Stol från SecretLab.eu returfråga

Permalänk

Stol från SecretLab.eu returfråga

Beställde 24/1. Beräknad till måndag 1/2, som stod på trackingsidan fram till måndagen 1/2, då specifieringen försvann. På tisdagen 2/2 ringde jag TNT Sverige och frågade om de visste var min stol fanns nånstans, och efter en del om och men kom följande text upp på trackingsidan:

02/02/2022, 11:14 Shipment delayed in transit Recovery actions underway

De lät meddela att stolen var i bilen och leverans skulle ske innan 16.00 på tisdagen.

15.40 var jag påväg ut med ungarna och hade lite bråttom, så kom skåpbilen. Chauffören lät meddela att stolen hamnat hos en granne(som också tydligen väntade på en SecretLab, dock större storlek) och att grannen byggt upp stolen. Fick där i farten ta ställning till om jag ville ha stolen eller inte, att hon så isåf skulle hämta den från grannen. Behövde stolen och tänkte väl en snäll tanke att om jag tackar nej, så blir det mer problem för världen än om jag tar den och den passar mig. Tackade således JA. Förstod väl att det kunde bli problem men behövde något att sitta på i arbetet och att hur dålig kan servicen vara egentligen om det visar sig....

Chauffören hämtar stolen, jag får ingen låda och oklart vad annat jag inte fick, här kanske nån kan fylla i vad som kommer med för dokument när man köper en SecretLab-stol. Fick i en ICA-kasse lite verktyg och en folder med ingenting i.

Nu vill jag returnera stolen då den inte var så skön, men upplever SecretLab inte vara speciellt tillmötesgående i kommunikationen. Jag frågar om vem som ska stå för vad osv, men de hävdar att exakt allt är upp till mig, betala för allt och ordna egna lådor. Frågar om de kan skicka orginallådor åt mig så jag kan skicka på ett säkert sätt. De ger inga instruktioner med adresser eller annan info. Mailen utbyts med typ två dygn mellan varje, i snitt, och olika medhjälpare varje gång så det är känns meninglöst att försöka.

Kriterierna för återköp hos dem säger ska ske i original packaging.... att de annars drar av på värdet. Osvosv.

Orkar inte, känns så jävla meningslöst. Är det inte ett multimiljon-företag det rör sig om? Det känns inte alls som de vill hjälpa kunde öht, tvärtom, motarbeta.

Ursäkta röran

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kelly007x:

Beställde 24/1. Beräknad till måndag 1/2, som stod på trackingsidan fram till måndagen 1/2, då specifieringen försvann. På tisdagen 2/2 ringde jag TNT Sverige och frågade om de visste var min stol fanns nånstans, och efter en del om och men kom följande text upp på trackingsidan:

De lät meddela att stolen var i bilen och leverans skulle ske innan 16.00 på tisdagen.

15.40 var jag påväg ut med ungarna och hade lite bråttom, så kom skåpbilen. Chauffören lät meddela att stolen hamnat hos en granne(som också tydligen väntade på en SecretLab, dock större storlek) och att grannen byggt upp stolen. Fick där i farten ta ställning till om jag ville ha stolen eller inte, att hon så isåf skulle hämta den från grannen. Behövde stolen och tänkte väl en snäll tanke att om jag tackar nej, så blir det mer problem för världen än om jag tar den och den passar mig. Tackade således JA. Förstod väl att det kunde bli problem men behövde något att sitta på i arbetet och att hur dålig kan servicen vara egentligen om det visar sig....

Chauffören hämtar stolen, jag får ingen låda och oklart vad annat jag inte fick, här kanske nån kan fylla i vad som kommer med för dokument när man köper en SecretLab-stol. Fick i en ICA-kasse lite verktyg och en folder med ingenting i.

Nu vill jag returnera stolen då den inte var så skön, men upplever SecretLab inte vara speciellt tillmötesgående i kommunikationen. Jag frågar om vem som ska stå för vad osv, men de hävdar att exakt allt är upp till mig, betala för allt och ordna egna lådor. Frågar om de kan skicka orginallådor åt mig så jag kan skicka på ett säkert sätt. De ger inga instruktioner med adresser eller annan info. Mailen utbyts med typ två dygn mellan varje, i snitt, och olika medhjälpare varje gång så det är känns meninglöst att försöka.

Kriterierna för återköp hos dem säger ska ske i original packaging.... att de annars drar av på värdet. Osvosv.

