Skälig tid återbetalning från Webhallen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Jo därav att jag sa att det var långsökt, det vill jag alltså helst inte. Tar ju bara ännu mer tid och pengar av en.
Jag har varit vänlig större delen av ärendet, men när de anklagar kunden att man eventuellt försöker lura dem och de ljugit i reklamationen så är man som kund inte så tålmodig längre, tyvärr.

Det förstår jag med.

Vi har ett reklamationsärende där de inte kunnat hitta några fel på produkten. Sen har en ny produkt beställts ut som hade fel även den? Det är ju väldigt liten chans att det händer och du har inte velat beskriva felet heller så därför känns allt lite konstigt överlag med tanke på att trådstarten typ gick ut på att hitta sätt att sätta dit dom via tredje instans. Aja, hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det förstår jag med.

Vi har ett reklamationsärende där de inte kunnat hitta några fel på produkten. Sen har en ny produkt beställts ut som hade fel även den? Det är ju väldigt liten chans att det händer och du har inte velat beskriva felet heller så därför känns allt lite konstigt överlag med tanke på att trådstarten typ gick ut på att hitta sätt att sätta dit dom via tredje instans. Aja, hoppas det löser sig.

Förståeligt om ni tolkat som det, eftersom jag skrev gå vidare. Men om man läser min frågeställning. Vad kan man göra för att trycka på dem? Strunta sedan helt om KO, det var bara om någon ansåg det rimligt. Eller att de ska få eld i baken så att säga.
Är inte ute efter att sätta dit dem via någon instans, utan att få mina pengar som jag lagt ut på detta.

Kändes inte så relevant eftersom själva reklamationen av produkten är avklarad, men för att kasta lite ljus i det hela så beskriver jag det kortfattat nedan. Vill du har mer info så skicka PM så kan jag visa felets art även.

Reklamerade min gpu med ett tydligt rasslande ljud från fläkten. Gav en väldigt tydlig beskrivning till Webhallen hur de ska göra för att hitta felet.
Får svar att de inte hittar något och tar hem gpu'n. I butiken innan jag åkte försökte jag visa felet för medarbetaren som avfärdar det i stil med "hittar vi det inte, finns det inte".
Första som sker när jag kopplar in den så rasslar det så för jävligt.
Skickar ett email till supporten med felet i stället, som ger ett kort svar att de hänvisar tillbaka till butiken och "Vi kan inte åtgärda ett fel vi inte hittar under vanliga testmetoder."

Åker tillbaka till butiken, där en annan person gör enligt min felbeskrivning och säger den är defekt och får en ny.
Den nya har samma fel, tro det eller ej, och reklamerar den.

De hittar inget fel än en gång. Nu dessutom gäller inte garantin enligt dem pga OC och kan inte få ett nytt kort, även om det finns ett fel i produkten.
Åker för att prata med dem i butiken och blir då anklagad, dock inte rakt ut men orden han valde så tolkades som det, att man eventuellt försöker lura dem.

Men lyckades få igenom reklamationen i alla fall, så kunde hämta ut ett nytt grafikkort även andra gången.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Webhallen

Nu efter kommunikation med en kollega på kundtjänst så är ärendet avslutat och vi har valt att betala ut den önskade reseersättningen.

Jag vill dock påpeka att reseersättning är något man endast kan kräva av butik om man blir ombedd av butik att komma in. Man kan alltså inte i åka iväg till en butik och kräva det utan tidigare kommunikation och överenskommelse. I denna situation blev det en del saker som ramlade mellan stolarna och därmed lett till förvirring och fördröjningar vilket är såklart beklagligt.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Brainsplitter:

Reklamerade min gpu med ett tydligt rasslande ljud från fläkten. Gav en väldigt tydlig beskrivning till Webhallen hur de ska göra för att hitta felet.

Var det en Asus Strix GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var det en Asus Strix GPU?

Nej men en Asus Dual så samma fläktar antar jag.(?)
Är väl kylaren som skiljer dem åt.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu efter kommunikation med en kollega på kundtjänst så är ärendet avslutat och vi har valt att betala ut den önskade reseersättningen.

