AMD Radeon Software får stöd för global uppskalning med Radeon Super Resolution

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon Software får stöd för global uppskalning med Radeon Super Resolution

Nya versionen av grafikdrivrutinen Radeon Software kommer med flera nya finesser, däribland den globala uppskalningstekniken Radeon Super Resolution.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Awesome?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att DEsteve verkar hålla på en hel del med nya tekniker igen nu så var det i för sig väntat.

Snyggt val av AMD att ha med volt på bilden, man vill ju att det ska gå fort.

Permalänk
Medlem

Uh, funkar det i VR tro? Flight Simulator kommer närmast till hands.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Uh, funkar det i VR tro? Flight Simulator kommer närmast till hands.

Hela grejen med detta är väl att det skall fungera med allt - Ser inget som skulle kunna hindra att det inte lirar med VR? ("Skärm som skärm" som man sa vid tiden av modermodemet)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad på bilderna mellan 1800p-4k och 1440p-4k.
Kanske blir att jag går ner till 1440p istället för 1800p framöver.
Får se när jag kommer hem

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Vill ha ett nytt grafikkort men priserna är skit fortfarande. Trist.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vill ha ett nytt grafikkort men priserna är skit fortfarande. Trist.

Det är ju där sådana här teknologier skiner. De som sitter på AMD-kort nu som har stöd för detta kommer kunna förlänga livstiden med ett år eller två.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se någon skillnad på 1440p och 1800p i de två spel jag har hemma efter att ha satt igång RSR.
Skiftar jag mellan 1440p och 1800p så ser det likadant ut.

Så nu har jag gått ner till 1440p med RSR igång.
Minst lika bra bild som på 1800p native och mycket mer fps

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag kan inte se någon skillnad på 1440p och 1800p i de två spel jag har hemma efter att ha satt igång RSR.
Skiftar jag mellan 1440p och 1800p så ser det likadant ut.
Så nu har jag gått ner till 1440p.

Om man inte sitter med näsan tryckt mot sin 4k skärm så är de individuella pixlarna väldigt små. I continous tone (foto/video/spel) så är uppskalning, eventuellt med lite skärpning, ett vettigt alternativ, och det är en VÄLDIG fördel att detta fungerar med alla spel. Det är en mycket liten andel av mina spel som stödjer DLSS.

Permalänk
Medlem

Bra att dom verkligen lägger resurser på detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Vet inte om det vart önsketänkande, men såg fram emot att kunna öka livslängden lite till på mitt Vega 64 efter jag läste om RSR första gången.

Blir väl att säga som många andra "Hoppas priserna sjunker snart".

Permalänk
Medlem

Så jag som kör 1080p kommer inte få nytta av detta. Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Det här är så bra att det är en sorg att vi inte fick detta för flera år sen. Det är också sorgligt att endast 5XXX och 6XXX kort stöds. Det här hade varit perfekt för äldre kort och speciellt i dessa tider när priserna på grafikkort är vansinniga. Det är viktigt att PC gaming inte blir nån "lyxhobby".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Så jag som kör 1080p kommer inte få nytta av detta. Eller har jag fattat fel?

Du får en skjuts i kvalitet om skärmen kan visa mer än 1080p

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Du får en skjuts i kvalitet om skärmen kan visa mer än 1080p

Ok. Jag har 1080p 144hz skärm, så då är RSR egentligen onödigt?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Ok. Jag har 1080p 144hz skärm, så då är RSR egentligen onödigt?

Nej det är inte onödigt. Med 1080p skärm får du väl super-sampling?

Spännande tider nu. Är tekniken i AMD-drivisarna så bra att man bör välja AMD över Nvidia?
DLSS är ju en så löjligt nisch-produkt som bara stödjer ett fåtal spel, och jag är inte så intresserad av RT. Men FSR 2.0 fungerar ju hos nvidia också som jag förstått det.

Om AMD:s grejer går att aktivera globalt så att det fungerar bra med emulatorer också så kan det bli mumma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Ok. Jag har 1080p 144hz skärm, så då är RSR egentligen onödigt?

Jag spelar i 1080p och jag har använt det med glädje.
Mest i emulatorer om jag ska vara ärlig. Men i något spel till PC med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Så jag som kör 1080p kommer inte få nytta av detta. Eller har jag fattat fel?

Sänk till 720p och programmet skalar upp till 1080p plus en bra skjuts med FPS. Jag har testat å skala om från 720p till 1440p i star citizen. Funkar hur bra som helst, men skalar man upp 2 steg som tex 720p-1440p så ser man kvalitén sjunka reellt. Från tex 720p-1080p, eller 1080p-1440p så blir kvalitén nästintill samma för den opetige.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChildxofxOdin:

Vet inte om det vart önsketänkande, men såg fram emot att kunna öka livslängden lite till på mitt Vega 64 efter jag läste om RSR första gången.

Blir väl att säga som många andra "Hoppas priserna sjunker snart".

Du och alla andra som sitter på gamla grafikkort får sätta eran tilltro till AMD:s FSR istället. Killen här kör fsr på 10 år gamla GPUer från både AMD och nvidia. RSR och FSR är det bästa sedan skivat bröd 😁

https://youtu.be/JepVbFmwRZA

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3