Orkar inte, känns så jävla meningslöst. Är det inte ett multimiljon-företag det rör sig om? Det känns inte alls som de vill hjälpa kunde öht, tvärtom, motarbeta.

Ursäkta röran

Generellt:
Retur sker på köparens bekostnad.
Säljaren har rätt att göra avdrag på avsaknad av kartonger, verktyg etc.

Att speditören fuckade ligger hos speditörer och är ett separat ärende mot din retur varför jag förstår att säljaren inte är så sugna att specialhantera ärendet. För de får ju inga pengar för att speditören har gjort fel om detta inte anmälts och hanterats korrekt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du accepterade ju leverans av en vara utan originalkartongen, så det känns kanske inte riktigt som att det är Secret Labs ansvar att du inte har den. Du gjorde ett dåligt val, och nu får du hantera konsekvenserna.

Det ekonomiskt bästa är antagligen att du säljer stolen istället.

Permalänk
Medlem

Minns inte att det var något särskilt i paketet mer än själva stolen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Du accepterade ju leverans av en vara utan originalkartongen, så det känns kanske inte riktigt som att det är Secret Labs ansvar att du inte har den. Du gjorde ett dåligt val, och nu får du hantera konsekvenserna.

Det ekonomiskt bästa är antagligen att du säljer stolen istället.

Ja, jag är en naiv idiot som tänker som jag gör. Irritationen utgörs väl kanske av orimliga väntetider i mailutbytet samt 10 olika namn per 10 mail i kommunikationen. Samt försökte avbryta beställningen 1h efter lagd beställning då en annan stol hörde av sig, men det gick ej att avbryta eftersom jag fick svar efter två dagar och då var den redan skickad. Mycket i transaktionen är sällan skådat och är väl kanske också det som irriterar lite. Tack för hjälpen.

Covid oxå 🥳

Permalänk

Undra vad som hände med leveransen och hur den hamnade hos grannen.. När jag ringde FedEx/TNT på tisdagen så sa de ju att stolen var i bilen påväg ut till mig. Hade de inte ljugit där så hade chansen varit större att jag tackat nej.

Bara att bita i det sura äpplet och lära sig av misstaget.

Permalänk

Om jag tackar nej vid dörren, så blir det ju en grej mellan det anlitade transportföretaget och SecretLab. Jag erbjuder väl isåf indirekt med mitt JA, att försöka lösa uppkomna situationen för alla parter, genom att se om stolen var något att behålla.

Skrev med hallåkonsument tidigare och på de lät det som att det inte är mitt ansvar att reda ut det.

Ja, yrseln är för mig värsta symptomet med detta virus.

Permalänk
Medlem

Du kan inte höra med grannen vart de gjort av originalkartongen? Annars är ju leveransen felaktig så rent rättsligt skulle du kunna kräva ersättning via dom. Det är inte super-smidigt att göra så dock.
Att skicka tillbaka stolen lär kosta en rejäl slant då jag gissar att den både är stor och tung.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

@kelly007x
Tror du även skulle kunna få relativt stor andel av köpesumman om du säljer den begagnad på facebook. Särskilt då den är så pass ny. Färdigmonterad o klar är ju ändå rätt najs. Bara skriva ihop något lite intressant och att den inte passade dig. Såklart synd att inte få tillbaka allt men blir nog stress än att bråka med allt annat.

Permalänk

Ja, det är väl en del stress kanske. Jag får väl bli lite rimligare och inte förvänta mig så jävla mycket alltid. Ganska säker på att hela köpupplevelsen varit kass dock och att det finns anledning att vara lite irriterad. Detta hanterades i möjligaste mån redan när stolen kom men i och med att supporten inte är en support som hjälper(varken hos SL eller TNT) utan mest bara ordbajsar(med 24h och en ny medhjälpare) mellan varje kontakt. Undrade lite om supporten inte var botverksamhet där ett tag... Besynnerlig kundkontakt minst sagt. Mycket arbete som i min värld ska ligga mellan SecretLab och TNT, och inte növändigtvis mellan mig, TNT och SecretLab.

Är det inte lite SecretLabs ansvar att se till att anlita och ta ett litet ansvar för frakten? Måntro hur det samarbetet ser ut... slantmsäsigt etc. Mest av intresse.

Permalänk

Sweclockers är i alla fall fantastiskt ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Är det inte lite SecretLabs ansvar att se till att anlita och ta ett litet ansvar för frakten? Måntro hur det samarbetet ser ut... slantmsäsigt etc. Mest av intresse.