Jag vill dock påpeka att reseersättning är något man endast kan kräva av butik om man blir ombedd av butik att komma in. Man kan alltså inte i åka iväg till en butik och kräva det utan tidigare kommunikation och överenskommelse. I denna situation blev det en del saker som ramlade mellan stolarna och därmed lett till förvirring och fördröjningar vilket är såklart beklagligt.

/Patrik

Tack Patrik!
Vart ombedd att ta mig till butiken av er support, hade ni löst detta på ett bra sätt och inte ljugit eller anklagat mig så hade jag inte dragit det så långt.

Skönt att kunna lämna det bakom sig.
Antar att ni inte vill ha dåligt omdöme på sweclockers, därav att det gick så fort helt plötsligt.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

För den som undrar över felet som inte Webhallen kunde hitta så ladda jag upp videon. Kan göra en edit och säga att det var omöjligt att kolla på TV i vardagsrummet och inte höra den väsnas.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tro mig jag orkade inte. Jag var så otroligt glad bara av att äntligen få tillbaka pengarna som dom felaktigt dragit från mig. Tro mig jag fick kämpa å jobba för att få tillbaka mina egna pengar. Bland förslag från dom att åka från västerås till stockholm, lämna tillbaka telefonen som jag nu använt i 2månader därmed få återbetalning från paypal, förlora telefonen OCH förlora värdechecken på nära 2000kr... De låter som rimliga lösnings förslag va? xD Kundtjänst på den firman är helt inkompetent sedan ett par år tillbaka.

Så jag är heller inte förvånad att du har fått kämpa för att lyckas reklamera din vara. De är så otroligt dåligt när dom lovar höra av sig inom 1vecka och efter 2 har man fortfarande inte hört något och mailar man igen då så dröjer det en vecka innan svar osv. Så med tanke på kvalitén dom har på kundtjänst så lär de inte vara värt att kämpa i veckor för att ev få ut ersättning från dom.

Men det har börjat återspegla sig bland review sidorna också, webhallen är nu mer röda och 2 av 5 stjärnor på trustpilot så något gör dom uppenbarligen fel:
https://se.trustpilot.com/review/webbhallen.com
@Webhallen
Hur ställer ni er till dom urusla betygen ni får på t.ex trustpilot? Ni har ju alltid varit ett respektabelt och seriöst företag, jag och många fler ser er inte som det längre. Varför och hur har denna förändring skett under de senaste åren. När man löser recensionerna så hade man aldrig kunnat gissa att dem handlar om Webhallen...

Ja Webhallens kundtjänst har verkligen gått ner sig dom senaste åren. Allt som oftast får man ett goddag yxskaft svar eller någon som inte kan stava, som har dyslexi. Nu säger jag inte att det är fel på dom som har den diagnosen men man kanske inte ska sätta en sådan person att ansvara för deras chatt och emails.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

För den som undrar över felet som inte Webhallen kunde hitta så ladda jag upp videon. Kan göra en edit och säga att det var omöjligt att kolla på TV i vardagsrummet och inte höra den väsnas.

https://youtu.be/HEIeg12majY

Efter ha sett videon, är du säker att det är grafikkortet och inte ditt nätaggregat eller något annat i din dator? För för mig låter det som att det är nätaggregatet, speciellt när du påstår att du fick två kort på raden som hade exakt samma fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Efter ha sett videon, är du säker att det är grafikkortet och inte ditt nätaggregat eller något annat i din dator? För för mig låter det som att det är nätaggregatet, speciellt när du påstår att du fick två kort på raden som hade exakt samma fel.

Nej då, 100% grafikkortet. Nu var det bara en kort snutt för att visa ljudet.
Har även suttit och filmat ordentligt och har över 2 minuter lång video där man kan få fram det är gpu det är fel på.
Satte fläkten på viss hastighet och då kommer ljudet fram, sänkte man under 60% hastighet försvann det.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Nej då, 100% grafikkortet. Nu var det bara en kort snutt för att visa ljudet.
Har även suttit och filmat ordentligt och har över 2 minuter lång video där man kan få fram det är gpu det är fel på.
Satte fläkten på viss hastighet och då kommer ljudet fram, sänkte man under 60% hastighet försvann det.

