Rykte: Nvidia Geforce RTX 4090 slukar 600 watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du har inte råd med en Ferrari om du inte har råd att tanka den

Bara för att du har råd att köpa ett hus så innebär det inte att du har råd att äga ett hus osv.

Med Ferraris och dylika bilar är det väl framförallt servicekostnaderna (förutom inköpspriset) som gör att många inte har råd med dem.
Att köpa en gammal "billig" superbil så kan ändå underhåll/service och försäkringar kosta en hel del.

Hade man bara behövt betala för bränslet så är det nog många som hade haft råd att köra 500-1000 mil om året med en Ferrari. Även om bränsleförbrukningen är högre än en Toyota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mining bränner resurser i utbyte mot ”tokens of value”.
Ungefär som att man köper bensin, eldar upp den i fatet, och får mer pengar för det än man köpte bensinen för.

Det är riktigt, riktigt vidrigt.

Hur mycket energi drar det konventionella valutasystemet som vissa tjänar pengar på? Drar det kanske mer än mining gör "per krona"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Hur mycket energi drar det konventionella valutasystemet som vissa tjänar pengar på? Drar det kanske mer än mining gör "per krona"?

Man behöver inte vara en vän av det konventionella valutasystemet för att kritisera kryptomining. (Pengar där skapas i huvudsak genom lån - till verksamheter, byggnation, osv. Med tanken att det som skapas skall (mer än) motsvara värdet som skapades iom lånet.)

Kryptomining däremot sätter ett positivt värde på resursförbrukning i sig. Ju mer resurser du förbrukar desto mer pengar får du och det finns ingenting i andra änden som balanserar. Man premierar själva förödandet av resurser.

Det är i grunden sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fast... Det är väl mer rimligt med den jämförelsen, om man tar ner den ett snäpp till lite mer verklighet

Du har inte råd med en Ferrari om du inte har råd att tanka den

Bara för att du har råd att köpa ett hus så innebär det inte att du har råd att äga ett hus osv.

Det var ju lite av ett skämt också, men argumentet är väl fullt rimligt i dagens läge när det ska lånas till allt hit och dit

Okej jag köper ditt argument om att det inte är samma sak så i det här fallet får jag krypa till korset och erkänna att det passade rätt bra att säga så även om elförbrukningen för en dator är piss i havet.

Jag har dock sätt argumentet många gånger på sweclockers, det jag främst tänker på var i någon tråd som sa att det spelar väl ingen roll att de bästa skärmarna idag kostar 20000:- istället för 5000:- för det gör ju grafikkorten också, och har man råd med ett dyrt grafikkort så ska man per automatik ha råd med en dyr skärm.

Min tanke är att det kan vara så att man faktiskt sparar ihop till det dyraste grafikkortet även om man inte har gott om pengar. Det betyder inte att man även kommer att kunna köpa den dyraste skärmen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så en stor tomatodling är alltså mer lönsam än att odla i en liten låda på balkongen? -Javisst. Det är ju precis ifrån stora odlingar som butikerna får sina tomater ifrån som man kan köpa, istället för att odla egna.
Den stora frågan är väl om energieffektiviteten kommer öka för mining, för gaming, för bägge eller för ingen av dem.

Är väl ingen stor fråga. Vore ett totalt misslyckande om så inte var fallet. Har väl bara hänt med Fermi, och även där bara med toppkortet som man överklockade till max.

Permalänk
Medlem

Hoppar nog över den här generationen om rykten stämmer.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Och elen är dyrare än någonsin... detta bådar ju gott 🙄

Det gör bara att man njuter ännu mer av spelandet. Speltiden känns mer dyrbar och exklusiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De sa samma sak om M1 Max/3080 förra året. I spel är det halva prestandan ungefär. Apple är som många andra, de gillar visa "3x" i sina powerpoints men det är alltid vinklade siffror.

https://www.anandtech.com/show/17024/apple-m1-max-performance...
https://images.anandtech.com/graphs/graph17024/126681.png

Dessutom är det en Apple produkt, det är ett helt annat ekosystem och inget man bara byter till hur som helst. Speciellt inte när det handlar om att datorspel. Apple vet också att ta enormt bra betalt för sina produkter.

Skrivet av Fulci:

Men tråden handlar om grafikkort inriktat på spel, varför ta upp det då i jämförelse?

Det var inget råd från min sida att byta till Apples ekosystem, jag kör själv PC med ett 3070ti idag.
Däremot så kan man definitivt jämföra produkterna ändå. Jag tycker inte det är försvarbart att fortsätta göra produkter som förbrukar så mycket energi när man inte behöver. Det är definitionen av en dinosaurie.

Att M1 inte levererar i spel byggda för en annan plattform är inte så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

En bio med godis är lätt 250 kr. Det är c:a 100 timmars speltid med 1kW och halvdyr el. Bara som jämförelse.
Ny bromsskivor till en sportigare bil, drygt 5 000 kr dvs 2000 timmars speltid. Tanka motorbåten... ja du.

Dator är fortfarande ett "billigt" intresse.

Lite märkliga jämförelser kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Lite märkliga jämförelser kan jag tycka.

Det är väl sånt som folk lägger pengar på när de utövar andra hobbys

Elen går ju dessutom till att värma huset vilket är nettoplus mer än halva året, så bara halva effekten ’går till spillo’ jämfört med en värmepump eller motsvarande annan värmekälla. Så den effektiva kostnaden är nog närmare häften

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Lite märkliga jämförelser kan jag tycka.

Att det finns olika intressen som är olika dyra ? Vad tycker du är en mindre märklig jämförelse i så fall ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl sånt som folk lägger pengar på när de utövar andra hobbys

Elen går ju dessutom till att värma huset vilket är nettoplus mer än halva året, så bara halva effekten ’går till spillo’ jämfört med en värmepump eller motsvarande annan värmekälla. Så den effektiva kostnaden är nog närmare häften

De flesta värmer väl inte upp hus sommarperiod, och de som har AC får bara en ännu större förlust av att kyla ner ytterliggare värmekälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

De flesta värmer väl inte upp hus sommarperiod, och de som har AC får bara en ännu större förlust av att kyla ner ytterliggare värmekälla.

Det var därför jag skrev halva året?

Permalänk
Medlem

Jag som bytte ner mig från full tower till mini itx för att jag inte behöver all extra plats och kylning... Kanske dags att damma av mitt gamla Cooler Master Haf X (2011)med 1,2 kwh PSU till nästa grafikkortsuppgradering xD Jag hade två överklockade amd 290 X grafikkort i den, som drog 300 W var, samt en I7 2600 k som drog 120 W. Elmätaren visade ca 800 W från väggen vill jag minnas. Men det var aldrig något problem att kyla komponenterna. Jag tror dagens chassin är lite klena när det kommer till bra luftflöde och kylning.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Flesta säger nog det med glimten i ögat.

Men tar vi högsta spotpriset och väldigt grov räkning.

1KW dator, 2KW AC = 3kWh = 30kr/h.

6h gaming per dag = 180kr, en månad 5400 kr (mer än hyran!).

Över 60k om året i el för bara gaming då

Skrivet av Knotvillage:

Det rörliga elpriset var uppe i 9.5 förra helgen.

Skrivet av SuperSverker:

800W (200W CPU)
3 timmar per dag
4 kr / kwh (...som om detta inte kommer gå upp närmaste tiden)

3500kr per år

300W (150W GPU + 150W CPU)
3 timmar per dag
4 kr / kwh

1300 kr per år.

Det är 2200kr som man kan lägga på annat, och i slutändan får man fråga sig själv om 140fps konstra 300fps är värt 2200kr per år (eller en ny, rätt okej GPU var tredje år)

Alla summor ser såklart stora ut när ni presenterar inom en specifik tid för att få önsksvärd effekt av er presentation men oavsett är det ju småpengar per spelad timme.

Tycker man att komponenter drar för mycket ström är det ju helt upp till er vad ni köper och ett nytt 150W kort presterar ju bättre idag än vad ett kort med samma effekt gjorde för 10 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Alla summor ser såklart stora ut när ni presenterar inom en specifik tid för att få önsksvärd effekt av er presentation men oavsett är det ju småpengar per spelad timme.

Tycker man att komponenter drar för mycket ström är det ju helt upp till er vad ni köper och ett nytt 150W kort presterar ju bättre idag än vad ett kort med samma effekt gjorde för 10 år sedan?

Det är väl ingen önskvärd presentation, när det baseras på egna mönster?
Alla vet att det enda datorer är riktigt bra på är att konvertera elektrisk energi till värme, frågan är snarare vad du anser att det är värt för att kunna spela.

Jag försöker trycka på att jag personligen hellre åker på en billig utlandsresa en gång per år, än får 50 fps extra i ett spel jag spelar 3 timmar per dag. Smaken är som baken, såklart, men att säga att energi inte spelar någon roll när det enda din dator faktiskt klarar av, är att konvertera dina pengar till värme, så är det rätt dumt att inte ha med det som argument

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Det är väl ingen önskvärd presentation, när det baseras på egna mönster?
Alla vet att det enda datorer är riktigt bra på är att konvertera elektrisk energi till värme, frågan är snarare vad du anser att det är värt för att kunna spela.

Jag försöker trycka på att jag personligen hellre åker på en billig utlandsresa en gång per år, än får 50 fps extra i ett spel jag spelar 3 timmar per dag. Smaken är som baken, såklart, men att säga att energi inte spelar någon roll när det enda din dator faktiskt klarar av, är att konvertera dina pengar till värme, så är det rätt dumt att inte ha med det som argument

Det var ju det jag menade. Köp de strömsnåla korten då, de existerar ju fortfarande.

Att säga att enda datorn gör bra är att konvertera energi till värme är skitprat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hoppas verkligen inte detta kom som en nyhet för någon att grafikkorten drar mer ström…

Ett 3080 drar runt 440 idag, 3090 över 500. Därför kan jag inte förstå folk som köper under 850 psu till sina datorer om dom uppgradera med tiden. Skulle gissa att inom Intel 14900 och RTX 5080 kommer utan problem kommer dra 1000w. Är ju bara gilla läget, spel är ju en hobby och det kostar pengar. Så länge datorn inte drar över 2400w så proppen går så ser jag inget problem med förbrukningen.

Ett 3080 med väldigt hög strömbudget får dra det ja. Tror dock bara det är Suprim X och nått ghettokort från EVGA.

I övrigt lastar inte korten det och det är enbart om andra parametrar stämmer.

Visst, kyl du 2400W i ett rum utan problem 🤦‍♂️🤦‍♂️

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb