För den som undrar över ljudet på bägge grafikkort så finns det på Onedrive nedan. Ena filmen är inte 100% synkat med MSI Afterburner, men ni förstår nog ändå. Ljudet lät dessutom mycket mer i verkligheten än på film.
https://1drv.ms/u/s!AhjzPYgL4OkaixC7ZQMuo0f2ACHp?e=0JSfvb
Sagt och gjort så kontaktar jag Webhallens support och frågar samtidigt då om jag kan lämna in den i butik, vilket går bra.
Jag skriver en RMA blankett med felet och när det visar sig.
När jag lämnat in den skrev jag tydligt på blanketten hur de ska göra för att få fram felet i fråga.
När de testat grafikkortet så får jag beskedet att de inte kunnat hitta något fel på detta och åker och för att hämta tillbaka GPU'n.
I butiken ställer jag lite frågor och visar även film på felet, försökte då argumentera att felet visar sig ju direkt för mig. Men det avfärdade dem ganska snabbt eftersom "de inte hitta något finns det inget fel" ungefär.
Tänker då att misstag kan ske så tar och åker hem med den igen.
Tar då och åker hem med GPU'n och testar igen så det inte bara var något tillfälligt som nu försvunnit och felet finns tyvärr kvar.
Lägger chassit ner så kortet står på högkant. (Har det annars monterat i chassit med fläktarna neråt mot golvet, eller hur man ska förklara)
Skickar då ett email till deras support istället i hopp om att de ska vara lättare att få hjälp med felet och att de ska ta emot den. De vill att man åker tillbaka till butiken.
Bifogar film med felet och ställer frågor till dem samtidigt, bland annat om ljudet är det rimligt att en ny produkt ska låta så.
Supporten ignorerar emailet man skrev med frågor och video med felet i fråga och hänvisar att man ska diskutera med dem på plats i butik istället. Jaha? De ville de ju inte riktigt när jag var där...
De bemödade sig inte ens att svara på mina frågor som jag hade heller.
När man frågar om hur mina tydliga instruktioner förbisetts hur de ska göra för att få fram felet så svarar de:
"vi kan inte åtgärda något som vi inte hittar under våra standard tester".
Lite less på deras korta svar till en så tar jag mig några dagar senare in i butiken igen, denna gång får jag hjälp av en annan medarbetare.
Jag förklarade än en gång, som första gången, hur de ska göra för att få fram felet. Även att de inte behöver köra benchmarks utan ändra bara fläktkurvan i t.ex MSI Afterburner.
Han lyssnar på en och säger åt mig att jag kan vänta på plats medans han går och testar kortet.
Han kommer tillbaka efter ca 20 minuter och bekräftar att grafikkortet är defekt. Det lät för jävligt ansåg han.
Frågade då hur han gjorde och han svarar att han vinklade deras testrigg så ljudet uppstod.
Vi snackar lite fram och tillbaka och han frågar om man ville ha ett nytt kort, men jag undrar då lite om leveranstiden eftersom det är brist och han kollar upp det.
Tydligen hade man tur för de hade ett exakt likadant kort i butiken som han ersatte med!
Han säger lite skojande ton att om det nya kortet även har ett fel så får jag komma in igen, vilket jag svarar med att ska vi väl hoppas att jag inte behöver.
Nöjd med hur denna medarbetare har hanterat ärendet så åker jag hem. (Är fortfarande nöjd med hans agerande)
Efter kort tid uppmärksammar jag att även det nya grafikkortet har liknande defekta fläkt med rasslande kullager.
Så återigen börjar felsöka och kommer fram till samma slutsats som tidigare.
Får åka in igen och reklamera den nya produkten och lämnar ytterligare en gång samma beskrivning på felet och hur de ska få fram symptomen.
Får senare besked att det inte hittat något fel denna gång heller och de säger nu att fabriksgarantin inte gäller på kortet pga OC.
Så oavsett om det är ett fel i varan så kan de inte ersätta grafikkortet.
"Eftersom att du har överklockat grafikkortet så täcks det inte längre av garantin. Om det nu skulle vara fel på det så går det inte att byta ut det då tillverkaren kommer neka dig ett utbyte / återköp av denna vara."
