Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Spännande att DJ USA gick upp 1,71 % idag.

Pure speculation: med krig på horisonten betyder det money printing, eventuellt inte lika många räntehöjningar. Många kanske tror att det som sker i Ukraina inte får relevant långvarig global ekonomisk effekt. USA är relativt säkra investeringar jämfört med EU i dagsläget. Och sist men inte minst: sell the rumor, buy the fact, marknaden är ju en reflektion av vad investerare tror om framtiden, så om det först går ner för att man är rädd för konsekvenserna av krisen, när krisen väl är ett faktum så spekulerar man om vad som kommer ske efter krisen. Ibland är det ju också bara pure greed, en börjar köpa, sedan hoppar folk på tåget. Sedan är det ju så att vad ska du göra med dina pengar som du inte ska använda för konsumtion i nutid? Garanterad negativ avkastning på bankkontot eller i statsobligationer.

Permalänk

Vad tror ni om fraktbolagen? Har tåget gått där?

Maersk och ZIM har jag på bevakning. Sjukt vad pengar dom gör.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Hur tror ni företag kommer se på Ryssland i framtiden som handelspartner?

Tänk dig att du är ett stort företag//nation som gillar att handla billigt från Ryssland. Men var 5e–10e år så hittar Ryssland på något skit och det blir sanktioner och oberäkneliga leveranser, vilket i sin tur påverkar företagets produktionskedja. Tänker att återhämtningen i Rysslands fall kommer bli både lång och svag i många sektorer då förtroendet förbrukas!

En del av mig tänker att "nu är det köpläge i en Rysslandsfond, de tappade ju för tusan 40% precis!", men att det kanske blir bortkastade pengar som äta upp av ofta ganska höga fondavgifter?

Ryssland eller "Putin-land"? Jag hoppas att väst sätter hårt mot hårt, det har de ännu inte gjort, och isolerar Ryssland. Då blir det en Kinesisk råvarukoloni.

Om Putin "råkar få på sig fel kalsonger" eller liknande så tror jag däremot att väst kan tänka bygga sig en ny relation med landet.

Att tänka på är att många miljoner Europeer är beroende av rysk gas för att inte frysa och svälta ihjäl, därav EU inte vågar gå "all in", då förlorar de val. Europa har ett svårt val framöver, satsa på kärnkraft (och då inte köpa in bränslet från Ryssland som Sverige) eller fortsätta och göra sig än mer beroende av rysk gas samtidigt som man gläfser lite på social media och pekar finger.

Äga Rysslandsfonder är väl inget att rekommendera. Köp en råvarfond eller ETF i gas / olja. Lite samma sak men tar bort specifika lands-risken. Ägande är inget som premieras i Ryssland direkt så det som inte konfiskerats kan göra det till nästa dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad tror ni om fraktbolagen? Har tåget gått där?

Maersk och ZIM har jag på bevakning. Sjukt vad pengar dom gör.

Spontant känns det som att de kan få det tufft med höjda oljepriser. Frågan är hur mycket av den kostnaden de kan trycka vidare i värdekedjan.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ryssland eller "Putin-land"? Jag hoppas att väst sätter hårt mot hårt, det har de ännu inte gjort, och isolerar Ryssland. Då blir det en Kinesisk råvarukoloni.

Om Putin "råkar få på sig fel kalsonger" eller liknande så tror jag däremot att väst kan tänka bygga sig en ny relation med landet.

Att tänka på är att många miljoner Europeer är beroende av rysk gas för att inte frysa och svälta ihjäl, därav EU inte vågar gå "all in", då förlorar de val. Europa har ett svårt val framöver, satsa på kärnkraft (och då inte köpa in bränslet från Ryssland som Sverige) eller fortsätta och göra sig än mer beroende av rysk gas samtidigt som man gläfser lite på social media och pekar finger.

Äga Rysslandsfonder är väl inget att rekommendera. Köp en råvarfond eller ETF i gas / olja. Lite samma sak men tar bort specifika lands-risken. Ägande är inget som premieras i Ryssland direkt så det som inte konfiskerats kan göra det till nästa dag.

Källa på att Sverige köper majoritet kärnbränsle från Ryssland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det gör vi inte. Det finns iofs bara fyra tillverkare av kärnbränsle i världen; i Ryssland, Frankrike, USA och Sverige. Vattenfall har på prov använt några bränslepaket från ryska TVEL på Ringhals 3/4 men inte kommit igång med serieleveranser ännu, första leveransen var tänkt att ske inom ett par år. På sikt skulle TVEL stå för ca 15% av behovet.

Det samarbetet är nu stoppat tills vidare.

https://group.vattenfall.com/press-and-media/newsroom/2022/va...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Var i nyheterna för någon vecka sedan.

https://www.dn.se/sverige/trots-nya-laget-sverige-koper-karnb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Se mitt inlägg ovan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du har nog inte riktigt förstått det här med investeringar.........