Vet inte vad dom kan göra mer? Begära special behandling av tnt? Det dom KAN göra är väll att erbjuda kunden olika val av speditör.
Detta borde fixas av tnt det är ju dom som gjort fel och grannen kollade nog inte så noga för han tänkte nog inte på att någon annan kan ha beställt snarlik på samma datum. Perfekt storm känns det som.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Känns lite som SekretLabs affärsidé att sätta folk i skiten. Jag försökte ju avbryta beställningen nästan direkt efter jag lade den, borde rimligtvis vara en funktion att kunna göra det. Kändes väldigt inövat och botlikt i kontakten som sedan blev, och att det inte gick. Ingen orkar ju returnera med sådan förlust som blir.

Vidare när leveransen sedan var kass, så kunde de ju med lite service mind bara förklarat att det händer ofta och att TNT är ett pissföretag som man absolut inte ska räkna med, vore väl inte heller en superstretch att de erbjöd sig att se efter vad som kan ha blivit fel. Kan det inte också vara så att jag följt ett paket som var adresserat till någon annan och att misstaget begåtts av SekretLab? Ingen förklaring nånstans ifrån och ursäkta trögheten.

Allt SekretLab "gjorde" var de erbjöd 5 års garanti som plåster på såren, mot att jag delade en bild på min setup i sociala medier. När jag frågade vidare så sträckte de sig till att jag fick köpa något litet från deras shop, med 50% off.

Jag har knappt bett om något, bara försökt förklara situationen. Frågade om de inte kunde bistå med lådor. Har inte ens en manual hur man tar ner stolen, men det kanske finns att tillgå på hemsidan.

Haha pratade förresten med TNT. Sa att jag fått lite problem med returneringen, då leveransen blev fel och att jag saknade lådor. Att jag eftersökte lite förklaringar i vad som blev fel och vem som kan tänkas bära ansvaret i en perfekt värld och vem som ska fixa lådor åt mig. Jag nämnde av nån anledning att jag ville returnera stolen för att den var hård osv(covid-yrsel prob). Då svarade hon följande:

"Du vill lämna tillbaka stolen för att den är hård, inte för att leveransen var dålig? Då är det inte under vårat ansvar."

Naeeeee 😁

Permalänk

Men jag håller med. Jag borde bara tackat nej men ibland är det svårare än annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Känns lite som SekretLabs affärsidé att sätta folk i skiten. Jag försökte ju avbryta beställningen nästan direkt efter jag lade den, borde rimligtvis vara en funktion att kunna göra det. Kändes väldigt inövat och botlikt i kontakten som sedan blev, och att det inte gick. Ingen orkar ju returnera med sådan förlust som blir.

Varför lägga ordern från första början? Det klart att de inte vill ta massa fraktkostnader för att ta tillbaka tunga paket från oseriösa kunder. Det är fortfarande du som accepterade en uppenbart felaktig leverans.

Skrivet av kelly007x:

Vidare när leveransen sedan var kass, så kunde de ju med lite service mind bara förklarat att det händer ofta och att TNT är ett pissföretag som man absolut inte ska räkna med, vore väl inte heller en superstretch att de erbjöd sig att se efter vad som kan ha blivit fel. Kan det inte också vara så att jag följt ett paket som var adresserat till någon annan och att misstaget begåtts av SekretLab? Ingen förklaring nånstans ifrån och ursäkta trögheten.

Genom att du har accepterat leveransen så har speditören ryggen fri. Det finns liksom ingenting att undersöka efter den punkten, framförallt inte när emballaget med fraktsedel/etiketter är borta. Hur tänker du dig att den undersökningen ska gå till annars? Ska SecretLabs skicka någon att leta efter emballaget i soprummet hos den första mottagaren?

Skrivet av kelly007x:

Allt SekretLab "gjorde" var de erbjöd 5 års garanti som plåster på såren, mot att jag delade en bild på min setup i sociala medier. När jag frågade vidare så sträckte de sig till att jag fick köpa något litet från deras shop, med 50% off.

Vad skulle de rimligen gjort annars tycker du?

Skrivet av kelly007x:

Jag har knappt bett om något, bara försökt förklara situationen. Frågade om de inte kunde bistå med lådor. Har inte ens en manual hur man tar ner stolen, men det kanske finns att tillgå på hemsidan.

Aha, varför har du inte manualen då?

