Android 13 ger mer kontroll över aviseringar

Permalänk
Melding Plague

Android 13 ger mer kontroll över aviseringar

Android 13 Developer Preview 2 är tillgängligt och erbjuder ytterligare integritetsinställningar samt kontroll över aviseringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Detta ser jag fram emot!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är förmodligen en boomer men jag har bara avisering på SMS och telefonsamtal

Då menar jag alltså den högre nivån av aviseringar som kan pocka på uppmärksamhet om luren är låst. Den lägre nivån i form av "appluppar" har jag på några också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Inb4 användare ger 1 stjärna till appar för att de plötsligt slutar få notifikationer trots att det är deras eget fel

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Är förmodligen en boomer men jag har bara avisering på SMS och telefonsamtal

Då menar jag alltså den högre nivån av aviseringar som kan pocka på uppmärksamhet om luren är låst. Den lägre nivån i form av "appluppar" har jag på några också.

Nej du är inte ensam om det, en annan är också en så kallad boomer i dagens samhälle

Men det kanske är ett tecken när ens association till boomer är zombie-klassen i L4d och inte uttrycket av en äldre generation.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem

äääääääänligen, jag har flera appar som notifikation´s funktionen inte fungerar varken åt ena eller andra hållet. xD
(att slå av och på ger ingen skillnad i betendet, flera appar som är "notifikations trasiga")

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är förmodligen en boomer men jag har bara avisering på SMS och telefonsamtal

Då menar jag alltså den högre nivån av aviseringar som kan pocka på uppmärksamhet om luren är låst. Den lägre nivån i form av "appluppar" har jag på några också.

Har också bara aviseringar från sms och samtal.
Visst, det är väl bra att aviseringar blir off som default så slipper man tänka på det.

Hade hellre sett att man kunde avinstallera alla appar. Jag har många appar inaktiverade men det hade varit skönt att dom försvann helt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Jag har inga problem med notifikationer på äldre android eftersom samtliga är avstängda.

Permalänk

Behövs verkligen!
Mina enheter plingar till rätt som det är. Såklart att man själv kan ställa in detta men det blir aldrig bra.

Jag behöver inte t.ex inte få ett brådskande akut-pling-notis på min mobil att netflex har fått en ny film. Detta kan vara roligt att få veta när man loggar in på netflex, men inget jag behöver veta när jag kör bilen mitt i staden.

Hur notiser ska fungera är komplicerat och det beror på användaren, så bra med bättre kontroll.

Permalänk
Medlem

Skönt, det går ju visserligen redan idag att göra manuellt men det är lite jobbigt att gå in i notifikationsinställningarna i Android varje gång man installerat en ny app.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta med Android 13 är att vi (kanske) kan förpassa SBC-codecen till närmaste soptunna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

äääääääänligen, jag har flera appar som notifikation´s funktionen inte fungerar varken åt ena eller andra hållet. xD
(att slå av och på ger ingen skillnad i betendet, flera appar som är "notifikations trasiga")

Vill bara meddela att det troligen inte blir bättre för att detta läggs till, troligen behöver alla appar implementera specifikt stöd och då blir det bara ännu värre för de appar som redan nu fungerar dåligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Inb4 användare ger 1 stjärna till appar för att de plötsligt slutar få notifikationer trots att det är deras eget fel

Som en gammal mattelärare uttryckte det, "Det har med huvve å göra".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Detta med avicering och vad det heter i chrome. Vill folk verkligen bli bombaderad med dessa för småsaker hela tiden?
För mig är all sådan plingande för att upplysa om ett viktigt meddelande, detta borde kunna klassficeras bättre. Alla mail man får är inte så akuta så man måste genast avbryta det man för för att svara på dem.

Men all denna skitaviceringar från spel och annat, jag anser ens frågan om jag vill bli störd för detta är kränkande. -Frågan: Vill du bli störd mitt i arbetet för något litet och irrelevant som har hänt i ett spel. Som ett skitspel jag testade, spelade lite sedan inget mer. Och någon vecka efter plingar det till i mobilen för att uppmana mig spela spelet. Det kändes så otroligt viktigt att lägga ifrån sig verktygen och kolla upp detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vad det här behövs.
Det är så otroligt vanligt att företag får för sig att notifikationsfältet är till för reklam!
Senast var det prisjakt som förra veckan skickade upp förslag på produkter att köpa. Nej tack!
Blev avstängning på notifikationer och ett lågt betyg istället.

Det är bara respektlöst att göra så. Så det här är verkligen välkommet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gud vad jag hatar notifikationerna, får sldrig ngn jävla ordning på eländet.

Permalänk
Medlem

Om dom menar allvar med integritet så borde dom öppna upp Android så att brandväggen går att konfigurera utan att behöva roota enheten. Och likaså att man kan fimpa Firebase(innan dess GCM). Problemet med aviseringar ifrån program som man själv laddat ner är just att man använder dom och inte påtalar för utvecklaren att man vill kunna styra aviseringarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.