Har du provat det i en annan dator? Du vet att när du ökar hastigheten på fläktarna så ökar du också hur många watt grafikkortet drar/förbrukar, och det kan ha gjort att ditt nätaggregat börja tjuta så som i videon.

Borde dessutom vara skit lätt för Webhallen att felsöka, om det verkligen var fläktarna på två olika grafikkort som var felet, vilket dom kom fram till att det inte var, därav att det går att misstänka att felet ligger hos din dator.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har du provat det i en annan dator? Du vet att när du ökar hastigheten på fläktarna så ökar du också hur många watt grafikkortet drar/förbrukar, och det kan ha gjort att ditt nätaggregat börja tjuta så som i videon.

Borde dessutom vara skit lätt för Webhallen att felsöka, om det verkligen var fläktarna på två olika grafikkort som var felet, vilket dom kom fram till att det inte var, därav att det går att misstänka att felet ligger hos din dator.

Grejen var att har du grafikkortet ståendes på högkant, typ i en testbänk så försvinner ljudet oavsett fläktens hastighet.
Jag la mitt chassi ner och då försvann ljudet för mig, ställde de upp och det kom tillbaka.

En medarbetare bekräftade även ljudet, han löft lite på deras testbänk / moderkort och fick fram samma ljud som mig då.

Testade inte kortet i en annan dator, däremot om man gjorde samma förutsättningar som webhallen har vid deras tester (la chassit ner) så försvann ljudet som sagt.
Dock drar inte fläktarna massa watt, dessutom borde de låtit när jag hade 2 gpu inkopplade i sådant fall. Tog ut det ena för att felsöka. Bytte plats på pci slots. Kollade om något låg an mot fläkten osv

När man stoppade fläkten med fingret försvann ljudet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Grejen var att har du grafikkortet ståendes på högkant, typ i en testbänk så försvinner ljudet oavsett fläktens hastighet.
Jag la mitt chassi ner och då försvann ljudet för mig, ställde de upp och det kom tillbaka.

En medarbetare bekräftade även ljudet, han löft lite på deras testbänk / moderkort och fick fram samma ljud som mig då.

Testade inte kortet i en annan dator, däremot om man gjorde samma förutsättningar som webhallen har vid deras tester (la chassit ner) så försvann ljudet som sagt.
Dock drar inte fläktarna massa watt, dessutom borde de låtit när jag hade 2 gpu inkopplade i sådant fall. Tog ut det ena för att felsöka. Bytte plats på pci slots. Kollade om något låg an mot fläkten osv

När man stoppade fläkten med fingret försvann ljudet.

Okej, då kanske det var kortet trots allt, men låter misstänkt som coilwhine, som kan komma från nätagget.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag vill dock påpeka att reseersättning är något man endast kan kräva av butik om man blir ombedd av butik att komma in. Man kan alltså inte i åka iväg till en butik och kräva det utan tidigare kommunikation och överenskommelse.

Nja, inte riktigt korrekt (men i princip). KKöpL säger egentligen bara att man rätt till ersättning för de kostnader man haft iom en godkänd reklamation. Däremot brukar det generellt anses att åtgärder vars kostnader belastar motparten skall väljas med omsorg (bl.a. står det uttryckligen i paragrafen om täckningsköp att det skall utföras med "tillräcklig omsorg").

En 40-kronors bussresa jämfört med ett 10-öres telefonsamtal behöver inte vara bristande omsorg (man kanske föredrar att sköta ärendet ansikte mot ansikte) utan kan absolut berättiga till ersättning. Att ta taxi för 650kr istället för buss för 40kr lär dock vara bristande omsorg förutom i mycket speciella fall.

