Tips på högtalare till pc. Under 6000:-

Permalänk

Tips på högtalare till pc. Under 6000:-

Som rubriken lyder.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Rekordmedlem

Behringer B2031A Truth https://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor...
De är väldigt prisvärda och du hittar inget som är direkt bättre om du bränner hela budgeten bara på högtalarna, men du har råd med vettiga tillbehör typ bra kablage och en fysisk volymkontroll, kanske en med integrerad hörlursförstärkare eller ett ljudkort med balanserad utgång.
Man kan också leta begagnat kring där man bor. https://hifitorget.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behringer B2031A Truth https://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor...
De är väldigt prisvärda och du hittar inget som är direkt bättre om du bränner hela budgeten bara på högtalarna, men du har råd med vettiga tillbehör typ bra kablage och en fysisk volymkontroll, kanske en med integrerad hörlursförstärkare eller ett ljudkort med balanserad utgång.

Har du tips på något lämpligt ljudgränssnitt/externt ljudkort för att köra balanserad input till högtalarna? Alltså XLR.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Har du tips på något lämpligt ljudgränssnitt/externt ljudkort för att köra balanserad input till högtalarna? Alltså XLR.

Behöver man verkligen xlr på så korta sträckor?

Www.ljudfokus.se har många trevliga stereo paket.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Det finns väldigt många som är lämpliga i funktion men vad får det kosta? 500 kr? 5000 kr? Krav på flera inputs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Som rubriken lyder.

Har du inga krav förutom max budget? Hur mycket utrymme som helst? Aktiva eller passiva högtalare? Sitter väldigt nära eller på lite avstånd? Kommer högtalarna stå nära väggen eller en bit ut? Lite mer info så blir det lättare att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Jag har ett par 2031:or och en Cambridge DacMagic plus. Funkar bra.

Thomann har ju annars en massa att välja på. Scarlett ska väl vara rätt bra, tror jag.
https://www.thomann.de/se/usb_ljudinterface.html?feature-53834-first=1&feature-53834-last=34&gk=STAIUS&filter=true

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Har du inga krav förutom max budget? Hur mycket utrymme som helst? Aktiva eller passiva högtalare? Sitter väldigt nära eller på lite avstånd? Kommer högtalarna stå nära väggen eller en bit ut? Lite mer info så blir det lättare att rekommendera.

Jo helst aktiva och sitter rätt nära så är lite ont om utrymme

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

jag kör steinberg UR 22 MK2, funkar väldigt bra.

Permalänk
Avstängd

Sitter du nära är dessa bra.
Kräver dock en liten förstärkare.
I länken finns en bra bild på dom som "dator högtalare"

http://archimago.blogspot.com/2021/02/measurements-emotiva-ai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det finns väldigt många som är lämpliga i funktion men vad får det kosta? 500 kr? 5000 kr? Krav på flera inputs?

Ingen egentlig begränsning på budget men gissar att övre "bang for buck" segmentet är bra nog för mig. Än så länge är jag mest intresserad av att uppgradera mina aktiva studiomonitorer till modellen bättre, vart inne på Yamaha HS8 men blir lite trångt att ge utrymme för så blir nog någon mindre modell. På sikt kanske jag vill spela in men just nu försöker jag bara få lite tid att komma tillbaka till musikproduktion på dator endast.

Tack @Otur och @Jagers skall kolla upp dessa.

Tillägg
Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Ingen egentlig begränsning på budget men gissar att övre "bang for buck" segmentet är bra nog för mig. Än så länge är jag mest intresserad av att uppgradera mina aktiva studiomonitorer till modellen bättre, vart inne på Yamaha HS8 men blir lite trångt att ge utrymme för så blir nog någon mindre modell. På sikt kanske jag vill spela in men just nu försöker jag bara få lite tid att komma tillbaka till musikproduktion på dator endast.

Jag är helnöjd med mina HS50M, haft dem i 8 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Kan rekommendera Motu M2. Väldigt kompetent. Bra latency och en väldigt bra hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Generell Hi-Fi eller studiomonitorer? Finns tips i tråden på båda sorter, letar själv efter lämpliga studiomonitorer så är du ute efter liknande så kan vi säkert utbyta tankar och idéer.

Stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kali Audio LP-6 är riktigt bra, men för att vara en 6,5" så den ganska stor. Ligger emellan Yamaha HS8 och HS7 i storlek. Se bara till att det är V2 då de förbättrats med lägre självbrus, ökad känslighet och bättre EQ.
Yamaha HS7 är ju väldigt populära. Spelar bra men är lite plattare än Kali LP-6, men tar ju även mindre plats.
Focal Alpha 65Evo om man har budgeten. Personligen gillar jag, nästan, alla Focal-produkter. Dyrare men även bättre på alla punkter tycker jag.
Går man ner på 5" så skulle jag undvika Yamaha HS5 då de är otroligt platta och tråkiga. Tycker varken om att mixa eller lyssna på dem. Annars finns det en uppsjö som är ok.
Några förslag:
JBL 305P MKII
KRK Rokit RP5 G4
Mackie MR524
Focal Alpha 50 Evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strepto:

Det händer ofta ganska mycket ljudmässigt om du kan välja nått med en 8", de klarar att återge det mesta akustiska på ett bra sätt så att man inte upplever att man saknar bas och önskar sig en sub, har man mindre element behöver de oftast stöd från nån fast yta i rummet, högtalarna bör kunna spela ner under 40 Hz på ett bra sätt för att man ska få en bra upplevelse av de flesta akustiska instrument och röster och det brukar inträffa med ungefär 8" och 20 liters låda, mindre luftflyttsförmåga gör att man tappar för mycket ljudtryck och/eller att det disten ökar.
Det är visserligen ännu roligare om det är ännu större men kring 8" får man nog mest för pengarna, händer ganska mycket upp dit men händer mycket mindre i förhållande till storlek och pengar om man väljer större.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det händer ofta ganska mycket ljudmässigt om du kan välja nått med en 8

Nje.
Allt beror ju på rummets volym, avstånd till högtalare och ljustryck. Små rum och kort avstånd och mindre än 8 fungerar utmärkt.
Dessutom så är ju 8 tum en svår storlek att del mot en diskant. Få 8;or låter bra "högt nog" för att passa i en två vägare och även om det låter rimligt har du ju problem med spridning och frekvensgång på grund av storleken på elementet.
Det finns ju skäl till att närfältare ofta är minde än 8 tum och 20 liter och det är att dom låter bättre i de områden det är viktigt dom låter bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strepto:

Generell Hi-Fi eller studiomonitorer?

En bra högtalare fungerar lika bra till hifi som monitor eller tvärt om.
Finns egentligen inget skäl att dela in dom på det sättet utan det som skiljer är ofta ingångar, kontakter inte ljudet om de är välgjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Då kanske ett par begagnade B&W MM-1 skulle funka ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De där högtalarna och en riktigt fin DAC med inbyggd hörlursförstärkare t ex Topping DX3 Pro så är du i hamn.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Reference Audio har Genelec G One för ca 4100SEK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

De där högtalarna

Räcker det inte med att se hur dom mäter för att avstå?
http://noaudiophile.com/Behringer_Truth_B2031A/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Njä, vet inte om det är så illa för pengarna. Lite EQ tar ner topparna. Det verkar vara en bra bas i högtalaren. På faktiskt.io så är högtalaren populär att modda lite.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Har du nått exempel på en högtalare som är bättre och inte dubbelt så dyr ? Den passiva versionen kostade kring 1800kr paret innan de slutade tillverka den och den är bättre än den aktiva om den drivs med bra elektronik men man får med slutstegen om man väljer den aktiva. Och Behringer har varit bättre än Genelec 1030 när vi jämfört dem.
Visst finns det bättre högtalare men om man inte handlar begagnat är det svårt att hitta nått som funkar bättre för ändamålet och pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så har den med framgång moddats med ytterligare moff i lådan för att dämpa någon slags kavitetsresonans. Är det den som dyker upp där vid 600ish Hz? Jag har scannat av faktiskt.io lite men hittar inget konkret om det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Om jag minns rätt så har den med framgång moddats med ytterligare moff i lådan för att dämpa någon slags kavitetsresonans. Är det den som dyker upp där vid 600ish Hz? Jag har scannat av faktiskt.io lite men hittar inget konkret om det.

