Rykte: Nvidia Geforce RTX 3090 Ti lanseras 29 mars

Permalänk
Medlem

Fy tusan, vi måste gå tillbaka till där ett vettigt kort går att finna för 1500-2000.

Men jag antar när arbetare behöver ett kort och det bara kostar en månadslön, är det väl värt det... tråkigt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Fy tusan, vi måste gå tillbaka till där ett vettigt kort går att finna för 1500-2000.

Men jag antar när arbetare behöver ett kort och det bara kostar en månadslön, är det väl värt det... tråkigt nog

Vad är ett "vettigt kort" då?

RTX 3050 har ju gått att köpa för så lite som 2999 kr nyligen, det är ju i paritet med ett GTX 1070 fast med moderna funktioner. Känner relativt många som spelar på sämre prylar, så helt hopplöst är det nog inte.

Sen får man sätta kostnaden i relation till hur många timmar det går att ta ut ur produkten, vilket innebär att timkostnaden för datorprylar inte blir särskilt hög om man är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vet inte om vi har väldigt olika definitioner av "vettigt", men inte ens när jag köpte mitt 64 MB kort så kunde jag köpa det för under 4000.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vet inte om vi har väldigt olika definitioner av "vettigt", men inte ens när jag köpte mitt 64 MB kort så kunde jag köpa det för under 4000.

GTX 560 hade faktiskt ett MSRP på $199, det enda problemet är att det är elva år sedan.

Personligen har jag nog ökat min lön efter skatt med ca 6500 kr per månad sedan dess inom samma bransch och arbetsuppgifter, på ett vanligt knegarjobb. Alla arbetsgivare kan ju börja betala ut dåtidens löner annars, så får vi se hur billigt ett grafikkort för 2000 kr känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

5600kr på Inet 2017 vet inte om det var kampanj men det är vad jag betalade. 🙂🙂

1080 sänktes till runt 5700-6000kr när 1080 Ti släpptes och 1080 Ti tog över prisnivån från 1080 på ca 7500-8000kr, sen kom en rejäl ökning för Bitcoin och priserna ökade till runt 10.000 för 1080 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

1080 sänktes till runt 5700-6000kr när 1080 Ti släpptes och 1080 Ti tog över prisnivån från 1080 på ca 7500-8000kr, sen kom en rejäl ökning för Bitcoin och priserna ökade till runt 10.000 för 1080 Ti.

Prisjakt-statistiken jag tittade på till förra inlägget i tråden säger att MSI GeForce GTX 1080 Gaming sjönk till ca 6700 kr i april 2017 och sen ca 6200 kr i juni 2017.

Fanns dock garanterat billigare kort från typ Gigashyte, Colorjätteful och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Prisjakt-statistiken jag tittade på till förra inlägget i tråden säger att MSI GeForce GTX 1080 Gaming sjönk till ca 6700 kr i april 2017 och sen ca 6200 kr i juni 2017.

Fanns dock garanterat billigare kort från typ Gigashyte, Colorjätteful och liknande.

Men poängen var att när 1080 kom kostade det kortet inga 30tusen plus fast det var det bästa just då så att säga. Titan gick väl på 10-15?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Men poängen var att när 1080 kom kostade det kortet inga 30tusen plus fast det var det bästa just då så att säga. Titan gick väl på 10-15?

Jag tycker att det är en ointressant jämförelse eftersom dagens prisnivåer inte har någonting att göra med att tillverkaren plötsligt mångdubblat priset bara för att de har en ondskefull grön logo och styrs av en superskurk i läderjacka. Ett vanligt plain jane RTX 3080 10 GB hade högst sannolikt kostat ca 7000-7500 kr idag om det inte vore för miners, scalpers, plundrare, rövare och banditer.

Permalänk
Medlem

Undra varför dom lagt RTX 3090 Ti texten sådär? Blir inte den upponer då om jag installerar den vertikalt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ironi eller har du inte sett ett FE kort från den här generationen förut?

Ironi.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Snacka om meningslöst kort. Vad kan ett 3090 Ti göra som ett 3090 inte kan? Ja och så klart det ännu patetisk sjukt höga priset.
Vad man än säger om toppkort så kunde man inte köpa en begagnad bättre bil för ett toppkort förut. Inte ett konsumentkort i alla fall.

