Veckans fråga: Använder du någon molnlagring?

Permalänk
Medlem

Egenhostad Nextcloud.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Synology NAS DS418play.
Kör dock ingen "riktig" backup än. Inte äns raid då det bara finns fyra bays. Funderar på hur jag ska göra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

iCloud 2TB - känns säkert och OK.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vid sidan om egen filserver med Nextcloud, används iCloud och Google Drive.
iCloud 50Gb för hela 9kr/mån 😄

Permalänk

Kör med Google drive sen 2 år tillbaka, 2TB data för 99 kr/mån är verkligen inget o tveka om.

Har alla mina mobilbilder, bilder tagna med systemkameran o lite dokument och så uppladdat där, bra ifall primära datorn skulle ge upp o alla filer försvinner, har såklart flertalet externa hårddiskar med backups med för säkerhetsskull

Permalänk
Medlem

Både jag och frugan har office 365 där det ingår en Tb molnlagring, så den nyttjas till våra telefoner för alla bilder o videos som tas o spelas in på barnen.

Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Nej, har aldrig behövt!

Permalänk
Medlem

Google Drive är väl main, eftersom det är så inbakat med Android och Gmail. Utöver det "har jag filer" på OneDrive och Dropbox med, men använder dom inte särskilt aktivt.

Permalänk
Medlem

Använder primärt Backblaze sjukt prisvärt på Windows, ska sätta upp nextcloud på en annan server är tanken

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Göggel Drajv

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nej, My WDhome använder jag. 4 tb

Permalänk
Medlem

Nextcloud på egen server på grund av integritet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nextcloud på egen server.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kör en Qnap NAS som sedan synkar det viktigaste filerna till OneDrive

Permalänk
Medlem

Egenhostad nextcloud, som i sin tur backas upp till Backblaze B2 med restic.
Har också Google drive mest för backup av telefoner och surfplattor.

Permalänk
Medlem

Kör OneDrive sedan gamla goda Windows Phone 8-tiden.

Tycker att det funkar bra, både i datorn och telefonen. Fem familjemedlemmar får 1TB vardera när man prenumererar på Office-paketet. En väldigt bra deal, tycker jag som ändå är beroende av MS Office.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Använder Telia cloud.

Permalänk
Medlem

Google Drive och ett Synology NAS.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Använder i första hand One Drive, Dropbox & Google Drive får agera backup nödlösning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ingen i första hand; har 99,99999% av hushållets filer på hemmaservern, med offlinebackup bestående av veckouppdaterade hårddiskkassetter som dels förvaras i brandskåp, dels på jobbet. Skulle jag lagra i måååålnet skulle det bli extremt mycket långsammare, extremt mycket dyrare och dessutom mindre säkert - det kommer aldrig hända.

Undantag: ett fåtal filer som jag behöver synka mellan alla mina enheter inklusive offsite, som jag har hos sync.com, gratis och clientsidekrypterat (de har ingen åtkomst till innehållet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Vila i frid

Acronis Cyber Protect Cloud. Lagras redundant inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För sånt jag lagrar? Ja inga problem alls men hade jag velat vara säkrare hade jag nog sparat på två olika molntjänster men det känns liti krångligt tbh.

@Thomas ovan summerar det ganska bra. Jag tror att Microsoft har mer kontroll över deras lagring än vad de flesta här har som känner sig trygg med egen server.

MS har historiskt tappat stora mängder med data och mer eller mindre gett fingret till de drabbade under olika förevändningar eller supportringar som inte kan göra något, och är designat att den som ringer till slut skall tröttna. - så nej, inte din unika data - ha dem på minst ett stället till och det inte hos MS.

Den som har bra score över tiden är Blackblaze, men det är samma där att man inte har unik data på ett enda lagringsställe/företag...

Backupper (och ansvaret) av sina data kan man aldrig överlämna till annan - det är alltid du själv som har ansvaret att minst en upplaga/kopia finns kvar i din kontroll även om det skiter sig helt på den 'outsourcade' lagringen - du kan inte med stämning och advokatkårer få tillbaka din data hur mycket du än önskar dig om lagringsföretaget har gjort bort sig...

jag vet i alla fall en tillverkningsbolag som gick en långsam död efter en sådan händelse med förlorad data (produktionsdata, utvecklingsdata - ja hela sin IP rök all världens väg) och det för att man trodde att man med pengar kunde få någon annan att ta 'ansvaret' av den 'besvärliga' datahanteringen med outsourcing utanför företaget - och det gick som det gick...

Permalänk
Medlem

Tycker det blir lite luddigt med vad som är Molnet. T.ex. en egen TrueNAS server hemma är väl ändå att hårdra det lite?

Använder själv en kombination av OneDrive, Dropbox, Jottacloud, Google Drive, Backblaze, och Backblaze B2. Nu när jag ser på det är det ju löjligt redundant även om inte all min data är jämnt speglad över all de tjänsterna.

Google Drive är väl det som har mest data med ungefär 250TB totalt fördelat över ett par konton, medan exempelvis Backblaze B2 har mer blyga 3TB.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Bara telefonbackup, icloud då jag använder Apple.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Icloud, synk och backup av apple prylar.
Synology nas, molnlagring, backup av bilder och släktens enheter.
Amazon S3 Glacier, backup av synology
Truenas med nextcloud, temporär nas för test och utvärdering. Mest troligt byter jag från min gamla Synology till truenas.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

MSDrive, Google Drive, (fasen, bara det är 50+ gb..), Backblaze för desktop-backup och synology-nas:ar för serverbackuper.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag kör TrueNas med Nextcloud. Jag försöker hålla min data och trafik borta från de stora integritetsdammsugarna och köra så många tjänster jag kan själv.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Thomas ovan summerar det ganska bra. Jag tror att Microsoft har mer kontroll över deras lagring än vad de flesta här har som känner sig trygg med egen server.

Microsoft är också en betydligt större måltavla än mig. Ingen hackergrupp kommer rikta in sig specifikt mot mig bara för utmaningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

För foto använder jag Google Fotos. För övrigt media använder jag för det mesta lagringsutrymmet som jag har i min stationära dator, den har många TB totalt. Använder också för vissa saker Google Drive

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Google Drive 100 GB för foton o videos, sen en hemmaserver med onödigt mycket diskutrymme. Räcker så