Skrivet av kelly007x:

Haha pratade förresten med TNT. Sa att jag fått lite problem med returneringen, då leveransen blev fel och att jag saknade lådor. Att jag eftersökte lite förklaringar i vad som blev fel och vem som kan tänkas bära ansvaret i en perfekt värld och vem som ska fixa lådor åt mig. Jag nämnde av nån anledning att jag ville returnera stolen för att den var hård osv(covid-yrsel prob). Då svarade hon följande:

"Du vill lämna tillbaka stolen för att den är hård, inte för att leveransen var dålig? Då är det inte under vårat ansvar."

Naeeeee 😁

Haha ja TNT borde nästan gett dig någon present för att du sparade dem vad paketet kostade genom att ta emot den där felleveransen, med en produkt som kan vara ihopsatt av någon totalt inkompetent som använt hammare för att slå in skruvarna.

Detta är vad som brukar kallas lärpengar.

Som tur är så är ju SecretLabs populära och eftertraktade så det blir nog inte svårt att sälja den åtminstone.

Permalänk
Medlem

Du har redan fått så mycket hjälp så jag ska bara kommentera något annat -

Är det inte skumt att grannen, som väntade på en annan stol, byggt ihop stolen och slängt lådan? Det kan inte varit supersvårt för den personen att kolla på lådan och se att de fått fel produkt? Eller att de inte ens märkte att det var fel när de satte ihop grejerna.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Varför lägga ordern från första början? Det klart att de inte vill ta massa fraktkostnader för att ta tillbaka tunga paket från oseriösa kunder.

Detta är vad som brukar kallas lärpengar.

Vadå för kostnad? Det blir väl ingen kostnad att avbryta min order. Förutom såklart arbetet som krävs för att öppna ett mail, om man nu vill vara kunden behjälplig. Förstår inte, invände väl bara mot att det inte gick att avbryta en lagd order. Speciellt viktig är väl den funktionen om nu returen kostar flera tusen och produkten ska resa såpass långt och inte minst ur miljösynpunkt. Knappast så att jag bör betraktas som en oseriös kund men förstår att oseriösa kunder kan förklara en del förehavande hos diverse företag.

Jag ville avbeställa för att jag fick ett samtal strax efter lagd beställning, från en lokal butik om att de hittat en stol på lagret, som jag ville ha. Som lokala butiken först sa var flera veckor leveranstid. Därför önskade jag avbeställning, vad det nu har med saken att göra.

Finns såklart en del eftersökningar både SecretLabs och TNT kan göra i deras system, som kan förklara hur jag nu står här. Vart skulle paketet. Har SecretLab fyllt i fel adress. Varför ljög TNT om att stolen var på flak, när den i själva verket var levererad åt nån annan. Förutom då min egna idioti att tacka ja givetvis, men anser väl kanske inte att jag ska behöva ställas inför situationen.

Borde läst på lite om företagen innan köp, det var också ett stort misstag att inte göra det. Betalar mer än gärna lärpengar men det här känns lite sådär faktiskt.

Permalänk
Skrivet av wooprat:

Är det inte skumt att grannen, som väntade på en annan stol, byggt ihop stolen och slängt lådan? Det kan inte varit supersvårt för den personen att kolla på lådan och se att de fått fel produkt? Eller att de inte ens märkte att det var fel när de satte ihop grejerna.

Ja, det hade varit jävligt intressant att veta mer. 😁 Lovar att återkomma efter jag sökt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Vadå för kostnad? Det blir väl ingen kostnad att avbryta min order. Förutom såklart arbetet som krävs för att öppna ett mail, om man nu vill vara kunden behjälplig. Förstår inte, invände väl bara mot att det inte gick att avbryta en lagd order. Speciellt viktig är väl den funktionen om nu returen kostar flera tusen och produkten ska resa såpass långt och inte minst ur miljösynpunkt. Knappast så att jag bör betraktas som en oseriös kund men förstår att oseriösa kunder kan förklara en del förehavande hos diverse företag.

Jag ville avbeställa för att jag fick ett samtal strax efter lagd beställning, från en lokal butik om att de hittat en stol på lagret, som jag ville ha. Som lokala butiken först sa var flera veckor leveranstid. Därför önskade jag avbeställning, vad det nu har med saken att göra.

Du tog upp det som ett klagomål. De måste ha en väldigt snabb fraktkedja om man inte hinner maila dem för att avbryta en order. Om det nu då inte hunnit gå så lång tid att stolen skickats innan du fick det där samtalet då...

Skrivet av kelly007x:

Finns såklart en del eftersökningar både SecretLabs och TNT kan göra i deras system, som kan förklara hur jag nu står här.

