Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Överbefolkning är en komplicerad fråga. Problemet är ju inte att vi inte kan hantera fler personer, eller att vi skulle vara för många nu på något sätt. Vi har plats för fler människor, även när det gäller matproduktion och liknande. Problemet är väl mer att vi (människor/samhällen alltså) satsar stenhårt på att öka tillväxt, fler personer byter fler konsumenter liksom, och att varje person därför orsakar så mycket miljöförstöring.

Siffrorna de baserar påståendet om att det bästa man kan göra för miljön är att inte skaffa barn beror ju på att man räknar det som att barn orsakar lika mycket utsläpp som sina föräldrar och sen skaffar de egna barn som fortsätter på samma vis i all evighet. Så stoppa "kedjan" nu eller låt den fortgå i oändligheten, och det är klart att noll mot potentiellt oändliga utsläpp ser ganska mycket bättre ut liksom. Det är därför som ett barn enligt dessa beräkningar alltid orsakar mycket större utsläpp än deras föräldrar, oavsett vart de bor eller hur mycket utsläpp föräldrarna orsakar. Men det är ju ändå relativt, om en förälder i Nigeria väljer att inte skaffa ett barn så påverkar det mindre än om en genomsnittlig amerikan väljer att minska sin bilkörning med 30% exempelvis. Och det missar ju hela grejen med att "barn är framtiden", nu menar jag inte det på något sentimentalt sätt utan helt enkelt att vi behöver exempelvis teknisk utveckling för att hantera miljöproblem, och annat förstås, och ditt potentiella barn kanske hade varit den som löste kall fusion eller något. Alla barn har inte samma miljöpåverkan som sina föräldrar, framför allt här i I-länder så är ju trenden snarare den motsatta, och en del personer har förmågan att minska miljöpåverkan långt mer än vad de orsakar. Titta exempelvis på Greta Tunberg, jag säger inte att hon är perfekt eller har rätt i allt, men hon har fått upp dessa problem på agendan och sannolikt minskat miljöpåverkan många gånger mer än vad hon kan tänkas orsaka.

Sen handlar det ju om den logiska fortsättningen på argumentet. Om man ser det som att människor orsakar alla våra miljöproblem så är det ju logiskt att inte producera fler människor, nästa steg kanske är att komma till insikten att i så fall kan man ju hjälpa miljön ytterligare genom att begå självmord, eller hur? Tänker man ytterligare ett steg längre så borde man förstås ta med sig så många andra som möjligt i döden, då har man ju potentialen att kraftigt minska vår påverkan, mycket mer än att bara inte skaffa några barn liksom. Ser man människor i allmänhet som problemet så är ju den logiska slutpunkten att man bör minska antalet människor för att lösa det.

Visst är det så att varje persons utsläpp är otroligt olika beroende på vart i världen du bor och vilka förutsättningar man från början. En bonde i Afrika som får ett barn kommer släpper inte ut lika mycket mot vad en barn som föds i Sverige gör men det är så vi ser det nu.
Problemet är ju att alla vill ju uppnå livet som de rika har och viljan att ha en bil, en telefon, en dator, ett hus osv så även barnet i Afrika kommer ge mer utsläpp i framtiden.

Att vi hela tiden säger att vi behöver ett stort barnafödande för att kunna ta hand om alla de äldre människorna är givetvis också ett problem och då vi säkerligen kommer leva längre och längre för varje generation så kommer problemen bli större och större för att få det att gå ihop. Många slutar idag jobba när man är ca 65 år och många idag lever tills de blir iallafall 90 år eller till och med 100 år så en större del av våra liv kommer vi inte tillföra något egentligen mer än att vi köper saker och kanske kräver mer vård och operationer.

Givetvis kan man inte heller säga att alla över 90 år ska avlivas men på något sätt så behöver jorden få chans att återhämta sig från människans skövling i jakten på naturtillgångar och mat för att kunna åka i snabbare bilar, äta godare mat, ha snabbare datorer, ha större hus osv.
Ibland tror jag att ett "The Walking Dead" eller "Pestens tid" skulle vara bra för vår jord där många människor helt enkelt dog och man fick börja om, se värdet av livet på ett annat sätt och inte mäta sina framgångar i hur stort hus du har eller hur ny bil du har.

Detta är en omöjlig fråga att lösa tyvärr och jag tror vi kommer få mer problem innan vi kan börja få ordning på detta igen. Att börja skicka folk till Mars tror jag inte är lösningen och inte heller att alla ska åka elbilar utan vi måste tänka om helt men tyvärr kommer vi aldrig att göra det. Sen att vi här i Sverige i mångt och mycket försöker, eller vår regering försöker gör säkert nytta men tyvärr är den så mikroskopisk när vi har länder runt om i världen som släpper ut så enormt mycket mera utan att bry sig om hur mycket de skitar ner.