De är inte perfekta men de håller sig inom de klassiska +-3 dB, Glöm inte att det är en väldigt billig högtalare vi diskuterar för jag tycker det spårar ur lite i förhållande till vad kan kan förvänta sig i prisklassen.
Egna mätningar >

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Det finns en del som går åtgärda. Dom har lite karaktären halvfabrikat över sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Glöm inte att det är en väldigt billig högtalare vi diskuterar för jag tycker det spårar ur lite i förhållande till vad kan kan förvänta sig i prisklassen.

Glöm heller inte att TS vill ha en rätt liten högtalare.. det är inte Behringer B2031A. Dom passar om man har ett lyssnings avstånd på en par meter (eller mer) och ska spela högt. Då är dom prisvärda. Med sitt max 116 db är dom svårslagna i prisklassen, om man ska spela högt.... Är inte spela högt det viktiga så finns mycket som är bättre för pengarna. Sitter du och mixar så inte behöver du några 116 db.. det är till och med väldigt olämpligt med hög volym om du jobbar med ljud

Men, jag tolkar att TC vill ha lite mindre burkar, sysslar med musik, inte live utan mix och då finns många förslag i tråden som är mycket bättre. Sitta nära ett par Behringer B2031A är ingen hit.. Men Genelec G, flera Yamaha modeller passar och flera andra nämnda i tråden fungerar bra för ändamålet..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Glöm heller inte att TS vill ha en rätt liten högtalare.. det är inte Behringer B2031A. Dom passar om man har ett lyssnings avstånd på en par meter (eller mer) och ska spela högt. Då är dom prisvärda. Med sitt max 116 db är dom svårslagna i prisklassen, om man ska spela högt.... Är inte spela högt det viktiga så finns mycket som är bättre för pengarna. Sitter du och mixar så inte behöver du några 116 db.. det är till och med väldigt olämpligt med hög volym om du jobbar med ljud

Men, jag tolkar att TC vill ha lite mindre burkar, sysslar med musik, inte live utan mix och då finns många förslag i tråden som är mycket bättre. Sitta nära ett par Behringer B2031A är ingen hit.. Men Genelec G, flera Yamaha modeller passar och flera andra nämnda i tråden fungerar bra för ändamålet..

De är små eller kanske mer korrekt "normala" och jag tycker inte att man ska ha nått som är mindre för då börjar man längta efter basmoduler nästan oavsett vad men försöker återge eller så behöver man välja nått som använder väggstöd eller liknade för att komma ner i basen så att åtminstone röster och mindre akustiska instrument återges bra. Jag har flera andra mindre högtalare idag också med 4-5-6" element och de låter bra så länge man håller sig över typ 100Hz om de ska jobba ensamma så för mig går smärtgränsen i litenhet och lite bas nånstans vid en 8" 20 liters låda om inte priset ska öka radikalt eller högtalaren ska behöva stöd av fasta ytor, den enda lilla högtalare jag hört som spelat bas bra har varit Audio pro A2-2 men den gjorde ju en del elektroniska trick och växlade även djupbas mot ljudtryck och idag är de också ganska ovanliga på begmarknaden och det finns heller inget nytt som motsvarar dem oavsett pris och tillverkare.
De var helt enkelt för tidigt ute för jag tror de hade kunnat sälja enormt bra idag när folk desperat offrar ljudkvalitet för att få litenhet.

Visa signatur