Om trenden kommer fortsätta så ska vi inte bli förvånad när motsvarande nya generationer kort kommer kosta 60-70k. Och då är det helt plötsligt inte alls speciellt dyrt med ett grafikkort för 10k...rena rama kapet tom...som presterar som ett toppkort gjorde för 3-4 år sen.

Ja vi får väl se. Men tiden där man kunde köpa ett bra mellanklasskort för 3000kr är nog över.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Asus Turbo (ett av de billigare märkena) GTX 1080 kostade 5389:- som lägst. Själv betalade jag 4099:- för GTX 1070 i början av 2017. Sen är det klart att dyrare modeller med fler fläktar, RGB, gåfort-ränder och annat pojkrumsbling kostade mer men så är ju även fallet med dagens RTX-kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Men tiden där man kunde köpa ett bra mellanklasskort för 3000kr är nog över.

Ja det är närmare 15 år sedan nu, så det är nog inte realistiskt att tro att vi kommer tillbaka till den prisnivån för överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Har ett 1080ti 11gb vad är värt att köpa 3050 eller 3060 om man har dåligt med pengar eller ska man vänta på 40 serien eller köpa amd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyx:

Har ett 1080ti 11gb vad är värt att köpa 3050 eller 3060

Ditt nuvarande är bättre än 3060 (utanför ray-tracing och DLSS) så vänta ett år till. Då borde priserna vara bättre, och då finns det nya grafikkort från Nvidia, AMD och även Intel.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyx:

Har ett 1080ti 11gb vad är värt att köpa 3050 eller 3060 om man har dåligt med pengar eller ska man vänta på 40 serien eller köpa amd?

Ingen av de två korten är värda att köpa om du har 1080ti... De har inte bättre prestanda än vad du redan har.
Kolla Sweclockers prestandaindex så ser du
Visst, om du har en TV med HDMI2.1 du vill nyttja, eller om du bara MÅSTE ha raytracing eller nått sånt så kan du väl "sidegrada" till ett 3060, men annars är det bara att sitta still i båten eller lägga mer pengar
*edit* Decster hann före och jag håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalyx:

Båda är långsammare än ett GTX 1080 Ti i rastreringsprestanda. Nästa kort blir 3060 Ti, som med dagens priser kostar närmare 8000 kr, för en ganska marginell uppgradering (bortsett från RTX-funktionerna). Spara din pengar till GeForce 40-serien/Radeon RX 6000-serien, säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hmmm, GPU eller en hyffsad 2 veckors all-inclusive sol semester? Börjar bli larvigt, och då har vi inte ens sett priset än. Men...

Köper faktiskt hellre en GPU som håller längre än två veckor än en resa i två veckor? Men det finns jävligt mycket andra saker för 40-50k som inte förlorar sitt värde på samma sätt som en GPU som jag mycket hellre köper.

Skulle aldrig köpa någon ny tekniksak för så mycket när det kommer nåt bättre nästan varje år.

Permalänk
Medlem

Bra att ta höjd på mellan 40-50k.
De dyrtider som ligger i nära horisont, med inflation som snart sagt skenar. Köp nu, eller glöm alla kapitalinköp inom överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Äpplen vs päron. 3090Ti är ifråga om fysiskt uppbyggnad ett helt annat kort än vad 1080 var.

1080 ska jämföras med dagens 3070Ti (båda innebär fullkopplad 104-krets och 8 st GDDRX minnen).

Att 1080 var bäst då de släpptes beror på att det var dålig konkurrens och att Nvidia klarade sig med att använda en "budgetkonstruktion" som toppkort. Mao, 1080 var bäst eftersom Nvidia inte ansträngande sig.

Nu är givetvis 3070Ti, i butik, mkt dyrare än vad som är önskvärt (riktpriset är snarlikt det 1080 hade) men det är ju av andra, kända, skäl. Det kan man absolut för 411:e gången gnälla på men man behöver ju inte ta till tekniskt icke-relevanta jämförelser för det...

Permalänk
Medlem

Ska få tag i två.

Har man fått tag i ett par Vattendunkar och stormkök ska nog detta vara en baggis.

