Snabbkoll: Har din webbläsare stöd för bildformatet Webp?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har din webbläsare stöd för bildformatet Webp?

Webp hoppas ersätta JPG och PNG på webben och erbjuder bland annat mindre filer vid likvärdig kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Webp implementeras väl med fallback för icke supportade browses? Sen är nog era besökare bättre på att ha uppdaterade browsers än genomsnittssajten

Permalänk
Medlem

Ser bilden i Edge och i Chrome och i Duckduck go.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Webp implementeras väl med fallback för icke supportade browses? Sen är nog era besökare bättre på att ha uppdaterade browsers än genomsnittssajten

Har man en fallback så går man åt helt fel håll i att spara lagringsutrymme på servern.

Permalänk
Medlem

Jag tycker idén om att bibehålla bakåtkompabilitet med äldre webbläsare är ganska lustig. Varför tillåta att läsarna ska vara gamla och potentiellt osäkra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har man en fallback så går man åt helt fel håll i att spara lagringsutrymme på servern.

Om det är spara utrymme som är målet me bytet så absolut. För de flesta sajter brukar.målet dock vara snabbare avg laddningstider.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem för de allra flesta: https://caniuse.com/webp

Använder man fortfarande IE idag så får man skylla sig själv. Safari är nya IE förövrigt. Sen är det ju så att ni kan använda https://usefulangle.com/post/114/webp-image-in-html-with-fall... och logga hur många som laddar JPG/PNG över tid, när ingen längre gör det så fimpar ni de formaten.

Skrivet av ajp_anton:

Har man en fallback så går man åt helt fel håll i att spara lagringsutrymme på servern.

Laddningstiderna är viktigare än plats på disk. Mindre storlek på bilder, snabbare laddningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag tycker idén om att bibehålla bakåtkompabilitet med äldre webbläsare är ganska lustig. Varför tillåta att läsarna ska vara gamla och potentiellt osäkra?

Fast så behöver det ju inte vara, många som kör andra versioner av olika läsare som har olika stöd.

Som Safari på äldre OS t.ex.

Permalänk
Medlem

Intressant att i skrivande stund har 2 svarat nej, men inte skrivit något inlägg på vad de använder som inte kan se bilden.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Intressant att i skrivande stund har 2 svarat nej, men inte skrivit något inlägg på vad de använder som inte kan se bilden.

Det finns nån oskriven regel att 1% av alla som röstar på internet-polls röstar fel med flit.

Permalänk
Medlem

Kolla er analytics bara och se hur många procent som kör ie11 eller gammal mac med safari, skulle tro att det är ganska liten skara.
Men ju fler som slutar gullegulla med stöd för ie11 ju bättre för webbutvecklare där ute i världen.

Permalänk
Medlem

iOS 13 Safari fungerar inte, så skulle tro att 12 och äldre failar, en grå tom ruta

Ett bättre sätt att mäta är väl att kolla storleken på resultatet med ett enkelt javascript?

Permalänk
Medlem

Ser bilden i alla webbläsare, Brave, FireFox, Edge (Linux), Chrome, DuckDuckGo

Permalänk
Medlem

Hm, kan inte se bilden och kunde inte rösta nä

links2 i ubuntu

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

ja och ja det fungerar.

Firefox på datorn
Firefox på android dock inte uppdaterad på ett bra tag tror jag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm, kan inte se bilden och kunde inte rösta nä

links2 i ubuntu

https://i.imgur.com/zlVFAew.png

Är inte hela grejen med sadomachochism att man ska lida?

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Hm, kan inte se bilden och kunde inte rösta nä

links2 i ubuntu

https://i.imgur.com/zlVFAew.png

Vad fasen kör du med? Netscape?
Edit: såg att du skrev namnet nu.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Det finns nån oskriven regel att 1% av alla som röstar på internet-polls röstar fel med flit.

Dels det och sedan dem som röstar för att framföra ett meddelande snarar eän att faktiskt svara på frågan. I det här fallet kan man t.ex. tänka sig att det finns folk som av olika principsaker inte gillar webp och därför röstar nej oavsett om deras webbläsare visar bilden eller ej tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ja på dator
Ja på telefon

Chrome på båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dels det och sedan dem som röstar för att framföra ett meddelande snarar eän att faktiskt svara på frågan. I det här fallet kan man t.ex. tänka sig att det finns folk som av olika principsaker inte gillar webp och därför röstar nej oavsett om deras webbläsare visar bilden eller ej tex

Detta är iaf inte fejk/trolling:

Permalänk
Medlem

Det enda negativa som jag kan se är om man vill spara ner en webp bild lokalt på datorn, så blir det knepigare att visa upp den i ett fotovisningsprogram, jpg är ju typ standard och de bilderna visas i bildvisningsprogram utan problem på datorn. Klickar man på en webp fil så öppnas webbläsaren och bilden visas där...

Men det finns väl plugin att ladda ner så webp bilder visas även där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle säkert hjälpa om du skrev vilken webbläsare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det enda negativa som jag kan se är om man vill spara ner en webp bild lokalt på datorn, så blir det knepigare att visa upp den i ett fotovisningsprogram, jpg är ju typ standard och de bilderna visas i bildvisningsprogram utan problem på datorn. Klickar man på en webp fil så öppnas webbläsaren och bilden visas där...

Men det finns väl plugin att ladda ner så webp bilder visas även där.

Windows 10s egna fotovisare klarar då av Webp (antar att även Windows 11 klarar det). Bara ändra till rätt standardprogram om man inte vill att det ska öppnas i webbläsare som default.

EDIT: Har jag då för mig, måste dubbelkolla när jag kommer hem.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det enda negativa som jag kan se är om man vill spara ner en webp bild lokalt på datorn, så blir det knepigare att visa upp den i ett fotovisningsprogram, jpg är ju typ standard och de bilderna visas i bildvisningsprogram utan problem på datorn. Klickar man på en webp fil så öppnas webbläsaren och bilden visas där...

Men det finns väl plugin att ladda ner så webp bilder visas även där.

Det handlar bara om att webläsaren är satt som default program för att öppna filen. Gäller för alla udda format att det kan skickas till något man kanske inte anser vara optimalt tills man justerar vilket program man föredrar.

Jag fick upp ett otal program som kompetenta till att öppna webp när jag provade, om än inte Windows 11:s inbyggda applikation.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Är laddningstider verkligen ett problem för någon idag? 🤔

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

iOS 13 Safari fungerar inte, så skulle tro att 12 och äldre failar, en grå tom ruta

Ett bättre sätt att mäta är väl att kolla storleken på resultatet med ett enkelt javascript?

Skrivet av dlq84:

Skulle säkert hjälpa om du skrev vilken webbläsare också

Redan gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Redan gjort

Ah, missade det. Safari är nya IE som sagt. Bör funka på Safari 14 och senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ah, missade det. Safari är nya IE som sagt. Bör funka på Safari 14 och senare.

Framförallt har alla telefoner/plattor med 13 stöd för 15, så bara latmaskarna som mig som är problemet... lagringen är helt enkelt full och jag har gått i ett år utan att rensa

Permalänk
Medlem

Sitter på mobil och duckduck go och ser bilden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hjälpsam

Är Webp en öppen standard?
Gillar PNG.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |