Quiz: Medlem utmanar dina kunskaper om Unix

Permalänk
Medlem

Vi hade ju DEC Alpha och Digital Unix (sen Tru64) på högskolan så exponerades inte mot SUN. Så för min del var det lite för mycket SUN-frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Vi hade ju DEC Alpha och Digital Unix (sen Tru64) på högskolan så exponerades inte mot SUN. Så för min del var det lite för mycket SUN-frågor

Jag vet att det är för mycket sun-frågor.
Men du kan vara glad att det inte var så många AIX istället
Jag har aldrig jobbat med DEC-prylar och jag skrev frågor efter mitt eget huvud.

Permalänk
Medlem

Förstår det. Tyckte, som jag skrev tidigare, att det var ett underhållande quiz. Håller faktiskt på att gå över till FreeBSD från Linux på min hemmaserver. Bra nybörjardokumentation, men märker att jag har ~20 år av Linuxanvändande bakom mig i hur allt hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Medlem

OffT igen:
@clnr
De gamla de gamla nybörjardokumenten är ofta bra då man väl förstått sig tänket. Jag hade två bra lärare som förklarade hur kärnan fungerade utifrån och in. Core samt lager på det. Fungerar även att nå i windows men minns inte om det var XP eller W7 som var det sista jag testade på. Rensa virus. Det går att skripta till run level 1 även mot MS corre.
Har inte följt FreBSD på flera år en gång i tiden var drivrutinsstödet dåligt på hemdatorer.
För 21år sedan var FreeBSD på G. NetBSD hade lite svårare. Kul att du testar.

@Sidde
Inte konstigt att du tog många SUN frågor. De var eliten inom CGI med SGI datorer. (Passus: Vissa av SGI startade ATI sedan AMD med 9700, omdiskuterat visserligen)
Har en gång rört en gammal och för första gången och sista tror jag så "två gånger" optisk eller om det var laser mus innan det slog igenom hos hemanvändare. Då hade musmattan som skulle användas ett rutmönster och en reflektorisk yta.
Var en SUN som nog var till för CAD. Nostalgi.

Något som var intressant då jag pluggade i början 2000. Var att en person hade fungerande VAX datorer hemma. Men personens kompis hade skrivit ett interface som presenterade den som NT4 mot Interntet. Så visste man inte vilket OS man försökte attackera så ja...
Lycka till att ta dig in i Unix derivata servrar med NT4 Exploits.

Ibland undrar jag om inte de NT4 som syns på woldmappen är något annat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Har man jobbat/lekt med Solaris/Sun-HW borde man kunna det antog jag. Men säkert omöjligt svårt om man bara läst om Solaris på ytan.

Använt Solaris som användare/utvecklare under 4-5 år, men inte arbetat med att installera hårdvara!

Var alltid anställda admins som fick göra sådant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gick väl sådär, man lärde sig en del iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Inte konstigt att du tog många SUN frågor. De var eliten inom CGI med SGI datorer. (Passus: Vissa av SGI startade ATI sedan AMD med 9700, omdiskuterat visserligen)

SUN och SGI (Silicon Graphics, Inc) var två helt separata bolag som byggde olika datorer och använde olika varianter av Unix.
SGI's datorer var de som var kända för sin grafikkapacitet

Permalänk
Medlem

gissade på varje fråga

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kul, mer Unix till folket

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

8/10, väldigt nöjd faktiskt. Missade på Happy Meal och Apples gamla OS. Hade lite småtur med några kvalificerade gissningar också.

Permalänk
Medlem

Roligt att man får feltryck med touchpad:en på Happy Meal Ethernet och tänker fan nu valde jag det som det absolut inte är och så är det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

8/10, väldigt nöjd faktiskt. Missade på Happy Meal och Apples gamla OS. Hade lite småtur med några kvalificerade gissningar också.

Också 8/10. Chansade på fel val kring namnet på adminverktyget hos AIX (aldrig använt AIX i någon omfattning), och hade inte heller en susning om namnet "Happy Meal" på ett ethernetkortet.

Men skyller på att hårdvara != OS (som UNIX).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mitt resultat: 9/10.

Vilken fråga gick du bet på?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Använder inte vi, utan emacs. Finns ens UNIX kvar? Tycker linux ersatt Unix.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Tommy:

8/10, väldigt nöjd faktiskt. Missade på Happy Meal och Apples gamla OS. Hade lite småtur med några kvalificerade gissningar också.

Samma jag missade på, resten kunde jag faktiskt. Sållade direkt bort happy meal som skämtvalet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul. Mer quiz från medlemmar

Permalänk
Medlem

"It's a Unix system, I don't know this"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Mitt resultat: 9/10.

Använder inte vi, utan emacs. Finns ens UNIX kvar? Tycker linux ersatt Unix.

Jag använder BSD både i min filserver och brandvägg.
Men annars är det Linux, och brandväggen kommer kanske byta till Linux i framtiden

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Använder inte vi, utan emacs. Finns ens UNIX kvar? Tycker linux ersatt Unix.

Linux är ju en klon av UNIX. Precis som tex. FreeDOS är en klon av MS-DOS (och MS-DOS i början var en klon av CP/M).

Sedan är ju gränserna flytande vad man kallar UNIX. Jag ser ju personligen kanske *BSD som "UNIX", men strikt så har de inte rätten till det namnet. UNIX är ju rent juridiskt ett namn som är varumärkesskyddat.

Gällande *BSD så finns det ju kvar ett antal varianter, och även företag som tex. Sony (PS4/PS5) och Apple (macOS, iOS) använder ju FreeBSD i botten av sina system.

Men generellt sätt så har ju traditionella kommersiella UNIX mer eller mindre försvunnit (extremt liten nisch) och har ersatts av OSS-produkter som just *BSD och Linux i många fall (och av Windows i en del andra fall).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller....

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Man har ju använt dessa system…
Fy fan vad gammal man är.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

UNIX har ett väldig komplicerat släktträd. Det är väl bara Mac OS som är godkänd UNIX OS eller har jag fel. AIX finns väl kvar? Solaris? HP UX? Med tanke på att IBM köpte RED HAT för 300 miljarder kronor. Så ligger väl fokusen där. Det finns väl 2 grund smaker i UNIX familjen, System V och BSD.

Skrivet av martinot:

Linux är ju en klon av UNIX. Precis som tex. FreeDOS är en klon av MS-DOS (och MS-DOS i början var en klon av CP/M).

Sedan är ju gränserna flytande vad man kallar UNIX. Jag ser ju personligen kanske *BSD som "UNIX", men strikt så har de inte rätten till det namnet. UNIX är ju rent juridiskt ett namn som är varumärkesskyddat.

Gällande *BSD så finns det ju kvar ett antal varianter, och även företag som tex. Sony (PS4/PS5) och Apple (macOS, iOS) använder ju FreeBSD i botten av sina system.

Men generellt sätt så har ju traditionella kommersiella UNIX mer eller mindre försvunnit (extremt liten nisch) och har ersatts av OSS-produkter som just *BSD och Linux i många fall (och av Windows i en del andra fall).

Permalänk
Medlem

@sidde Roligt quiz