Permalänk
Medlem

Windows hänger sig

Hej Sweclockers!

Jag har en 3-4 år gammal dator som har problem! För ett antal dagar sedan började datorn helt random att frysa (hänga sig). Det innebär att jag inte kan klicka/interagera på något trots att jag fortfarande kan röra musen, inget i aktivitetsfältet, inte minimera eller stänga fönster etc. Dock om jag är inne på google crome kan jag klicka på flikarna samt skrolla på sidan och pratar jag discord med vänner när datorn fryser så kan jag fortfarande prata med dem. Trycker jag CTR+ALT+DEL så kan jag trycka aktivitetshanteraren och då slutar datorn frysa och fungerar normalt. Dock kan detta variera hur länge datorn fungerar normalt, ibland i 2 min ibland i 20. Jag kan dessutom framkalla dessa frysningar genom att gå in i tex kontrollpanelen eller liknande och trycka runt, då brukar den frysa ganska direkt.

Jag har även kollat loggboken men inte hittat något speciellt...och idag testade jag att göra en återställning av windows och raderade alla filer samt inställningar men ändå kvarstår samma problem! Körde även Samsung Magician på SSD:arna och det ska inte vara något fel på dem..

Är det någon som har några ideer om vad detta kan bero på?

Har följande speccs på möjligtvis berörda komponenter:

Intel i7 8700k
16GB ram
Samsung EVO 850 500gb ssd
Samsung EVO 860 500gb SSD
Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

värmeproblem kanske ? vad är dina temps. måste va något hårdvarurelaterat då om inte ominstallation hjälpte och det inte är värmeproblem... byta nätagg kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

värmeproblem kanske ? vad är dina temps. måste va något hårdvarurelaterat då om inte ominstallation hjälpte och det inte är värmeproblem... byta nätagg kanske ?

Jag funderade också på värmeproblem men spelar jag exempelvis Warzone som är relativt krävande märker jag inte av något, utan endast när jag stänger ned spelet och ska interagera med tex aktivitetsfältet så går det inte att klicka på något...Jag har vid spel max 65-70 grader på processorn och liknande på GPU, vid idle är det typ 30 grader.

Hur vet jag om det är nätagg?

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats kvar på hdd för Windows?
Sen gör en clean install (från USB) radera hela disken vid installation.
För över det viktiga till den andra disken., koppla ur vid installation.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur mycket plats kvar på hdd för Windows?
Sen gör en clean install (från USB) radera hela disken vid installation.
För över det viktiga till den andra disken., koppla ur vid installation.

Det är 432 gb kvar på SSD:n, så det borde inte vara problemet?
Vad är skillnaden om jag gör en clean install via usb eller återställning via windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thexe:

Det är 432 gb kvar på SSD:n, så det borde inte vara problemet?
Vad är skillnaden om jag gör en clean install via usb eller återställning via windows?

Det är ingen skillnad om du väljer "cloud recovery" samt "remove everything" samma sak.

Du borde testa detta först se om det hjälper.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

du kan också kolla event loggen under system för att se vad det är som får error innan datorn hänger sig.

kanske ta o se om det fins en bios update också? sen resetta BIOS settings default, sedan sätt XMP osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är ingen skillnad om du väljer "cloud recovery" samt "remove everything" samma sak.

Du borde testa detta först se om det hjälper.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

du kan också kolla event loggen under system för att se vad det är som får error innan datorn hänger sig.

https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/11/ev_top.png?width=1198&trim=1,1&bg-color=000&pad=1,1

kanske ta o se om det fins en bios update också? sen resetta BIOS settings default, sedan sätt XMP osv.

Tack, Ska kika på detta, återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thexe:

Tack, Ska kika på detta, återkommer!

Om du behåller filer kan det ligga kvar felaktigheter, mitt problem med Windows löste vid usb installation, gjorde först återställa med filer och det fungerade ej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är ingen skillnad om du väljer "cloud recovery" samt "remove everything" samma sak.

Du borde testa detta först se om det hjälper.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

du kan också kolla event loggen under system för att se vad det är som får error innan datorn hänger sig.

https://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2017/11/ev_top.png?width=1198&trim=1,1&bg-color=000&pad=1,1

kanske ta o se om det fins en bios update också? sen resetta BIOS settings default, sedan sätt XMP osv.

Tack! Provat det programmet samt kollat loggen. Har bara två varningar som är återkommande:

Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
och APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
till användaren DESKTOP\j SID () från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Samt
Behörighetsinställningarna datorstandardvärde ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239}
och APPID
{316CDED5-E4AE-4B15-9113-7055D84DCC97}
till användaren DESKTOP\j SID () från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Microsoft.Windows.ShellExperienceHost_SID (). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Vet inte om dessa är något man bör oroa sig över, googlat lite men inte kommit fram till att det kan finnas någon korrelation mellan mitt problem och dessa? Eller jag kanske är helt ute och cyklar?

Får kika på BIOS också hur jag kan gå tillväga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du behåller filer kan det ligga kvar felaktigheter, mitt problem med Windows löste vid usb installation, gjorde först återställa med filer och det fungerade ej

Hmm ja jag kanske får prova att köra en ny installation via USB istället då!