Veckans fråga: Vilken programvara använder du för bildredigering?

Permalänk
Medlem

Pixelmator (sjukt kraftfullt och prisvärt!) på Mac/iPad/iPhone och Adobe Creative Cloud Express på webben (bytte precis från Canva).

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

mspaint 99% av gångerna.
GIMP om jag måste göra något mer avancerat, och det blir med många svordomar och googlingar.
Pixelmator om jag är på min iPhone, och på Mac om jag råkar sitta där (vilket är 100x bättre än GIMP).

Håller med om Pixelmator Pro. Riktig kvalitétsmjukvara som känns väldigt macOS ”native” – om man som Windows-användare nu fattar vad grejen med det är. Tummen upp!

https://www.pixelmator.com/pro

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem

För enkelt "kladda dit ett par pilar och ändra storlek" är Faststone Image Viewer ett rätt vettigt program. Snabbt och läser mångs format.

Och det är inte med i listan heller

www.faststone.org

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har i snart 20 års tid jobbat med manipulera bilder i en och annan form. Photoshop är tyvärr fortfarande King of the Hill. Adobe försvann från min lista över verktyg i arsenalen redan 2013. Har dock använt min CS6 Premium långt efter det men så fort Adobe blev subscription only så blev de sjukt lata, spottar ut nya funktioner och låter buggar vara kvar. UI:et är horribelt idag. Photoshop 7 va gudomligt. Idag sitter jag uteslutet med alla mjukvaror från Affinity och har inte tänkt tanken att gå tillbaka för det kommer aldrig hända. Allt adobe rör idag blir pankaka... Kolla Substance painter. Alla presets man hade innan sluta helt plötsligt funka.. jävla tomtar... (read old angry man... heh)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Lightroom Classic för det allra mesta. Photoshop använder jag när jag behöver get down and dirty och göra mer kraftfulla redigeringar. T.ex. avlägsna elledningar i en bild, jobba med lager, ersätta himmelen etc.

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt kommit in i det med bildredigering. På sin höjd gjort bilder lite ljusare.
Varken haft behovet eller intresset för det i högre grad.
Känts som för hög tröskel för att lägga den tid och energi som krävs, har för mycket annat.

De gånger jag behövt försöka göra något med bilder har det blivit något av de mer kända gratisprogramen, el något som ingår med Windows.
Mest aktiv var jag nog med Paint när jag bl a gjorde egna bilder till gamla Nokia-telefoner, för lite drygt 20 år sen.

Permalänk
Medlem

Capture One Fuji Express för RAW-filerna och Affinity Photo för allt annat. Det ena gratis och det andra med en engångsavgift.

Permalänk
Medlem

Använder Lightroom för "vanliga" foton, men det bildprocessningsprogram jag utan tvekan använder mest finns inte på listan - Pixinsight. Givetvis inte ett program man kan förvänta sig skulle finnas på listan då det är högst nischat mot astronomiska foton, men rent krasst så går det att göra i stort sett vad som helst som innefattar pixelmanipulation i det (även om det utan tvekan finns bättre program för mycket ). Inte direkt en mjukvara jag rekommenderar till den som inte har ett behov av det, men guld värt för den som har behovet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Får se om jag är ensam

Sigma photo pro, ett av de enda programmen som läser deras feveon sensor format till mina dp1m och dp2m kameror.

Permalänk

Windows 12.

Permalänk

Tänker slå ett slag för Affinity Photo som jag bytt ut Photoshop med hemma.
Tycker personligen att det är det närmaste man kommer Photoshop utan att skaffa Photoshop av dom program jag testat.

Den är väldigt prisvärd samt att man får en permanent licens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D 8C 16T | Nvidia RTX 4070TI Superr 16GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Define 7 TG |

Permalänk
Medlem

PhotoShop 6 har dugt fint till det mesta hemma i många år nu.
MS Paint när det inte finns annat att tillgå, som på jobbet.
ACDSee (gamla för Windows XP) till enklare saker som crop/rotate.

ByteMobile ImageEditor eller Samsung Photo Editor på mobilen. Det finns en hel del verktyg i det förstnämnda faktiskt, och bara någon reklam att trycka bort någon enstaka gång, så det har jag använt en hel del till sociala media m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Photoshop. Jag har nog använt varenda version sedan 1.0 på 90-talet.

Jag har letat efter andra program som är mer "auto" på att piffa till t.ex mina landskapsfoton men har tyvärr inte hittat nåt jag gillat. För allt manuellt pillande i Photoshop med lager osv blir lätt ett tidssörplande OCD-kaninhål när det finns så extremt mycket man kan göra med en bild. Men det är ju mitt eget fel också.

Permalänk
Medlem

DxO Photolab för att justera raw-filerna från min DSLR.

