Intel "Alder Lake" intar bärbara datorer i mars

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" intar bärbara datorer i mars

Tolfte generationen i 28, 15 och 9 watt anländer för tunnare och lättare datorer med fler processorkärnor än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånad, trodde på något sätt att dessa redan var släppta... tror dessa borde bli bra dock, ska bli kul att se dem mot AMDs 6000

Permalänk
Medlem

Dags att be chefen om ny jobbdator!

Permalänk
Medlem

Avvaktar tills jag får koll på hur bra dessa fungerar i Linux. Batteritid och prestanda.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Dags att be chefen om ny jobbdator!

Precis min plan! Har avvaktat just för att få låta Alder Lake släppas till laptops först

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förvånad, trodde på något sätt att dessa redan var släppta... tror dessa borde bli bra dock, ska bli kul att se dem mot AMDs 6000

Det är rubriken som är lite förvirrande, h-serien är släppt, detta gäller 9-28w modeller som nämns i ingresssen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förvånad, trodde på något sätt att dessa redan var släppta... tror dessa borde bli bra dock, ska bli kul att se dem mot AMDs 6000

Skrivet av sKRUVARN:

Det är rubriken som är lite förvirrande, h-serien är släppt, detta gäller 9-28w modeller som nämns i ingresssen.

Precis, kopierar från tidigare inlägg.
Nytt för den här generationen 12:e är en P-serie, som använder sig av samma kisel som 12:e H-serien men med lägre klockfrekvenser. Tanken bakom denna är att det ska vara en mer exklusiv serie, för att ge tillverkare ett alternativ för att leverera högpresterande datorer i tunna formfaktorer liknande de U-serien används i.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Dags att be chefen om ny jobbdator!

Kanske man borde försöka. Här sitter man med Intel 8th gen än..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kanske man borde försöka. Här sitter man med Intel 8th gen än..

Har en femte generationens Core i7 i min bärbara...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheLostSwede:

Har en femte generationens Core i7 i min bärbara...

Jag sörjer med dig. Min är en 8th gen I7 men datorn är så cluttered med företagsskit-program för säkerhet etc. att den nästan är obrukbar..

Permalänk
Medlem

Någon som har sett något konkret kring släppdatum för specifika modeller? Jag är i startgroparna för att hitta en ny och tänkte vänta tills gen 12 kommer. en månad mer eller mindre spelar ju ingen roll. men kan inte vänta 4 månader.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Någon som har sett något konkret kring släppdatum för specifika modeller? Jag är i startgroparna för att hitta en ny och tänkte vänta tills gen 12 kommer. en månad mer eller mindre spelar ju ingen roll. men kan inte vänta 4 månader.

mvh Fredrik

Mars och April säger Acer för Swift 5 och Swift 3. Annars har jag inte sett några specifika datum från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Celeron modellerna verkar rätt tråkiga.
Endast 1st Prestanda kärna (+4st E), låg basfrekvens och ingen turbo.

Misstänker att Pentium 8505 ofta blir ordentligt snabbare än Celeron 7305.
Även om Basfrekvensen för P kärnan bara är 100Mhz högre och samma basfrekvens för E kärnorna.
Så kan nog Turbo funktionen göra mycket.

Men är nog trevligare att gå upp till minst i3 för att få 2st prestandakärnor.

.
Väljer man P serien så verkar det bättre att köra i5 eller i7 än i3, så man får 4 prestandakärnor.
För i3 modellen har bara 2st prestanda kärnor, men fortfarande högre TDP (än U serien).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag sörjer med dig. Min är en 8th gen I7 men datorn är så cluttered med företagsskit-program för säkerhet etc. att den nästan är obrukbar..

Bytte till en modernare SSD vilket har hållit den vid liv, men den får fnatt ibland, speciellt när det är dags för en ny uppdatering. Fläkten går på 100% och det går inte att göra någonting.
Annars så har det varit en bra dator, men som vanligt blir dom tröga efter några år.