Veckans fråga: Vilken programvara använder du för bildredigering?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken programvara använder du för bildredigering?

Hur redigerar du bilder primärt? Är det traditionell mjukvara eller använder du något webbläsarbaserat?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag använder hexeditor på bitmaps för att jag är l33t. Hur kunde ni missa det som val???++

Permalänk
Medlem

Paint.Net och Photoshop

Permalänk
Medlem

Lightroom och Photoshop, Adobes fotografplan är perfekt i sammanhanget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

GIMP eller MS Paint när jag vill spara en screenshot men är för lat för att installera GIMP.

Permalänk
Medlem

Lightroom finns i två versioner lightroom och lightroom classic. Jag använder iOS inbyggda för att beskära och fixa bilder snabbt i mobilen.
Även lightroom mobile också.

Permalänk

Gimp. Jag gillar den ej och funderar på att byta.
För länge sedan använde jag Photoshop som jag gillade förutom priset. Den kostar väldigt mycket per månad och man vill knappast inte ha sådan skit installerad på sin egen dator. Vilket innebär att man även får hosta den på en annan dator som man fjärrstyr.
jag tycker gott Adobe kunde tillhandlighålla fjärrstyrning av programvaran för priset.

Även om man gillar att installera en massa skit på sin egen dator. Så om man köper dyra Photoshop och har den på sin personliga dator hemma, så har man ej tillgång till denna på sin jobbdator om man ej fjärrstyr ens hemdator.

Permalänk
Snusfri

Photoshop, finns inget annat som ens kommer i närheten av att vara lika bra, vare sig det kommer till GUI, "Effekter" osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Mjukvara, redigera ? Gör rätt från början !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pixlr. Som synes är jag -professionell- bildredigerare.

Tillåt mig att presentera min senaste skapelse, hajgelkotten.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Främst Krita och Kolourpaint (som MS Paint), ibland GIMP, ibland Photoshop (i virtuell maskin).

Framförallt kör jag hellre mina foton från kameran genom Photoshops Camera Raw än motsvarande verktyg i Linux.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Photoshop på datorn, men snabbfix av bilder direkt i telefonen görs med fördel i Googles Snapseed som ni glömt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har använt Pinnacle Studio i flera år och trodde de var stora, men såg att de inte var med på listan. Kanske inte är så stora som jag trodde

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av MoNkeY-05:

Pixlr. Som synes är jag -professionell- bildredigerare.

Tillåt mig att presentera min senaste skapelse, hajgelkotten.

https://i.imgur.com/4b1qI2i.jpeg

Du vet säkert om den, men resten av SweC måste ju få veta om https://www.reddit.com/r/HybridAnimals/ där såna kreationer frodas

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du vet säkert om den, men resten av SweC måste ju få veta om https://www.reddit.com/r/HybridAnimals/ där såna kreationer frodas

Haha nä, inte alls faktiskt. Detta är inte någon stor hobby, bara en sak jag gjorde för att jävlas med en kompis med fobier. Låter som en spännande tråd oaktat, ska ta en titt!! Då får man dock putsa lite extra på sina kreationer tänker jag..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

För redigering av foton kör jag Lightroom.

Allmän bildredigering görs i en kombination av Paint.net och webbaserade Photopea.

Permalänk
Musikälskare

Har en prenumeration hos Adobe på Photoshop och Lightroom, tror det är 120 spänn i månaden (Fotoplan)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är verkligen inte duktig på bildredigering, men jag brukar använda Paint och Photoshop när det behövs.

Permalänk
Medlem

Majoritet gimp och photoshop, men för raw-filer kör jag rawtherapee

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

mspaint 99% av gångerna.
GIMP om jag måste göra något mer avancerat, och det blir med många svordomar och googlingar.
Pixelmator om jag är på min iPhone, och på Mac om jag råkar sitta där (vilket är 100x bättre än GIMP).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Photoshop för seriös bildredigering för utskrifter och liknande, FastStone Image Viewer för snabbfix av bilder att användas på dator och web.

Permalänk
Medlem

Alla bilder till mina annons är redigerade med Paint.net alltså fake

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Photoshop, Procreate, Krita, Sketchbook, MyPaint, Concepts, Illustrator med flera är sånt jag gärna använder - om vi med bildredigering även inkluderar bildskapande.

Permalänk
Medlem

GIMP och MS Paint.

GIMP är ju horribelt i jämförelse med Photoshop, precis som med mycket annan fri programvara, men använder det för lite för att det ska vara värt att betala då mitt fotointresse är obefintligt numera.

Permalänk
Medlem

Inget själv men sambon använder Clip Studio Paint Pro med sin ritplatta (Wacom intuos one medium).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lightroom, jag kör alltid och endast raw, ligthroom är mitt mörkrum. Jag gör inga redigeringar annat än att jag hänsynslöst beskär, i övrigt duger inte bilden, så ryker den.

Permalänk
Medlem

Bilder... Är det bara jag som är så ointresserad, så den lilla redigering jag gör duger Bilder i ios alldeles utmärkt?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hur kunde ni missa gThumb?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GThumb

Tillsammans med Pixlr E så är gThumb allt jag behöver i GNU/Linux.

I övrigt använder jag allt från MS Paint/Paint.Net till Photoshop/Affinity och Lightroom/Capture One beroende på OS (blandat Win/Mac).

Lite på samma sätt som Notepad, BBEdit/Notepad++ och MS Word så har de listade applikationerna olika användningsområden.

Permalänk
Medlem

Jag använder primärt någon ~20 år gammal version av Paintshop Pro.
Har testat GIMP några gånger, men finner användargränssnittet rörigt och förvirrande.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag ska pilla på en bild så är det att klippa ut saker eller liknande. Då är Inkscape mitt weapon of choice. Har inte förstått mig på "vanliga" bildredigeringsprogram

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14