Permalänk
Medlem

Bärbar dator

Min dotter har köpt en ny dator som tyvärr är full med skit.

När man startar upp Edge så dyker det upp varningar om att man måste installera olika virusprogram, såsom McAfee och Norton. Varningar att datorn kan ha virus mm. Väldigt irriterade att de dyker upp hela tiden.

Hittar inte hur man får bort det.

Vi har installerat ett virusskydd och gjort en scanning men finns inga virus, så hur får man bort dessa popupsvarningar.

Permalänk
Medlem

Hur "ny"? Begagnad? Helt ny? "elgiganten-ny"?
Vad är det för dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur "ny"? Begagnad? Helt ny? "elgiganten-ny"?
Vad är det för dator?

Ja hon köpte den i torsdags så helt ny och ja från Elgiganten.
Tror det var en Lenovo med Ryzen 7, 512 SSD och 16 i Ram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ambrace:

Min dotter har köpt en ny dator som tyvärr är full med skit.

När man startar upp Edge så dyker det upp varningar om att man måste installera olika virusprogram, såsom McAfee och Norton. Varningar att datorn kan ha virus mm. Väldigt irriterade att de dyker upp hela tiden.

Vi har installerat ett virusskydd och gjort en scanning men finns inga virus, så hur får man bort dessa popupsvarningar.

Lite sent kanske eftersom laptop är redan öppen, men jag har länkar här som kan hjälpa dig och din dotter på traven:

https://www.youtube.com/watch?v=x9BGn4MivJw

1. Gör som den videon jag länkade. Efter det se till att laptop är full uppdaterad med "Windows uppdate" etc.

2. https://www.youtube.com/watch?v=7SdtxrsZN8k

Ni behöver inte installera någon virusskydd, eftersom skyddet som finns inbyggd i själva Windows räcker till.
Ps! Edge ska man inte använda, dock enbart bara när man ska installera Google Chrome sen hela vägen med Chrome.

Lycka till ni två..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon341449:

Lite sent kanske eftersom laptop är redan öppen, men jag har länkar här som kan hjälpa dig och din dotter på traven:

Ni behöver inte installera någon virusskydd, eftersom skyddet som finns inbyggd i själva Windows räcker till.
Ps! Edge ska man inte använda, dock enbart bara när man ska installera Google Chrome sen hela vägen med Chrome.

Lycka till ni två..

Att påstå att Defender "räcker till" är en väldigt bred definition, vissa gör "inget" på datorn och andra klickar på tamef.. allt.
Känns som att man får använda vilken webbläsare man vill, speciellt om två olika använder samma motor;)

Skrivet av Ambrace:

Kan vara suspekta sidor som visar massa reklam/phishinglänkar?
Oavsett rekommenderas en ominstallation av OS.