Nej men… jag väntar, behöver prioritera lite i dessa tider - grafikkort låg möjligen på listan innan men inte längre…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Köper faktiskt hellre en GPU som håller längre än två veckor än en resa i två veckor? Men det finns jävligt mycket andra saker för 40-50k som inte förlorar sitt värde på samma sätt som en GPU som jag mycket hellre köper.

Skulle aldrig köpa någon ny tekniksak för så mycket när det kommer nåt bättre nästan varje år.

Är ju individuellt så klart, tycker mer överlag att priserna har blivit galna. Beror på, hade inte själv köpt ett kort i ex 3080 eller 3090's klass, är liksom för mig för mycket att lägga på en GPU

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Är ju individuellt så klart, tycker mer överlag att priserna har blivit galna. Beror på, hade inte själv köpt ett kort i ex 3080 eller 3090's klass, är liksom för mig för mycket att lägga på en GPU

Håller med men beror ju helt på också vad man har för skärm och krav på grafikinställninar. Har man en 4K 120hz-skärm så tarvar det också sitt grafikkort. När jag gick från en 1080p skärm till en 3440x1440 så blev det rätt tungt för mitt 2070 men där har verkligen DLSS(2) varit som en skänk från ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hmmm, GPU eller en hyffsad 2 veckors all-inclusive sol semester? Börjar bli larvigt, och då har vi inte ens sett priset än. Men...

Haha vilken dålig jämförelse! Jag hade helt klart valt en GPU som kommer göra mig glad i minst 3 år som jag sedan även kan sälja!

Jag förstår vad du menar dock, men tror nog allra flesta hade valt ett 3090ti som vinst i en tävling än en 2 veckors utlandsresa…

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och när kostade ett GTX 1080 det?

Jag övervägde att köpa ett kring releasen, men avstod för att jag tyckte att nästan 8000 kr var för dyrt för uppgraderingen från GTX 980 Ti.

Sommaren 2017 bland annat. Då fick man ett Strix 1080 för 5200 och fick Destiny 2 (har jag för mig, nåt jävla lir iaf) gratis på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Haha vilken dålig jämförelse! Jag hade helt klart valt en GPU som kommer göra mig glad i minst 3 år som jag sedan även kan sälja!

Jag förstår vad du menar dock, men tror nog allra flesta hade valt ett 3090ti som vinst i en tävling än en 2 veckors utlandsresa…

Ouch 😂
Gotcha.
När jag själv börjar komma upp i priserna som detta kort antas ligga vid, så kan jag inte motivera att lägga den summan. Då lägger jag det hellre på en fin resa med förhoppningsvis minnen för livet.

Men det är klart frågar man datorintresserade om vad dom skulle välja så skulle nog svaret inte förvåna. där finns intresset på ett annat sätt. Min smärtgräns för en GPU ligger nog i vilket fall under 10k nästa gång jag bygger nytt. I det här fallet hade jag inte valt en GPU.
Men som sagt, finns ingen som kan säga till den andre vad som är fel, här prioriterar ju alla olika.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Snusfri

Får bli 2st.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Sommaren 2017 bland annat. Då fick man ett Strix 1080 för 5200 och fick Destiny 2 (har jag för mig, nåt jävla lir iaf) gratis på köpet.

Vi har redan avhandlat prisbilden på 1080 tidigare i tråden, korten kostade 7-8000 kr vid introduktionen, vilket stöds av bl.a. prisstatistik från Prisjakt och gamla recensioner.

Permalänk
Medlem

Tragiskt när varje nytt hårdvarusläpp i pc världen får en att inse hur rätt det var att skippa pc som spelplattform....surfar bara och läser lite manga på datorn numera, och till det lär 980ti räcka länge än.
Hoppas det håller i 10år till bara!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi har redan avhandlat prisbilden på 1080 tidigare i tråden, korten kostade 7-8000 kr vid introduktionen, vilket stöds av bl.a. prisstatistik från Prisjakt och gamla recensioner.

Vid introduktionen ja. Men vi är nu, precis som när 1080 kostade runt 5k, en bit ifrån 3xxx seriens releaser.

2017-07-19 t.ex. så kostade MSI Gaming X kortet som nämndes i tråden 4399 exkl moms eller 5499 ink moms med en Destiny 2 Voucher. Strix kortet var några hundralappar billigare men jag orkar inte riktigt gräva fram den orderbekräftelsen.