Jag är själv inte den bästa och följer absolut inte mina råd själv ska tilläggas då jag också vill vara som alla andra och är absolut inte någon miljötomte som står längst fram och vill förändra världen men jag tror att ett måste är att vi inte blir flera på vår jord iallafall även om vi hela tiden kommer bli det om nu inte Putin hittar på något jävligt dumt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Visst är det så att varje persons utsläpp är otroligt olika beroende på vart i världen du bor och vilka förutsättningar man från början. En bonde i Afrika som får ett barn kommer släpper inte ut lika mycket mot vad en barn som föds i Sverige gör men det är så vi ser det nu.
Problemet är ju att alla vill ju uppnå livet som de rika har och viljan att ha en bil, en telefon, en dator, ett hus osv så även barnet i Afrika kommer ge mer utsläpp i framtiden.

Jo förstås, men med välstånd kommer också ett minskat barnafödande. Sen har man ju en möjlighet i U-länderna att få dem att direkt gå på hållbar konsumtion snarare än att som vi gå igenom en period av 50-100 år av "skit samma, släpp ut allt vi kan bara vi får mer prylar". Om exempelvis länderna i Afrika är smarta så kommer de inte att satsa på fossil elproduktion, utan förnybart. De kanske bygger sina nya hus med annat än betong och stål och så vidare.

Citat:

Att vi hela tiden säger att vi behöver ett stort barnafödande för att kunna ta hand om alla de äldre människorna är givetvis också ett problem och då vi säkerligen kommer leva längre och längre för varje generation så kommer problemen bli större och större för att få det att gå ihop. Många slutar idag jobba när man är ca 65 år och många idag lever tills de blir iallafall 90 år eller till och med 100 år så en större del av våra liv kommer vi inte tillföra något egentligen mer än att vi köper saker och kanske kräver mer vård och operationer.

Ja det är ett problem. I Japan har man försökt lösa det med robotar som "tar hand om" gamlingar eller ska hålla dem sällskap exempelvis, men det har väl gått sådär. Problemet är ju inte bara att befolkningen blir äldre utan också att den blir relativt sjukare, vi håller folk vid liv längre och vi kan hantera fler sjukdomar och så, vilket förstås bara ökar resursanvändningen för äldrevården. Ekonomiskt är det inte riktigt ett så stort problem som många anser, de som tar hand om gamlingar är inte höginkomsttagare så de spenderar det mesta av sina intäkter i landet, men vi behöver ju folk som kan göra de här jobben.

Citat:

Givetvis kan man inte heller säga att alla över 90 år ska avlivas men på något sätt så behöver jorden få chans att återhämta sig från människans skövling i jakten på naturtillgångar och mat för att kunna åka i snabbare bilar, äta godare mat, ha snabbare datorer, ha större hus osv.
Ibland tror jag att ett "The Walking Dead" eller "Pestens tid" skulle vara bra för vår jord där många människor helt enkelt dog och man fick börja om, se värdet av livet på ett annat sätt och inte mäta sina framgångar i hur stort hus du har eller hur ny bil du har.

Fantasier om världens undergång är dock (eller som tur är) bara fantasier.

Citat:

Detta är en omöjlig fråga att lösa tyvärr och jag tror vi kommer få mer problem innan vi kan börja få ordning på detta igen. Att börja skicka folk till Mars tror jag inte är lösningen och inte heller att alla ska åka elbilar utan vi måste tänka om helt men tyvärr kommer vi aldrig att göra det. Sen att vi här i Sverige i mångt och mycket försöker, eller vår regering försöker gör säkert nytta men tyvärr är den så mikroskopisk när vi har länder runt om i världen som släpper ut så enormt mycket mera utan att bry sig om hur mycket de skitar ner.

Per capita är vi inte så jävla bra som folk verkar tro, så det är väl bra att vi försöker i alla fall. Det finns förstås tomtar på alla sidor i denna debatt, men det känns som om de på ena kanten får mycket mer uppmärksamhet och tas på större allvar nu. Exempelvis: https://www.dn.se/debatt/eu-tvingar-sverige-att-andra-klimatp... En ekonom som drar långtgående slutsatser från en mindre ändring av EU-direktiv och tror att marknaden kan lösa miljöproblemen, genom att ta bort regleringar och avgifter på utsläpp? Otippat?

Citat:

Jag är själv inte den bästa och följer absolut inte mina råd själv ska tilläggas då jag också vill vara som alla andra och är absolut inte någon miljötomte som står längst fram och vill förändra världen men jag tror att ett måste är att vi inte blir flera på vår jord iallafall även om vi hela tiden kommer bli det om nu inte Putin hittar på något jävligt dumt.