Permalänk
Avstängd

Photoshop mestadels. Har CS2 sedan de "släppte det gratis" men har också en prenumeration nu på CS Cloud eller vad det heter. Paint används emellanåt också, mest på jobbet där jag inte har Photoshop förstås, men kanske än mer snipping tool för att ta screenshot och rita till en pil eller cirkel eller så, sen in med det i Word, Powerpoint, Teams, ett mail eller vart bilden nu ska användas. Lightroom är också trevligt, och Camera Raw eller vad det heter använder jag också emellanåt, men de är i mina ögon delar av Photoshop då de ingår i samma prenumeration.

Gimp har jag kört mycket förut, men det känns rätt jobbigt att använda när man vant sig vid PS. En del andra används också ibland, mest för att testa på om jag kan sluta betala så mycket till Adobe, men än så länge är svaret nej.

Permalänk
Medlem

Photoshop CS4 men försöker lära mig Gimp just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mjukvara, redigera ? Gör rätt från början !

Rätt från början? Det finns inget "rätt från början".

Jag kör Photoshop på dstorn iaf, o Snapseed på telefonen. Lite överraskad att Snapseed inte fanns med i lista, borde väl vara den populäraste bildredigeringsappen på telefoner?

Permalänk
Medlem

Pixlr online för "tjusiga" grejer.
Paint vanligtvis, då det normala användandet för mig är att kombinera skärmdumpar eller markera detaljer i en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

GIMP och MS Paint.

GIMP är ju horribelt i jämförelse med Photoshop, precis som med mycket annan fri programvara, men använder det för lite för att det ska vara värt att betala då mitt fotointresse är obefintligt numera.

GIMP och m$ paint. Klipper mest bilder, och då funkar paint bra. Brukar inte behöva redigera bilder så mycket mer än att klippa till dem. Körde Photoshop under XP-perioden. (tidigt 2000-tal). Känner inget behov längre.

Permalänk
Medlem

Foton och mer komplexa montage; Photoshop/Camera RAW, men även Xnview MP för batchkonverteringar, Affinity Photo för HEIF/HEIC-bilder som Photoshop inte kan öppna, men även Techsmit SnagIt för allt relaterat till skärmbilder för instruktioner etc.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om man gillar att installera en massa skit på sin egen dator. Så om man köper dyra Photoshop och har den på sin personliga dator hemma, så har man ej tillgång till denna på sin jobbdator om man ej fjärrstyr ens hemdator.

Kan du inte ha photoshop installerat på två datorer?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Primärt använder jag Photoshop sedan många år tillbaka, både till bildredigering och illustrationer/2D-grafik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Kan du inte ha photoshop installerat på två datorer?

Det kan man. PS finns bara som prenumeration numera och den tillåter två samtidigt aktiva installationer, behöver man fler kan man "logga ut" en. Det är ingen jättebegränsning då man normalt inte använder mer än en dator samtidigt, men det är klart att det gör det svårare att dela flera stycken på samma.

Men avtalet är nog tydligt i att det är företaget som borde ha en licens om det ska användas professionellt. Så man lär bryta mot avtalsvillkoren om man använder sin privata prenumeration på jobbet, precis som med Office 365 eller liknande.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Paint.net och RawTherapee

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snippingtool, Paint och Paint 3D är allt jag använder

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Olle P:

Jag använder primärt någon ~20 år gammal version av Paintshop Pro.

#metoo, psp anno 1999.

Permalänk
Medlem

Photoshop till allt på stationär dator. Sitta på mobil kommer aldrig ske med miniskärmar och inte kalibrerad.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Photos.app på macOS, iOS eller iPadOS täcker nästan alla mina behov (dvs cropping/rotating samt färgjustering av foton)

Permalänk
Medlem

Photoshop samt Lightroom.

En del vill påstå att GIMP är lika bra men det är det inte, hur gratis och open source det än är.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gimp. Jag gillar den ej och funderar på att byta.
För länge sedan använde jag Photoshop som jag gillade förutom priset. Den kostar väldigt mycket per månad och man vill knappast inte ha sådan skit installerad på sin egen dator. Vilket innebär att man även får hosta den på en annan dator som man fjärrstyr.
jag tycker gott Adobe kunde tillhandlighålla fjärrstyrning av programvaran för priset.

Även om man gillar att installera en massa skit på sin egen dator. Så om man köper dyra Photoshop och har den på sin personliga dator hemma, så har man ej tillgång till denna på sin jobbdator om man ej fjärrstyr ens hemdator.

Om Photoshop är för mycket skit och malware för att installera på din dator så kan man undra vilken mjukvara du vågar installera egentligen?

Permalänk
Medlem

Affinity Photo, Affinity Designer, The Gimp, Krita, Blender 3D m.m.

Och så finns ju: https://www.photopea.com/ förstås som är en verkligen bra Online Cloud Photoshop klon som klarar av det mesta om du har en snabb bredbandsuppkoppling.