Överbefolkning är en komplicerad fråga. Problemet är ju inte att vi inte kan hantera fler personer, eller att vi skulle vara för många nu på något sätt. Vi har plats för fler människor, även när det gäller matproduktion och liknande. Problemet är väl mer att vi (människor/samhällen alltså) satsar stenhårt på att öka tillväxt, fler personer byter fler konsumenter liksom, och att varje person därför orsakar så mycket miljöförstöring.
Siffrorna de baserar påståendet om att det bästa man kan göra för miljön är att inte skaffa barn beror ju på att man räknar det som att barn orsakar lika mycket utsläpp som sina föräldrar och sen skaffar de egna barn som fortsätter på samma vis i all evighet. Så stoppa "kedjan" nu eller låt den fortgå i oändligheten, och det är klart att noll mot potentiellt oändliga utsläpp ser ganska mycket bättre ut liksom. Det är därför som ett barn enligt dessa beräkningar alltid orsakar mycket större utsläpp än deras föräldrar, oavsett vart de bor eller hur mycket utsläpp föräldrarna orsakar. Men det är ju ändå relativt, om en förälder i Nigeria väljer att inte skaffa ett barn så påverkar det mindre än om en genomsnittlig amerikan väljer att minska sin bilkörning med 30% exempelvis. Och det missar ju hela grejen med att "barn är framtiden", nu menar jag inte det på något sentimentalt sätt utan helt enkelt att vi behöver exempelvis teknisk utveckling för att hantera miljöproblem, och annat förstås, och ditt potentiella barn kanske hade varit den som löste kall fusion eller något. Alla barn har inte samma miljöpåverkan som sina föräldrar, framför allt här i I-länder så är ju trenden snarare den motsatta, och en del personer har förmågan att minska miljöpåverkan långt mer än vad de orsakar. Titta exempelvis på Greta Tunberg, jag säger inte att hon är perfekt eller har rätt i allt, men hon har fått upp dessa problem på agendan och sannolikt minskat miljöpåverkan många gånger mer än vad hon kan tänkas orsaka.
Sen handlar det ju om den logiska fortsättningen på argumentet. Om man ser det som att människor orsakar alla våra miljöproblem så är det ju logiskt att inte producera fler människor, nästa steg kanske är att komma till insikten att i så fall kan man ju hjälpa miljön ytterligare genom att begå självmord, eller hur? Tänker man ytterligare ett steg längre så borde man förstås ta med sig så många andra som möjligt i döden, då har man ju potentialen att kraftigt minska vår påverkan, mycket mer än att bara inte skaffa några barn liksom. Ser man människor i allmänhet som problemet så är ju den logiska slutpunkten att man bör minska antalet människor för att lösa det.
Visst är det så att varje persons utsläpp är otroligt olika beroende på vart i världen du bor och vilka förutsättningar man från början. En bonde i Afrika som får ett barn kommer släpper inte ut lika mycket mot vad en barn som föds i Sverige gör men det är så vi ser det nu.
Problemet är ju att alla vill ju uppnå livet som de rika har och viljan att ha en bil, en telefon, en dator, ett hus osv så även barnet i Afrika kommer ge mer utsläpp i framtiden.
Att vi hela tiden säger att vi behöver ett stort barnafödande för att kunna ta hand om alla de äldre människorna är givetvis också ett problem och då vi säkerligen kommer leva längre och längre för varje generation så kommer problemen bli större och större för att få det att gå ihop. Många slutar idag jobba när man är ca 65 år och många idag lever tills de blir iallafall 90 år eller till och med 100 år så en större del av våra liv kommer vi inte tillföra något egentligen mer än att vi köper saker och kanske kräver mer vård och operationer.
Givetvis kan man inte heller säga att alla över 90 år ska avlivas men på något sätt så behöver jorden få chans att återhämta sig från människans skövling i jakten på naturtillgångar och mat för att kunna åka i snabbare bilar, äta godare mat, ha snabbare datorer, ha större hus osv.
Ibland tror jag att ett "The Walking Dead" eller "Pestens tid" skulle vara bra för vår jord där många människor helt enkelt dog och man fick börja om, se värdet av livet på ett annat sätt och inte mäta sina framgångar i hur stort hus du har eller hur ny bil du har.
Detta är en omöjlig fråga att lösa tyvärr och jag tror vi kommer få mer problem innan vi kan börja få ordning på detta igen. Att börja skicka folk till Mars tror jag inte är lösningen och inte heller att alla ska åka elbilar utan vi måste tänka om helt men tyvärr kommer vi aldrig att göra det. Sen att vi här i Sverige i mångt och mycket försöker, eller vår regering försöker gör säkert nytta men tyvärr är den så mikroskopisk när vi har länder runt om i världen som släpper ut så enormt mycket mera utan att bry sig om hur mycket de skitar ner.
Jag är själv inte den bästa och följer absolut inte mina råd själv ska tilläggas då jag också vill vara som alla andra och är absolut inte någon miljötomte som står längst fram och vill förändra världen men jag tror att ett måste är att vi inte blir flera på vår jord iallafall även om vi hela tiden kommer bli det om nu inte Putin hittar på något jävligt dumt.
Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10