Frågan är om det är det faktiska problemet. "Vi är för många" är ett väldigt enkelt svar på en extremt komplex fråga. Att det är hemskt i Afrika är ju just hemskt exempelvis, men det handlar inte om att det inte finns mat eller resurser så det räcker utan om att de inte får del av de resurser som finns. Det saknas inte mat utan pengar. Elon hade ju kunnat lyfta hela kontinenten rejält med en del av sin privata förmögenhet exempelvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo förstås, men med välstånd kommer också ett minskat barnafödande. Sen har man ju en möjlighet i U-länderna att få dem att direkt gå på hållbar konsumtion snarare än att som vi gå igenom en period av 50-100 år av "skit samma, släpp ut allt vi kan bara vi får mer prylar". Om exempelvis länderna i Afrika är smarta så kommer de inte att satsa på fossil elproduktion, utan förnybart. De kanske bygger sina nya hus med annat än betong och stål och så vidare.

Afrika kommer gissningsvis satsa på det billigaste och mest miljövänliga och för dem borde det vara sol men tyvärr är jag rädd att det blir någon form av olja när de väl ska bygga upp landet som vi andra har gjort då man kan bygga stort och driva många familjer. Hur de kommer bygga sina hus så kommer de säkerligen köra vidare som alla andra med betong och stål.

Citat:

Ja det är ett problem. I Japan har man försökt lösa det med robotar som "tar hand om" gamlingar eller ska hålla dem sällskap exempelvis, men det har väl gått sådär. Problemet är ju inte bara att befolkningen blir äldre utan också att den blir relativt sjukare, vi håller folk vid liv längre och vi kan hantera fler sjukdomar och så, vilket förstås bara ökar resursanvändningen för äldrevården. Ekonomiskt är det inte riktigt ett så stort problem som många anser, de som tar hand om gamlingar är inte höginkomsttagare så de spenderar det mesta av sina intäkter i landet, men vi behöver ju folk som kan göra de här jobben.
Fantasier om världens undergång är dock (eller som tur är) bara fantasier.

Jo, robotar kan göra mycket men tyvärr inte allt och jag är rädd för att det blir färre och färre människor som faktiskt vill arbeta inom vården när man läser om hur illa det är. Sverige hade kunnat ha en bra vård och folk som ville jobba där om man nu skötte detta på rätt sätt. På samma sätt hade man säkerligen fått fler att vaccinera sig om man tagit hand och hjälpt de som faktiskt blev sjuka efter vaccinet med svininfluensan men nu är risken att de gör samma sak igen med folk som fått biverkningar av vaccinet efter covid.

Citat:

Per capita är vi inte så jävla bra som folk verkar tro, så det är väl bra att vi försöker i alla fall. Det finns förstås tomtar på alla sidor i denna debatt, men det känns som om de på ena kanten får mycket mer uppmärksamhet och tas på större allvar nu. Exempelvis: https://www.dn.se/debatt/eu-tvingar-sverige-att-andra-klimatp... En ekonom som drar långtgående slutsatser från en mindre ändring av EU-direktiv och tror att marknaden kan lösa miljöproblemen, genom att ta bort regleringar och avgifter på utsläpp? Otippat?

Klart vi inte är så bra då vi faktiskt släpper ut en hel del men fortfarande så står vi för en så otroligt liten del av alla utsläpp här på jorden. Efter Coronastoppet av många flyg och transporter så kan man också fundera hur mycket av allt som vi människor egentligen förstör då minskningen av utsläppen var marginell.

Citat:

Frågan är om det är det faktiska problemet. "Vi är för många" är ett väldigt enkelt svar på en extremt komplex fråga. Att det är hemskt i Afrika är ju just hemskt exempelvis, men det handlar inte om att det inte finns mat eller resurser så det räcker utan om att de inte får del av de resurser som finns. Det saknas inte mat utan pengar. Elon hade ju kunnat lyfta hela kontinenten rejält med en del av sin privata förmögenhet exempelvis.

Här är ju ett helt annat problem egentligen när man nu säger att pengar kan lösa alla problem. Hade vi inte haft dessa pengar så hade alla kunnat leva som oss andra (även detta en utopi) då alla skulle kunna ha rent vatten, mat på bordet osv då mycket av dessa stoppas pga att det inte finns pengar. Vi har själva skapat pengar, började med byteshandel och sen har någon kommit på att pengar har ett värde som de egentligen inte har förutom förr i tiden då faktiskt mynten innehöll någon silver eller guld. Att Musk och de andra multimiljardärerna skulle kunna lösa en del av världens problem är väldigt bra men tyvärr så lägger de hellre pengarna på utveckling av nya saker som i det stora hela inte gör världen bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Afrika kommer gissningsvis satsa på det billigaste och mest miljövänliga och för dem borde det vara sol men tyvärr är jag rädd att det blir någon form av olja när de väl ska bygga upp landet som vi andra har gjort då man kan bygga stort och driva många familjer. Hur de kommer bygga sina hus så kommer de säkerligen köra vidare som alla andra med betong och stål.

