Permalänk
Medlem

Lian Li O11 Mini 960 Radinator - fd. Evo bygge

Efter att ha fått en RMA på moderbrädan så var det dags att bygga om datorn när det ändå var läge att plocka ner allt.

Nu är nya delarna beställda och det är dags att planera in en ny loop i kommande Lian Li O11 Dynamic Evo som bör dyka upp i slutet av Feb.
Efter att mitt första bygge var någorlunda lyckat så tänkte jag slänga mig in i hardtube träsket.
Tanken först var att blanda in mina VA kunskaper och klämma in förkromade kopparrör dock så hade jag gärna velat ha dem i större dimensioner men allt går inte alltid ihop och 16mm rör är helt omöjliga att få tag på. Vet du något om detta så snälla hojta till.
Men finner jag inget så kommer det bli 16mm Akryl.

Nu skall jag försöka hålla en någorlunda uppdateringsfrekvens i loggen men familj, arbete + arbete och livet existerar. Men det kommer säkert bli toppen!

Nedan så har jag lagt upp några förslag men det lutar mer åt den sista bilden där jag kommer nyttja chassit i sig som en distro plate och dra en del softtubes på baksidan. Skriv gärna om du har några förslag eller tankar.

Så här såg det ut tidigare i en FD Meshify 2 Compact innan isärplockning:

Och här är lite tankar jag haft på kommande bygge. Tyvärr så har jag inte tid att lära mig Fusion360 eller något annat händigt verktyg för sådant här. so without further ado presenterar jag mina grymma Paint skills.

Ändrade mig till ett mini istället för Evo
Permalänk
Medlem

Update 1

Då dök det upp lite grejer och jag kunde inte riktigt hålla mig borta från O11 Mini... Så varför inte ta och klämma in 2x360 och 1x 240 radiatorer i den tillsammans med en FLT240. Bara för att jag kan (kanske, vi får se).

Allting har inte riktigt dykt upp men det blir lite trial and error under tiden samt lite vård från tidigare bygge.

Riktigt nöjd med denna som jag hittade i INETs fyndhörna till ett riktigt bra pris. Värt att hålla ögonen öppna där!

Permalänk
Medlem

Update 2 - Testfitt

Det fick bannemig plats! Får se om jag får löst så att den sjätte fläkten kommer på plats men dom oddsen är minst sagt slim. Kan nog vara så att jag kan slänga in en slimfläkt men vette fan om det är lönt.

Nu skall bara herr Diio (https://mobile.twitter.com/diio_3dprints) bara hjälpa mig att printa några distanser. Så jag kan offseta raddarna i korrekt läge.

Det får bli lite buntband tills vidare...

Permalänk
Medlem

Update 3

jag ville verkligen få in en kulventil med fil/drain ports någonstans för att underlätta rengöring/vätskebyte.
Detta var den lösningen jag kom fram till. ja.... det är sjukt onödigt med kopplingar men det blev en del övers från förra bygget och det är synd att låta dom ligga.

Nu clearar jag även FLTn utan att behöva kröka mig förbi den.

Edit:
Hade lite tråkigt på kvällskvisten så jag plockade fram paint skillsen igen och skissade lite på rördragning. Notera att det mesta sitter i mitt huvud så jag hoppas inte det blir lika fult som det ser ut på bilderna.

Permalänk
Medlem

Update 4

Nu har jag fått offsetsen till top och sido radiatorn.

En lite lättare jigg för att kröka rören. Yes jag fick en stroke verkar det som när jag skulle få till 45 grader där...

Är det trångt och man har korvfingrar så finns det alltid en lösning.

Nu är loopen ihop och det var i all hast när man har familj så till helgen blir det att kröka om ett par rör och snygga till lite. Första gången jag leker med hard tubes och akryl men jag måste då säga att hur många youtube klipp man än tittar på så finns det så mycket man inte kan lära sig därigenom. Trial and Error is the key.

Fyllt med EKWB Azure Blue

Var tyvärr inte riktigt nöjd med den kulören och misstänker att det blir bäst med vanlig clear. Gött att kunna stänga loopen för att kunna spola ur den!
https://i.imgur.com/kvGA7dH.mp4