Håller dock absolut med om att det är vettigt att höra av sig först, om inte annat för att ge säljaren chansen att säkerställa att resurserna för att hantera ärendet finns på plats när man eventuellt kommer dit.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att alla ärenden relaterade till att reklamera asusprodukter jag haft, har varit bajs. Slarviga som tusan och sega också. Den biter rår inte ÅF över.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nja, inte riktigt korrekt (men i princip). KKöpL säger egentligen bara att man rätt till ersättning för de kostnader man haft iom en godkänd reklamation. Däremot brukar det generellt anses att åtgärder vars kostnader belastar motparten skall väljas med omsorg (bl.a. står det uttryckligen i paragrafen om täckningsköp att det skall utföras med "tillräcklig omsorg").

En 40-kronors bussresa jämfört med ett 10-öres telefonsamtal behöver inte vara bristande omsorg (man kanske föredrar att sköta ärendet ansikte mot ansikte) utan kan absolut berättiga till ersättning. Att ta taxi för 650kr istället för buss för 40kr lär dock vara bristande omsorg förutom i mycket speciella fall.

Håller dock absolut med om att det är vettigt att höra av sig först, om inte annat för att ge säljaren chansen att säkerställa att resurserna för att hantera ärendet finns på plats när man eventuellt kommer dit.

Misstänkte att det är som du säger, så tolkar jag även KKöpL och tidigare utfall från ARN.

Kostnaderna för varje resa är i mitt fall ungefär vad en frakt kostar. Dock då det krävts att man behövt åka till butiken pga att de inte lyssnat, gör X för att felet ska visa sig men de gör Y i stället, ska inte jag stå för anser jag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Ja, den gruskrossen är i vart fall inte coilwhine från PSU det är en sak som är helt åt helsifyr säkert imo

Permalänk
Medlem

Kan bara be Webhallen att betala tillbaka pengarna, så svårt är det inte anser jag.
Dessutom om Webhallen vill vinna årets datorbutik nån gång så kanske de ska skärpa sig?
Det finns en anledning till att INET vinner varje år. Något för Webhallen att tänka på kanske?

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem

För den som undrar över ljudet på bägge grafikkort så finns det på Onedrive nedan. Ena filmen är inte 100% synkat med MSI Afterburner, men ni förstår nog ändå. Ljudet lät dessutom mycket mer i verkligheten än på film.

https://1drv.ms/u/s!AhjzPYgL4OkaixC7ZQMuo0f2ACHp?e=0JSfvb

____________________________________________________________________

Jag köpte en ASUS RTX 3070 Dual 8Gb V2 av Webhallen. Efter en kort tids användning upptäcker jag att denna är defekt.
Jag börjar då göra en egen felsökning, plockar ur kortet och kollar så inget ligger an mot fläkten, inga dammtussar, byter plats på PCI slotsen osv.
Men det jag kommer fram till är att denna är defekt.

Sagt och gjort så kontaktar jag Webhallens support och frågar samtidigt då om jag kan lämna in den i butik, vilket går bra.
Jag skriver en RMA blankett med felet och när det visar sig.
När jag lämnat in den skrev jag tydligt på blanketten hur de ska göra för att få fram felet i fråga.

När de testat grafikkortet så får jag beskedet att de inte kunnat hitta något fel på detta och åker och för att hämta tillbaka GPU'n.
I butiken ställer jag lite frågor och visar även film på felet, försökte då argumentera att felet visar sig ju direkt för mig. Men det avfärdade dem ganska snabbt eftersom "de inte hitta något finns det inget fel" ungefär.
Tänker då att misstag kan ske så tar och åker hem med den igen.

Tar då och åker hem med GPU'n och testar igen så det inte bara var något tillfälligt som nu försvunnit och felet finns tyvärr kvar.
Lägger chassit ner så kortet står på högkant. (Har det annars monterat i chassit med fläktarna neråt mot golvet, eller hur man ska förklara)
Skickar då ett email till deras support istället i hopp om att de ska vara lättare att få hjälp med felet och att de ska ta emot den. De vill att man åker tillbaka till butiken.
Bifogar film med felet och ställer frågor till dem samtidigt, bland annat om ljudet är det rimligt att en ny produkt ska låta så.
Supporten ignorerar emailet man skrev med frågor och video med felet i fråga och hänvisar att man ska diskutera med dem på plats i butik istället. Jaha? De ville de ju inte riktigt när jag var där...
De bemödade sig inte ens att svara på mina frågor som jag hade heller.
När man frågar om hur mina tydliga instruktioner förbisetts hur de ska göra för att få fram felet så svarar de:
"vi kan inte åtgärda något som vi inte hittar under våra standard tester".

Lite less på deras korta svar till en så tar jag mig några dagar senare in i butiken igen, denna gång får jag hjälp av en annan medarbetare.
Jag förklarade än en gång, som första gången, hur de ska göra för att få fram felet. Även att de inte behöver köra benchmarks utan ändra bara fläktkurvan i t.ex MSI Afterburner.
Han lyssnar på en och säger åt mig att jag kan vänta på plats medans han går och testar kortet.
Han kommer tillbaka efter ca 20 minuter och bekräftar att grafikkortet är defekt. Det lät för jävligt ansåg han.
Frågade då hur han gjorde och han svarar att han vinklade deras testrigg så ljudet uppstod.

Vi snackar lite fram och tillbaka och han frågar om man ville ha ett nytt kort, men jag undrar då lite om leveranstiden eftersom det är brist och han kollar upp det.
Tydligen hade man tur för de hade ett exakt likadant kort i butiken som han ersatte med!
Han säger lite skojande ton att om det nya kortet även har ett fel så får jag komma in igen, vilket jag svarar med att ska vi väl hoppas att jag inte behöver.
Nöjd med hur denna medarbetare har hanterat ärendet så åker jag hem. (Är fortfarande nöjd med hans agerande)

Efter kort tid uppmärksammar jag att även det nya grafikkortet har liknande defekta fläkt med rasslande kullager.
Så återigen börjar felsöka och kommer fram till samma slutsats som tidigare.

Får åka in igen och reklamera den nya produkten och lämnar ytterligare en gång samma beskrivning på felet och hur de ska få fram symptomen.

Får senare besked att det inte hittat något fel denna gång heller och de säger nu att fabriksgarantin inte gäller på kortet pga OC.
Så oavsett om det är ett fel i varan så kan de inte ersätta grafikkortet.
"Eftersom att du har överklockat grafikkortet så täcks det inte längre av garantin. Om det nu skulle vara fel på det så går det inte att byta ut det då tillverkaren kommer neka dig ett utbyte / återköp av denna vara."
Hur de kommit fram till denna slutsats är förvånande för jag har aldrig sagt till dem att jag har överklockat... Snarare underklockar för att dra mindre ström med tanke på elpriserna...

Börjar bli lite irriterad på deras hantering och hur svårt det verkar vara för dem att göra enligt ens beskrivning så får jag åka in igen och förklara för dem igen trodde jag. Samt i deras uttalande så ljuger de om att garantin inte skulle gälla.
Är inte otrevlig när jag kommer in till butiken och börjar prata med en medarbetare där, men beslutsam kan man väl uttrycka det som.
Vi börjar diskutera lite fram och tillbaka och jag visar då film på felet för denne person.
Han börjar då ifrågasätta detta helt och säger:
"Hur vet vi att det är samma grafikkort som i videon? Du kanske har lämnat in ett annat kort. Är det ditt förra grafikkortet du filmat? Kan man se nått serienummer nånstans" (Sa även något mer men var 2 månader sedan så tyvärr glömt)
Han säger även att det första grafikkortet inte hade något fel i sig, utan det byttes ut av Webhallen av ren "goodwill".

Har då ifrågasatt gällande fabriksgarantin och hur de inte fått fram något fel, när det visat sig så enkelt annars för mig.
Börjar bli arg nu på dennes sätt att hantera det och med den tonen han använde och sättet han sa det på så tar man det som man försöker lura till sig ett nytt grafikkort. Man blev dessutom bara avfärdad på alla grunder och alla argument.
I stället för att stå och diskutera med denna person så ber jag om butikens email adress och åker hem utan något grafikkort, eller åtgärd.

Jag skickar senare ett email till butiken där felet tydligt finns med, hur de ljugit om fabriksgarantin och hur de hanterat ärendet och vill samtidigt att de följer KKöpL och vill ha en åtgärd som jag har rätt till. Dvs reparation, omleverans eller hävning av köpet.

Får tills svar att de ursäktar sig för eventuellt missförstånd, kan fortfarande inte hitta något fel. Men går med på att göra en omleverans efter lite växlande fram och tillbaka.
Då hade de inget grafikkort i lager, utan väntade ett tag och kunde sedan hämta ut ett nytt i deras butik igen.

Efter detta så ville jag gärna få ersättning för mina resor fram och tillbaka till butiken och mailade således detta till butiken. (Har säkert utgifter för över 1000kr, men kan bara få för resan)
De hänvisade vidare till supporten "som med gott samvete kommer ta hand om detta" enligt dem
Jag tolkar det som att det verkar inte vara några större problem och vidarebefordrar det då till supporten.
Detta var då i början av januari jag skickade in det. De har dessutom som svar "Vi kommer att återkomma till dig snarast möjligt, vanligtvis inom 72 timmar".

Efter lite mer än en arbetsvecka och inte hört något så skickar jag en påminnelse, får inget svar
Efter 2 arbetsveckor skickar jag till butiken i stället, får inget svar
Efter 3 arbetsveckor så svarar supporten att de ursäktar för sent svar och ska nu skicka vidare ärendet.
Efter 5 arbetsveckor från första emailet så skickar jag en påminnelse och undrar hur det går och vill ha svar huruvida jag ska få någon ersättning eller inte och att det nu gått en månad sedan jag framförde mitt krav om det.
Efter 6 arbetsveckor så skapade jag tråden om man kunde göra något för att trycka på så det gick fortare.

I dagens samhälle så är det inte rimligt att man ska behöva vänta flera veckor med återkoppling, om man nu behöver göra det så svara i alla fall kunden och säg som läget är. Jag är förstående för det, men då ska man hantera ärendet på ett bra sätt.
Även om personen inte kan göra något direkt, så svarar man att "vi kollar in på det".

Fick dessutom ett email av Webhallen nu på morgonen. Personen svarade på mitt ärende från den 20/1.

Citat:

Jag kikade lite med chefen angående eventuell reseersättning till dig för turerna till och från butiken. För att vi ska gå vidare med det behöver vi underlag i form av kvitto eller liknande. Återkom gärna med det så tar jag det vidare.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Webhallen:

Nu efter kommunikation med en kollega på kundtjänst så är ärendet avslutat och vi har valt att betala ut den önskade reseersättningen.

Jag vill dock påpeka att reseersättning är något man endast kan kräva av butik om man blir ombedd av butik att komma in. Man kan alltså inte i åka iväg till en butik och kräva det utan tidigare kommunikation och överenskommelse.

/Patrik

Det där kan jag inte tänka mig håller i rätten och sätter en riktig surstämpel på er, ser inte ens hur det skulle kunna finnas lagstöd för det i konsumentköplagen. Det kan vara läge att ni ser till att plocka in en jurist som förtydligar era interna rutiner eller att ni byter ut den ni har idag.

När jag jobbade i butik så pröjsade vi ersättning om kund bad om det, även om vi inte hade varit i tidigare kontakt med kund gällande reklamation utan t ex löste det direkt över disk vid första kontakt gällande reklamationsärendet.

Skrivet av PeCe:

Nja, inte riktigt korrekt (men i princip). KKöpL säger egentligen bara att man rätt till ersättning för de kostnader man haft iom en godkänd reklamation. Däremot brukar det generellt anses att åtgärder vars kostnader belastar motparten skall väljas med omsorg (bl.a. står det uttryckligen i paragrafen om täckningsköp att det skall utföras med "tillräcklig omsorg").

En 40-kronors bussresa jämfört med ett 10-öres telefonsamtal behöver inte vara bristande omsorg (man kanske föredrar att sköta ärendet ansikte mot ansikte) utan kan absolut berättiga till ersättning. Att ta taxi för 650kr istället för buss för 40kr lär dock vara bristande omsorg förutom i mycket speciella fall.

Håller dock absolut med om att det är vettigt att höra av sig först, om inte annat för att ge säljaren chansen att säkerställa att resurserna för att hantera ärendet finns på plats när man eventuellt kommer dit.

Tänkte precis säga samma sak. Att köra med "bara om vi bett om det" är total bullshit. Butiken äger inte kund och hur de väljer att genomföra reklamation.

Skrivet av Brainsplitter:

Fick dessutom ett email av Webhallen nu på morgonen. Personen svarade på mitt ärende från den 20/1.
===============
Citat:
Jag kikade lite med chefen angående eventuell reseersättning till dig för turerna till och från butiken. För att vi ska gå vidare med det behöver vi underlag i form av kvitto eller liknande. Återkom gärna med det så tar jag det vidare.
===============

Ja, har du kvitto så som bussbiljett eller liknande så är det ju bara att skicka. Om du körde bil så är det väl bara hänvisa till adress och approximativ sträck. Att du ska ha kvitt på att t ex köra egen bil är ju bara hål i huvudet.

Om du åker med periodkort eller dyl. så har du inte råkat ut för en ekonomisk skada förutsatt du inte behövt ta ledigt från jobbet. Om så är det lämpligen att man plockar ut t ex stämpelkortstider eller så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Nja, inte riktigt korrekt (men i princip). KKöpL säger egentligen bara att man rätt till ersättning för de kostnader man haft iom en godkänd reklamation. Däremot brukar det generellt anses att åtgärder vars kostnader belastar motparten skall väljas med omsorg (bl.a. står det uttryckligen i paragrafen om täckningsköp att det skall utföras med "tillräcklig omsorg").

En 40-kronors bussresa jämfört med ett 10-öres telefonsamtal behöver inte vara bristande omsorg (man kanske föredrar att sköta ärendet ansikte mot ansikte) utan kan absolut berättiga till ersättning. Att ta taxi för 650kr istället för buss för 40kr lär dock vara bristande omsorg förutom i mycket speciella fall.

Håller dock absolut med om att det är vettigt att höra av sig först, om inte annat för att ge säljaren chansen att säkerställa att resurserna för att hantera ärendet finns på plats när man eventuellt kommer dit.

En returfraktsedel hade inneburit ingen kostnad alls mot kund. Hade jag varit @Webhallen så hade jag inte betalat ut en krona.
Kostnad för returfraktsedel jämfört mot kundens faktiska kostnader gör att det är oskäligt, alltså har kunden inte gjort det denne kan för att minska sina omkostnader.
TS i fråga berättar inte heller vilka kostnader han beräknar in, bara en totalsumma. Över 1000:- i kostnader för vadå?

*snipp*

Skrivet av DavidtheDoom:

Det där kan jag inte tänka mig håller i rätten och sätter en riktig surstämpel på er, ser inte ens hur det skulle kunna finnas lagstöd för det i konsumentköplagen. Det kan vara läge att ni ser till att plocka in en jurist som förtydligar era interna rutiner eller att ni byter ut den ni har idag.

När jag jobbade i butik så pröjsade vi ersättning om kund bad om det, även om vi inte hade varit i tidigare kontakt med kund gällande reklamation utan t ex löste det direkt över disk vid första kontakt gällande reklamationsärendet.
Tänkte precis säga samma sak. Att köra med "bara om vi bett om det" är total bullshit. Butiken äger inte kund och hur de väljer att genomföra reklamation.
Ja, har du kvitto så som bussbiljett eller liknande så är det ju bara att skicka. Om du körde bil så är det väl bara hänvisa till adress och approximativ sträck. Att du ska ha kvitt på att t ex köra egen bil är ju bara hål i huvudet.

Om du åker med periodkort eller dyl. så har du inte råkat ut för en ekonomisk skada förutsatt du inte behövt ta ledigt från jobbet. Om så är det lämpligen att man plockar ut t ex stämpelkortstider eller så.

Vad du gjorde i en butik du jobbade för kan inte annat än att kallas för policy.
Det är både säljarens och köparens ansvar att i en reklamation minska motpartens potentiella utgifter så gott det går.
Behövde TS köra bil? Knappast när det finns fraktsedlar att nyttja.