Jo det finns absolut en risk för det. Fossila bränslen är ju billiga, i alla fall utanför länder som låter de betala för utsläppen de orsakar. Men sol är ju också väldigt billigt och passar dem ypperligt, så man kan ju hoppas i alla fall.

När det gäller nybyggnation så kommer de säkert att göra en hel del misstag men man kan ju också där hoppas på att de tar lärdom av våra misstag och inte gör om samma i alla fall.

Citat:

Jo, robotar kan göra mycket men tyvärr inte allt och jag är rädd för att det blir färre och färre människor som faktiskt vill arbeta inom vården när man läser om hur illa det är. Sverige hade kunnat ha en bra vård och folk som ville jobba där om man nu skötte detta på rätt sätt. På samma sätt hade man säkerligen fått fler att vaccinera sig om man tagit hand och hjälpt de som faktiskt blev sjuka efter vaccinet med svininfluensan men nu är risken att de gör samma sak igen med folk som fått biverkningar av vaccinet efter covid.

Jo det är ett stort problem att vårdyrken är så lågt värderade. Vill man vara konspiratorisk kan man ju härleda det till att det har varit kvinnoyrken och liknande, men vi behöver inte gå in på det.

Citat:

Klart vi inte är så bra då vi faktiskt släpper ut en hel del men fortfarande så står vi för en så otroligt liten del av alla utsläpp här på jorden. Efter Coronastoppet av många flyg och transporter så kan man också fundera hur mycket av allt som vi människor egentligen förstör då minskningen av utsläppen var marginell.

Jo jag håller med om att det är ett för stort fokus på vad man som individ kan göra när man inte kan göra så mycket då väldigt mycket utsläpp kommer från industrier och så. Men det är ju lite Sveriges stil, vi beskattar individer väldigt hårt i jämförelse med de flesta länder samtidigt som vi är ett de facto skatteparadis för stora företag och kapitalägare exempelvis.

Men det betyder ju inte att det inte är värt att göra det man kan. Vi är inget stort land men vi ligger ju hyfsat långt fram i dessa frågor och kan vara ett bra exempel, och även om vår påverkan inte är stor globalt sett så är den stor per individ. Speciellt om man räknar med de utsläpp våra inköp orsakar i bland annat Kina.

Citat:

Här är ju ett helt annat problem egentligen när man nu säger att pengar kan lösa alla problem. Hade vi inte haft dessa pengar så hade alla kunnat leva som oss andra (även detta en utopi) då alla skulle kunna ha rent vatten, mat på bordet osv då mycket av dessa stoppas pga att det inte finns pengar. Vi har själva skapat pengar, började med byteshandel och sen har någon kommit på att pengar har ett värde som de egentligen inte har förutom förr i tiden då faktiskt mynten innehöll någon silver eller guld. Att Musk och de andra multimiljardärerna skulle kunna lösa en del av världens problem är väldigt bra men tyvärr så lägger de hellre pengarna på utveckling av nya saker som i det stora hela inte gör världen bättre.

Jo men vad jag menar är att snacket om att vi är för många inte riktigt stämmer. Vi är för många om alla ska ha sin egen bil att åka själv till jobbet i och så vidare, men vi kan bli många fler utan att jordbruksmarken inte skulle räcka till för att producera mat till alla eller liknande. Mängden resurser är inte problemet utan fördelningen av dem. Men inskränkningar i vår livsstil kommer ju att behövas oavsett vad som händer med befolkningen, men de behöver inte bli så drastiska om vi bara får tummen ur och sätter igång. Jag gillar att ha bil exempelvis men jag skulle klara mig utan (däremot får man gärna bygga ut kollektivtrafiken mer om det ska bli så förstås), jag gillar att äta kött men jag har inga problem att dra ner på det, jag gillar att ta ett varmt bad när det är svinkallt ute men det är inget måste heller och så vidare.

Permalänk
Medlem

Svar till Stefflo. Bra inlägg tycker jag. Jag ser också mörkt på framtiden. Få som vill rätta sig efter de krav som behövs för en framtid på jorden. Kommer att tänka på en debattartikel I DN på 60-talet. Författaren liknade jorden vid ett provrör med näringsvätska. Så kom det in bakterier. Dom hade det svårt i början men så småningom muterade dom så näringen passade. Då ökade dom snabbt. Men spillningen dom lämnade var ju inte trevlig och näringen började ta slut och då vart det brant utför. Man undrar ju om mänskligheten är på topp nu?

Permalänk
Medlem

Får man gnälla på Putin nu? Är åtminstone lite gnällig på honom.