Jag lovar att den uppgiften inte finns i deras system, eftersom det är du som är anledningen till att du står med en produkt du inte kan skicka tillbaka.

Skrivet av kelly007x:

Vart skulle paketet. Har SecretLab fyllt i fel adress. Varför ljög TNT om att stolen var på flak, när den i själva verket var levererad åt nån annan.

Alla eventuella bevis fanns på emballaget. Inget system registrerar om någon t.ex. sätter fel fraktsedel på fel order eftersom det är ett mänskligt problem.

Det blir ganska löjligt när du först tar emot en uppenbart fellevererad stol för flera tusen och sen försöker intala oss att det är någon annans fel att du står med skägget i brevlådan. Du skulle vägrat ta emot en uppenbart felaktig leverans och så hade ingenting av detta hänt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelly007x:

Vadå för kostnad? Det blir väl ingen kostnad att avbryta min order.

"Det klart att de inte vill ta massa fraktkostnader för att ta tillbaka tunga paket"

Du måste läsa hela meningen

Sen är det inte alls säkert att man hinner avboka en order som lagts innan den skickas ut, finns en produkt i lager går det rätt fort, även om den inte har skickats så kan det vara försent att avboka.

Men sjuk granne som lyckas ta emot fel paket och sätter ihop fel stol?? Hur är det ens möjligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Ursäkta röran

Ja det stämmer att dom har rätt att göra något litet avdrag om inte originalkartongen finns med, men det är knappast många hundralappar för en kartong. Oftast brukar tillverkaren själv kunna bistå med en extra kartong. Är ju lätt att kartongen t ex går sönder i frakten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av wooprat:

Skrivet av Lagerlöf:

sjuk granne som lyckas ta emot fel paket och sätter ihop fel stol?? Hur är det ens möjligt.

Det finns gott om rimliga förklaringar. Det kanske inte var grannen själv utan dennes barn som skulle ha stolen, barnet/n har pekat ut stolen på en hemsida och föräldern beställt åt dem. Vid leverans har då föräldern ingen som helst koll på att fel stol levererats utan börjar snällt bygga ihop den åt barnet/n.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men sjuk granne som lyckas ta emot fel paket och sätter ihop fel stol?? Hur är det ens möjligt.

Skrivet av twit:

Det finns gott om rimliga förklaringar. Det kanske inte var grannen själv utan dennes barn som skulle ha stolen, barnet/n har pekat ut stolen på en hemsida och föräldern beställt åt dem. Vid leverans har då föräldern ingen som helst koll på att fel stol levererats utan börjar snällt bygga ihop den åt barnet/n.

Det är inga jätteskillnader på omega, titan och titan xl om de beställt samma färg.
Fullt förståeligt att någon ivrigt öppnar upp paketet och sätter ihop den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Borde gå att avbryta order inom runt en timma tycker jag.

SecretLab har erbjudit sig att skicka lådor och att stå för returfrakten.

Stolen var för mig för hård och vid aktivering av det smarta svankstödet, så gnällde ryggdelen som en gammal skinnfåtölj gör då man rätar på sig. Mycket. Ljudlös stol om ej svankstöd igång. Tror aningen dyr, för den som inte behöver stöd i alla fall.

Chauffören hos det av TNT Sverige anlitade bolaget(Lastbilstation) menade att försändelsen ej var märkt och hade då antagit att båda försändelserna hon hade i bilen skulle till samma person. Hon hade nåt rengöringsmedel från SecretLab utöver stolen.

Tack för erat perspektiv.

Permalänk
Avstängd

För mig är det helt uppenbart att vissa saker inte stämmer med den här historien.

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

För mig är det helt uppenbart att vissa saker inte stämmer med den här historien.

Berätta gärna, istället för att insinuera(?).

Permalänk

Fattar inte riktigt, men jag känner inte heller riktigt något behov utan undran är mest av nyfiken art, hur man får för sig att delge misstanke om ljug, utan att försöka specifiera om tillfrågad. Gör det svårare för mig att svara.

Jag fick alltså lådorna och frakten betald. Under de nästan tre veckorna som jag väntade på lådorna hände det sig så, att

1. Jag lyckades få stolen att låta mindre
2. Min dotter tog en tugga på armstödet
3. Jag orkar inte anstränga mig mer i frågan

.... så jag behöll stolen. Jag tyckte det var konstigt att jag inte kunde avbryta dem från att skicka stolen från första början, och resten är ju lol. Tror jag lärt mig något.

Tack igen och fortsatt fin arbetsvecka 👍