Jasså?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

Frågan är varför folk går tungt in i börsen nu när potentiellt depressionen 2.0 är runt hörnet med hyperinflation.

Det är väl pga hyperinflationen som man går och köper allt man kan. Vem vill hålla i fiat när de minskar i köpkraft. Alla spekulera att det skulle dyka , men nu har Nasdaq gått upp 2 dagar på raken.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man köper terminer för bottle caps?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Någon som vet vart man köper terminer för bottle caps?

Du kanske kan köpa fysiska bottle caps här:
https://tavex.se/

Permalänk
Medlem

Jag har fått råd att investera i XRP för att det "kommer bankerna använda i framtiden" och det kommer stiga som fan.

Åsikter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag har fått råd att investera i XRP för att det "kommer bankerna använda i framtiden" och det kommer stiga som fan.

Åsikter?

Är mer sannolikt att de kommer använda digitala valutor skapade av stater.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Åsikter?

Varför skulle bankerna vilja använda det i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Åsikter?

Spontant så säger jag undvik.

Det är inte att investera, det är att spekulera i en valuta. Din kompis kan inte garantera att "det kommer stiga som fan" och har personen i fråga lovat det så skulle jag hålla mig långt borta. Det är inget en rimlig person säger.

Det kan mycket väl hända att XRP kommer stiga i framtiden, men låt inte blinda leda dig.

Undantag:

• Om du gör det för skojs skull (likt att köpa en lott och hoppas på att vinna), go for it.

• Eller om du gör ordentligt med research och håller med om den bilden, kör på.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Åsikter?

Det var ett väldigt, väldigt simpelt sätt att se på en investering. Vad säkrar att det kommer stiga som fan, och när händer det?

Min första instinkt när såna påståenden läggs fram, eller löften, är att bli väldigt skeptisk. Särskilt när det gäller kryptovaluta som det finns en uppsjö av, och som kan vara oerhört komplex.

Permalänk
Medlem

Rysslands centralbank ser nu ut att blockera utländska aktörer från att sälja ryska värdepapper.

Jag antar att detta betyder att de som t.ex har Rysslandsfonder nu inte kan sälja.
Nyligen såg jag att Avanza blockade möjlighet att köpa.

Edit: glömde posta länk
https://www.reuters.com/business/russian-cbank-orders-block-f...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

DJ Russia GDR har alltså gått ner 75% sen årsskiftet. Helt sjukt ju, räknar jag rätt att det skulle krävas en uppgång på 400% för att komma upp i samma nivåer igen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addechew:

DJ Russia GDR har alltså gått ner 75% sen årsskiftet. Helt sjukt ju, räknar jag rätt att det skulle krävas en uppgång på 400% för att komma upp i samma nivåer igen?

300%.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Ah, det stämmer! Sjuk siffra för ett börsindex ändå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

De där 0,25% av mitt totala innehav får säljas till vilka priser som helst. Kan inte stötta Ryssland som sagt.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag gick ut med så mycket jag gjorde förra året. Det jag har kvar går det inte bra för...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Åsikter?

Kan bara tala av egna erfarenheter men det där sades redan för 5-6 år sedan och sedan dess har det ju faktiskt redan "stigit som fan". Så frågan är väl hur mycket uppsida som finns kvar. Alla välkända altcoins brukar ge mer procentuell ökning än tex bitcoin och etherium. Så sålänge cryptovaluta är intressant för omvärlden så finns det troligen mer pengar att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Åsikter?

Den har man hört förr. Gäller i princip kryptovalutor.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Rysslands centralbank ser nu ut att blockera utländska aktörer från att sälja ryska värdepapper.

Jag antar att detta betyder att de som t.ex har Rysslandsfonder nu inte kan sälja.
Nyligen såg jag att Avanza blockade möjlighet att köpa.

Edit: glömde posta länk
https://www.reuters.com/business/russian-cbank-orders-block-f...

Har eller hade en del på Swedbank.
Jag använder ett ganska slitet uttryck här då

Ja, jag sitter lugnt i båten. Den har kantrat och allt innehåll har åkt ur, heja heja.

Lite svårt att köpa mer nu för att få den på rätt köl... Men oinvesterade pengar är ju iaf ett innehav som fortfarande är kvar på kontot.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Ryska börsindexet DJ Russia GDR har nu gått ned 98% sedan årsskiftet. Minus 80% idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Ryska börsindexet DJ Russia GDR har nu gått ned 98% sedan årsskiftet. Minus 80% idag.

Satan i gatan!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Finns fortfarande fallhöjd...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Finns fortfarande fallhöjd...

Kan alltid nå 0 + courtage 😆