Permalänk
Medlem

Vill gnälla oerhört mycket på Putin. Var i Vilnius måndag-onsdag då vårt mjukvaruteam sitter där, och de har en ukrainsk testare som var på besök över veckan, skulle åka hem på fredag. Vi föreslog att hon nog borde åka hem till make och två-årig dotter, men trodde inte att det var någon fara. Well. Idag är hon i Polen och försöker ta sig till Kiev, eller att familjen ska ta sig ut, och hon "Hoppas att hon har ett hem att ta sig hem till." En kompis jobbar med två utvecklare som sitter i Ukraina, min vän skickade en bild på utvecklarens status i företagschatten. "On the run."

Helt overkligt. Måtte detta sluta på ett helt fruktansvärt sätt för Putin och hans bihang.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Åh vad jag stör mig på folk, vid en parkering där man står 2 bilar framför varandra.
Som idag, står med nosen inåt, helt tomt i flera av rutorna precis framför grannbilen där jag står.
Väljer att backa ur sina rita istället för att åka igenom rutorna och dessutom får en bättre vinkel it garaget under citygross i kungens kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Varför säger en del liksom när de pratar? Liksom. Det tillför ingenting. Liksom.
Det är mest irriterande. Och var kommer det ifrån? Liksom.

Du vet, diskurspartiklar är, som alla vet, liksom fetbra, men, hm, om du, liksom, inte pallar med det, så äum, du vet, lyssna på folk kan du, liksom, glömma och , vet jag inte , gömma dig där det inte finns folk.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

Vill gnälla oerhört mycket på Putin. Var i Vilnius måndag-onsdag då vårt mjukvaruteam sitter där, och de har en ukrainsk testare som var på besök över veckan, skulle åka hem på fredag. Vi föreslog att hon nog borde åka hem till make och två-årig dotter, men trodde inte att det var någon fara. Well. Idag är hon i Polen och försöker ta sig till Kiev, eller att familjen ska ta sig ut, och hon "Hoppas att hon har ett hem att ta sig hem till." En kompis jobbar med två utvecklare som sitter i Ukraina, min vän skickade en bild på utvecklarens status i företagschatten. "On the run."

Helt overkligt. Måtte detta sluta på ett helt fruktansvärt sätt för Putin och hans bihang.

Jo det är helt sjukt. Jag har en kille i mitt team från Ukraina och hans föräldrar och syskon (och hus) är där. Han är förstås rätt glad att han valde att flytta sig och sin familj hit för ett drygt år sedan, men det är inte kul någonstans. Samtidigt jobbar jag också med både afghaner och irakier som har suttit i en liknande situation i åratal nu med familjen kvar och så samtidigt som det sker en massa attacker, talibanerna tar över och så. Man känner sig ganska privilegierad som svensk ändå.

Permalänk
Medlem

Jag känner en kille från Eritrea. Duktig, trevlig och ambitiös. Han anstränger sig verkligen för att jobba tillräckligt för att Migrationsverket ska godkänna familjeåterförening. Han har fru och tre barn i Etiopien. Han har jobbat i lantbruk tidigare så det är inte lätt att hitta liknande i Sverige. Nu inom hemtjänsten. Vi behöver ju ungt folk i Sverige så jag hoppas han får hit sin familj snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag känner en kille från Eritrea. Duktig, trevlig och ambitiös. Han anstränger sig verkligen för att jobba tillräckligt för att Migrationsverket ska godkänna familjeåterförening. Han har fru och tre barn i Etiopien. Han har jobbat i lantbruk tidigare så det är inte lätt att hitta liknande i Sverige. Nu inom hemtjänsten. Vi behöver ju ungt folk i Sverige så jag hoppas han får hit sin familj snart.

Beroende på vad han gjort innan inom lantbruket så finns det stora möjligheter i Sverige, det är stor brist på folk inom jordbrukssektorn. Visst är lantbruket mer högteknologiskt i Sverige jämfört med stora delar av Afrika, så maskinförare kanske man inte blir på första jobbet. Har han däremot erfarenhet av djurskötsel och ett bra djuröga finns det massor med jobb, speciellt om han kan tänka sig lite obekväm arbetstid.

Många svenskar som gått naturbruksgymnasium el. liknande utbildning väljer ofta andra karriärvägar än lantbruket just pga. de otacksamma arbetsförhållandena i säsong.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Beroende på vad han gjort innan inom lantbruket så finns det stora möjligheter i Sverige, det är stor brist på folk inom jordbrukssektorn. Visst är lantbruket mer högteknologiskt i Sverige jämfört med stora delar av Afrika, så maskinförare kanske man inte blir på första jobbet. Har han däremot erfarenhet av djurskötsel och ett bra djuröga finns det massor med jobb, speciellt om han kan tänka sig lite obekväm arbetstid.

Många svenskar som gått naturbruksgymnasium el. liknande utbildning väljer ofta andra karriärvägar än lantbruket just pga. de otacksamma arbetsförhållandena i säsong.

