag en skärm att han växlar till 1080p då Dolby vision inte stöds i vald upplösning , dock en förbättring för förut sa den ingenting utan hoppa bara tebax. Funderar på om de är min tv som inte stödjer Dolby vision i 4k 60hz , HDR lirar dock ,

Tyvärr har du nog rätt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exydia:

Fungerar toppen här över Wi-Fi, och då kör jag den bara på 2.4GHz. Buffar aldrig, laddar snabbt och kan spola hur som haver i 4K material och den börjar spela upp direkt. Kanske är värt att titta på en ny router om det laggar.

Funkar bra här med. Några meter bort är routern men i samma rum. Jag får 4K utan problem även med VPN till USA vilket min gamla HTPC hade problem med.

Permalänk
Medlem

@Snajk Ja det funkar för mig också med Wifi. Vad jag är ute efter är snabbare start av filmer när jag castar från telefonen samt mer responsiv när jag spolar framåt/bakåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Supreme8001:

@Snajk Ja det funkar för mig också med Wifi. Vad jag är ute efter är snabbare start av filmer när jag castar från telefonen samt mer responsiv när jag spolar framåt/bakåt.

Chromecast med Android TV är ju en helt annan produkt än gamla CC. Vet inte om just casting är så mycket snabbare, har knappt använt det sedan jag bytte, men använder man fjärren för att bläddra och spola så går det ju fort. Kanske värt ~800 för att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Chromecast med Android TV är ju en helt annan produkt än gamla CC. Vet inte om just casting är så mycket snabbare, har knappt använt det sedan jag bytte, men använder man fjärren för att bläddra och spola så går det ju fort. Kanske värt ~800 för att testa?

Ja, CC med ATV fungerar klockrent hos oss också via wifi, men då gick vi från en första generationens till den, så det var ju ett skapligt hopp 😁

Lätt värt det tycker vi. Enda egentliga klagomålet är att den stödjer bara en vuxenprofil, och sen barnprofiler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

@mahava För mig handlar det mer om viljan att det ska vara snabbare. Är sjukt trött på att vänta när man startar en film eller när man ska spola bakåt eller framåt.

Ok , tycker inte det tar någon tid direkt , visst på PC n är de snabbare och enklare men stickan är snabbare än vad det är i tv,n och därmed för mig klart godkänt , filmer tycker jag startar direkt , ända fördröjningen är om jag ska använda kodi o kolla på något som ligger på min NAS , det tar kanske 5 sekunder när man går in i katalogen när den ska läsa in , men de har nog mer göra med att kodi måste montera