Hur de kommit fram till denna slutsats är förvånande för jag har aldrig sagt till dem att jag har överklockat... Snarare underklockar för att dra mindre ström med tanke på elpriserna...
Börjar bli lite irriterad på deras hantering och hur svårt det verkar vara för dem att göra enligt ens beskrivning så får jag åka in igen och förklara för dem igen trodde jag. Samt i deras uttalande så ljuger de om att garantin inte skulle gälla.
Är inte otrevlig när jag kommer in till butiken och börjar prata med en medarbetare där, men beslutsam kan man väl uttrycka det som.
Vi börjar diskutera lite fram och tillbaka och jag visar då film på felet för denne person.
Han börjar då ifrågasätta detta helt och säger:
"Hur vet vi att det är samma grafikkort som i videon? Du kanske har lämnat in ett annat kort. Är det ditt förra grafikkortet du filmat? Kan man se nått serienummer nånstans" (Sa även något mer men var 2 månader sedan så tyvärr glömt)
Han säger även att det första grafikkortet inte hade något fel i sig, utan det byttes ut av Webhallen av ren "goodwill".
Har då ifrågasatt gällande fabriksgarantin och hur de inte fått fram något fel, när det visat sig så enkelt annars för mig.
Börjar bli arg nu på dennes sätt att hantera det och med den tonen han använde och sättet han sa det på så tar man det som man försöker lura till sig ett nytt grafikkort. Man blev dessutom bara avfärdad på alla grunder och alla argument.
I stället för att stå och diskutera med denna person så ber jag om butikens email adress och åker hem utan något grafikkort, eller åtgärd.
Jag skickar senare ett email till butiken där felet tydligt finns med, hur de ljugit om fabriksgarantin och hur de hanterat ärendet och vill samtidigt att de följer KKöpL och vill ha en åtgärd som jag har rätt till. Dvs reparation, omleverans eller hävning av köpet.
Får tills svar att de ursäktar sig för eventuellt missförstånd, kan fortfarande inte hitta något fel. Men går med på att göra en omleverans efter lite växlande fram och tillbaka.
Då hade de inget grafikkort i lager, utan väntade ett tag och kunde sedan hämta ut ett nytt i deras butik igen.
Efter detta så ville jag gärna få ersättning för mina resor fram och tillbaka till butiken och mailade således detta till butiken. (Har säkert utgifter för över 1000kr, men kan bara få för resan)
De hänvisade vidare till supporten "som med gott samvete kommer ta hand om detta" enligt dem
Jag tolkar det som att det verkar inte vara några större problem och vidarebefordrar det då till supporten.
Detta var då i början av januari jag skickade in det. De har dessutom som svar "Vi kommer att återkomma till dig snarast möjligt, vanligtvis inom 72 timmar".
Efter lite mer än en arbetsvecka och inte hört något så skickar jag en påminnelse, får inget svar
Efter 2 arbetsveckor skickar jag till butiken i stället, får inget svar
Efter 3 arbetsveckor så svarar supporten att de ursäktar för sent svar och ska nu skicka vidare ärendet.
Efter 5 arbetsveckor från första emailet så skickar jag en påminnelse och undrar hur det går och vill ha svar huruvida jag ska få någon ersättning eller inte och att det nu gått en månad sedan jag framförde mitt krav om det.
Efter 6 arbetsveckor så skapade jag tråden om man kunde göra något för att trycka på så det gick fortare.
I dagens samhälle så är det inte rimligt att man ska behöva vänta flera veckor med återkoppling, om man nu behöver göra det så svara i alla fall kunden och säg som läget är. Jag är förstående för det, men då ska man hantera ärendet på ett bra sätt.
Även om personen inte kan göra något direkt, så svarar man att "vi kollar in på det".
Fick dessutom ett email av Webhallen nu på morgonen. Personen svarade på mitt ärende från den 20/1.
Citat:
Jag kikade lite med chefen angående eventuell reseersättning till dig för turerna till och från butiken. För att vi ska gå vidare med det behöver vi underlag i form av kvitto eller liknande. Återkom gärna med det så tar jag det vidare.