Det finns typ 2 typer som läser naturbruksgymnasium. De vars föräldrar har ett jordbruk som de tänker ta över och sedan finns det en grupp som ofta är kvinnor och djurvänner som vill jobba med djur. Dessa kvinnor kanske kan hitta en man som har en gård och någon läser säkert vidare till veterinär etc. Några enstaka blir avbrytare.
Självklart kan män som inte har en stor gård hitta en kvinna som har det och börja med jordbruk. Det är ungefär lika enkelt som för gemene datanörd här att hitta en kvinna som har en serverhall för några miljoner hemma när man själv inte har ett skit. Det är inte helt omöjligt men svårt.

Personer som bara kan djurskötsel har inte så mycket att komma med på jordbruk nu idag och egentligen aldrig. Då det har varit ett slitsamt arbete och man framförallt ska vara bra på att arbeta fysisk. Att vara djurvän är absolut inte fel, men väldigt stor del är helt annat. Förr mycket fysisk slit, idag laga tekniska maskiner, snickera och annat.
Det är lite som att en person som bara gillar barn inte har så mycket att komma med att söka jobb som lärare i högstadiet.

*edit*
Mångas bild av jordbruk, gå runt med kor i hagen och klappa dem. I verkligheten jobba som en galning kanske 10h per dag 7 dagar i veckan med olika saker, mycket fysisk, mycket laga maskiner, sätta upp staket och annat. Den tid utöver dessa 70h i veckan som man gör, såklart att man kan gå runt och klappa en ko i hagen om man vill.

Djuruppfödare av hundar och liknande är mer fokus på att umgås med hundar. Men om man ska leva på hunduppfödning så får man ha väldigt många hundar och vops så försvinner en hel del närhet, då mycket av jobbet blir att ta hand om diverse saker.
Undra hur många hundar man behöver ha om man ska plocka ut 30 000kr/månaden på att avla dessa?

*edit2*
Så min poäng är att jobba som avbrytare jordbrukare är ett tufft jobb idag. Visst finns det lite fulingar som att anställa folk från de baltiska länderna för slavlöner, även om jag i praktiken tror det är ovanligt. Det finns dock väldigt gott om andra enklare jobb i sverige att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns typ 2 typer som läser naturbruksgymnasium. De vars föräldrar har ett jordbruk som de tänker ta över och sedan finns det en grupp som ofta är kvinnor och djurvänner som vill jobba med djur. Dessa kvinnor kanske kan hitta en man som har en gård och någon läser säkert vidare till veterinär etc. Några enstaka blir avbrytare.
Självklart kan män som inte har en stor gård hitta en kvinna som har det och börja med jordbruk. Det är ungefär lika enkelt som för gemenedatanörd här att hitta en kvinna som har en serverhall för några miljoner hemma när man själv inte har ett skit. Det är inte helt omöjligt men svårt.

Personer som bara kan djurskötsel har inte så mycket att komma med på jordbruk nu idag och egentligen aldrig. Då det har varit ett slitsamt arbete och man framförallt ska vara bra på att arbeta fysisk. Att vara djurvän är absolut inte fel, men väldigt stor del är helt annat. Förr mycket fysisk slit, idag laga tekniska maskiner, snickera och annat.
Det är lite som att en person som bara gillar barn inte har så mycket att komma med att söka jobb som lärare i högstadiet.

*edit*
Mångas bild av jordbruk, gå runt med kor i hagen och klappa dem. I verkligheten jobba som en galning kanske 10h per dag 7 dagar i veckan med olika saker, mycket fysisk, mycket laga maskiner, sätta upp staket och annat. Den tid utöver dessa 70h i veckan som man gör, såklart att man kan gå runt och klappa en ko i hagen om man vill.

Djuruppfödare av hundar och liknande är mer fokus på att umgås med hundar. Men om man ska leva på hunduppfödning så får man ha väldigt många hundar och vops så försvinner en hel del närhet, då mycket av jobbet blir att ta hand om diverse saker.
Undra hur många hundar man behöver ha om man ska plocka ut 30 000kr/månaden på att avla dessa?

*edit2*
Så min poäng är att jobba som avbrytare jordbrukare är ett tufft jobb idag. Visst finns det lite fulingar som att anställa folk från de baltiska länderna för slavlöner, även om jag i praktiken tror det är ovanligt. Det finns dock väldigt gott om andra enklare jobb i sverige att välja på.

Absolut, dock finns det ett uppdämt behov av folk som verkligen vill jobba på maskinstation och de stora djurgårdarna, framför allt med mjölkkor. Många romantiserar yrket, precis som du säger, därför tar gårdarna ofta in utländsk arbetskraft istället. Kan man då få en kille från Afrika som bor permanent i Sverige vars dröm är att återförenas med sin familj skulle jag tycka det låter helt okej jämfört med någon från Litauen som stannar i 3-6 månader.

Som jag tidigare skrev krävs det så klart meriter, har han ett bra djuröga och inte är rädd för de där 70h/vecka du nämner kan han lätt få jobb.

Maskinförare är som både du och jag nämnt mycket svårare att bli om man inte är teknikintresserad idag, då alla stora maskinstation er och gårdar har nya, dyra maskiner fullproppade med teknik. Anledning till att hör är brist påfolk som vill jobba är att det är bekvämare att jobba som grävmaskinsförare mån-fre 7-16 än att sitta och köra följevagn 13h/dygn i säsong och sen om man har tur få behålla anställningen över vintern för att spendera tid i verkstan för underhåll.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Svar till Stefflo. Bra inlägg tycker jag. Jag ser också mörkt på framtiden. Få som vill rätta sig efter de krav som behövs för en framtid på jorden. Kommer att tänka på en debattartikel I DN på 60-talet. Författaren liknade jorden vid ett provrör med näringsvätska. Så kom det in bakterier. Dom hade det svårt i början men så småningom muterade dom så näringen passade. Då ökade dom snabbt. Men spillningen dom lämnade var ju inte trevlig och näringen började ta slut och då vart det brant utför. Man undrar ju om mänskligheten är på topp nu?

Tyvärr är det nog så. Människan borde ha lärt sig efter alla dessa år men den tekniska utvecklingen av i många gånger rätt onödiga saker fortsätter. Både plast och elektronikberget byggs hela tiden på och nu kommer alla batterier in i detta också då allt nu måste drivas av just det. Har väl varit under en längre tid men nu känns det som att mänskligheten tror att just dessa batterier ska rädda hela jorden.
Jag tror tyvärr inte det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att Melodifestivalens programledare tävlar i mest cringe achieved. Det var bättre förr när riktiga komiker var med

Permalänk
Medlem

Är vi särskilt ängsliga i landet Sverige så fort det uppstår hot mot vår vanliga vardag?

"Apoteas vd Pär Svärdson, säger till tidningen att försäljningen av jodprodukter ökade med 38 000 procent efter den ryska invasionen."

38 000 %! måste vara den högsta värdet i procent jag läst om, utan motstycke, eller är det felskrivning?

Ok, man är rädd för strålning p.g.a kriget i Ukraina.
För det kan bli kärnvapenkrig, eller att man bombar Tjernobyl, eller någon professor har varnat för konsekvenser, eller läst på sociala medier.
"Jag minsann, vet bäst och tänker bara för mitt eget bästa."

Och då blir det rusning för att köpa upp allt som finns vad gäller jodprodukter, för det ska vara bra att ha om man är utsatt för radioaktivitet.

För man kan ju inte lita på svenska myndigheterna eller de mätare som ska visa eventuella höjningar av radioaktiv strålning.

Vid Corona utbrottet såldes det slut på bl.a. toapapper på vissa ställen om jag inte minns fel.
Trodde man att det skulle snytas så pass i papper att det skulle ta slut?

Vad blir härnäst,
Skynda ut och köp upp allt vetemjöl som finns i affärerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Vid Corona utbrottet såldes det slut på bl.a. toapapper på vissa ställen om jag inte minns fel.
Trodde man att det skulle snytas så pass i papper att det skulle ta slut?

Om jag inte minns fel så började hela toapapperskaoset i Australien, sen spred det sig som en löpeld runt jorden via media och internet. Folk såg artiklar om att allt toapapper var slut någonstans, fick panik vid tanken på att inte kunna bajsa, sprang ut och köpte allt toapapper, uppfyllde profetian.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av keyser:

Om jag inte minns fel så började hela toapapperskaoset i Australien

Iom Ukraina har nog folk börjat hamstra igen, iaf i Hedesunda där det var helt soprent på bästa-billigaste-raspigaste-pappret igår kväll medans prinsessan-på-ärten-mjuk-fjant-papper fanns i mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smith:

Är vi särskilt ängsliga i landet Sverige så fort det uppstår hot mot vår vanliga vardag?

Jag har en kompis som bor i norra Norge där deras kommun rekommenderade att köpa massa jodprodukter. Det kan ju vara fler ställen som gör det och vips får folk nys om det här och vill göra samma sak.

Det kan nog enkelt starta en kedjereaktion.

Permalänk
Medlem

Det var säkert 10 år sedan jag köpte jodtabletter. Det hade dom inte hemma utan fick beställa. Då kändes det ändå tryggare att ha en förpackning hemma. Men anledningen kommer jag inte ihåg. Troligen var det nått problem med kärnkraftverk. Inte särskilt skrymmande med en lite påse i medicinskåpet. Min erfarenhet är att om man garderar sig inför någon olycka så brukar inget hända och tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid undrat hur länge en dos jod räcker?
Gissar att tanken är att man tar en dos efter det hänt något och sedan packar resväskan och flyr till ett icke radioaktivt ställe asap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck, Det är 2022, och folk kan fortfarande inte skillnad på "tjäna" och "spara"..
Tänker på någon som skriver i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1658549-kopa-leasa-bil som konstant skriver "tjänar" när personen menar sparar.

Jaaa, tvi fasen! Tjänar knappt pengar på mitt jobb. Haha 😃

Permalänk
Medlem

"Ska bara, ska bara" Jag retar mej på dessa lata bilister som bryter mot lagen för att spara några steg. Dom parkerar på trottoarer och cykelbanor. Utanför butiker stannar dom framför dörren istället för parkeringen strax intill.

Permalänk
Avstängd

Kan vi pausa denna tråd i en månad omedelbart?

Det finns ingen anledning att sitta och gnälla om sin livssituation just nu som svensk medborgare i Sverige just nu.

Passa då på att rannsaka din egen livssituation under denna månad och om "Gubbgnäll" verkligen är meningen med just ditt liv?

Tack på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Det finns ingen anledning att sitta och gnälla om sin livssituation just nu som svensk medborgare i Sverige just nu.

Passa då på att rannsaka din egen livssituation under denna månad och om "Gubbgnäll" verkligen är meningen med just ditt liv?

Är det inte bättre att DU pausar dig själv från internet i en månad istället för att dra ner alla i din deppiga ängslan? Så slipper vi läsa din ängslan i alla trådar som inte handlar om Ukraina.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Jag har haft multitasking aktiverat sedan OS/2 Warp släpptes. Att gnälla över stort som smått är min jämra rättighet som (numera) officiellt auktoriserad gnällgubbe - dvs jag får ta pension om jag vill - vilket jag tänker meddela min arbetsgivare idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Det som händer är ytterst tragiskt, och vi kan hjälpa till på de sätt vi kan. Och med det sagt..

Jag tror det är hälsosamt att inte ge Putin den makten över våra liv. Även om det är stor tragik som sker just nu i Europa så måste vi leva vidare som vanligt och ändå hjälpa, förstå och kämpa emot. Vi behöver semestra, handla, umgås, gnälla, dricka sprit, vara upprörda, glada och spela padel. Vi kan inte låta ondskan styra och ställa över vad vi gör och hur vi agerar, för det är precis vad den vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Håller med föregående talare. Ta ansvar för dig själv, och ditt eget internetanvändande, och ta en paus om du vill det. Pracka inte på andra saker bara på grund av dina känslor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det som händer är ytterst tragiskt, och vi kan hjälpa till på de sätt vi kan. Och med det sagt..

Jag tror det är hälsosamt att inte ge Putin den makten över våra liv. Även om det är stor tragik som sker just nu i Europa så måste vi leva vidare som vanligt och ändå hjälpa, förstå och kämpa emot. Vi behöver semestra, handla, umgås, gnälla, dricka sprit, vara upprörda, glada och spela padel. Vi kan inte låta ondskan styra och ställa över vad vi gör och hur vi agerar, för det är precis vad den vill.

Det är min personliga åsikt att "gnälla" är inte att leva. Det är en copingmekanism för att slippa förverkliga sitt liv man annars till och från dagdrömmer om.

Att gnälla kostar två saker: tid och energi, båda begränsade resurser. T.ex. kan du antingen sitta hemma i soffan och gnälla om din mage med två chipspåsar i händerna eller så kan du använda samma energi och tid till att promenera och lyssna på en bra podcast eller ta dig till gymmet och kötta där.

Att gnälla är också ett sätt att eliminera sin dagliga tacksamhet. Jag är oerhört tacksam nu varje dag jag vaknar utan Hesa Fredrik som larm, med ström, värme, rent vatten, mat i frys, kyl och skafferi, rena kläder, hygienartiklar, nödvändig medicin, levererade postpaket, post i brevlådan, fortfarande ett jobb att sköta, med mera.

Vi i Sverige har som sagt var haft det alldeles för bekvämt och det betyder inte att vi måste ha det obekvämt men att ta tillfället i akt tack vare närhetsprincipen och inse att "det jobbiga/irriterande i vardagen" kunde ha varit 1000x gånger värre.

Var helt enkelt försiktig med gnälla eftersom det ÄR en så kallad "energitjuv". Den som lever på att gnälla ser nog "daglig tacksamhet" som något främmande från en annan dimension ur ett annat universum.

Nu när jag har "gnällt" färdigt om att gnälla så ska jag nu bege mig till gymmet och kötta underkropp då jag köttade överkropp igår. Jag är tacksam att jag fortfarande kan gå dit än att det vore nedstängt pga. pandemi eller krig.

Det är endast en rekommendation från mig för jag kan inte kontrollera andra utan bara mig själv. Men jag ser gnäll som "mental alkoholism" - inte bra för hälsan på lång sikt.

Ha en fortsatt fin och tacksamhetsfull (första gången i mitt liv jag skriver just det ordet) dag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |